mathites othones
Μαθητές-οθόνες: Όταν το βλέμμα χάνεται στην άλλη πλευρά του τζαμιού

«Κύριε, βαριέμαι…»
Αυτή η φράση δεν με ξαφνιάζει πια. Τη συναντώ σχεδόν καθημερινά στην τάξη. Δεν είναι ένδειξη αδιαφορίας ή τεμπελιάς. Είναι, νομίζω, ένα σιωπηλό σήμα απόγνωσης. Τα παιδιά σήμερα μοιάζουν σαν να έχουν ήδη "δει τα πάντα" πριν καν μπουν στο μάθημα. Πώς να τα παρασύρεις στον κόσμο του Σολωμού, του Θουκυδίδη ή των Μαθηματικών, όταν λίγα λεπτά πριν είχαν βουτήξει στα πολύχρωμα βάθη του TikTok;

Από το δάχτυλο που σκρολάρει, στο βλέμμα που δεν σηκώνεται

Η μεγαλύτερη πρόκληση για εμάς τους εκπαιδευτικούς δεν είναι η ύλη. Είναι το βλέμμα. Πώς να το κερδίσεις; Πώς να κάνεις τον μαθητή να σε κοιτάξει, να σε ακούσει πραγματικά, όταν η προσοχή του έχει «εκπαιδευτεί» να αλλάζει αντικείμενο κάθε τρία δευτερόλεπτα;

Δεν μιλώ θεωρητικά. Το βλέπω. Το νιώθω. Κάθε φορά που αναγκάζομαι να ζητήσω «βγάλτε τα κινητά από τα θρανία», χάνεται ένα κομμάτι σύνδεσης. Σαν να τους αποκόπτω από κάτι πολύ πιο οικείο από εμένα.

Μαθητές on/off: Εκπαίδευση σε κατάσταση αποσύνδεσης

Η διαρκής εναλλαγή, η άμεση ανταμοιβή, η ντοπαμίνη των likes – όλα αυτά επαναπρογραμματίζουν την προσοχή. Δεν φταίνε τα παιδιά. Ούτε το διαδίκτυο είναι ο «κακός λύκος». Το πρόβλημα είναι ότι εμείς, το εκπαιδευτικό σύστημα, δεν έχουμε αλλάξει τα εργαλεία μας.

Κι όμως, η τάξη δεν είναι θέατρο όπου παίζουμε μόνοι. Είναι χώρος συνεύρεσης. Και χρειάζεται να μάθουμε ξανά πώς να τους “αγγίζουμε” χωρίς οθόνες ανάμεσά μας.

Ο ρόλος μας αλλάζει – και μαζί του η παιδαγωγική ευθύνη

Δεν είμαστε απλώς μεταδότες γνώσης. Είμαστε μεσολαβητές νοήματος. Αντί να παλεύουμε να διατηρήσουμε τη σιωπή στην τάξη, ας αναρωτηθούμε: πώς μπορούμε να δώσουμε φωνή στην εσωτερική αγωνία των παιδιών; Πώς να τους δείξουμε ότι η μάθηση δεν είναι προϊόν, αλλά εμπειρία;

Ένας μαθητής μου, λίγο πριν φύγει για σπουδές, μου είπε: «Κύριε, δεν θυμάμαι όλα τα μαθήματα, αλλά θυμάμαι πώς μας κοιτούσατε όταν θέλατε να πούμε κάτι ουσιαστικό».

Αυτό είναι που μένει. Το ανθρώπινο βλέμμα. Η παρουσία. Η σύνδεση.

Ας μην εγκαταλείψουμε τη μάχη. Ας επιμείνουμε. Όχι εναντίον των οθονών – αλλά υπέρ της σχέσης, της παιδείας, του βάθους. Ακόμα κι αν χρειαστεί να φωνάζουμε σιωπηλά πίσω από ένα τζάμι.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Kαμπανάκι από την EFSA για τα δύο πιο τοξικά τρόφιμα της αγοράς στην Ευρώπη

Βαθμολογίες κάτω από τη βάση... να φάνε και οι κότες! Μα τι συμβαίνει επιτέλους;

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 9/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

zesti (3)
Καύσωνας: Πότε τελειώνει το βασανιστικό θερμό κύμα – Η πρόβλεψη του Θοδωρή Κολυδά
Αλλαγή σκηνικού με ενίσχυση των ανέμων και πτώση 6-7°C – Πότε έρχεται η «ανάσα» δροσιάς σύμφωνα με τον γνωστό μετεωρολόγο
Καύσωνας: Πότε τελειώνει το βασανιστικό θερμό κύμα – Η πρόβλεψη του Θοδωρή Κολυδά
ζαχαρακη
Σοφία Ζαχαράκη για τις διαγραφές φοιτητών: «Δίκαιη και ευαίσθητη μεταρρύθμιση. Βάζουμε τάξη στο ελληνικό δημόσιο Πανεπιστήμιο»
Σοφία Ζαχαράκη, για την εφαρμογή της ρύθμισης διαγραφής ανενεργών φοιτητών: «Δίκαιη και κοινωνικά ευαίσθητη μεταρρύθμιση. Βάζουμε τάξη και ενισχύουμε...
Σοφία Ζαχαράκη για τις διαγραφές φοιτητών: «Δίκαιη και ευαίσθητη μεταρρύθμιση. Βάζουμε τάξη στο ελληνικό δημόσιο Πανεπιστήμιο»