Σε δραματικούς τόνους περιέγραψε ο υφυπουργός Παιδείας, Κώστας Βλάσης, τη δυσλειτουργία του Αυτοτελούς Τμήματος Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ) του ΥΠΑΙΘ, κατά τη συζήτηση επίκαιρης ερώτησης του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Αναστάσιου Νικολαΐδη. Το ΑΤΕΕΝ – αρμόδιο για την αναγνώριση πτυχίων κολλεγίων – αριθμεί μόλις πέντε υπαλλήλους, οι οποίοι καλούνται να διαχειριστούν μια άνευ προηγουμένου αύξηση αιτήσεων.
Έκρηξη αιτήσεων: Από 1.241 σε 3.033 σε έναν χρόνο
Σύμφωνα με τον υφυπουργό, κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου 2025, κατατέθηκαν 3.033 αιτήσεις αναγνώρισης, έναντι μόλις 1.241 το αντίστοιχο πεντάμηνο του 2024 – μια αύξηση που αγγίζει το 300%. Παρά την προσπάθεια του προσωπικού, η καθυστέρηση είναι αναπόφευκτη, με τις περισσότερες αιτήσεις να εξετάζονται βάσει πρωτοκόλλου, με την τελευταία επεξεργασμένη να έχει υποβληθεί στις 27 Φεβρουαρίου 2025.
Ηλεκτρονική πλατφόρμα «e-PROFESSIONAL»: Ανακούφιση στον ορίζοντα;
Η κατάσταση ενδέχεται να βελτιωθεί με την επερχόμενη λειτουργία της ψηφιακής πλατφόρμας «e-PROFESSIONAL» της Γενικής Διεύθυνσης Ψηφιακών Συστημάτων του ΥΠΑΙΘ. Μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης gov.gr, θα δίνεται η δυνατότητα ψηφιακής κατάθεσης αιτήσεων για αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και ισοδυναμιών τίτλων ανώτατης εκπαίδευσης.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον υφυπουργό, η πλήρης λειτουργία της πλατφόρμας εξαρτάται από Κοινή Υπουργική Απόφαση με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που θα καθορίσει οργανωτικές και τεχνικές λεπτομέρειες για την προστασία προσωπικών δεδομένων.
Αδιέξοδο για υποψήφιους Ειδικής Αγωγής στο ΑΣΕΠ
Καθώς οι αιτήσεις στο ΑΤΕΕΝ καθυστερούν, υποψήφιοι εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής μένουν μετέωροι όσον αφορά τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ (προκήρυξη 3ΕΑ/2025). Ο κ. Βλάσης ξεκαθάρισε ότι η παράταση των σχετικών προθεσμιών δεν εναπόκειται αποκλειστικά στο ΥΠΑΙΘ, αλλά εξαρτάται από τη διαδικασία του ΑΣΕΠ και τις διατάξεις του άρθρου 54.
Οι υποψήφιοι έχουν δικαίωμα ένστασης εντός 10 ημερών από την έκδοση των προσωρινών πινάκων, ζητώντας την αναδρομική προσμέτρηση τίτλων που δεν είχαν αναγνωριστεί εγκαίρως.
Η ΕΡΏΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΚΑΙ Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ κ. ΒΛΑΣΗ
Ξεκινάμε με τη δεύτερη 1087/17-6-2025 επίκαιρη ερώτηση πρώτου κύκλου του Βουλευτή Δράμας της Κ.Ο. «ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ» κ. Αναστάσιου Νικολαΐδη προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με θέμα: «Άλυτο παραμένει το κρίσιμο ζήτημα αποκλεισμού αποφοίτων Ειδικής Αγωγής λόγω καθυστερήσεων στο Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ)»».
