mathites othones
Μαθητές-οθόνες: Όταν το βλέμμα χάνεται στην άλλη πλευρά του τζαμιού

«Κύριε, βαριέμαι…»
Αυτή η φράση δεν με ξαφνιάζει πια. Τη συναντώ σχεδόν καθημερινά στην τάξη. Δεν είναι ένδειξη αδιαφορίας ή τεμπελιάς. Είναι, νομίζω, ένα σιωπηλό σήμα απόγνωσης. Τα παιδιά σήμερα μοιάζουν σαν να έχουν ήδη "δει τα πάντα" πριν καν μπουν στο μάθημα. Πώς να τα παρασύρεις στον κόσμο του Σολωμού, του Θουκυδίδη ή των Μαθηματικών, όταν λίγα λεπτά πριν είχαν βουτήξει στα πολύχρωμα βάθη του TikTok;

Από το δάχτυλο που σκρολάρει, στο βλέμμα που δεν σηκώνεται

Η μεγαλύτερη πρόκληση για εμάς τους εκπαιδευτικούς δεν είναι η ύλη. Είναι το βλέμμα. Πώς να το κερδίσεις; Πώς να κάνεις τον μαθητή να σε κοιτάξει, να σε ακούσει πραγματικά, όταν η προσοχή του έχει «εκπαιδευτεί» να αλλάζει αντικείμενο κάθε τρία δευτερόλεπτα;

Δεν μιλώ θεωρητικά. Το βλέπω. Το νιώθω. Κάθε φορά που αναγκάζομαι να ζητήσω «βγάλτε τα κινητά από τα θρανία», χάνεται ένα κομμάτι σύνδεσης. Σαν να τους αποκόπτω από κάτι πολύ πιο οικείο από εμένα.

Μαθητές on/off: Εκπαίδευση σε κατάσταση αποσύνδεσης

Η διαρκής εναλλαγή, η άμεση ανταμοιβή, η ντοπαμίνη των likes – όλα αυτά επαναπρογραμματίζουν την προσοχή. Δεν φταίνε τα παιδιά. Ούτε το διαδίκτυο είναι ο «κακός λύκος». Το πρόβλημα είναι ότι εμείς, το εκπαιδευτικό σύστημα, δεν έχουμε αλλάξει τα εργαλεία μας.

Κι όμως, η τάξη δεν είναι θέατρο όπου παίζουμε μόνοι. Είναι χώρος συνεύρεσης. Και χρειάζεται να μάθουμε ξανά πώς να τους “αγγίζουμε” χωρίς οθόνες ανάμεσά μας.

Ο ρόλος μας αλλάζει – και μαζί του η παιδαγωγική ευθύνη

Δεν είμαστε απλώς μεταδότες γνώσης. Είμαστε μεσολαβητές νοήματος. Αντί να παλεύουμε να διατηρήσουμε τη σιωπή στην τάξη, ας αναρωτηθούμε: πώς μπορούμε να δώσουμε φωνή στην εσωτερική αγωνία των παιδιών; Πώς να τους δείξουμε ότι η μάθηση δεν είναι προϊόν, αλλά εμπειρία;

Ένας μαθητής μου, λίγο πριν φύγει για σπουδές, μου είπε: «Κύριε, δεν θυμάμαι όλα τα μαθήματα, αλλά θυμάμαι πώς μας κοιτούσατε όταν θέλατε να πούμε κάτι ουσιαστικό».

Αυτό είναι που μένει. Το ανθρώπινο βλέμμα. Η παρουσία. Η σύνδεση.

Ας μην εγκαταλείψουμε τη μάχη. Ας επιμείνουμε. Όχι εναντίον των οθονών – αλλά υπέρ της σχέσης, της παιδείας, του βάθους. Ακόμα κι αν χρειαστεί να φωνάζουμε σιωπηλά πίσω από ένα τζάμι.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 70.000 υποψήφιους ως 21/5 με τις λύσεις

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 21/05

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

φοιτητές
Φοιτητική διαμαρτυρία στο ΑΠΘ κατά των μέτρων επιτήρησης – «Όχι σε τουρνικέ και κάμερες στα πανεπιστήμια»
Διαμαρτυρία φοιτητών στο ΑΠΘ κατά των μέτρων ασφαλείας που εξετάζει το υπουργείο Παιδείας. Αντίδραση για τουρνικέ, κάμερες και διαγραφές φοιτητών.
Φοιτητική διαμαρτυρία στο ΑΠΘ κατά των μέτρων επιτήρησης – «Όχι σε τουρνικέ και κάμερες στα πανεπιστήμια»
molibi.jpg
ΠΥΣΠΕ Α' Αθήνας - 27η συνεδρίαση 2025: Ενημερωτικό αιρετών της ΔΑΚΕ - Τα θέματα που συζητήθηκαν
Ενημέρωση αιρετών της ΔΑΚΕ στην 27η συνεδρίαση ΠΥΣΠΕ Α' Αθήνας για το 2025
ΠΥΣΠΕ Α' Αθήνας - 27η συνεδρίαση 2025: Ενημερωτικό αιρετών της ΔΑΚΕ - Τα θέματα που συζητήθηκαν
νοσοκομείο
Γλυκά Νερά: Συνελήφθη για απόπειρα ανθρωποκτονίας 17χρονος – Σε κρίσιμη κατάσταση το θύμα
Σοκ από τη βιαιότητα της επίθεσης – Συγκλονισμένη η μητέρα του 50χρονου: «Είχα προαίσθημα, του είπα να μην πάει»
Γλυκά Νερά: Συνελήφθη για απόπειρα ανθρωποκτονίας 17χρονος – Σε κρίσιμη κατάσταση το θύμα
Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Ίδρυση Πολυτεχνικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ)
Η θεσμοθέτηση της Πολυτεχνικής Σχολής στο ΠΑΔΑ αποτελεί μία ιστορική εξέλιξη, αποτέλεσμα πολυετών, συλλογικών προσπαθειών και ένα σημαντικό βήμα στην...
Ίδρυση Πολυτεχνικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ)