Έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει στον εκπαιδευτικό και φιλολογικό κόσμο η προτεινόμενη μείωση κατά μία ώρα του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών στην Α΄ Λυκείου, προκειμένου –σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες– να ενταχθεί στο πρόγραμμα το νέο μονόωρο μάθημα «Οικονομικών».
Μέσα σε αυτό το κλίμα, το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Αποφοίτων Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ «Φιλόλογος» παρεμβαίνει δημόσια, καταθέτοντας τις θέσεις και τις ανησυχίες του για το ενδεχόμενο αυτό, θέτοντας κρίσιμα ερωτήματα για τον σχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής και τη θέση των ανθρωπιστικών σπουδών στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο.
Αναλυτικά η ανακοίνωση
«Για τη μείωση των ωρών διδασκαλίας στα Αρχαία Ελληνικά της Α΄ Λυκείου. Παρέμβαση του «Φιλολόγου»
Το Δ.Σ. του Συλλόγου Αποφοίτων Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ. «Φιλόλογος» παρακολουθεί με απορία και ανησυχία τα δημοσιεύματα σχετικά με τη φημολογούμενη εισήγηση του ΙΕΠ και απόφαση του Υπουργείου Παιδείας για αφαίρεση μίας ώρας από τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών της Α΄ Λυκείου, προκειμένου να δημιουργηθεί χώρος για ένα νέο μονόωρο μάθημα «Οικονομικών».
Βεβαίως όλα στηρίζονται σε δημοσιογραφικές πληροφορίες, ενώ τίποτε δεν είναι γνωστό για επιμέρους λεπτομέρειες εφαρμογής του σχεδίου αυτού, αφού ακόμη και μια τόσο μικρή αλλαγή εγείρει προβλήματα και ερωτήματα σε πρακτικό επίπεδο. Παρόλα αυτά η είδηση, που ήδη έχει προκαλέσει σάλο και ομοβροντία διάφορων αντιδράσεων, από μόνη της δικαιολογεί και τη δική μας εγρήγορση, ιδίως διότι δεν έχει διαψευσθεί, όπως θα έπρεπε, αν ήταν ανακριβής.
Η παρέμβασή μας δεν αναφέρεται μόνο στο ζήτημα της μείωσης κατά μία ώρα του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών, η οποία θα δημιουργήσει αναντίρρητα προβλήματα στο διδακτικό ωράριο των φιλολόγων εκπαιδευτικών και τον σχεδιασμό διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων, αλλά και στη διδασκαλία του μαθήματος, καθώς αυτή υπηρετεί ένα σχεδιασμένο με συγκεκριμένο τρόπο και με συγκεκριμένες ώρες πρόγραμμα σπουδών. Η παρέμβασή μας δεν συνδέεται, βέβαια, ούτε και με μια πεποίθηση για τη γλωσσαμυντορική αυταξία της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στο σχολείο⸱ στοχεύει να επισημάνει την ευκολία, προχειρότητα ή και επιπολαιότητα με την οποία προτείνεται η συγκεκριμένη αλλαγή.
Η γενική αίσθηση είναι ότι πρόκειται για μια λογιστικού τύπου αλλαγή, χωρίς να εντάσσεται οργανικά σε κάποιον ευρύτερο σχεδιασμό για το ποιες είναι οι ανάγκες του σύγχρονου σχολείου, ποια πρέπει να είναι τα μαθήματα γενικής παιδείας και ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος οργάνωσης του εκπαιδευτικού προγράμματος, προκειμένου να ενσωματώνονται σε αυτό με λειτουργικό τρόπο τα ποικίλα μαθήματα, ενώ αναδεικνύονται ενδεχομένως και υπόρρητες παραδοχές και αντιλήψεις για την αξία των ανθρωπιστικών σπουδών και τη σχέση τους με τα ζητούμενα των καιρών.
Λαμβάνοντας, λοιπόν, υπόψη τα παραπάνω διερωτάται κανείς εύλογα για τη στρατηγική και τα προσδοκώμενα αποτελέσματα ουσίας παρόμοιων παρεμβάσεων.
Τελικά ποιος αποφασίζει για τη διδακτέα ύλη στο ελληνικό σχολείο; Όσο φαίνεται, μόνον κατ’ επίφαση οι ειδικοί και σίγουρα όχι έπειτα από συζητήσεις και σχεδιασμό βάσει επιστημονικών και παιδαγωγικών κριτηρίων.»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Φέτα: Η έξυπνη τεχνική που τη διατηρεί φρέσκια και νόστιμη για έναν μήνα
1750 νέοι εκπαιδευτικοί ξεκινούν έως 30/7 Ειδική Αγωγή, Σχολ. Ψυχολογία, Παιδαγωγική και Ηγεσία
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/7
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