ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΑΓΓΛΙΚΩ
Ο πόλεμος της αξιολόγησης
«Οι ταξικές διαιρέσεις αναπαράγονται και μέσα από τις άνισες συνθήκες πρόσβασης στην εκπαίδευση  και τους τίτλους σπουδών.  Η αξιοποίηση της γνώσης και ο έλεγχος των διαύλων επικοινωνίας συνδέονται όλο και περισσότερο με την κοινωνική και πολιτική ισχύ» -Γράφει ο Κώστας Σπυριδάκης

Το ζήτημα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και των σχολείων έρχεται  για ακόμα μια φορά στην επικαιρότητα  με όρους πολεμικής και όχι διαλόγου. Κυβέρνηση και συνδικαλιστικές οργανώσεις καταλαμβάνουν τις θέσεις τους στα χαρακώματα.  Ποια είναι τα “όπλα” τους; 

Η κυβέρνηση (δια της κ. Κεραμέως) εμφανίζεται να δίνει λύση στο πρόβλημα της ανεπάρκειας ή/και αδιαφορίας μιας μικρότερης ή μεγαλύτερης- οι εκτιμήσεις διαφέρουν ανάλογα με την ιδεολογική τοποθέτηση- μερίδας των εκπαιδευτικών. Θεσπίζει ένα μείγμα κυρώσεων και ανταμοιβών, του οποίου η  εφαρμογή  δημιουργεί μια πολύ-επίπεδη ιεραρχία στελεχών εκπαίδευσης και  εκπαιδευτικών. Η λογική του βασίζεται στην εσφαλμένη ιδέα ότι οι εκπαιδευτικοί βελτιώνουν την απόδοσή τους  φροντίζοντας να αποτυπώσουν τη συνεισφορά τους, ώστε αυτή να αναγνωρίζεται ή τουλάχιστον να μην αμφισβητείται από τη διοίκηση. Πρόκειται για μια αντίληψη η οποία προσπαθεί  να  χωρέσει το εκπαιδευτικό έργο   σε φόρμες, ερωτηματολόγια και  κλείδες παρατήρησης και να το καταστήσει προϊόν προς ανταλλαγή . Σαν να μπορούσε     η συνολική  διανοητική και συναισθηματική συγκρότηση της  προσωπικότητας του εκπαιδευτικού, στην οποία βασίζεται η παιδαγωγική επικοινωνία,  να κατευθύνεται από τη λογική κόστους-οφέλους. 

Στο άλλο “στρατόπεδο”, το πιο “μαχητικό” κομμάτι του εκπαιδευτικού κινήματος, ταυτίζει την αξιολόγηση  με τις εκδοχές της που αναπτύχθηκαν σε  νεοφιλελεύθερες  εκπαιδευτικές πολιτικές στις Η.Π.Α. και  την Μ. Βρετανία και προβάλλονται από διεθνείς οργανισμούς ως πρότυπα.  Ανεξάρτητα από ιδεολογική τοποθέτηση,  ο συνδικαλιστικός λόγος φροντίζει πάντα να διατυπώνει επιφυλάξεις για τη χρησιμότητα μιας επιπλέον της διδασκαλίας και της προετοιμασίας της-που είναι και το βασικό  έργο του εκπαιδευτικού-  δραστηριότητας, αποδίδοντας προθέσεις χειραγώγησης και περιορισμού της παιδαγωγικής ελευθερίας στην εκάστοτε κυβέρνηση. 

Στην πραγματικότητα, η έγνοια για την αύξηση της αποδοτικότητας στην εκπαίδευση είναι μέρος της ευρύτερης διαδικασίας μεταφοράς μοντέλων οργάνωσης της εργασίας από την οικονομία και τις επιχειρήσεις προς τις δημόσιες υπηρεσίες, η οποία λαμβάνει χώρα στις σύγχρονες βιομηχανικές κοινωνίας και από την οποία δεν ξέφυγαν ούτε οι σοσιαλιστικές χώρες. Μάλιστα,  μοντέλα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών με βάση τις βαθμολογίες των μαθητών, για την κατάργηση των οποίων το εκπαιδευτικό κίνημα στις ΗΠΑ έχει δώσει μάχες,   εφαρμόζονται  στην Κούβα*. Από την άλλη πλευρά, σε μια χώρα με οικονομία της αγοράς  όπως η  Φινλανδία,  οι εκπαιδευτικοί  έχουν πάρει στα χέρια τους την αξιολόγηση θεωρώντας την εχέγγυο της επαγγελματικής τους υπόστασης και αυτονομίας**.  Σε κάθε περίπτωση, η στόχευση των νεοφιλελεύθερων πολιτικών αξιολόγησης στην καλλιέργεια του ανταγωνισμού μεταξύ των εκπαιδευτικών και μεταξύ των σχολείων   δε χαρακτηρίζει τις πολιτικές αξιολόγησης εν γένει.  

Κανένα μαζικό, δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να επαφίεται στον πατριωτισμό ή τον ηρωισμό του κάθε εκπαιδευτικού. Παντού, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, τυπικά ή άτυπα,  εμφανίζεται η ανάγκη για έλεγχο της ποιότητας της δουλειάς που γίνεται “ανάμεσα στους τοίχους”, η ανάγκη για κοινωνικό έλεγχο της εκπαίδευσης, ώστε να ενθαρρύνονται οι επιθυμητές και να αποθαρρύνονται οι  ανεπιθύμητες συμπεριφορές, πριν το στάδιο του πειθαρχικού ελέγχο,υ το οποίο αφορά μόνο  ακραίες περιπτώσεις απόκλισης.  