Κύριε Νικολαΐδη, έχετε τον λόγο.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ (ΤΑΣΟΣ) ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, αναγκάζομαι να επανέλθω με νέα επίκαιρη ερώτηση για το σημαντικό πρόβλημα που απασχολεί συμπολίτες μας και συγκεκριμένα αποφοίτους μεταπτυχιακού προγράμματος στην ειδική αγωγή, οι οποίοι δεν έχουν λάβει αναγνώριση για τον τίτλο σπουδών τους χωρίς οι ίδιοι να φέρουν ευθύνη.
Δυστυχώς, η προθεσμία για την κατάθεση δικαιολογητικών έληξε, χωρίς το ΑΤΕΕΝ να έχει προχωρήσει στην αναγνώριση του τίτλου σπουδών τους. Επιπλέον, δεν μπορούν να ακολουθήσουν τη διαδικασία των ενστάσεων ώστε να
λάβουν εκ των υστέρων τη μοριοδότηση που δικαιούνται, καθώς βρίσκεται στον αέρα και η ένταξη του συγκεκριμένου τίτλου στο σχετικό ΦΕΚ.
Αυτό σημαίνει ότι με απόλυτη ευθύνη του δημοσίου οι εν λόγω συμπολίτες μας κινδυνεύουν με απώλεια επαγγελματικών δικαιωμάτων και ευκαιριών. Πλέον βρίσκονται αντιμέτωποι με τον κίνδυνο να χάσουν τη δυνατότητα συμμετοχής σε διορισμούς ή ακόμη και σε τοποθετήσεις αναπληρωτών. Οι καθυστερήσεις στις διαδικασίες με απόλυτη ευθύνη του δημοσίου επηρεάζουν άμεσα το μέλλον των υποψηφίων, οι οποίοι εργάζονται ήδη στην εκπαίδευση και έχουν επενδύσει σημαντικά σε σπουδές, κατάρτιση και διδακτική εμπειρία.
Μάλιστα όλα αυτά συμβαίνουν χωρίς οι ίδιοι να έχουν κάποια ευθύνη. Είχαν την ατυχία να βρεθούν αντιμέτωποι με την αφερεγγυότητα της δημόσιας διοίκησης, τα προβλήματα που προκαλούνται από την έλλειψη προσωπικού αλλά και από την απουσία πολιτικής βούλησης για την επίλυσή τους.
Κύριε Υπουργέ, για δεύτερη φορά σας ρωτώ και ζητώ μια ξεκάθαρη απάντηση. Πώς θα αντιμετωπίσετε το συγκεκριμένο πρόβλημα; Σκοπεύετε να τροποποιήσετε την προκήρυξη ώστε να γίνουν αποδεκτές οι ενστάσεις από τον ΑΣΕΠ και κατ’ επέκταση να διασφαλιστεί ότι δεν θα αποκλειστεί κανένας υποψήφιος;
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Και εμείς ευχαριστούμε τον κ. Νικολαΐδη.
Θα απαντήσει ο Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Κωνσταντίνος Βλάσσης.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στη συζήτηση
της υπ’ αριθμόν 955/23-05-2025 επίκαιρης ερώτησης στις 30 Μαΐου -λιγότερο από ένας μήνας έχει περάσει, κύριε συνάδελφε- έγινε μια προσπάθεια από πλευράς του ΥΠΕΘΑ να γίνει αντιληπτή η δυσκολία, την οποία αντιμετωπίζει το αυτοτελές τμήμα εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, το ΑΤΕΕΝ, το οποίο ανήκει στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης.
Θέλω να σημειώσω ότι εντός του 2025 η αύξηση του αριθμού των αιτήσεων αγγίζει το 300%, κύριε συνάδελφε. Ενδεικτικά αναφέρω ότι το διάστημα Ιανουαρίου-Μαΐου του 2024 κατατέθηκαν 1241 αιτήσεις, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2025 οι αιτήσεις ήταν 3.033. Καταλαβαίνουν νομίζω όλοι ότι ο όγκος των αιτήσεων οι οποίες εξετάζονται βάσει αριθμού πρωτοκόλλου και ημερομηνίας υποβολής τους, ήταν εξαιρετικά δύσκολο να αντιμετωπιστεί, παρ’ ότι οι προσπάθειες και οι καλές προθέσεις του ανθρώπινου δυναμικού στο τμήμα αυτό ήταν πραγματικά μεγάλες. Αλλά να πούμε ότι αυτό το τμήμα αριθμεί μόλις πέντε άτομα.
