Ποιο το νόημα της επιμόρφωσης, χωρίς να είναι έτοιμα τα σχολικά εγχειρίδια;
Δεν μπορεί οι επιμορφώσεις να είναι fast track, ούτε εκ των υστέρων. Η χρηστή διαχείριση όλων των πόρων, ανθρώπινων και μη, είναι εκ των ουκ άνευ. Στην πράξη, διαιωνίζονται τα λάθη του παρελθόντος, σπαταλώντας πολύτιμο χρόνο και ακόμα πιο πολύτιμους πόρους. 

Μίσασε και ο Ιανουάριος κι ακόμα όλοι αναμένουμε την προκήρυξη συγγραφής των νέων σχολικών εγχειριδίων. Που οφείλεται αυτή η καθυστέρηση. Ως προς τι τέτοια δυστοκία;
Για να συγγραφεί ένα αξιόλογο βιβλίο και να αξιολογηθεί απαιτείται χρόνος. Το διάστημα που απομένει έως την έναρξη της σχολικής χρονιάς δεν επαρκεί για να γραφτεί και να αξιολογηθεί ένα σχολικό εγχειρίδιο. Εκτός κι αν συμβαίνει κάτι υπογείως, οπότε δεν μπορούμε να έχουμε γνώση και δε θέλουμε να πιστεύουμε ότι συμβαίνει.

Συνεχίζεται η επιμόρφωση στα νέα αναλυτικά προγράμματα ολίγων εκπαιδευτικών, οι οποίοι/ες υπηρετούν στα πειραματικά  σχολεία.  Η επιμόρφωση κρίνεται ότι είναι, τουλάχιστον, ανεπαρκής.

Χρονικά, για τόσο μεγάλη αλλαγή που επιφέρουν τα νέα αναλυτικά προγράμματα, είναι ελάχιστη. Η επιτυχής επιμόρφωση σε νέα αναλυτικά προγράμματα, όπου προβλέπονται σημαντικές αλλαγές, προϋποθέτει, μεταξύ άλλων, και ικανοποιητική διάρκεια. Δεν μπορεί να είναι ταχύρρυθμη.
Επίσης, προϋποθέτει ο επιμορφωτής να γνωρίζει το αντικείμενο που εκπαιδεύει τους εκπαιδευτικούς (αφήνουμε παράμερα ότι ουκ ολίγοι εκπαιδευόμενοι γνωρίζουν επιστημονικά πολύ καλύτερα το αντικείμενο από τους εκπαιδευτές και είναι αρκετά εμπειρότεροι…). 
Όμως, πως μπορεί ο επιμορφωτής να γνωρίζει σε τι ακριβώς επιμορφώνει, όταν δεν είναι έτοιμο το σχολικό εγχειρίδιο; Μπορεί να υπάρχει γνώση του αντικειμένου σε βάθος, αλλά δεν υπάρχει το προαπαιτούμενο υποστηρικτικό υλικό, το σχολικό βιβλίο! Αυτή τη στιγμή στη διάθεση όλων υπάρχει μια ασαφής απαρίθμηση πληροφοριών. Είμαστε βέβαιοι ότι το εγχειρίδιο που θα φτάσει στα χέρια των μαθητών και των καθηγητών θα ανταποκρίνεται στις πληροφορίες;
Ερωτώνται οι επιμορφωτές από συναδέλφους ότι και ο πλέον χαρισματικός εκπαιδευτικός αδυνατεί να ανταποκριθεί επαρκώς στην ύλη της Φυσικής της Α’ λυκείου, με μόλις δύο ώρες διδασκαλίας εβδομαδιαία, έτσι όπως έχει καθοριστεί ποιοτικά και, κυρίως, ποσοτικά. Οι επιμορφωτές δηλώνουν αναρμόδιοι να απαντήσουν.
Αναρωτιόμαστε, πως μπορεί να γίνει επιμόρφωση σε κάτι που δεν μπορεί να εφαρμοστεί με το ισχύον πρόγραμμα διδασκαλίας; Ο επιμορφωτής επιμορφώνει σε κάτι που δε γνωρίζει τι τελικά θα είναι! Μάλλον πρόκειται για παγκόσμια πρωτοτυπία…
Οι αλλαγές χρειάζονται προσεκτικό προγραμματισμό, με αυστηρά χρονοδιαγράμματα, τα οποία και θα τηρούνται. Έπρεπε να «τρέχει» τώρα η επιμόρφωση για τους β’ επιμορφωτές, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό. Αλλά, δε συμβαίνει κάτι τέτοιο.
Η επιμόρφωση προϋποθέτει, επίσης, τεχνικό υλικό προς τους εκπαιδευτικούς. Σημειώσεις σχετικά με το μάθημα και όχι κατεβατά για θεωρίες μάθησης και για την ανακαλυπτική μάθηση. Τα έχουμε ακούσει εκατοντάδες φορές. Τα εμπεδώσαμε. Το τι θα διδάξουμε, με ποια σειρά, σε ποια έκταση και τι βάθος, σε τι θα ελέγχεται ο μαθητής και πως, πότε θα το μάθουμε; Και πρέπει να είναι επιμόρφωση και όχι διεκπαιρεωτική διαδικασία, για να φύγει από πάνω μας η υποχρέωση. Λίγες ώρες επιμόρφωσης δια ζώσης ή εξ αποστάσεως, που σπαταλώνται σε γνωριμίες και σε οδηγίες πώς οι εκπαιδευτικοί να κάνουν μια τυποποιημένη παραδοτέα εργασία, επουδενί δεν αποτελεί επιμόρφωση. 
Οι επιμορφώσεις απαιτούν πόρους. Και μετά βεβαιότητας, πόροι δεν υπάρχουν. Προσπαθούμε από τη μύγα να βγει ξύγκι. Και όλοι οι αρμόδιοι αδιαφορούν για την κόπωση των εκπαιδευτικών, που σέρνονται από τη μία επιμόρφωση στην άλλη, συλλέγοντας χαρτιά, που επί του πρακτέου ασήμαντη αξία έχουν.
Ουσιαστικά, αλλάζει το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Δεν μπορεί οι επιμορφώσεις να είναι fast track, ούτε εκ των υστέρων. Η χρηστή διαχείριση όλων των πόρων, ανθρώπινων και μη, είναι εκ των ουκ άνευ.
Στην πράξη, διαιωνίζονται τα λάθη του παρελθόντος, σπαταλώντας πολύτιμο χρόνο και ακόμα πιο πολύτιμους πόρους. 
Ο χρόνος είναι αμείλικτος. Σύντομα οι εκπαιδευτικοί θα κληθούν να εκτελέσουν τα σχέδια δράσης της αυτοαξιολόγησης. Θα αξιολογηθούν και για την επιμόρφωση που δεν έλαβαν; 
 

