Υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως
Τα υπουργεία Παιδείας-Εσωτερικών συζητούν για νέους μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση - Συνέντευξη της υπουργού Παιδείας στο Αlfavita για αξιολόγηση, κρίσεις στελεχών, πανδημία

Το υπουργείο Παιδείας, σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών, εξετάζει το ενδεχόμενο να πραγματοποιηθούν νέοι διορισμοί εκπαιδευτικών στα σχολεία. Αυτό δήλωσε μιλώντας στο alfavita.gr η υπουργός Νίκη Κεραμέως, υπογραμμίζοντας την ανάγκη «να φύγουμε από τη στρέβλωση του θεσμού του αναπληρωτή και να πάμε σε ένα καθεστώς όπου θα καλύπτει πραγματικά έκτακτες ανάγκες». 

Ερωτηθείσα για το μοντέλο αυτοαξιολόγησης που θεσπίστηκε στα σχολεία, το οποίο προκάλεσε τις σφοδρές αντιδράσεις των εκπαιδευτικών που απάντησαν με απεργία-αποχή από τις προβλεπόμενες διαδικασίες, η υπουργός υποστήριξε πως η Ελλάδα ήταν από τις ελάχιστες χώρες που δεν εφάρμοζαν κανένα καθεστώς αξιολόγησης. 

«Πολλές από τις διατάξεις που νομοθετήθηκαν προέκυψαν μετά από σχόλια και διάλογο με τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, όπως για παράδειγμα η διάταξη που αφορά στους αξιολογητές» είπε απαντώντας στις κατηγορίες ότι δεν υπήρξε διάλογος με τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες, ενώ χαρακτήρισε ως «fake news» τις επικρίσεις των εκπαιδευτικών για τα «περί επηρεασμού της χρηματοδότησης ή λειτουργίας των σχολείων από την αξιολόγηση».

Για τις κρίσεις των στελεχών, η Νίκη Κεραμέως προανήγγειλε πως το πρώτο εξάμηνο του 2022 θα προχωρήσουν οι πολλαπλές διαδικασίες. Όπως είπε, η υπουργική απόφαση απόφαση έχει εκδοθεί, ενώ είναι έτοιμη η πλατφόρμα για την υποβολή πιστοποιητικών, η οποία αναμένεται να ανοίξει μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων. 

Αναφορικά με τις επόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες του υπουργείου, ανέφερε πως το επόμενο νομοσχέδιο θα αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση. «Ο τέταρτος νόμος θα αφορά ευρύτερα στην περαιτέρω αναβάθμιση του Πανεπιστημίου και στον εκσυγχρονισμό του ΔΟΑΤΑΠ» δήλωσε η υπουργός, προσθέτοντας πως θα συμπεριληφθεί η δυνατότητα «επιλογής μαθημάτων από φοιτητές και από άλλα πανεπιστημιακά τμήματα, στη διευκόλυνση ερευνητικών συμπράξεων με τον ιδιωτικό τομέα, στην αναμόρφωση των εκλεκτορικών σωμάτων για την ενίσχυση της αξιοκρατίας, στην περαιτέρω ενδυνάμωση των συνεργειών με πανεπιστήμια του εξωτερικού».

Σε ερώτηση για το ποιο ήταν το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετώπισε η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας μέχρι τώρα, η απάντηση ήταν η πανδημία, με το μεγαλύτερο στοίχημα να επηρεαστεί όσο το δυνατόν λιγότερο η εκπαιδευτική διαδικασία.

Αναλυτικά η συνέντευξη:

- Κυρία Υπουργέ, έχοντας ήδη 30 μήνες στο υπουργείο Παιδείας, ποιο θεωρείτε ότι ήταν το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίσατε; 

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε ήταν αναμφισβήτητα η πανδημία, η πρωτοφανής αυτή υγειονομική κρίση, που είχε πολύ σημαντικές επιπτώσεις σε όλους τους τομείς της ζωής μας και η εκπαίδευση δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Το μεγάλο στοίχημα ήταν -και παραμένει- η κρίση αυτή να επηρεάσει όσο το δυνατόν λιγότερο την εκπαιδευτική διαδικασία. Τα σχολεία έκλεισαν στις 11 Μαρτίου 2020 και, μόλις δύο ημέρες μετά, ξεκίνησε η πιλοτική εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης.

Η διαδικασία έγινε σταδιακά, με δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε όλοι μαζί, με πολύ φιλότιμο και προσπάθεια από τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς. Χάρη στη συλλογική αυτή προσπάθεια, κατέστη δυνατό να συνεχιστεί η εκπαιδευτική διαδικασία μέσω τηλεκπαίδευσης - η οποία φυσικά δεν μπορεί ποτέ να υποκαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία.

