amfitheatro-aei-foitites1
ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ/INTIME NEWS
Οι φοιτητές, ανεξαρτήτως έτους, δεν θα αποκτούν πλέον τη διδακτική-παιδαγωγική επάρκεια αυτόματα με τη λήψη του πτυχίου, αλλά θα αναγκάζονται να παρακολουθούν επιπλέον «ειδικό πρόγραμμα δύο ακαδημαϊκών εξαμήνων. Ουσιαστικά προσαυξάνουν κατά ένα έτος τη διάρκεια φοίτησης

Αντιδρούν οι καθηγητικές σχολές στο νέο θεσμικό πλαίσιο που ψηφίστηκε το περασμένο καλοκαίρι για την παιδαγωγική επάρκεια, δηλαδή την πιστοποίηση που διασφαλίζει ότι κάποιος έχει τα τυπικά προσόντα για να διδάξει στη δημόσια Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Οι αντιδράσεις έχουν αρχίσει καθώς προβλέπεται ότι τα υπάρχοντα προγράμματα σπουδών παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας (ΠΠΔΕ) θα καταργηθούν τον Αύγουστο του 2023, οπότε και η λήψη αυτής της αναγκαίας για εκπαιδευτικούς πιστοποίησης, θα λαμβάνεται, πιθανότατα, επί πληρωμή...

Διαφωνία από την Φιλοσοφική Αθηνών

Στο χορό των αντιδράσεων για την εφαρμογή του νέου νόμου ήρθε να προστεθεί και η Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών, η οποία υπογραμμίζει πως η κατάργηση των ΦΕΚ από τον ερχόμενο Αύγουστο «δημιουργεί εύλογα μεγάλα προβλήματα, ιδίως για τους ήδη φοιτούντες, καθώς ανατρέπονται διασφαλισμένα (με βάση τα ισχύοντα κατά το έτος εισαγωγής τους) επαγγελματικά δικαιώματά τους, χωρίς μάλιστα, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, να έχουν εκδοθεί οι απαραίτητες εγκύκλιοι για τα ειδικά προγράμματα σπουδών που θα προσφέρουν τα μαθήματα παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας». Προσθέτει επίσης πως πέρα από την «υποβάθμιση των μαθημάτων του ειδικού γνωστικού αντικειμένου των τμημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής, τη μη επιστημονική τεκμηρίωση για αύξηση των μαθημάτων παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας από 30 σε 60 ECTS, δεν είναι επιστημονικά κατανοητός ο λόγος για τον οποίο η παρακολούθηση μαθημάτων ενός “Ειδικού Προγράμματος Σπουδών ΠΠΔΕ” προϋποθέτει επιτυχή εξέταση σε μαθήματα τριών ακαδημαϊκών ετών (σημείωση: η προϋπόθεση αυτή θα καθυστερήσει την αποφοίτηση πολλών φοιτητών). Τα μέλη της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ μεταξύ άλλων υποστηρίζουν ομόφωνα ότι τα ήδη εντεταγμένα στα υφιστάμενα και πιστοποιημένα προγράμματα σπουδών μαθήματα, που οδηγούν στην απόκτηση της ΠΔΕ, πρέπει να συνεχίζουν να αναγνωρίζονται ως παρέχοντα την παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια».

Τι άλλαξε ο νέος νόμος

Η κατοχή της παιδαγωγικής επάρκειας είναι αναγκαία προϋπόθεση για να μπορέσει κάποιος να συμμετέχει στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, για να μπορέσει να προσληφθεί ως αναπληρωτής ή ωρομίσθιος στο σχολείο, αλλά και ως εκπαιδευτικός από ιδιωτικούς φορείς (π.χ. φροντιστήρια). Μέχρι σήμερα, η επάρκεια είναι επαγγελματικό δικαίωμα που απορρέει από το πτυχίο, όμως με το άρθρο 99 του πρόσφατα ψηφισμένου ν. 4597 ορίζεται με απόφαση της Συγκλήτου ο τίτλος, ο σκοπός, τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα, το πρόγραμμα σπουδών, τα μαθήματα, οι κατηγορίες των φοιτητών και των πτυχιούχων που γίνονται δεκτοί, τα κριτήρια εισδοχής στο πρόγραμμα, η επιτροπή επιμέλειας του προγράμματος κ.α.

Ανάλογη προσπάθεια  έγινε και το 2016 (με αφορμή τα πορίσματα του εθνικού διαλόγου για την Παιδεία όπου προβλεπόταν «η καθιέρωση του πιστοποιητικού διδακτικής επάρκειας στα πανεπιστήμια που θα μπορούν να λαμβάνουν όσοι επιθυμούν να εργαστούν ως εκπαιδευτικοί, αφού ολοκληρώσουν το πτυχίο τους», και το 2018 (επί υπουργίας κ. Κ. Γαβρόγλου).

Στη μεταβατική διάταξη (άρθρο 456) αναφέρεται ότι τα υπάρχοντα προγράμματα σπουδών παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας (ΠΠΔΕ) θα καταργηθούν στις 31.8.2023 και ο νόμος επιβάλλει σχεδόν άμεσα την δημιουργία ενός ειδικού προγράμματος παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας ανά Πανεπιστήμιο. 

Η κυβέρνηση της ΝΔ, πατώντας στους νόμους των προηγούμενων κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ & ΠΑΣΟΚ, αποσπά πλήρως την παιδαγωγική-διδακτική επάρκεια από το πτυχίοπροσθέτοντας νέα εμπόδια μεταξύ πτυχίου και επαγγέλματος.