Σας διαβεβαιώ ότι σε αυτό το σύντομο διάστημα, το οποίο βρίσκομαι εγώ στο Υπουργείο, τόσο εγώ όσο και η ίδια η Υπουργός ασχοληθήκαμε επισταμένως με την επίσπευση των διαδικασιών στο ΑΤΕΕΝ. Εξάλλου μέχρι τις 23 Ιουνίου του 2025 έχουν ήδη εξεταστεί εκατοντάδες αιτήσεις, οι οποίες κατατέθηκαν μέχρι 27 Φεβρουαρίου. Οι αρμόδιοι υπάλληλοι -το είπα και πριν- κάνουν πραγματικά υπεράνθρωπες προσπάθειες.
Κύριε συνάδελφε, έγινε ήδη προσπάθεια ενίσχυσης της στελέχωσης αυτού του τμήματος. Γιατί θα πουν κάποιοι «ωραία είναι πέντε άτομα, γιατί δεν τα αυξήσετε;». Σε όποια πρόσκληση ενδιαφέροντος βγάλαμε για να έρθει υπάλληλος, δεν εμφανίστηκε κανένας.
Ταυτόχρονα -το είπα και την προηγούμενη φορά που απάντησα στην ερώτηση- είναι σε εξέλιξη και η δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα διευκολύνει πάρα πολύ αυτό το τμήμα. Πρόκειται λοιπόν για την ηλεκτρονική πλατφόρμα -θα το πω για άλλη μια φορά- «e-PROFESSIONAL»της Γενικής Διεύθυνσης Ψηφιακών Συστημάτων Υποδομών και Εξετάσεων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, η οποία θα είναι προσβάσιμη μέσω της ενιαίας ψηφιακής πύλης της δημόσιας διοίκησης για την έκδοση της απόφασης αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων και της απόφασης αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης.
Είναι δεδομένο, όμως, ότι τα ειδικότερα ζητήματα σχετικά με τη λειτουργία και τη διάρθρωση αυτής της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, οι αναγκαίες δυσλειτουργικότητες και συμπεριλαμβανομένων των οργανωτικών και τεχνικών μέτρων για τη διασφάλιση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων, θα ρυθμιστούν με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού αλλά και αυτών της Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Επομένως, γίνεται αντιληπτό ότι απαιτείται ένας εύλογος χρόνος για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου έργου.
Κύριε συνάδελφε, θα συνεχίσω και στην δευτερολογία. Αλλά το έργο αυτό ξέρετε ότι χαρακτηρίζεται και από προοπτική και από διαχρονικότητα. Και εμάς πάνω απ’ όλα αυτό που μας ενδιαφέρει, είναι να διευκολύνουμε όλους τους εκπαιδευτικούς να το χρησιμοποιούν.
Θα συνεχίσω στη δευτερολογία μου.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.
Παρακαλώ, κύριε Νικολαϊδη, έχετε τον λόγο.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ (ΤΑΣΟΣ) ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Κύριε Υπουργέ, πραγματικά από πού να ξεκινήσω και πού να τελειώσω. Άλλο σας ρώτησα, άλλο απαντήσατε. Είπατε για την πλατφόρμα που θα δημιουργηθεί. Μα, για το σήμερα μιλάμε. Είστε έξι χρόνια Κυβέρνηση. Και η ευθύνη δεν πάει σε εσάς. Γνωρίζω ότι πρόσφατα αναλάβετε τη θέση του Υφυπουργού. Αλλά για ένα πρόβλημα που υπάρχει σήμερα, μου απαντάτε για την πλατφόρμα που θα δημιουργηθεί στο μέλλον; Σε αυτό το κράτος ζούμε; Αυτό το κράτος θα πρέπει να εμπιστεύονται οι πολίτες; Δεν το γνώριζε το πρόβλημα το Υπουργείο που υπήρχε με το ΑΤΕΕΝ;
Ξέρετε, κύριε Υπουργέ, -και το γνωρίζετε πολύ καλύτερα από μένα- ότι σήμερα εξετάζονται αιτήσεις στα τέλη του Ιούνη που έχουν κατατεθεί τέλη Φεβρουαρίου και αρχές Μαρτίου. Το γνωρίζετε. Σίγουρα η καθυστέρηση δεν οφείλεται στους δύο, τρεις, πέντε υπαλλήλους που στελεχώνουν την υπηρεσία. Σίγουρα δεν φταίνε αυτοί. Είναι δεδομένο.
Εσείς τι κάνατε; Δεν γνωρίζατε ότι το 2025 -και όχι εσείς προσωπικά, προς Θεού!- είναι το έτος με το οποίο θα γίνουν οι διορισμοί και θα κατατεθούν οι αιτήσεις για την προκήρυξη της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης; Θεωρώ ότι το Υπουργείο το γνώριζε. Μετά από τρία χρόνια, το 2025 είναι το έτος που κατατίθενται οι αιτήσεις.
Τι κάνατε γι’ αυτό; Υποστελεχωμένη υπηρεσία και οι εκπαιδευτικοί είναι στον αέρα. Και δεν είναι θέμα αντιπολιτευτικό, κύριε Υπουργέ. Και εγώ εδώ δεν ήρθα για να υπερασπιστώ τα συμφέροντα κανενός πέρα από αυτών που με πλησίασαν. Και αυτοί που πλησίασαν εμένα, γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι πολύ περισσότερες φορές ενόχλησαν εσάς και το Υπουργείο.
Τι κάνουμε γι’ αυτούς τους ανθρώπους; Θα δώσουμε λύση; Η ερώτηση είναι ξεκάθαρη, κύριε Υπουργέ. Θα αντιμετωπίσετε το συγκεκριμένο πρόβλημα; Θα δώσετε παράταση; Εσείς έχετε το μαχαίρι, εσείς έχετε και το καρπούζι. Αν θέλετε, το κάνετε. Αν θέλετε, δεν το κάνετε. Απλά δώστε μία απάντηση σε αυτούς τους ανθρώπους, που σήμερα παρακολουθούν τη συζήτησή μας.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Εμείς ευχαριστούμε.
Παρακαλώ, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Προφανώς δεν ακούτε πλήρως αυτά που λέμε και σίγουρα πολλά απ’ αυτά τα αναφέραμε και στην προηγούμενη ερώτηση, στην οποία σας απάντησα.
Γίνεται ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό, κύριε συνάδελφε. Σας είπα ότι το Υπουργείο Παιδείας και εγώ και η κυρία Υπουργός βγάλαμε ειδική πρόσκληση μόνο γι’ αυτό το τμήμα. Λέμε ότι είναι υποστελεχωμένα όπως και διάφορα άλλα τμήματα, όχι μόνο στο Υπουργείο Παιδείας. Δυστυχώς, δεν υπάρχει ένα μαγικό ραβδί να πούμε ότι σήμερα από πέντε άτομα γίνονται είκοσι. Βγάλαμε πρόσκληση και δεν ήρθε κανείς. Είναι δεδομένο ότι το πρόβλημα της στελέχωσης του τμήματος θα λυθεί. Δυστυχώς στο δίμηνο αυτό δεν υπήρχε κάποιος άλλος τρόπος. Αλλά κόσμος που θα έρθει με αποσπάσεις τώρα στο Υπουργείο ή με μόνιμες μετατάξεις, θα πάει στο τμήμα αυτό κατά προτεραιότητα.
Αλλά όπως σας είπα και προηγουμένως, ξαφνικά ενώ σε σχέση με πέρυσι υπήρχε ένας συγκεκριμένος αριθμός αιτήσεων, μέσα στο τετράμηνο αυτό οι αιτήσεις αυξήθηκαν κατά 300%. Είναι δεδομένο ότι κάποια πράγματα δεν μπορούμε να τα περιμένουμε πλήρως το πώς θα εμφανιστούν. Παρ’ όλα αυτά οι προσπάθειες είναι υπεράνθρωπες.
Πάντως θέλω να το τονίσω, επειδή μιλήσατε και για το θέμα της παράτασης, είναι μια διαδικασία η οποία δεν αφορά μόνο το Υπουργείο Παιδείας, αφορά και το ΑΣΕΠ. Επομένως μην λέτε ότι εμείς έχουμε το μαχαίρι και το πεπόνι. Υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες που δεν εξαρτώνται από το Υπουργείο Παιδείας.
Επομένως, όσον αφορά το δεύτερο ερώτημα της επίκαιρης ερώτησης που δεν πρόλαβα να το απαντήσω, όπως είπα, αφορά καθαρά την Ανεξάρτητη Αρχή του Ανωτάτου Συμβουλίου. Σύμφωνα, λοιπόν, με τις διατάξεις του άρθρου 54, το ΑΣΕΠ προκηρύσσει και διενεργεί κάθε δύο σχολικά έτη διαδικασία κατάταξης, ύστερα βέβαια από αίτημα του ΥΠΕΘΑ, το οποίο διατυπώνεται σύμφωνα με τις εκπαιδευτικές ανάγκες.
Τώρα δεδομένου ότι η διαδικασία της κατάρτισης των πινάκων κατάταξης των υποψηφίων εκπαιδευτικών που έχει ανατεθεί στο ΑΣΕΠ εκκινεί σε χρόνο που να επιτρέπει την κατάρτισή τους από την αρμόδια αρχή πριν από την έναρξη του σχολικού έτους, γίνεται κατανοητή, κύριε συνάδελφε, η δεσμευτικότητα που υπάρχει στις προθεσμίες που τίθενται για την υποβολή των αιτήσεων και των δικαιολογητικών των υποψηφίων.
Σύμφωνα με την 3ΕΑ/2025 προκήρυξη του ΑΣΕΠ, οι υποψήφιοι μπορούν να διεκδικήσουν με ένστασή τους κατά των προσωρινών πινάκων έως και δέκα μέρες από την έκδοσή τους την προσμέτρηση τίτλων, των οποίων οι αναγνωρίσεις
δεν έχουν εκδοθεί μέχρι και την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των σχετικών αιτήσεων. Νομίζω ότι αυτό είναι πολύ ξεκάθαρο και πολύ ξεκάθαρη και η απάντηση στο δεύτερο τμήμα της ερώτησής σας.
Από τα προαναφερόμενα, κύριε συνάδελφε, γίνεται κατανοητό τόσο το εύρος του ρόλου του ΥΠΕΘΑ όσον αφορά την προκήρυξη του ΑΣΕΠ όσο και το γεγονός πως οι υποψήφιοι θα πρέπει να καταθέτουν τίτλους που είναι αρχικά συναφείς με την ειδική αγωγή και εκπαίδευση στη σχολική ψυχολογία, όπως ορίζεται αυτό από την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΘΑ και τις σχετικές διαδικασίες, ότι υπάρχουν διαδικασίες οι οποίες ακολουθούνται και η απάντηση στο συγκεκριμένο θέμα των ενστάσεων είναι ξεκάθαρη.
Ευχαριστώ.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
750 ευρώ σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 25/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