Ασφαλώς, εξ αρχής προτεραιότητά μας είναι τα ανοιχτά σχολεία, η διασφάλιση της δια ζώσης εκπαιδευτικής διαδικασίας παράλληλα με την προστασία της υγείας. Στην κατεύθυνση αυτή, σε συνεργασία με την επιτροπή των ειδικών, εφαρμόζεται στα σχολεία μας ένα εκτετατεμένο υγειονομικό πρωτόκολλο που – πέρα από τα συστηματικά τεστ κάθε εβδομάδα - προβλέπει σε περίπτωση κρούσματος 7 δωρεάν τεστ την εβδομάδα (εργαστηριακά και αυτοδιαγνωστικά) και συμβάλλει καθοριστικά στον περιορισμό της διασποράς στα σχολεία σε συνδυασμό φυσικά με το μεγάλο δώρο της επιστήμης, το εμβόλιο και τα λοιπά μέτρα προστασίας.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Bertelsmann Stiftung, ενός από τα πιο έγκυρα think tanks της Γερμανίας, η χώρα μας, που βρισκόταν στις τελευταίες θέσεις ως προς την ετοιμότητα της εκπαίδευσης για να αντιμετωπίσει την πανδημία (22η σε 29 χώρες του ΟΟΣΑ), κατάφερε να ανέλθει στην 7η θέση μεταξύ των χωρών αυτών ως προς την επί του πρακτέου, αντιμετώπιση της πανδημίας στην εκπαίδευση. Και η σημαντική αυτή διάκριση πιστώνεται στην εκπαιδευτική μας κοινότητα: εκπαιδευτικούς, στελέχη εκπαίδευσης, μαθητές, γονείς. 

- Φέτος, μετά από πολλά χρόνια διορίστηκαν μόνιμα 11.700 εκπαιδευτικοί. Ωστόσο οι ανάγκες της εκπαίδευσης απαιτούν την πρόσληψη πάνω από 40.000 αναπληρωτών ετησίως. Αν είναι σωστή η εκτίμηση για μεγάλο αριθμό παραιτήσεων το 2022 λόγω συνταξιοδότησης, είναι σίγουρο ότι τα κενά τη νέα σχολική χρονιά θα φτάσουν τα 50.000. Υπάρχει πρόβλεψη στο υπουργείο Παιδείας για νέο γύρο μόνιμων διορισμών τα επόμενα χρόνια; 

Ήταν και παραμένει προτεραιότητά μας να ενισχύσουμε το ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης. Το είχαμε πει από την ανάληψη των καθηκόντων μας και έγινε πράξη καθώς, όπως γνωρίζετε, μόνιμοι διορισμοί δεν είχαν γίνει για πάνω από 12 χρόνια στη χώρα. Την πρώτη χρονιά της διακυβέρνησής μας υλοποιήσαμε 4.500 μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή.

Ξεκινήσαμε σκόπιμα από την Ειδική Αγωγή, δεδομένης της ιδιαίτερης σχέσης που αναπτύσσεται  μεταξύ του εκπαιδευτικού και του μαθητή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Την επόμενη χρονιά, και παρότι είχαμε εξαγγείλει 5.250 διορισμούς, καταφέραμε τελικά να προβούμε σε υπερδιπλάσιους,11.700 στη γενική εκπαίδευση, φτάνοντας συνολικά τους 16.200. Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού μας, ώστε να φύγουμε από τη στρέβλωση του θεσμού του αναπληρωτή και να πάμε σε ένα καθεστώς όπου θα καλύπτει πραγματικά έκτακτες ανάγκες. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών, γίνεται εντατική προσπάθεια για πρόσθετους, μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση, προκειμένου να καταφέρουμε να εμπλουτίσουμε με περισσότερο ανθρώπινο δυναμικό τα σχολεία μας και αποκαταστήσουμε αυτή τη χρόνια παθογένεια.
 
- Έχει ήδη μειωθεί αισθητά η θερμοκρασία και τα παράθυρα στα σχολεία κλείνουν. Δεν φοβάστε μήπως σε υπερφορτωμένα με μαθητές τμήματα (περίπου 90.000 μαθητές βρίσκονται σε +25άρια τμήματα) έχουμε απογείωση κρουσμάτων; Σκοπεύετε να αναθεωρήσετε το 50%+1 για το κλείσιμο τμήματος δεδομένου ότι υπάρχει μεγάλη ανησυχία στους γονείς; 

Είμαστε ήδη στην καρδιά του χειμώνα, με χαμηλές θερμοκρασίες και η πραγματικότητα είναι ότι αυτή τη στιγμή έχουμε μείωση των κρουσμάτων στα σχολεία κατά 2.000 σε σχέση με τις δύο εβδομάδες πριν. Επίσης από την αρχή της σχολικής χρονιά πριν από 3 μήνες και μέχρι και σήμερα έχουμε σταθερά μόλις 10-15 τμήματα κλειστά στην επικράτεια λόγω κορωνοϊου από πάνω από 80.000. Αυτό οφείλεται κατά τη γνώμη μου στην υποδειγματική τήρηση των μέτρων από την εκπαιδευτική κοινότητα και στους αυξημένους ελέγχους που ανιχνεύουν καθημερινά τον ιό και συνεπώς εμποδίζουν την διασπορά. Ωστόσο, η πανδημία είναι παρούσα και η παραλλαγή «όμικρον» εξελίσσεται με ταχείς ρυθμούς. Για αυτό και είμαστε πάντοτε σε επιφυλακή σε στενή συνεργασία με την επιτροπή των ειδικών. 

- Από την Άνοιξη του 2021 και μέχρι σήμερα η πλειονότητα των εκπαιδευτικών αντιδρούν στους σχεδιασμούς και τη νομοθεσία του υπουργείου Παιδείας για την αξιολόγηση. Έχετε μια εξήγηση για τους λόγους των αντιδράσεων αυτών; Επίσης σας κατηγορούν ότι νομοθετείτε χωρίς διαβούλευση και ότι ουσιαστικά καλείτε τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες για να παρουσιάσετε τις αλλαγές που ήδη έχετε αποφασίσει. Τι απαντάτε σε αυτό; 

Η χώρα μας μέχρι πρότινος ήταν από τις ελάχιστες που δεν εφάρμοζαν κανένα σύστημα αξιολόγησης, σε αντίθεση με τη συντριπτική πλειονότητα των ευρωπαϊκών -και όχι μόνο- χωρών. Αυτό τώρα αλλάζει προς όφελος των μαθητών, των εκπαιδευτικών, του σχολείου, αλλά και προς όφελος του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου συνολικά.

Το απαιτεί η ίδια η κοινωνία μας. Το πρώτο σκέλος της αξιολόγησης, σχολικής μονάδας και εκπαιδευτικού έργου, νομοθετήθηκε ένα χρόνο μετά την ανάληψη της κυβερνητικής ευθύνης και δύο χρόνια μετά η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Γιατί χρειάστηκε αυτό ο χρόνος; Για να μπορέσουμε να συζητήσουμε και να διαβουλευθούμε με τους ενδιαφερόμενους. Η πραγματικότητα είναι ότι πολλές από τις διατάξεις που νομοθετήθηκαν προέκυψαν μετά από σχόλια και διάλογο με τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, όπως για παράδειγμα η διάταξη που αφορά στους αξιολογητές. Κατά τις επισκέψεις μου σε σχολεία και μιλώντας με εκπαιδευτικούς αλλά και με τις ομοσπονδίες, αρκετοί είχαν θέσει τον προβληματισμό σχετικά με το ποιοι και πόσοι θα ήταν οι αξιολογητές, για να μην εξαρτάται η αξιολόγησή τους μόνο από τον Διευθυντή του σχολείου με τον οποίο μπορεί να μην έχουν ιδανικές σχέσεις.

Θεώρησα απολύτως εύλογο τον προβληματισμό αυτόν, και το αποτέλεσμα είναι ότι στο νομοσχέδιο, όπως γνωρίζετε, προβλέψαμε τρεις αξιολογητές, αφουγκραζόμενοι πλήρως τις ανησυχίες τους. Yπήρξε διάλογος και με τους συνδικαλιστικούς φορείς και επικοινωνία σχετικών προτάσεων. Το μείζον είναι ότι η αξιολόγηση έχει καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα μέσω επιβράβευσης (π.χ. μέσω επιπλέον μορίων για τη διεκδίκηση θέσεων ευθύνης) ή μέσω επιμόρφωσης. Κανένα αποτέλεσμα της αξιολόγησης δεν είχε την οποιαδήποτε αρνητική συνέπεια, όπως επίσης τα περί επηρεασμού της χρηματοδότησης ή λειτουργίας των σχολείων από την αξιολόγηση είναι απλά “fake news” – και η απόδειξη είναι ότι δεν υπάρχει καμία απολύτως σχετική αναφορά στα σχετικά κείμενα (νόμος, υπουργική απόφαση κτλ). Σήμερα, το 99.5% των σχολείων έχει υποβάλει έκθεση αξιολόγησης σχολικής μονάδας και εκπαιδευτικού έργου, και αυτό μπορεί μόνο να ωφελήσει τους μαθητές μας και τους εκπαιδευτικούς μας. 

- Μετά από δύο χρόνια, το 2022, αναμένεται να ανοίξουν οι πίνακες της Ειδικής Αγωγής. Ποια περίοδο θα γίνει αυτό; Υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα;

Όπως ξέρετε η προσπάθεια που γίνεται είναι να ανοίγουν οι πίνακες όσο πιο συστηματικά γίνεται και πάντοτε σε συνάρτηση με τις δυνατότητες και τον φόρτο εργασίας του ΑΣΕΠ. Αυτό είναι το μέλημά μας και σε αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε. 

- Πότε αναμένεται να προχωρήσει το Υπουργείο στις επιλογές-κρίσεις των στελεχών εκπαίδευσης; Υπάρχει χρονοδιάγραμμα; 

Ο νόμος προβλέπει μία συγκεκριμένη σειρά με την οποία διεξάγονται οι κρίσεις των στελεχών. Η αρχή γίνεται με τους διευθυντές εκπαίδευσης και συνεχίζουμε με τους συμβούλους εκπαίδευσης και τους διευθυντές σχολείων. Έχει ήδη εκδοθεί η Υπουργική απόφαση σχετικά με τις επερχόμενες κρίσεις και είναι έτοιμη και η πλατφόρμα για την υποβολή πιστοποιητικών αλλά προγραμματίζουμε να ανοίξει αμέσως μετά τις γιορτές, τις αμέσως πρώτες ημέρες του χρόνου, για να μπορέσουν όλοι να απολαύσουν τις γιορτές και την ξεκούραση μετά από ένα απαιτητικό πρώτο τρίμηνο και μετά να έχουν όλο το χρόνο να ετοιμάσουν τις αιτήσεις τους και να συγκεντρώσουν τα πιστοποιητικά τους. Συνεπώς κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 θα προχωρήσουν πολλαπλές διαδικασίες σχετικά με τις κρίσεις. 
 
Στο νέο νόμο για την επιλογή στελεχών εκπαίδευσης υπήρξε αύξηση του αριθμού των επιμορφωτικών προγραμμάτων που ζητούνται και της μοριοδότησης που δίνουν. Παρόμοια αναβάθμιση υπήρξε και στα κριτήρια προσλήψεων στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Προβλέπεται να επεκταθεί αυτή η λογική και για τις προσλήψεις εκπαιδευτικών; 

Πρόθεσή μας είναι να επανεξετάσουμε συνολικά το σύστημα πρόσληψης των εκπαιδευτικών. Παρά τις διαφωνίες που είχαμε με το υφιστάμενο σύστημα, προτεραιότητά μας ήταν να γίνουν οι μόνιμοι διορισμοί, προκειμένου να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος από την ανάγκη εμπλουτισμού του ανθρώπινου δυναμικού, επομένως προχωρήσαμε άμεσα στο μόνιμο διορισμό 16.200 εκπαιδευτικών. Είναι στον ευρύτερο σχεδιασμό μας να θέσουμε επί τάπητος συνολικά το σύστημα πρόσληψης των εκπαιδευτικών, προκειμένου να εντοπίσουμε τις δυνατότητες βελτίωσής του.
 
- Έχετε προαναγγείλει την κατάθεση νέου νομοσχεδίου που θα αφορά την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και τον ΔΟΑΤΑΠ. Πότε περίπου θα κατατεθεί και ποιοι θα είναι οι βασικοί άξονες; 

Η επόμενη μεγάλη νομοθετική πρωτοβουλία μας θα αφορά την αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Πρόκειται για τον τέταρτο κατά σειρά νόμο για την ανώτατη εκπαίδευση. Ο πρώτος νόμος αφορούσε την ίδρυση της ΕΘΑΑΕ και την καθιέρωση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων σε συνάρτηση με αντικειμενικά και ποιοτικά κριτήρια, ο δεύτερος αφορούσε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, το ανώτατο όριο φοίτησης και την ασφάλεια του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, ο τρίτος νόμος αφορούσε τις εταιρείες τεχνοβλαστών (spin-off) σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και o τέταρτος νόμος θα αφορά ευρύτερα στην περαιτέρω αναβάθμιση του Πανεπιστημίου και στον εκσυγχρονισμό του ΔΟΑΤΑΠ. Στόχος μας, πανεπιστήμια πιο αυτόνομα, πιο εξωστρεφή, με πιο συλλογική και εξωστρεφή διοίκηση, με ενισχυμένη διαφάνεια και αξιοκρατία. Προχωράμε επίσης στη δυνατότητα επιλογής μαθημάτων από φοιτητές και από άλλα πανεπιστημιακά τμήματα, στη διευκόλυνση ερευνητικών συμπράξεων με τον ιδιωτικό τομέα, στην αναμόρφωση των εκλεκτορικών σωμάτων για την ενίσχυση της αξιοκρατίας, στην περαιτέρω ενδυνάμωση των συνεργειών με πανεπιστήμια του εξωτερικού. Ο νόμος αυτός είναι η πρώτη μας προτεραιότητα για το νέο έτος.
 
Τα τελευταία χρόνια, τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι διευθυντές των σχολείων, παραπονούνται ότι ένα μεγάλο μέρος του σχολικού και εξωσχολικού χρόνου τους καταναλώνεται σε εξωδιδακτικά καθήκοντα. Παράλληλα, ο αυξημένος γραφειοκρατικός φόρτος σε συνδυασμό με τον βομβαρδισμό αναφορών, οδηγιών, εγκυκλίων, υπουργικών αποφάσεων, νόμων έχει δημιουργήσει ένα ασφυκτικό κλίμα στους εκπαιδευτικούς όπως δηλώνεται σε πρόσφατη έρευνα από τους ίδιους, γεγονός που δυσκολεύει και «αφυδατώνει» το εκπαιδευτικό τους έργο. Το υπουργείο Παιδείας σκοπεύει να εκπληρώσει κάποια στιγμή την πρόβλεψη του Ν. 1566/85  για γραμματεία στα σχολεία; 

Κατανοώ απολύτως τις ανάγκες αυτές των σχολείων. Η αλήθεια είναι ότι όταν επισκέπτομαι σχολεία, μου λένε ενίοτε για την ανάγκη πρόσληψης πέντε εργαζομένων: για γραμματειακή υποστήριξη, για ψυχολόγο, για κοινωνικό λειτουργό, για νοσηλευτή και για σχολικό φύλακα. Έχουμε στη χώρα περίπου 13.000 δημόσια σχολεία οπότε μιλάμε για σχεδόν 65.000 διορισμούς. Καταλαβαίνετε ότι αυτό δυστυχώς δεν είναι εφικτό. Υπάρχουν συγκεκριμένα περιθώρια και μέσα σε αυτά κινούμαστε, έχοντας πάντα ως βασική προτεραιότητα τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς μας, αλλά καλύπτοντας και άλλες σημαντικές ανάγκες όπως πχ με την ενίσχυση από πέρυσι ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία. 

- Για μια ακόμη φορά (όπως και στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση) είχαμε παραιτήσεις όλων των αιρετών, εκπαιδευτικών και διοικητικών, από όλα τα υπηρεσιακά συμβούλια. Κατά πόσο είναι «δημοκρατικό» να «ορίζονται» αιρετοί από τους ίδιους τους Υπουργούς; 

Έχουμε όλοι μαζί ως κράτος και κοινωνία επιτύχει μία μεγάλη ψηφιακή επανάσταση της χώρας μας, η οποία βεβαίως αφορά και την εκπαίδευση. Και στο πλαίσιο αυτής της μεγάλης προόδου, προβλέπεται ένα συγκεκριμένο πλαίσιο για ηλεκτρονικές ψηφοφορίες σε ολοένα και περισσότερους τομείς του δημοσίου. Στόχος: να μπορεί οποιοσδήποτε ψηφοφόρος να ψηφίσει εύκολα, γρήγορα, στο πλαίσιο μιας διαφανούς και αδιάβλητης διαδικασίας. Από εκεί και πέρα αν κάποιο στέλεχος επιθυμεί να παραιτηθεί, προφανώς και αυτό είναι επιλογή του, αλλά πρέπει και τα συμβούλια να μπορούν να λειτουργήσουν, γι’ αυτό και η λύση ορισμού προβλέπεται μόνο ως έσχατη όταν το ίδιο το πρόσωπο επιλέγει την παραίτησή του. 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

taxi
Σχολεία: Με υποχρεωτική ανάθεση υπερωριών στερούν εργασία από νέους εκπαιδευτικούς
Για να ανατεθούν οι όποιες υπερωρίες, πρέπει να υπάρχει έγγραφη βεβαίωση από τη διοίκηση αφενός ότι δεν υπάρχουν πλεονάσματα ωρών της ίδιας...
Σχολεία: Με υποχρεωτική ανάθεση υπερωριών στερούν εργασία από νέους εκπαιδευτικούς