Φυσικά, είναι αφελείς οι αόριστες επικλήσεις για συναίνεση σε ζητήματα παιδείας.  Οι ταξικές διαιρέσεις αναπαράγονται και μέσα από τις άνισες συνθήκες πρόσβασης στην εκπαίδευση  και τους τίτλους σπουδών.  Η αξιοποίηση της γνώσης και ο έλεγχος των διαύλων επικοινωνίας συνδέονται όλο και περισσότερο με την κοινωνική και πολιτική ισχύ.  Ωστόσο, εφόσον ένα εκπαιδευτικό κίνημα τάσσεται υπέρ της κοινωνικής πλειοψηφίας και κατά της αυθαίρετης κυριαρχίας  των ελίτ,  οφείλει, χωρίς υπεκφυγές,  να καταθέσει πειστικές και τεκμηριωμένες προτάσεις για το πώς το μοντέλο οργάνωσης και διοίκησης της εκπαίδευσης που προκρίνουν υπηρετεί όχι μόνο τα δικά τους συμφέροντα αλλά και τα συμφέροντα αυτής της κοινωνικής πλειοψηφίας.  

Πόσα χρόνια έχουν  να επεξεργαστούν  προτάσεις  για την αξιολόγηση οι συνδικαλιστικές οργανώσεις ΟΛΜΕ και ΔΟΕ; Πώς έχουν  αξιοποιήσει οι πολιτικές δυνάμεις  την εμπειρία από τα πιλοτικά προγράμματα αξιολόγησης; (Ανάμεσα σε αυτά αξίζει να αναφερθεί το πρόγραμμα του 1999  με επιστημονικό υπεύθυνο τον Ιωσήφ Σολομώντα,  συνεργάτη και μεταφραστή στα ελληνικά του Μπ. Μπέρνσταϊν, ενός εκ των κορυφαίων εκπροσώπων της Κοινωνιολογίας που ανέδειξε τα αποτελέσματα των  κοινωνικών ανισοτήτων στην εκπαίδευση.)*** Σε ότι αφορά την αξιολόγηση, πολύ φοβάμαι πως,  όσο διστάζουν οι εκπαιδευτικοί που υπερασπίζονται την εκπαίδευση ως δημόσιο δημοκρατικό θεσμό    να  αναλάβουν  το ρόλο της πρωτοπορίας τόσο θα αναγκάζονται να δίνουν μάχες οπισθοφυλακής σε ένα μέτωπο που  καταρρέει.     


* Lavinia Gasperini, The Cuban Education System: Lessons and Dilemmas, Country Studies Education Reform and Management Publication Series Vol. I No. 5 July 2000
** James H. Williams and Laura C. Engel, How do other countries evaluate teachers?, Kappan December 2012/January 2013
*** “Εσωτερική και αξιολόγηση και προγραμματισμός του εκπαιδευτικού έργου στη σχολική μονάδα”, Τμήμα Αξιολόγησης Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Επιστημονικός Υπέυθυνος: Ιωσήφ Σολομώνμ 1999.

*Ο Κώστας Σπυριδάκης είναι Κοινωνιολόγος-Εκπαιδευτικός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΑΣΕΠ: Έρχονται 1.163 μόνιμες προσλήψεις σε τρία υπουργεία

28η Οκτωβρίου: Πώς θα εορταστεί στα σχολεία - Τι ισχύει για τις μάσκες στην παρέλαση

Μάθημα Σεξουαλικής Αγωγής: Αυτό το σεμινάριο μοριοδοτεί και η ζήτηση του εκτοξεύτηκε

Εύκολη Online ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΗ  ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΑΓΓΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ, προσλήψεις, ΠΜΣ,  ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΞΕΤΑΣΤΕΙΤΕ σε προφορικά και έκθεση!

Μοριοδοτούμενα σεμινάρια σε ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ, Σχολική Ψυχολογία, Διαπολιτισμική, ΜΟΝΟ με 25 ευρώ τον μήνα

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ  ΜΟΝΟ 95 ΕΥΡΩ για  ΑΣΕΠ , ΔΙΩΡΙΣΜΟΥΣ, ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΚΑΙ ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ

σχετικά άρθρα

συνδικαλιστής του ΠΑΜΕ, πόντιουμ, ομιλία, άνδρας, διαδήλωση, συγκέντρωση
Ο αγώνας των εκπαιδευτικών συνεχίζεται και δυναμώνει!
«Απέναντί μας έχουμε μια διαχρονική πολιτική που αντιμετωπίζει τη μόρφωση των νέων ως εμπόρευμα και τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων ως κόστος» -...
Ο αγώνας των εκπαιδευτικών συνεχίζεται και δυναμώνει!
perama katadioksi
Πέραμα: Στον εισαγγελέα οι 7 αστυνομικοί κατηγορούμενοι για ανθρωποκτονία
Στην εισαγγελία Πειραιά αναμένεται να οδηγηθούν στις 7 απόγευμα οι επτά αστυνομικοί, οι οποίοι συμμετείχαν στην αιματηρή καταδίωξη στο Πέραμα με ένα...
Πέραμα: Στον εισαγγελέα οι 7 αστυνομικοί κατηγορούμενοι για ανθρωποκτονία
μίνα γκάγκα σχολεία
Γκαγκα: «Να ενημερώσουμε για τα εμβόλια, να λύσουμε τους φόβους»
«Η κυβέρνηση και το υπουργείο θα προσπαθήσουμε να λύνουμε προβλήματα στα νοσοκομεία, στα κατά τόπους γενικά νοσοκομεία και στις δομές υγείας ώστε να...
Γκαγκα: «Να ενημερώσουμε για τα εμβόλια, να λύσουμε τους φόβους»