erasmus
Εκπαιδευτική εμπειρία στην Ιταλία μέσω του προγράμματος Erasmus+ για το Γυμνάσιο - Λ.Τ. Γενναδίου

Μια μοναδική εμπειρία εκπαίδευσης και πολιτιστικής ανταλλαγής έζησαν μαθητές και εκπαιδευτικοί του Γυμνασίου - Λ.Τ. Γενναδίου, οι οποίοι επισκέφθηκαν το ιστορικό Reggio στην Καλαβρία της Νότιας Ιταλίας, από τις 30 Μαρτίου έως τις 7 Απριλίου 2025. Η κινητικότητα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ με τίτλο "Το περιβάλλον του σχολείου, φορέας πρόληψης και διαχείρισης φυσικών καταστροφών" (2024-1-EL01-KA122-SCH-000214961), το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του ΙΚΥ.

erasmus

Το Reggio Calabria, πόλη με χαρακτηριστικά παρόμοια με τη Ρόδο, βρίσκεται σε παραθαλάσσια περιοχή που συχνά πλήττεται από πυρκαγιές. Οι μαθητές του Γυμνασίου - Λ.Τ. Γενναδίου είχαν την ευκαιρία να συνεργαστούν με τους μαθητές των σχολείων "Righi" και "Fermi", που ανήκουν στο εκπαιδευτικό συγκρότημα "Righi-Boccioni-Fermi" και προσφέρουν επαγγελματική εκπαίδευση. Οι μαθητές παρουσίασαν το σχολείο και την περιοχή τους και συμμετείχαν σε δραστηριότητες με εκπαιδευτικά εργαστήρια, περιλαμβάνοντας δοκιμές αντοχής υλικών, πειράματα χημείας και αεροναυπηγική.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσε η συνεργασία στις ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες, όπου οι μαθητές σχεδίασαν αστικά τοπία προστατευμένα από πυρκαγιές και δημιούργησαν αφίσες περιβαλλοντικών μηνυμάτων σε τρεις γλώσσες. Επίσης, είχαν τη δυνατότητα να συνεργαστούν με την πυροσβεστική υπηρεσία του Reggio και να παρακολουθήσουν παρουσιάσεις για την πρόληψη φυσικών καταστροφών, καθώς και να επισκεφθούν τις εγκαταστάσεις της πυροσβεστικής.

Η εκπαιδευτική αυτή δραστηριότητα επεκτάθηκε και σε πολιτιστικές επισκέψεις, με περιηγήσεις στην ιστορική Scilla, το Αρχαιολογικό Μουσείο του Reggio και το κάστρο Castello Aragonese. Οι μαθητές επισκέφθηκαν επίσης δύο από τα Ελληνόφωνα χωριά της περιοχής, το Pentedattilo και το Gallicianò, όπου γνώρισαν την ιστορία και τη γλώσσα των Ελλήνων της Καλαβρίας.

erasmus

Η κινητικότητα του Erasmus+ προσέφερε στους συμμετέχοντες μια μοναδική ευκαιρία για προσωπική και ακαδημαϊκή ανάπτυξη, προάγοντας τη διαπολιτισμική επικοινωνία και την ανταλλαγή γνώσεων. Το πρόγραμμα αποτέλεσε ένα σημαντικό βήμα για τη διεύρυνση των πνευματικών οριζόντων των μαθητών και την ενίσχυση των δεξιοτήτων τους, προετοιμάζοντάς τους για το μέλλον σε μια παγκοσμιοποιημένη κοινωνία.

Η ενημέρωση του σχολείου

Υλοποίηση προγράμματος Erasmus+ του Γυμνασίου - Λ.Τ. Γενναδίου στη Νότια Ιταλία

Κατά το διάστημα 30 Μαρτίου με 7 Απριλίου 2025, μαθητές και εκπαιδευτικοί από το Γυμνάσιο - Λ.Τ. Γενναδίου επισκέφτηκαν στο ιστορικό Reggio (Ρήγιο) της Καλαβρίας στη νότια Ιταλία στα πλαίσια του χρηματοδοτούμενου από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του ΙΚΥ προγράμματος Erasmus+ με τίτλο "Το περιβάλλον του σχολείου, φορέας πρόληψης και διαχείρισης φυσικών καταστροφών" -  2024-1-EL01-KA122-SCH-000214961.

Η πόλη του Reggio η οποία διαθέτει πολλά κοινά χαρακτηριστικά με τη Ρόδο, βρίσκεται σε μια παραθαλάσσια, τουριστική περιοχή περιτριγυρισμένη από δάσος και συχνά απειλείται από πυρκαγιές (με τη μεγαλύτερη να έχει εκδηλωθεί πριν από 4 χρόνια).

Οι συμμετέχοντες είχαν την δυνατότητα να επισκεφτούν και να συνεργαστούν με τους μαθητές των σχολείων "Righi" και "Fermi". Και τα δύο σχολεία είναι επαγγελματικής κατεύθυνσης και ανήκουν στο σύμπλεγμα τριών σχολείων "Righi-Boccioni-Fermi" με περίπου 1000 μαθητές στους οποίους οι μαθητές του Γυμνασίου - Λ.Τ. Γενναδίου παρουσίασαν το σχολείο και την περιοχή τους και συμμετείχαν σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Επίσης, ξεναγήθηκαν από τους συνομηλίκους τους στα εντυπωσιακά εργαστήρια των δύο σχολείων. Συγκεκριμένα:

Οι μαθητές του τομέα “Κατασκευών και Τοπογραφίας” παρουσίασαν τα σύγχρονα εργαλεία που χρησιμοποιούν. Στο εργαστήριο αντοχής υλικών πραγματοποιήθηκαν δοκιμές σε διάφορα υλικά και χρησιμοποιήθηκε μηχανισμός προσομοίωσης σεισμού για τη δοκιμή της αντοχής των κτιρίων.

Στα εργαστήρια Βιοτεχνολογίας παρουσιάστηκαν τα υλικά που χρησιμοποιούνται και οι διαδικασίες που εφαρμόζονται, ενώ σε διαφορετικό κτίριο του τμήματος οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν πειράματα χημείας. Ο υπεύθυνος καθηγητής, κ. Pino Repaci και οι Ιταλοί μαθητές πρόσφεραν στους επισκέπτες εκπαιδευτικούς και μαθητές χειροποίητα προϊόντα με εκχύλισμα περγαμόντου, σήματος κατατεθέν της περιοχής.

Η δραστηριότητα, όμως που εντυπωσίασε περισσότερο τους επισκέπτες μαθητές και εκπαιδευτικούς ήταν η επίσκεψη στον τομέα της Αεροναυπηγικής. Εκεί είχαν την ευκαιρία να συμμετέχουν στη λειτουργία ενός εικονικού πύργου ελέγχου και τη χρήση εξομοιωτων πτήσεων.

Πραγματοποιήθηκαν, επίσης, ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες μεταξύ των μαθητών των σχολείων των δύο χωρών όπως η σχεδίαση μέσω ειδικού λογισμικού αστικού τοπίου με προδιαγραφές προστασίας από πυρκαγιές, η σύνταξη του “Δεκάλογου για την προστασία του περιβάλλοντος” καθώς και η δημιουργία αφισών με σχετικά περιβαλλοντικά μηνύματα στην ελληνική, ιταλική και αγγλική γλώσσα. Ακολουθησε η παρουσίαση σε μαθητές και εκπαιδευτικούς των εργασιών που δημιούργησαν.

Στο σχολείο "Fermi" οι μαθητές παρακολούθησαν εφαρμοσμένα μαθήματα των επαγγελματικών τομέων μηχανολόγων, συντηρητών μηχανημάτων, οδοντοτεχνιτών, αλλά και οπτικών.

Καθώς το περιεχόμενο του προγράμματος ήταν περιβαλλοντικό, οργανώθηκαν συναντήσεις, συζητήσεις και δραστηριότητες με την πυροσβεστική υπηρεσία της περιοχής. Τα στελέχη της πυροσβεστικής υπηρεσίας του Reggio παρουσίασαν στοιχεία σχετικά με τις πυρκαγιές στην περιοχή τους και την αντιμετώπισή τους. Αντίστοιχα, οι μαθητές του Γυμνασίου - Λ.Τ. Γενναδίου παρουσίασαν τις μεγαλύτερες φυσικές καταστροφές που έπληξαν τη Ρόδο τα τελευταία 100 χρόνια, τρόπους πρόληψης και διαχείρισης των πυρκαγιών στην Ελλάδα, καθώς και ένα σύντομο ντοκιμαντέρ δικής τους παραγωγής σχετικό με τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2023 στη Ρόδο, τα βιώματά τους από εκείνη την περίοδο καθώς και την προσπάθεια αναδάσωσης της περιοχής τους. Δυστυχώς, η προγραμματισμένη άσκηση εκκένωσης περιοχής λόγω πυρκαγιάς δεν μπόρεσε να πραγματοποιηθεί εξαιτίας έντονης κακοκαιρίας εκείνη την ημέρα.

Μετά, το πέρας των παρουσιάσεων, ακολούθησε επίσκεψη στις εγκαταστάσεις της πυροσβεστικής υπηρεσίας (Vigili del Fuoco) που περιελάμβανε ανάλυση του επιχειρησιακού σχεδίου επέμβασης σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, επίδειξη λειτουργίας του κέντρου επιχειρήσεων καθώς και παρουσίαση του υλικοτεχνικού εξοπλισμού του σταθμού.

Ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα ήταν και η εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου "Righi" με θέμα: "Πυρκαγιές: Μηδενική Ανοχή" - "Fires: Tolleranza Zero". Κύριοι ομιλητές ήταν η Αντιπεριφερειάρχης της Μητροπολιτικής περιοχής του Reggio Calabria, κ. Maria Stefania Caracciolo και ο κ. Raffaele Mangiardi, Διευθυντής του τμήματος Πρόληψης Δασικών Καταστροφών της περιοχής της Καλαβρίας. Μετά το πέρας της εκδήλωσης, οι μαθητές επισκέφτηκαν την ιστορική Scilla όπου σύμφωνα με τα Ομηρικά έπη, ο Οδυσσέας αντιμετώπισε την Σκύλλα και τη Χάρυβδη.

Πραγματοποιήθηκε, επίσης, επίσκεψη στο Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας “Ellinomatheia”. Επιπρόσθετα, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ξεναγηθούν στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Reggio με πλήθος αρχαιοελληνικών εκθεμάτων αλλά και στο κάστρο της πόλης “Castello Aragonese” όπου πραγματοποιούνταν τα εγκαίνια έκθεσης έργων τέχνης. Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων γνώρισαν τους μουσικούς της “Associazione Zampognari di Calabria” οι οποίοι κατάγονται από τα Ελληνόφωνα χωριά της Καλαβρίας και παίζουν παραδοσιακές τσαμπούνες.

Την τελευταία ημέρα της παραμονής του σχολείου στην Καλαβρία,πραγματοποιήθηκε μετάβαση σε δύο από τα Ελληνόφωνα χωριά της περιοχής, το εγκαταλελειμμένο πια Pentedattilo το οποίο βρίσκεται κάτω από έναν εντυπωσιακό βράχο που μοιάζει με πέντε δάχτυλα και το Gallicianò που θεωρείται η Ακρόπολη της Μεγάλης Ελλάδας.

Κατα τη διάρκεια της παραμονής στο Gallicianò μαθητές και εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν στην Εκκλησία της “Παναγίας της Ελλάδας” (Madonna di Grecia) η οποία χτίστηκε με υλικά από τα ερείπια παλαιότερου Ορθόδοξου  Μοναστηριού. Εκεί ανέμενε την ελληνική αποστολή ο ιερέας Ilia Ilaria ο οποίος λειτουργεί σε εκκλησίες στα Ελληνόφωνα χωριά. Στη συνέχεια, ο κάτοικος του χωριού κ. Mimo Nucera ξενάγησε μαθητές και εκπαιδευτικούς στο χωριό, ανέλυσε την ιστορία του καθώς και την διάλεκτο Griko (μια μίξη αρχαίων Ελληνικών και Ιταλικών) την οποία δυστυχώς μιλούν πλέον μόνο οι γεροντότεροι. Η περιήγηση στο Gallicianò ολοκληρώθηκε με επίσκεψη στο μικρό λαογραφικό μουσείο και ξενάγηση στον Ρωμαιοκαθολικό Ναό του “Αγίου Ιωάννου του Βαπτιστή”. Λίγο πριν την αναχώρηση  δωρήθηκε στον κ. Mimo Nucera μια Ελληνική σημαία με αφιέρωση από το Γυμνάσιο - Λ.Τ. Γενναδίου.

Η επιστροφή πραγματοποιήθηκε μέσω Κατάνιας στη Σικελία. Η διαδρομή περιελάμβανε επίσκεψη στην καστρόπολη της Ταορμίνας και στο περίφημο Teatro Greco, τον αρχαιολογικό χώρο της Νεάπολης στην ιστορική πόλη των Συρακουσών αλλά και στο νησάκι της Ορτυγίας.

Η συμμετοχή στην κινητικότητα του προγράμματος Erasmus+ δεν αποτελεί απλώς ένα εκπαιδευτικό ταξίδι, αλλά μια ανεκτίμητη εμπειρία ζωής που συμβάλλει ουσιαστικά στην προσωπική ανάπτυξη και αποτελεί σταθμό στην προσωπική, ακαδημαϊκή και επαγγελματική πορεία των συμμετεχόντων. Μέσα από την επαφή με διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα και τρόπους ζωής, διευρύνονται οι πνευματικοί ορίζοντες και καλλιεργούνται δεξιότητες όπως η αυτονομία, η προσαρμοστικότητα και η διαπολιτισμική επικοινωνία.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 2/05

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Εκπαιδευτικός με απογοήτευση
Άδεια με 175€ για αναρρωτική: Καταγγελία εκπαιδευτικών για εργασιακές αδικίες στους αναπληρωτές
Εκπαιδευτικοί δύο ταχυτήτων: Οργή για τις άδειες-κατάντια των Αναπληρωτών – Καταγγελία από τον Σύλλογο Π.Ε. Κέρκυρας
Άδεια με 175€ για αναρρωτική: Καταγγελία εκπαιδευτικών για εργασιακές αδικίες στους αναπληρωτές