Το θέμα των διακρίσεων εις βάρος των αναπληρωτριών εκπαιδευτικών δεν είναι καινούργιο. Σε απελπισία βρίσκονται οι αναπληρώτριες εκπαιδευτικοί, καθώς εξακολουθούν να βιώνουν την άνιση μεταχείριση στην παροχή αδειών μητρότητας και ανατροφής τέκνου.
Παράλληλα οι αναπληρώτριες εκπαιδευτικοί, με βάση το ισχύον νομικό πλαίσιο δεν δικαιούνται την λήψη άδειας για επαπειλούμενη κύηση μετ’ αποδοχών, παρά μόνο ένα ελάχιστο 15ήμερο χρονικό πλαίσιο για την παραμονή τους στο σπίτι προκειμένου να επιτύχουν την ομαλή περάτωση του κρίσιμου πρώτου τριμήνου.
Η εναλλακτική που δίνεται για τις περιπτώσεις με την μεγαλύτερη επικινδυνότητα κατόπιν ιατρικής διάγνωσης, είναι η λήψη μηνιαίας άδειας άνευ μορίων, αποδοχών και ενσήμων, πρόβλεψη η οποία εμπεριέχει έναν σαφέστατα αποτρεπτικό και δυσβάσταχτο χαρακτήρα τόσο σε οικονομικό όσο και σε ψυχικό επίπεδο. Ουσιαστικά οι γυναίκες εργαζόμενες στον εκπαιδευτικό κλάδο, οι οποίες επωμίζονται τον ήδη δύσκολο ρόλο της αναπλήρωσης των συναδέλφων τους σε σχολεία και ειδικής αγωγής, έχουν να αντιμετωπίσουν το πιεστικό δίλημμα της επιλογής μεταξύ της εργασίας τους με όσα αυτή συνεπάγεται (χρήματα, μόρια κ.λπ.) και της υγείας της δικής τους και του εμβρύου που κυοφορούν, πολλές φορές σε εντελώς αντίξοες συνθήκες μακριά από το σπίτι και την οικογένειά τους.
Σε ερώτηση στη Βουλή για τις ανισότητες και τα ανυπέρβλητα πολλές φορές προβλήματα που δημιουργούνται σε αναπληρωτές και αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς το Υπουργείο, μέσω του υφυπουργού Παιδείας Κώστα Βλάση υποστηρίζει πως η διαφοροποίηση οφείλεται κυρίως στον περιορισμένο χαρακτήρα της σύμβασης των αναπληρωτών, που καλύπτουν έκτακτες ανάγκες.
Επιπλέον, διαμηνύει ότι εξισώσεις άδειας ενδέχεται να διαταράξουν τη λειτουργία των σχολείων, ειδικά σε νησιά και απομακρυσμένες περιοχές .
Παράλληλα υποστηρίζει ότι έχει ξεκινήσει μαζικούς διορισμούς (20.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί τελευταία δύο χρόνια) με στόχο τη μείωση των αναπληρωτών και, έμμεσα, των ανισοτήτων.
Ακόμη αναγγέλθηκε μελέτη – σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών – για εξεύρεση δημοσιονομικών περιθωρίων και ενσωμάτωση ολοκληρωμένης εξίσωσης των αδειών.
Η συζήτηση για την εξίσωση των αδειών ανατροφής μεταξύ αναπληρωτριών και μονίμων εκπαιδευτικών αναδεικνύει ένα κρίσιμο κοινωνικό ζήτημα: την ηθική και οικονομική αναγκαιότητα της ισότητας, ειδικά μέσα στην παιδεία και τη δημογραφία.
Ολη η συζήτηση στη Βουλή για το Θέμα
Προχωράμε στην συζήτηση της πρώτης επίκαιρης ερώτησης. Συγκεκριμένα τώρα θα συζητηθεί η τρίτη με αριθμό 1062/12-6-2025 επίκαιρη ερώτηση πρώτου κύκλου του Προέδρου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας «ΝΙΚΗ» και Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης κ. Δημητρίου Νατσιού προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με θέμα: «Άδεια ανατροφής τέκνου σε αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς».
