Με τις τοποθετήσεις των εισηγητών των κομμάτων επί του σχεδίου νόμου «Εκσυγχρονισμός της ιδιωτικής εκπαίδευσης και άλλες επείγουσες διατάξεις» ολοκληρώθηκε η συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, το απόγευμα της Παρασκευής, 24/7/2020.
Το σχέδιο νόμου έγινε δεκτό επί της αρχής κατά πλειοψηφία. «Ναι» ψήφισε η Νέα Δημοκρατία, «Όχι» ο ΣΥΡΙΖΑ, το Κίνημα Αλλαγής, το ΚΚΕ και το ΜέΡΑ 25, ενώ η Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκε επί των άρθρων και επί της αρχής.
Υπενθυμίζεται ότι νωρίτερα το μεσημέρι της Παρασκευής είχε προηγηθεί η ακρόαση των φορέων.
Φωτεινή Πιπιλή: Στόχος του νομοσχεδίου, η συνεκτική εποπτεία δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων.
Η εισηγήτρια της πλειοψηφίας, βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Φωτεινή Πιπιλή, επεσήμανε ότι από τα πρώτα κιόλας άρθρα ξεκαθαρίζονται οι όποιες παρερμηνείες.
Στόχος του νομοσχεδίου, κατά την κα Πιπιλή είναι η συνεκτική εποπτεία δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων.
Αναφερόμενη στα άρθρα του σχεδίου νόμου επεσήμανε ότι οι πρόσθετες εκπαιδευτικές υπηρεσίες επιπλέον του ωρολόγιου προγράμματος αποφασίζονται από τον ιδιοκτήτη και με εισήγηση του διευθυντή γνωστοποιούνται στην οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης.
Στο άρθρο 3, κατά την κα Πιπιλή, ακολουθείται η νομοθεσία για το ωράριο των εκπαιδευτικών, με το άρθρο 4 αποφεύγονται παρερμηνείες, ενώ το άρθρο 5 επιτρέπει στον ιδιοκτήτη να συμμετέχει στις διαδικασίες του συλλόγου διδασκόντων εφόσον είναι εκπαιδευτικός.
Το νομοσχέδιο, κατά την εισηγήτρια της πλειοψηφίας ρυθμίζει θέματα συμπλήρωσης ωραρίου και δίνει τη δυνατότητα απασχόλησης των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και σε κέντρα ξένων γλωσσών, διά βίου μάθησης κλπ του ίδιου ιδιοκτήτη. Έτσι ο εκπαιδευτικός «αποκτά τη δυνατότητα για πρόσθετες πηγές εισοδήματος».
Αναφορικά με την καταγγελία της σύμβασης του εκπαιδευτικού από τον ιδιοκτήτη του σχολείου, αυτή εξετάζεται αν αποτελεί αθέμιτη εργοδοτική αντίδραση και παρέχεται το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο.
Τέλος η Φωτεινή Πιπιλή αναφέρθηκε και στην μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί, επισημαίνοντας ότι η σκέψης της βρίσκεται με τους μαθητές της Ίμβρου.
Νίκος Φίλης: Άγρια εκμετάλλευση εκπαιδευτικών με επιπτώσεις στα παιδιά
Παίρνοντας το λόγο, ο εισηγητής της μειοψηφίας και τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης, τόνισε ότι οι εργοδότες δίνουν «λυσσασμένη μάχη» κατά των εργαζόμενων εκπαιδευτικών.
Ο κ. Φίλης τόνισε ότι με το νέο νομοσχέδιο τα ιδιωτικά σχολεία αποκτούν εμπορευματικό χαρακτήρα και χαρακτηριστικά μεγάλων επιχειρήσεων. Παράλληλα, μίλησε για κάμψη της δημόσιας εποπτείας στην ιδιωτική εκπαίδευση.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρθηκε ακόμα και στην επιδίωξη παλαιότερων κυβερνήσεων, όπως αυτές του Κωνσταντίνου Καραμανλή και του Αντρέα Παπανδρέου, για ενίσχυση του κοινωνικού κράτους, ενώ τόνισε ότι οι κατακτήσεις και τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών κατακτήθηκαν μετά από πολυήμερους ή και πολύμηνους αγώνες. Ο κος Φίλης ανέφερε πως στον αντίποδα όλων αυτών η κυβέρνηση θεωρεί πως έχει αλλάξει η εποχή.
