«Δεν αλλάζουμε ούτε σακούλες σκουπιδιών»: Η ζοφερή πραγματικότητα των νηπιαγωγείων το 2025
Χωρίς χαρτί, πετρέλαιο και καθαριστικά: Νηπιαγωγοί καταγγέλλουν κατάρρευση μετά την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών

Την «κατάρρευση των δημόσιων δομών» και μια Πολιτεία που λειτουργεί «με δεμένα μάτια», αφήνοντας νηπιαγωγεία και δημοτικά «με δεμένα χέρια» καταγγέλλουν νηπιαγωγοί.

Το κείμενο του Συντονιστικού Νηπιαγωγών συνοδεύεται από μαρτυρίες εκπαιδευτικών που περιγράφουν με ωμή ειλικρίνεια την καθημερινότητα στα σχολεία.

«Δεν πήραμε απολύτως τίποτα… Πετρέλαιο όμως πέρσι μας έβαλε ο δήμος. Ελπίζω και φέτος», αναφέρει νηπιαγωγός, ενώ άλλος συνάδελφος σημειώνει ότι «ακόμη περιμένουμε τις περιβόητες συμβάσεις… ούτε γραφική ύλη πέρυσι, ούτε φέτος».

Οι αναφορές είναι αποκαρδιωτικές: «Δύο κουτιά μαρκαδόρους, ένα πακέτο φωτοτυπικό χαρτί… και ας μην συζητήσουμε για καθαριστικά», ενώ αλλού περιγράφεται η αδυναμία ακόμα και για τα στοιχειώδη: «Δεν αλλάζουμε κάθε μέρα σακούλες σκουπιδιών… οι χειροπετσέτες τελειώνουν στα μέσα του μήνα».

Στην ανακοίνωση του Συντονιστικού Νηπιαγωγών γίνεται λόγος για το σοκ που έχει προκαλέσει η κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών με τον Ν. 5056/2023, μια αλλαγή που –όπως τονίζουν οι νηπιαγωγοί– έχει οδηγήσει σε «απόλυτο χάος» και σχολεία που αδυνατούν να λειτουργήσουν. Η μεταφορά αρμοδιοτήτων στους δήμους, οι χρονοβόρες διαδικασίες και η έλλειψη πόρων έχουν μετατρέψει, όπως αναφέρουν, τους διευθυντές και τις προϊσταμένες σε «διαχειριστές κρίσεων χωρίς εργαλεία».

Με φόντο τις ελλείψεις, την υποχρηματοδότηση και τη διοικητική παράλυση, το Συντονιστικό υπογραμμίζει πως «η ελληνική εκπαίδευση περνά ίσως τη ζοφερότερη φάση της», προειδοποιώντας ότι η θεσμική ασφυξία στα σχολεία δεν είναι ατύχημα, αλλά «επιλογή».

Αυτή η εισαγωγή αναδεικνύει το κεντρικό μήνυμα της ανακοίνωσης: ότι η δημόσια εκπαίδευση έχει οδηγηθεί σε ένα καθεστώς λειτουργικής κατάρρευσης, με το κόστος να το πληρώνουν καθημερινά εκπαιδευτικοί, παιδιά και γονείς.

Η ανακοίνωση του Συντονιστικού Νηπιαγωγών

Πολιτεία με δεμένα μάτια, νηπιαγωγεία και δημοτικά  με δεμένα χέρια –

Η κατάρρευση των δημόσιων δομών είναι επιλογή

«Γίνεται της σύμβασης.... από υλικό, ότι δώσουν οι σύλλογοι γονέων ... και άγιος ο Θεός»

 «Δεν πήραμε απολύτως τίποτα.

Πετρέλαιο όμως πέρσι μας έβαλε ο δήμος. Ελπίζω και φέτος.»

«.....τα ίδια χάλια με πέρυσι ακόμη, δεν έχουμε πάρει γραφική ύλη τα νηπιαγωγεία ούτε πέρυσι, ούτε φέτος Ακόμη περιμένουμε τις περιβόητες συμβάσεις....»