Κύριε Πρόεδρε, έχετε τον λόγο για την πρωτολογία σας.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΝΑΤΣΙΟΣ (Πρόεδρος του Δημοκρατικού Πατριωτικού Κινήματος - ΝΙΚΗ): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, καλημέρα! Στη ΝΙΚΗ, στο Κίνημά μας, έχουμε εκφράσει και στο παρελθόν την έντονη ανησυχία μας για τα δικαιώματα, τις συνθήκες και τους όρους εργασίας των αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Η λειτουργία της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας δημόσιας Εκπαίδευσης εξαρτάται ακόμα από τον «εύθραυστο» θεσμό των αναπληρωτών.
Δυστυχώς, οι αναπληρωτές παραμένουν σε καθεστώς «ομηρίας» και αναγκάζονται σε ετήσια βάση να μετακινούνται ανά την επικράτεια, μακριά από τις οικογένειές τους, για να καλύψουν τα χιλιάδες κενά, πληρώνοντας εξωφρενικά ενοίκια για να έχουν μια υποτυπώδη στέγη. Και ενώ τα καθήκοντα και οι υποχρεώσεις τους είναι τα ίδια με αυτά των μονίμων εκπαιδευτικών, δεν έχουν την ίδια μεταχείριση στο θέμα των αδειών ανατροφής και μητρότητας.
Ειδικότερα, οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί δικαιούνται τρεις μήνες άδεια μητρότητας και εννέα μήνες άδεια ανατροφής τέκνου, σύνολο δώδεκα μήνες, ενώ αντιθέτως οι αναπληρώτριες μητέρες δικαιούνται δύο και τρεισήμισι μήνες αντίστοιχα, σύνολο πεντέμισι μήνες, δηλαδή έχουν πολύ μικρότερο χρόνο να αφιερώσουν στα τέκνα τους με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη φυσιολογική ανατροφή και ανάπτυξή τους. Σημειώνεται ότι, ακόμη και στο ανταγωνιστικό περιβάλλον του ιδιωτικού τομέα, οι μητέρες δικαιούνται εννέα μήνες άδεια ανατροφής.
Κύριε Υπουργέ, πρόσφατα εξαγγέλθηκε ένα Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το Δημογραφικό. Θεωρούμε ότι για να λυθεί το τεράστιο πρόβλημα της υπογεννητικότητας, είναι αυτονόητη η υποχρέωση της πολιτείας να υποστηρίζει με κάθε τρόπο την εργαζόμενη μητέρα για να μπορεί να αφιερώνει τον αναγκαίο χρόνο για την ανατροφή των παιδιών της, χωρίς να αναγκάζεται να χάσει την εργασία της.
Ο σχεδιασμός της κάλυψης των εκπαιδευτικών κενών του Υπουργείου σας δεν θα πρέπει να έρχεται σε αντίθεση με τους στόχους της δημογραφικής μας ανάκαμψης. Με λίγα λόγια μην το αντιμετωπίζετε με στενά νομικούς και οικονομικούς όρους, σηκωθείτε λίγο ψηλότερα και δείτε το με εθνικούς όρους.
Ερωτάσθε, λοιπόν, κύριε Υπουργέ, τα εξής. Προτίθεστε να αποκαταστήσετε άμεσα αυτήν την αδικία και να μεριμνήσετε, ώστε οι αναπληρώτριες εκπαιδευτικοί να δικαιούνται τις ίδιες άδειες μητρότητας και ανατροφής τέκνων που δικαιούνται οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί και με πλήρεις αποδοχές μέχρι τη λήξη αυτών;
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Και εγώ σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για την απάντησή σας.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Κύριε Πρόεδρε, κύριοι συνάδελφοι, καλημέρα!
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε, κύριε Νατσιέ, για την ερώτηση που αγγίζει ένα ζήτημα ουσίας τόσο για τις συνθήκες εργασίας των αναπληρωτών εκπαιδευτικών όσο βέβαια και για την έμπρακτη στήριξη της μητρότητας και της οικογένειας.
Πράγματι η ελληνική έννομη τάξη διακρίνει στο επίπεδο των αδειών μητρότητας και ανατροφής μεταξύ μόνιμου και αναπληρωτή εκπαιδευτικού προσωπικού. Ωστόσο καλό είναι να ξεκαθαρίσουμε -και επιτρέψτε μου να διαφοροποιηθώ από το σώμα της ερώτησής σας- προκειμένου να μην υπάρχει σύγχυση σε όσους και όσες αυτή τη στιγμή μας παρακολουθούν.
Πρωταρχικό και κύριο στόχο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού αποτελεί, κύριε Πρόεδρε, η διασφάλιση της εύρυθμης, αλλά και της αδιάλειπτης λειτουργίας του συνόλου των σχολικών μονάδων ανά την επικράτεια της χώρας για το σύνολο των μαθητών και για το σύνολο των μαθημάτων του ωρολογίου προγράμματος.
Υπό το πρίσμα αυτό καταλαβαίνετε ότι η πρόσληψη αναπληρωτών καθηγητών στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης συντελείται στο πλαίσιο της ανάγκης κάλυψης λειτουργικών, συγκεκριμένης χρονικής διάρκειας, κενών, τα οποία προκύπτουν κυρίως λόγω των αποσπάσεων ή της απουσίας των μόνιμων εκπαιδευτικών με θεσμοθετημένες άδειες.
Προς αποφυγή τώρα των δυσμενών επιπτώσεων στο διδακτικό και στο μαθησιακό έργο, καθώς και στην ψυχολογία των ανήλικων μαθητών, και σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η πρόσληψη αναπληρωτών συντελείται για συγκεκριμένο και περιορισμένο χρονικό διάστημα και για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών, έχει κριθεί ως απαραίτητη η μερική διαφοροποίηση των ημερών απουσίας των εκπαιδευτικών με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου.
Σ' ό,τι αφορά τώρα συγκεκριμένα στις άδειες μητρότητας των μονίμων, δεν είναι τρεις μήνες. Σύμφωνα και με το άρθρο 52 του ν. 3528/2007 χορηγείται άδεια μητρότητας με πλήρεις αποδοχές δύο μήνες πριν, και τρεις μήνες μετά τον τοκετό. Σε περίπτωση, μάλιστα, απόκτησης τέκνου πέραν του τρίτου, η μετά τον τοκετό άδεια προσαυξάνεται κάθε φορά κατά δύο μήνες.
Αναφορικά τώρα με τις αναπληρώτριες, η διάρκεια της άδειας μητρότητας ορίζεται στις δέκα επτά εβδομάδες, από αυτές, τις οκτώ εβδομάδες πρέπει να πάρει η εργαζόμενη πριν τον τοκετό και τις υπόλοιπες εννέα μετά. Η διαφορά των λίγων εβδομάδων -περίπου τριών, αυτή είναι η διαφορά- μεταξύ των αναπληρωτών και των μόνιμων εκπαιδευτικών έγκειται και στη χρονική διάρκεια της σύμβασης εργασίας, η οποία είναι ορισμένου χρόνου, περιορισμένης διάρκειας, ενώ οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί τελούν σε διαρκή σχέση εργασίας με τον δημόσιο τομέα.
Αυτή η αιτιολογία, κύριε Πρόεδρε, ακολουθεί και τις άδειες ανατροφής τέκνου που είναι εννέα μήνες για τους μόνιμους και τρεις μήνες και δεκαπέντε ημέρες για τους αναπληρωτές και τις αναπληρώτριες.
Συνεπώς, γίνεται αντιληπτό ότι η διαφοροποίηση στις χορηγούμενες άδειες μεταξύ των εκπαιδευτικών με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και των εκπαιδευτικών με μόνιμη σχέση εργασίας, βασίζεται κυρίως στον επιδιωκόμενο στόχο της πρόσληψης αναπληρωτών για την κάλυψη των έκτακτων κενών προς διασφάλιση της παροχής συνεχούς εκπαίδευσης και προς αποφυγή της συχνής εναλλαγής των εκπαιδευτικών που ασκούν τον παιδαγωγικό τους λειτούργημα που το λειτούργημα της παροχής διδασκαλίας σε ανήλικους μαθητές.