Συγκεκριμένα, στον νέο νόμο-πλαίσιο που ψηφίστηκε το καλοκαίρι, 

1) Οι φοιτητές, ανεξαρτήτως έτους, δεν θα αποκτούν πλέον τη διδακτική-παιδαγωγική επάρκεια αυτόματα με τη λήψη του πτυχίου, αλλά θα αναγκάζονται να παρακολουθούν επιπλέον «ειδικό πρόγραμμα, κατ’ ελάχιστον διάρκειας δύο (2) ακαδημαϊκών εξαμήνων».Ουσιαστικά προσαυξάνουν κατά ένα έτος τη διάρκεια φοίτησης

2) Η επάρκεια πλέον θα είναι για λίγους, αφού το ειδικό αυτό πρόγραμμα θα είναι μόλις ένα (1) σε κάθε ΑΕΙ, θα έχει όριο εισακτέων και κριτήρια εισδοχής. Με βάση τον νόμο «η κάθε Σύγκλητος θα αποφασίζει ποιος θα είναι ο ανώτατος αριθμός εισακτέων ανά ακαδημαϊκό έτος», ενώ θεσπίζονται επιπλέον κριτήρια εισδοχής όπως ο βαθμός πτυχίου, η επίδοση σε συνέντευξη ακόμα και το «ενδιαφέρον του υποψηφίου για το επάγγελμα του εκπαιδευτικού, όπως τεκμαίρεται από το σύνολο των προσόντων και δραστηριοτήτων που υποβάλλει με την αίτησή του»

3) Δεν θα είναι δωρεάν, αφού η χρηματοδότηση του νέου ειδικού αυτού προγράμματος δεν είναι εξασφαλισμένη. Ήδη πολλά Ιδρύματα πωλούν σεμινάρια παιδαγωγικής επάρκειας, όπως το ΕΚΠΑ με δίδακτρα 700€! Κι όπως υπαγορεύουν οι νόμοι της αγοράς, τώρα που θα ανέβει η ζήτηση, θα ανέβουν και οι τιμές.

4) Για τη δημιουργία αυτών των «ειδικών προγραμμάτων» οι φοιτητές θα πληρώσουν διπλά, αφού το υπουργείο Παιδείας έχει δεσμεύσει 13,6 εκατομμύρια € από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε! Δηλαδή οι οικογένειές θα πληρώσουν για ...να χάσουν την επάρκεια και να την αγοράζουν με πανάκριβα σεμινάρια εκτός πτυχίου.

5) Το κράτος από τη μια θεσπίζει πρακτική άσκηση για την απόκτηση της επάρκειας κι από την άλλη δεν εξασφαλίζει τον αναγκαίο αριθμό θέσεων, ειδικά για μαθήματα όπως της Χημείας, των Οικονομικών της Γεωλογίας/Γεωγραφίας, εξαιτίας των περιορισμένων ωρών διδασκαλίας.

Η εξέλιξη αυτή επηρεάζει άμεσα ακόμα και όσους φοιτητές δεν θέλουν να κατευθυνθούν προς την εκπαίδευση, αφού ανοίγει το δρόμο για απόσπαση και άλλων επαγγελματικών δικαιωμάτων από το πτυχίο τους...

Αντιδράσεις και από την ΠΟΣΔΕΠ

Σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ) σημειώνει ότι ο νόμος 4957/2022 προτείνει μία νέα θεσμική διευθέτηση της παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκεια, αλλά τα προβλεπόμενα των άρθρων 99 και 456 εγείρουν ζητήματα, δημιουργούν πολλά πρακτικά προβλήματα κι επιβάλλουν ένα ασφυκτικό χρονικό πλαίσιο.

Η ΠΟΣΔΕΠ θεωρεί ότι έστω και εκ των υστέρων επιβάλλεται ουσιαστική διαβούλευση του Υπουργείου με τις Διοικήσεις των Ιδρυμάτων και των συναφών Τμημάτων ή Σχολών με στόχο τη βελτιστοποίηση των συγκεκριμένων άρθρων, η οποία θα λαμβάνει υπόψη και την ήδη υπάρχουσα εμπειρία τους.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Τα πολύ συχνά ελληνικά επώνυμα που προέρχονται από αλβανικές λέξεις

35.000 στην ουρά: Τελευταία ευκαιρία για το online εύκολο Proficiency ΧΩΡΙΣ προφορικά, έκθεση έως 26 Ιουνίου

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kakopoiisi
Ασκούμενη δικηγόρος καταγγέλλει γνωστό ποινικολόγο: «Με χτύπησε στο πρόσωπο και με έβρισε»
Νέα καταγγελία για ξυλοδαρμό και εξύβριση σε βάρος γνωστού ποινικολόγου από ασκούμενη δικηγόρο
Ασκούμενη δικηγόρος καταγγέλλει γνωστό ποινικολόγο: «Με χτύπησε στο πρόσωπο και με έβρισε»
aksiologisi
Εκπαιδευτικοί: «Κατήφορος χωρίς τέλος για τη ΔΗΣΥ Λασιθίου»
«Η αμετροέπεια και το ψέμα έχουν κοντά πόδια δυστυχώς για την ΔΗΣΥ Λασιθίου», τονίζουν οι εκπαιδευτικοί της Ενωτικής Κίνησης Εκπαιδευτικών και του...
Εκπαιδευτικοί: «Κατήφορος χωρίς τέλος για τη ΔΗΣΥ Λασιθίου»