Προτείνουμε όλα να «πάνε» ένα χρόνο πίσω. Δεν είναι πολιτική υποχώρηση η εφαρμογή των νέων αναλυτικών προγραμμάτων να καθυστερήσει κατά μία σχολική χρονιά,  ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος προετοιμασίας, τόσο στη συγγραφή και αξιολόγηση των σχολικών εγχειριδίων όσο και την ουσιαστική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Είναι ένδειξη φρόνησης.

Αφού δεν είμαστε έτοιμοι, ας μη βιάζουμε τα πράγματα. Η βιασύνη μόνος καλός σύμβουλος δεν είναι.


Η  Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής
Δρακόπουλος Γρ.
Εμμανουηλίδης Αρ.
Πετρόπουλος Μιχ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Ποια είναι η ευχή της μάνας με 6 λέξεις και μόνο φωνήεντα

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 19/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

αξιολόγηση
Αξιολόγηση: «ΔΟΕ και ΟΛΜΕ να επαναπροκηρύξουν άμεσα απεργία-αποχή»
«Επαναπροκηρύξεις της ΑΑ από ΔΟΕ-ΟΛΜΕ, συνεχείς προκηρύξεις των στάσεων εργασίας» ζητούν οι Παρεμβάσεις Κινήσεις Συσπειρώσεις Π.Ε.
Αξιολόγηση: «ΔΟΕ και ΟΛΜΕ να επαναπροκηρύξουν άμεσα απεργία-αποχή»
αυτοκτονία
Η μεγαλύτερη ομαδική αυτοκτονία – Πως 200 άνθρωποι ακολούθησαν στον θάνατο τον ηγέτη τους
Σαν σήμερα, 19 Μαρτίου του 1644, περίπου 200 άνθρωποι, αυτοκτόνησαν ως ένδειξη αφοσίωσης στον αυτοκράτορα Τσόνγκζεν
Η μεγαλύτερη ομαδική αυτοκτονία – Πως 200 άνθρωποι ακολούθησαν στον θάνατο τον ηγέτη τους
pierrakakis
Υπουργείο Παιδείας: Τι θα γίνει την Πέμπτη 4 Απριλίου στα Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια
Τι θα γίνει στα σχολεία στις 4 Απριλίου 2024, σύμφωνα με την Εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας που υπογράφει ο ΓΓ Γιάννης Κατσαρός
Υπουργείο Παιδείας: Τι θα γίνει την Πέμπτη 4 Απριλίου στα Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια