εκπαίδευση
Ένας και πλέον αιώνας δεν έφτασε για να λυθούν τα προβλήματα

Την 1η Ιουλίου 1862, ο υπουργός παιδείας Δ. Χατζίσκος με έγγραφο τους προς τα σχολεία μέσης εκπαίδευσης (Ελληνικά Σχολεία και Γυμνάσια) ρωτούσε τους διευθυντές τους ποια, από την πείρα τους, ήταν τα πιο κρίσιμα ζητήματα των σχολείων που έπρεπε να αντιμετωπισθούν με νομοθέτημα για την εκπαίδευση. Από το σύνολο των 36 ερωτημάτων σταχυολογούμε αυτά που, ακόμη και σήμερα, αναμένουν την απάντηση τους από την ελληνική πολιτεία:

1΄. «Το να επιφορτίζονται οι μικράς ηλικίας μαθηταί […] με πολλά συγχρόνως μαθήματα δεν φέρει βλάβην; Τούτου τεθέντος, τίνα ωρισμένα μαθήματα πρέπει να διατηρηθώσιν εις εκάστην τάξιν;» [1862]

Το ερώτημα δεν έχει απαντηθεί ακόμη το 2021 όπου οι μαθητές/-τριες κάνουν από το δημοτικό πολλά μαθήματα και πρόσφατα προστέθηκαν και τα αγγλικά από το νηπιαγωγείο.

 2΄. «Η διδασκαλία της Λατινικής προς τους μαθητάς της ανωτάτης τάξεως θεωρείται εν γένει αναγκαία;» [1862]

Το 2021, τα Λατινικά διδάσκονται στην Β Λυκείου (Θεωρητική Κατεύθυνση) 2 ώρες και στη Γ΄ Λυκείου 6 ώρες.

 3΄. Για τη διδασκαλία της γλώσσας: «έγγραφοι ασκήσεις, περιστρεφόμεναι εις μικρά τινα διηγήματα, δεν θεωρούνται αναγκαίαι, μάλιστα δε αι τελευταίαι, προς τους μαθητάς της τρίτης τάξεως; Πώς πρέπει αι έγγραφοι αύται ασκήσεις να γίνωνται;».

Το 2021, η Τράπεζα Θεμάτων στο Λύκειο μάλλον επιδιώκει να δώσει απάντηση στο ερώτημα, όχι προς την κατεύθυνση των «μικρών διηγημάτων».

4΄. «Οποία μέτρα θεωρούνται σκόπιμα προς προσέλκυσιν των φοιτητών του Πανεπιστημίου εις την σπουδήν της φιλολογίας και των φυσικομαθηματικών επιστημών, και την εντεύθεν παρασκευήν αυτών εις το διδασκαλικόν επάγγελμα;» [1862]

Το 2021, οι βάσεις εισαγωγής στις «καθηγητικές» σχολές έχουν σχεδόν «καταρρεύσει».  

5΄. «Η χριστιανική διδασκαλία δεν είναι άφευκτος και εν τοις γυμνασίοις; τούτου τεθέντος, πώς δύναται αύτη καταλληλότερον να ενεργήται, και υπό τίνων ιδίως προσώπων, ώστε μορφούσα την καρδίαν κυρίως των μαθητών διά της αναπτύξεως των ευαγγελικών αληθειών και χριστιανικών αρετών, να μη σκοτίζη τον νουν αυτών διά συζητήσεων δογματικών και ερμηνειών δυναμένων ν' αφήσωσιν εις αυτούς δισταγμούς ολέθριους και έτι ολεθριωτέραν αδιαφορίαν;» [1862]

Το 2021, η συζήτηση για το περιεχόμενο του μαθήματος των Θρησκευτικών συνεχίζεται.

6΄. «Η χημεία και ή φυσική ιστορία πρέπει να διδάσκωνται εν τοις γυμνασίοις, ή μόνον η φυσική, ως μέχρι τούδε, παραμεληθεισών των δύο πρώτων; τίνες οι λόγοι της παραμελήσεως ταύτης;» [1862]

2021: Η χημεία συνεχίζει να «υποεκπροσωπείται» στα ωρολόγια προγράμματα. 