Ξέρετε, κύριε Νατσιέ, ότι η συχνή απουσία των αναπληρωτών και των αναπληρωτριών ή η αποκατάστασή τους από άλλους αναπληρωτές, αφενός δύναται να διαταράξει το παιδαγωγικό κλίμα και το αίσθημα σταθερότητας και ασφάλειας στη σχολική τάξη -νομίζω και εσείς το καταλαβαίνετε αυτό- και αφετέρου δεν είναι εφικτό όταν φεύγει κάποια αναπληρώτρια αμέσως να αναπληρώνεται από κάποιον ή κάποια καινούργιο.
Για τον λόγο αυτό η Κυβέρνησή μας, όπως και πέρυσι έτσι και φέτος, προχωράει σε επιπλέον διορισμούς δέκα χιλιάδων εκπαιδευτικών, ώστε και να καλυφθούν έγκαιρα οι ανάγκες των σχολείων, αλλά και ταυτόχρονα να μειώνεται ο αριθμός των αναπληρωτών τους οποίους χρειάζονται τα σχολεία μας.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Κύριε Πρόεδρε, έχετε τον λόγο για τη δευτερολογία σας.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΝΑΤΣΙΟΣ (Πρόεδρος του Δημοκρατικού Πατριωτικού Κινήματος - ΝΙΚΗ): Δεν μπήκατε στην ουσία του ερωτήματος. Σας είπα ότι δεν είναι μόνο εκπαιδευτικό ή κοινωνικό ζήτημα, είναι εθνικό. Ό,τι σχετίζεται με το δημογραφικό, όπως είναι και οι άδειες μητρότητας, είναι εθνικό θέμα.
Πρέπει να αφήσετε, κύριε Υπουργέ, τη κοντόθωρη και ανονείρευτη, θα έλεγα, πολιτική σας και να φερθείτε ως Έλληνες πολιτικοί που σκέφτονται τις επόμενες γενεές. Μιλάμε για μια πολύ αδικημένη κοινωνική ομάδα, τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Είναι νέα παιδιά με ζήλο και αγάπη για το σχολείο, με ξεχωριστά προσόντα και επιστημονική κατάρτιση, αλλά χωρίς να απολαμβάνουν ίδια δικαιώματα με τους διορισμένους. Κάθε χρόνο μένουν άνεργοι μέσα στην αγωνία για το πού θα τους βρει η επόμενη αναπλήρωση. (AM)
Πώς να προγραμματίσεις έτσι τη ζωή σου; Και αν κάνουν οικογένεια και παιδιά, η αγωνία τους επιτείνεται. Τους καλεί μια πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια διεύθυνση εκπαίδευσης και σφίγγεται η καρδιά τους. Σύζυγοι αναγκαστικά χωρίζονται και η μάνα παίρνει το παιδί και τρέχει στα νησιά ή τα παιδιά με την ψυχή στο στόμα. Και τότε αρχίζει ένας πραγματικός Γολγοθάς.
Διορίστηκα και εγώ κάποτε στις Κυκλάδες. Ξέρω. Τότε, βέβαια, αρχές της δεκαετίας του 1990 έβρισκες σπίτι. Τώρα πληρώνεις τα δύο τρίτα του πενιχρού μισθού -850 περίπου ευρώ είναι- και αν δεν βοηθήσουν οι γονείς, αν έχουν, πολλοί εκπαιδευτικοί δεν δέχονται τη θέση.
Κάποτε, κύριε Υπουργέ, το να γίνεις δάσκαλος ή καθηγητής ήταν όνειρο ζωής. Το βίωσα. Τώρα είναι μια κακοπληρωμένη εργασία με συνθήκες στο σχολείο πολλές φορές ανυπόφορες, με αξιολογήσεις, με γονείς –ευάριθμοι, βέβαια- πολλές φορές αναιδείς και με παιδιά που ούτε έχουν ακουστά τις λέξεις πειθαρχία και σεβασμό. Σε λίγα χρόνια δασκάλους και καθηγητές δεν θα βρίσκετε. Ήδη οι βάσεις εισαγωγής στις σχολές αυτές βυθίστηκαν κοντά στο 10. Είναι φιλότιμοι, όμως, οι εκπαιδευτικοί, κάνουν το χρέος τους, είναι η ψυχή του σχολείου.
Δυο-τρεις στίχους θα πω του Παλαμά -μου αρέσει η ποίηση- για τον δάσκαλο το έλεγε: «Σμίλεψε πάλι δάσκαλε ψυχές, σκάψε βαθιά, τι και αν πολύ σε έχω λησμονήσει. Θα θυμηθούν κάποτε και αυτοί τα βάρη που κρατάς σαν Άτλαντας στην πλάτη. Υπομονή. Χτίζε, σοφέ, της κοινωνίας το παλάτι».
Δυστυχώς, αυτό που τους έχει κυρίως λησμονήσει είναι το ανάλγητο κράτος, το Υπουργείο σας, της κακομοιριάς και τα βάσανά τους μεγαλώνουν αν συμβεί η ευλογημένη εγκυμοσύνη. Τότε διαδραματίζεται το εξής θα το χαρακτήριζα κρανιοκενές: Να υπηρετούν στο ίδιο σχολείο δύο έγκυες εκπαιδευτικοί και η μια, η διορισμένη, να δικαιούται ένα χρόνο περίπου άδεια μητρότητας και ανατροφής και η άλλη, η αναπληρώτρια, πεντέμισι μήνες. Είναι λογικό αυτό; Δεν είναι και οι δύο μάνες; Δεν θηλάζουν και οι δύο; Γιατί τέτοια αδικία; Ποιος νόμος σ’ ένα ευνομούμενο κράτος θα υπέθαλπε αυτή την ανισότητα;
Εδώ καταστρατηγείται κατάφωρα το Σύνταγμα, το άρθρο 21, που προβλέπει ότι η οικογένεια ως θεμέλιο συντήρησης και προαγωγής του έθνους, καθώς και ο γάμος, η μητρότητα και η παιδική ηλικία τελούν υπό την προστασία του κράτους. Με αυτή την αδικία η οικογένεια, η μητρότητα ποδοπατούνται και δεν προστατεύονται.
Επιτέλους, κύριε Υπουργέ, στηρίξτε τους εκπαιδευτικούς, επιδοτείστε ενοίκιο, διορίστε τους μόνιμα. Μην τους κρατάτε σε ομηρία για ψηφοθηρικούς λόγους. Επαναφέρετε τη συνυπηρέτηση. Πολλοί καταφεύγουν στα δικαστήρια να δικαιωθούν. Θα σώσετε πολλές οικογένειες με αυτό το ευεργετικό για το έθνος μας μέτρο. Να θεσμοθετήσετε άμεσα με νομοθετική πρωτοβουλία οι αναπληρώτριες εκπαιδευτικοί να δικαιούνται τις ίδιες ημέρες μητρότητας και ανατροφής που δικαιούνται οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί και οι άδειες αυτές να είναι με πλήρεις αποδοχές μέχρι τη λήξη αυτών ανεξάρτητα πότε τελειώνει η σύμβασή τους. Δεν είναι υπερβολικό μέτρο, είναι αποκατάσταση αδικίας.
Κύριε Υπουργέ, εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με ένα συντεχνιακό αίτημα, μιλάμε για τη μητρότητα, ό,τι πιο όμορφο και ιερό υπάρχει στη ζωή μιας γυναίκας. Η έκπληξη που λέγεται συνδημιουργία. Η μάνα είναι συνδημιουργός με τον Θεό.
Το ξέρετε ότι μετά τη γέννηση του παιδιού προσφέρει η μάνα εκτός των άλλων δύο πολύτιμα εφόδια για τη μετέπειτα ζωή του παιδιού; Το μητρικό γάλα, ο θηλασμός, που εξαιτίας του άδικου και απάνθρωπου νόμου πολλές μητέρες καταλήγουν στον απογαλακτισμό και κυρίως διακόπτεται βάναυσα μια ευεργετικότατη λειτουργία, η καλλιέργεια της γλώσσας, που λέγεται μητρική για ευνόητους λόγους.