«2 κουτιά μαρκαδόρους, 1 χαρτί φωτοτυπικού  και δε θα συζητήσω για καθαριστικά ...α και τα μωρομάντηλα εκτός σύμβασης»

 «Συνάδελφοι, Θα ήθελα μόνο να πω ότι ακόμα κι εμείς που εξακολουθούμε να παίρνουμε χρήματα, σας πληροφορώ ότι η τρίτη δόση του 2025 που πριν από λίγες μέρες πήραμε είναι 150 ευρώ για 3 μήνες..... Καλύπτει αναλώσιμα, καθαριστικά, συντηρήσεις κτλ»

« αναγκαστικά δεν αλλάζουμε κάθε μέρα σακούλες σκουπιδιών…. οι δε χειροπετσέτες για το πλύσιμο των χεριών τελειώνουν στα μέσα του μήνα»

(αλιευμένα από το διαδίκτυο σε ερωτήσεις συναδέλφων στο πώς χειρίζονται τη κατάσταση που έχουν περιέλθει)

Η ελληνική εκπαίδευση περνά ίσως τη ζοφερότερη φάση της. Με την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών μέσω του Ν. 5056/2023, τα σχολεία έχουν αφεθεί γυμνά απέναντι στη γραφειοκρατία, στη χρόνια υποχρηματοδότηση και στην κραυγαλέα αδιαφορία της Πολιτείας. Η μεταρρύθμιση που διαφημίστηκε ως “εκσυγχρονισμός” έχει μετατραπεί σε θηλιά που σφίγγει ολοένα και περισσότερο τη λειτουργία των σχολικών μονάδων – και η εκπαιδευτική κοινότητα πληρώνει καθημερινά το τίμημα.

Όχι, βέβαια, πως πριν ζούσαμε σε παράδεισο· η φτώχεια είχε ήδη όνομα: ανεπαρκή κονδύλια και αδυναμία κάλυψης στοιχειωδών αγαθών.  Τώρα όμως, το πρόβλημα όχι μόνο δεν λύθηκε – διογκώθηκε και απειλεί να παρασύρει τα πάντα.

Από την ευελιξία… στο απόλυτο χάος

Εκεί όπου οι Σχολικές Επιτροπές μπορούσαν να καλύψουν άμεσα ανάγκες, από ένα απλό χαρτί φωτοτυπίας έως μια επείγουσα επισκευή, σήμερα κυριαρχεί ένα καθεστώς παράλογης καθυστέρησης. Όλες οι προμήθειες και οι υπηρεσίες περνούν υποχρεωτικά από τους δήμους, μέσα από τεράστιους διαγωνισμούς, κοινές διαδικασίες για δεκάδες σχολικές μονάδες και άκαμπτους κανόνες δημοσίων συμβάσεων με κωδικούς που καμία σχέση με τις ανάγκες των σχολείων μας δεν έχουν.

Το αποτέλεσμα είναι τραγικό:

σχολεία χωρίς βασικά υλικά, χωρίς συντηρήσεις, χωρίς δυνατότητα να λειτουργήσουν αξιοπρεπώς – για μήνες.

Γραφειοκρατία χωρίς έλεος – Διευθυντές – Προϊσταμένες Νηπιαγωγείων με δεμένα χέρια

Οι Διευθυντές  και οι Προϊσταμένες έχουν μετατραπεί σε διαχειριστές κρίσεων χωρίς εργαλεία. Γνωρίζουν τι χρειάζεται το σχολείο τους, αλλά δεν μπορούν να το εξασφαλίσουν. Η καθημερινότητα των σχολείων εξαρτάται πλέον από χρονοβόρα έγγραφα, ουρές εγκρίσεων και αναμονές για διαγωνισμούς που καθυστερούν επ’ αόριστον.

Μια βλάβη στο καλοριφέρ;

Μια τουαλέτα που χρειάζεται άμεση επισκευή;

Έλλειψη αναλώσιμων ;

Πλέον όλα αυτά δεν επιλύονται – απλώς λιμνάζουν.

Η εκπαιδευτική πραγματικότητα έχει παραδοθεί σε ένα μοντέλο που δεν σχεδιάστηκε ποτέ για να υπηρετήσει τις ανάγκες μιας σχολικής μονάδας, αλλά για μεγάλα δημόσια έργα. Κανείς δεν προσαρμόστηκε στις ανάγκες της Παιδείας. Αντίθετα, η Παιδεία προσαρμόστηκε βίαια στις αδυναμίες της κρατικής γραφειοκρατίας.

Κεντρικοποίηση χωρίς πόρους – Ένα σύστημα που τρέφει την αναποτελεσματικότητα

Η χρηματοδότηση μέσω ΚΑΠ και πρόσθετων προγραμμάτων ήταν ήδη ανεπαρκής και ούτε με την προηγούμενη διαδικασία αποδιδόταν τα χρήματα στα σχολεία. Είχαμε μάλιστα Δήμους με σχολεία «πλούσια» και Δήμους που ούτε πετρέλαιο δεν είχαν. Τώρα όμως, με τη συγκέντρωση όλων των διαδικασιών στους δήμους, το πρόβλημα διογκώθηκε.

Οι δήμοι σηκώνουν βάρος που δεν μπορούν και πολλές φορές είναι ανίκανοι  να διαχειριστούν:

  • Οι πόροι δεν επαρκούν.
  • Οι ανάγκες πολλαπλασιάζονται αφού δεν έχουν αυξηθεί οι επιχορηγήσεις παρόλη την αύξηση τιμών και την ακρίβεια
  • Οι μικροί τοπικοί προμηθευτές αποκλείονται, καθώς οι διαγωνισμοί είναι κομμένοι και ραμμένοι για μεγάλες εταιρείες.
  • Τα σχολεία βυθίζονται σε αναμονή, εξαρτώμενα από έναν μηχανισμό που αργεί, δυσλειτουργεί και συχνά… απλώς δεν λειτουργεί.

Η κατάσταση αυτή δεν είναι απλώς “έλλειψη ευελιξίας”.

Είναι υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης με θεσμική υπογραφή.

Όταν η διαφάνεια μετατρέπεται σε πρόσχημα

Το επιχείρημα της “διαφάνειας” χρησιμοποιήθηκε ως ασπίδα για μια μεταρρύθμιση που στην πράξη:

  • Απέκοψε τα σχολεία από το δικαίωμα αυτοδιαχείρισης,
  • Γιγάντωσε τη γραφειοκρατία,
  • Καθυστέρησε κάθε μορφή προμήθειας,
  • Άφησε τις σχολικές μονάδες χωρίς άμεσους πόρους,
  • Εξώθησε τους μικροπρομηθευτές εκτός συστήματος.

Δεν πρόκειται απλώς για αβλεψία – πρόκειται για μια επιλογή που αγνοεί τις πραγματικές ανάγκες της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Το τίμημα το πληρώνουν τα παιδιά

Είναι αδιανόητο το 2025 να υπάρχουν σχολεία που δεν έχουν χαρτί, θέρμανση, υλικά καθαριότητας, υποδομές σε λειτουργική κατάσταση.

Να υπάρχουν εκπαιδευτικοί που δίνουν αγώνα για τα αυτονόητα.


Να υπάρχουν διευθυντές Δημοτικών Σχολείων και Προϊσταμένες /οι Νηπιαγωγείων  που σηκώνουν καθημερινά μια ανυπέρβλητη γραφειοκρατία –  οικονομικοί υπόλογοι μάλιστα.

Να αναγκάζονται οι γονείς να συνεισφέρουν οικονομικά για βασικές ανάγκες των σχολείων.

Και την ίδια στιγμή, η πολιτεία να παρουσιάζει την κατάσταση ως “βελτίωση του συστήματος”.

Η πραγματικότητα είναι μία:

Η δημόσια εκπαίδευση ασφυκτιά – και η ασφυξία αυτή είναι θεσμικά προκαθορισμένη.

Ώρα για ανάληψη ευθύνης

Η εκπαιδευτική κοινότητα απαιτεί τώρα λύσεις, όχι υποσχέσεις:

  • Αύξηση τών ΚΑΠ
  • Δημιουργία  μηχανισμών άμεσης χρηματοδότησης και μικρών προμηθειών.
  • Σαφήνεια, επαρκή χρηματοδότηση και λογοδοσία.
  • Ένα σύστημα που να υπηρετεί τα σχολεία – όχι να τα παραλύει.

Γιατί όταν τα σχολεία δεν μπορούν να λειτουργήσουν, δεν είναι απλώς ένα διοικητικό πρόβλημα.
Είναι κοινωνική αποτυχία.

Και αυτή την αποτυχία κανείς δεν έχει το δικαίωμα να την παρουσιάζει ως μεταρρύθμιση.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ChatGpt για όλους: Παρέχεται σε 100.000 υποψήφιους πανελλαδικά ως 20/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

εκπαιδευση
Συνεργασία για την Υποστήριξη των Μαθητών: Η ΔΔΕ Ανατολικής Αττικής με το «Χαμόγελο του Παιδιού»
Ενίσχυση της Ψυχικής Ανθεκτικότητας στα Σχολεία μέσω Τοπικού Δικτύου και Συμφώνου Συνεργασίας
Συνεργασία για την Υποστήριξη των Μαθητών: Η ΔΔΕ Ανατολικής Αττικής με το «Χαμόγελο του Παιδιού»
paidikos_252863_121098.jpg
«Δεν αλλάζουμε ούτε σακούλες σκουπιδιών»: Η ζοφερή πραγματικότητα των νηπιαγωγείων το 2025
Χωρίς χαρτί, πετρέλαιο και καθαριστικά: Νηπιαγωγοί καταγγέλλουν κατάρρευση μετά την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών
«Δεν αλλάζουμε ούτε σακούλες σκουπιδιών»: Η ζοφερή πραγματικότητα των νηπιαγωγείων το 2025