 7΄. «Οι καθηγηταί της Γαλλικής πρέπει να περιορίζονται, ως παρά τα κεκανονισμένα παρ' ημίν είθισται, εις μόνην την διδασκαλίαν της Γαλλικής γλώσσης;» [1862] Οι «δεύτερες αναθέσεις» δεν έχουν ακόμη «ανακαλυφθεί».

2021: Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν «δεύτερες αναθέσεις», δεν είναι λίγοι αυτοί που αμφισβητούν την ικανότητα άλλων ειδικοτήτων να διδάσκουν μαθήματα της ειδικότητας τους ως δεύτερη ανάθεση.

Μια «έμφυλη» παρατήρηση: «οι καθηγηταί της Γαλλικής» είναι πλέον μειοψηφία στον κλάδο.

 8΄. «Πόσον αριθμόν μαθητών πρέπει να περιέχη κατ' ανώτατον όρον εκάστη τάξις;» [1862]

2021: η ιστορία της εκπαίδευσης έχει δείξει τελικά ότι πρόκειται για «ερώτημα της οικονομίας» και όχι της παιδαγωγικής.

 9΄. «Η κατά το άρθρον 29 του κανονισμού διάταξις περί διανομής βραβείων εις τους αριστεύσαντας των μαθητών είναι διατηρητέα;» [1862]

Στην «πρώιμη» αυτή «αμφισβήτηση» της αριστείας, η απάντηση ήταν και είναι καταφατική από το 1862 μέχρι και το 2021.

 10΄. «Λυπηρά πείρα απέδειξεν ότι εις τινας των συλλόγων των ελληνοδιδασκάλων και καθηγητών δεν επικρατεί η προς εκπλήρωσιν του σπουδαίου και επιζήλου αυτών προορισμού αναπόδραστος αρμονία και σύμπνοια» [1862]

2021: Η «σύμπνοια», η «αρμονία» και η «συνεργατική κουλτούρα» στους συλλόγους διδασκόντων είναι ακόμη ζητούμενο.

-----------------------

ΥΓ1 = η έμπνευση των ερωτημάτων προέρχεται από το βιβλίο του Αλέξη Δημαρά, Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης. Το «ανακοπτόμενο άλμα» (επιμέλεια έκδοσης Β. Βασιλού Παπαγεωργίου), εκδόσεις Μεταίχμιο, Αθήνα 2013.

 

ΥΓ2 = το κείμενο με τα ερωτήματα προς τους διευθυντές των σχολείων προέρχεται από το βιβλίο του Δαυίδ Αντωνίου, Τα Προγράμματα Της Μέσης Εκπαίδευσης (1833-1929), τόμος Α΄, ΙΑΕΝ, Αθήνα 1987, σσ. 154-162.
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/04

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Σπαζοκεφαλιά-γρίφος
Σπαζοκεφαλιά: Ποιο από τα 7 δοχεία γεμίζει πρώτο; Ένα τεστ για IQ πάνω από 129
Ανακαλύψτε την απάντηση σε αυτόν τον γρίφο και διαπιστώστε αν έχετε εξαιρετική αντίληψη και λογική σκέψη
Σπαζοκεφαλιά: Ποιο από τα 7 δοχεία γεμίζει πρώτο; Ένα τεστ για IQ πάνω από 129
robot
Κίνα εναντίον ΗΠΑ: Η μάχη για το "σώμα" της τεχνητής νοημοσύνης έχει ήδη νικητή
Η Αμερική επενδύει στην τεχνητή νοημοσύνη, αλλά η Κίνα προηγείται ήδη στην κούρσα των ανθρωπόμορφων ρομπότ — και διαμορφώνει τη βιομηχανία του...
Κίνα εναντίον ΗΠΑ: Η μάχη για το "σώμα" της τεχνητής νοημοσύνης έχει ήδη νικητή
mathites
42η Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα: Έξι μετάλλια για την Ελλάδα με 2 αργυρά και 4 χάλκινα
Στη 42η Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα, οι Έλληνες μαθητές κέρδισαν δύο αργυρά και τέσσερα χάλκινα μετάλλια
42η Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα: Έξι μετάλλια για την Ελλάδα με 2 αργυρά και 4 χάλκινα