Έχει λεχθεί -και τελειώνω, κύριε Πρόεδρε- πολύ εύστοχα ότι οι μαστοί της μάνας είναι τρεις, οι δυο για το πολύτιμο μητρικό γάλα και ο τρίτος είναι το στόμα της, η λαλιά της, η γνήσια και άδολη πηγή της γλώσσας. Η μάνα δίνει στο νήπιο που κρατά στην αγκαλιά της μαζί με το γάλα και την πρώτη και αναντικατάστατη παιδεία. Μιλάω για τις ευεργετικές συνέπειες μια μάνα να είναι κοντά στο παιδί της για ένα χρόνο.
Έτσι να το δείτε, κύριε Υπουργέ. Αυτή, όμως, η αφύσικη και βίαιη για το παιδί και τη μάνα αποκοπή από αυτή την ασύγκριτη πνευματική και βιολογική τροφοδοσία, αυτή η αποκοπή είναι καταστροφική.
Κάποτε πλησίασε τον Κικέρωνα -Λατίνος πολιτικός και ποιητής, το αναφέρει ο Πλούταρχος στους Βίους Παραλλήλους- ένας πατέρας και τον ρώτησε: «Σε ποιο από τα δύο παιδιά μου να δώσω μεγαλύτερη βαρύτητα στην ανατροφή; Στο γιο μου ή στην κόρη;» Αβίαστα ο Κικέρων του είπε: «Στην κόρη, γιατί μεγαλώνοντας σωστά τον γιο σου ανατρέφεις ένα σωστό πολίτη, μεγαλώνοντας σωστά την κόρη σου ανατρέφεις μια ολόκληρη γενιά».
Και να μην το ξεχνάτε, κύριε Υπουργέ, και εμείς οι άνδρες είμαστε γραμμένοι στα μητρώα αρρένων. Είμαστε παιδιά της μάνας μας. Αποκαταστήστε αυτή την αδικία. Αφήστε τις μάνες, τις δασκάλες, τις καθηγήτριες, τις αναπληρώτριες να μεγαλώνουν έστω και για ένα χρόνο τα παιδιά τους όπως πρέπει.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Και εγώ σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για τη δευτερολογία σας.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Κύριε Πρόεδρε, κύριοι συνάδελφοι, όπως είπα και στην πρωτολογία μου, αναγνωρίζουμε πλήρως την ανάγκη ενίσχυσης των εργασιακών δικαιωμάτων των αναπληρωτών, ιδίως, κύριε Νατσιέ, όταν αυτά συνδέονται με το ύψιστο κοινωνικό αγαθό της οικογένειας και της ανατροφής του παιδιού.
Όμως, πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι και είναι εξίσου σημαντικό σε μια ευρωπαϊκή συζήτηση για τη μη διάκριση να φωτίσουμε και τις διάφορες θεσμικές αποχρώσεις και τα όρια της πρακτικής εφαρμογής.
Πιστέψτε με, κύριε Νατσιέ, αν ήταν τόσο προφανές και τόσο εύκολο, θα είχε ήδη θεσμοθετηθεί εδώ και πάρα πολύ καιρό και το γνωρίζετε, όπως το έχουμε κάνει, για να λύσουμε πολλά θέματα της κοινωνικής μας ζωής. Δεν πιστεύω ότι αρέσει σε καμιά κυβέρνηση να διαιωνίζει κατάσταση και στο κάτω-κάτω από το Υπουργείο Παιδείας -εσείς το γνωρίζετε, είσαστε εκπαιδευτικός- έχουν γίνει υπεράνθρωπες προσπάθειες. Για πρώτη φορά διορίζονται τόσοι πολλοί μόνιμοι εκπαιδευτικοί. Αυτό δεν το αμφισβητεί κανείς. Δεν υπάρχει προηγούμενο. Πέρσι διορίστηκαν 10.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί, άλλοι 10.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί φέτος. Είναι πολύ μεγάλος ο αριθμός. Γιατί; Ακριβώς γιατί εμείς θέλουμε να έχουν όλοι τα ίδια εργασιακά δικαιώματα και, κατά δεύτερον και πολύ σημαντικό, τα παιδιά μας, ειδικά και στην επαρχία, όχι μόνο στην Αθήνα, αλλά στην επαρχία και σε απομακρυσμένες περιοχές, να μπορούν να έχουν εκπαιδευτικούς νωρίς στα σχολεία.
Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι όταν κάποιος αναπληρωτής εκπαιδευτικός πάει, που παίρνει και η αναπληρώτρια εκπαιδευτικός τις άδειες μητρότητας, οι οποίες υπάρχουν και δεν είναι μεγάλη η διαφορά, όταν η αναπληρώτρια φεύγει από πίσω ξέρετε τι μένει.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΝΑΤΣΙΟΣ (Πρόεδρος του Δημοκρατικού Πατριωτικού Κινήματος - ΝΙΚΗ): Πόσες είναι;
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Όσες είναι.
Εγώ, επειδή είμαι Βουλευτής επαρχίας, κύριε Πρόεδρε, και ζω το πρόβλημα καθημερινά, είναι κάτι που υπάρχει. Παρ’ όλα αυτά, αυτό δεν σημαίνει τίποτα. Και εμείς θέλουμε να τις στηρίξουμε και θα κάνουμε ό,τι περισσότερο για να τις στηρίξουμε παραπάνω.
Θα ήθελα τώρα, όμως, να βάλω υπ’ όψιν και κάποια επιπλέον δεδομένα. Πρώτον, υπάρχει προβληματική οριοθέτηση του χρόνου αναφοράς για τη χορήγηση αδειών σε προσωπικό ορισμένου χρόνου που προσλαμβάνεται με σύμβαση περιορισμένης διάρκειας και ενίοτε μετά τη λήξη της άδειας μητρότητας. Η εφαρμογή των ταυτόσημων ρυθμίσεων σε τέτοιες περιπτώσεις δημιουργεί αντικειμενικές δυσχέρειες.
Δεύτερον, πρέπει να δούμε αυτό που ανέφερα και πιο πριν -να το πω και πιο συγκεκριμένα- τον αντίκτυπο που έχει μια χωρίς πρόβλεψη εξίσωση αδειών στην κάλυψη των κενών της δημόσιας εκπαίδευσης, ιδίως στα νησιά, σε απομακρυσμένες περιοχές ή και σε δομές ειδικής αγωγής.
Φαντάζομαι και εσείς, κύριε Πρόεδρε, δεν θέλετε να μένουν τα παιδιά μας χωρίς εκπαιδευτικούς. Παρόλα αυτά, εμείς δεν υπεκφεύγουμε. Είμαστε μια κυβέρνηση που ξέρετε ότι υπηρετεί τη βιώσιμη δημόσια διοίκηση, τη λειτουργικότητα του σχολείου και αυτό το αποδεικνύουμε καθημερινά. Γι’ αυτό, λοιπόν, θέλουμε συνολικά ως κυβέρνηση να διευκολύνουμε τις εργαζόμενες μητέρες. Ο Πρωθυπουργός το έχει δείξει έμπρακτα, ειδικότερα μάλιστα στο πρίσμα αυτό που αναφέρατε και εσείς της αντιμετώπισης του δημογραφικού, το οποίο όλοι το αναγνωρίζουμε και όλοι θέλουμε να το αντιμετωπίσουμε.
Kαι στοχεύοντας παράλληλα στην ενίσχυση των εκπαιδευτικών, να σας πω ότι ήδη έχουμε ξεκινήσει τη διερεύνηση δημοσιονομικών περιθωρίων, κατευθυνόμενοι σε έναν οργανωτικό σχεδιασμό που δεν θα διαταράσσει από τη μία την καθημερινή σχολική πραγματικότητα, αλλά ταυτόχρονα θα συνυπολογίζει τη διάσταση της εξίσωσης.
Κύριε Νατσιέ, θα είμαστε σε θέση και σε σύντομο χρονικό διάστημα να παρουσιάσουμε και συγκεκριμένες προτάσεις και προς αυτήν την κατεύθυνση.
Σας ευχαριστώ.