Ο εισηγητής της μειοψηφίας υπογράμμισε ότι η κατάργηση της αιτιολογημένης απόλυσης ήταν από τα πρώτα μελήματα της κυβέρνησης και ότι πλέον περνάει στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, οι οποίοι υφίστανται άγρια εκμετάλλευση, με επιπτώσεις στους μαθητές.
Περνώντας στα άρθρα του νομοσχεδίου, ο κος Φίλης επεσήμανε ότι με το άρθρο 1 καταργούνται όλες οι διατάξεις επί κυβερνήσεων Ράλλη, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ.
Για το άρθρο 2 διερωτήθηκε: Δεν αρκεί για τα ιδιωτικά σχολεία το σύστημα αξιολόγησης που θεσμοθετήθηκε πριν ένα μήνα από τη Βουλή;
Ο εισηγητής της μειοψηφίας τόνισε ότι κάθε σχολάρχης θα εφαρμόσει δικό του πλαίσιο αξιολόγησης, το οποίο θα συνεπάγεται «αγριότητες» σε βάρος εκπαιδευτικών και παιδιών
Με το άρθρο 3, κατά τον κο Φίλη, το διευρυμένο από το ΣΥΡΙΖΑ ωρολόγιο πρόγραμμα των ιδιωτικών σχολείων θα προσαρμόζεται από τον ιδιοκτήτη με βάση οικονομικά κριτήρια και όχι παιδαγωγικά.
Κατά το Νίκο Φίλη, ο ιδιοκτήτης, για κερδοσκοπικούς λόγους και μετά από εισήγηση του διευθυντή που αυτός επιλέγει, απλά θα γνωστοποιεί στην οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης το πρόγραμμα και τις επιπλέον δραστηριότητες. «Υπάρχει μεγαλύτερη μηχανή υποβάθμισης», διερωτήθηκε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.
Ο κος Φίλης έκανε λόγο για «ιδιωτικά σχολεία-mall» και πολυεκπαιδευτήρια που θα συστεγάζονται με ΙΕΚ, κολέγια και κέντρα ξένων γλωσσών, κάτι που απορρέει από μια εσώκλειστη αντίληψη της εκπαίδευσης.
Το νομοσχέδιο αποτελεί, κατά τον τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, επιλογή ταξική που ενισχύει τους σχολάρχες σε βάρος των μαθητών, των γονιών και των εκπαιδευτικών που δίνουν «μάχη» επιβίωσης.
«Έχουν πληρώσει τη ΝΔ για να έχουν το bonus οι σχολάρχες», είπε χαρακτηριστικά ο κος Φίλης, μιλώντας επιπλέον για νομοσχέδιο-αντιπαροχή
Σχετικά με το άρθρο 5 και τη δυνατότητα του ιδιοκτήτη ή εταίρου του να συμμετέχει στις διαδικασίες του συλλόγου διδασκόντων αρκεί να φέρουν την ιδιότητα του εκπαιδευτικού, ο Νίκος Φίλης μίλησε για «θολά» σημεία, καθώς, όπως είπε, ως εκπαιδευτικοί νοούνται και άτομα που δεν εργάζονται αλλά απλώς πέρασαν από το σχολείο ή διαθέτουν πανεπιστημιακά πτυχία ειδικοτήτων όπως οι μηχανικοί ή οι γιατροί.
Ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ επανέλαβε ότι το νομοσχέδιο κυριαρχείται από μία αντίληψη πλήρους υποταγής του σχολείου στην κερδοσκοπία χωρίς να ακολουθούνται εκπαιδευτικά κριτήρια.
«Βρισκόμαστε μπροστά σε αλλαγή της φύσης της ιδιοκτησίας των ιδιωτικών σχολείων; Θα το δούμε», είπε χαρακτηριστικά ο κος Φίλης.
Για το άρθρο 7 τόνισε ότι προάγει ρητά τη μη επανεγγραφή μαθητή που οι γονείς του δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν στα δίδακτρα. «Αν δεν μπορούν να ανταποκριθούν οι γονείς διώχνουμε τα παιδιά;», διερωτήθηκε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.
«Ποια είναι τα προσόντα για την επιλογή διευθυντών και υποδιευθυντών», αναρωτήθηκε ο κ. Φίλης. «Ούτε η γνώμη των εκπαιδευτικών για την επιλογή του διευθυντή μετράει;», είπε ακόμα.
Αναφερόμενος στο άρθρο 9 ο εισηγητής της μειοψηφίας έκανε λόγο για «κρεοπωλείο» αναφορικά με τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών, καθώς με σειρά διατάξεων γίνεται δυσχερέστερη η θέση τους, με μείωση ωρωαρίου και μισθού, όχι μόνο λόγω κορονοϊού, αλλά και λόγω της αναθεώρησης των εργασιακών σχέσεων.
Ακόμα ο κος Φίλης έκανε λόγο για αυθαίρετες απολύσεις από την εργοδοσία, ενώ αναρωτήθηκε για το αν παραμένει το διοριστήριο
«Η νομική κατασκευή δείχνει ότι μπορεί να πάμε και σε τέτοιες αγριότητες εις βάρος της εκπαίδευσης», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Γ. Δελης: Χαρούμενοι οι σχολάρχες για τις διατάξεις του νομοσχεδίου
Παίρνοντας στη συνέχεια το λόγο, ο εισηγητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, τόνισε ότι με το νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση η κυβέρνηση ικανοποιεί πιο ανοιχτά τις απαιτήσεις των σχολαρχών, οι οποίο δεν έκρυψαν τη χαρά τους για τις διατάξεις, σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν κατά την ακρόαση των φορέων, το μεσημέρι της Παρασκευής.
Ο κος Δελής κατηγόρησε τόσο την τωρινή όσο και τις προηγούμενες κυβερνήσεις για τις συνθήκες γαλέρας που επικρατούν στην ιδιωτική εκπαίδευση, κατάσταση η οποία επιδεινώνεται περεταίρω.
Ο εισηγητής του ΚΚΕ τόνισε ότι η κυβέρνηση ξορκίζει την παρεμβατικότητα του κράτους με παντιέρα την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των σχολαρχών.
«Η κυβέρνηση λέει: κακός ο παρεμβατισμός όταν θέτει κανόνες στην επιχειρηματική δραστηριότητα ή θεσμοθετεί εργασιακά δικαιώματα, αλλά καλός όταν δίνει επιχορηγήσεις σε επιχειρηματικούς ομίλους και καταραμένος για τα εργασιακά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κος Δελής.
Αναφορικά με τις διατάξεις για την αξιολόγηση του πρώτου άρθρου του νομοσχεδίου, ανέφερε ότι αυτή είναι αυθαίρετη, με βάση τα «θέλω» του ιδιοκτήτη ή των μετόχων της ιδιωτικής επιχείρησης-σχολείο.
Ο κος Αντωνίου έθεσε τέτοιο πλαίσιο αξιολόγησης στα εκπαιδευτήρια Ζηρίδη και τα μόνα θύματα ήταν εργαζόμενοι και μαθητές, είπε ο κ,. Δελής.
Τα οικονομικά και τα επιχειρηματικά κριτήρια, κατά τον ίδιο, αποτελούν χρήσιμο εργαλείο των εργοδοτών, προκειμένου να δημιουργήσουν τους κατάλληλους λόγους απόλυσης των μη αρεστών εκπαιδευτικών, συνήθως όσων διεκδικούν.
Με το άρθρο 3,, κατά τον βουλευτή του ΚΚΕ, εγκαινιάζεται ένα σχολείο - «σούπερ μάρκετ» εκπαιδευτικών προϊόντων, την ώρα που τίθενται σοβαρά ερωτήματα για τις «πρόσθετες εκπαιδευτικές υπηρεσίες» και τον τρόπο που θα λειτουργούν, με τους εκπαιδευτικούς να έχουν τη «δαμόκλειο σπάθη» της απόλυσης πάνω από τα κεφάλια τους.
Ο κ. Δελής πρόσθεσε ότι οι «πρόσθετες εκπαιδευτικές υπηρεσίες» θα βγουν φθηνά για τους ιδιοκτήτες των σχολείων, οι οποίοι θα γλιτώσουν και υπερωρίες, ενώ την ίδια ώρα, με βάση τα όσα φέρνει το νομοσχέδιο, ο εκπαιδευτικός θα απολύεται άνευ αιτιολόγησης.
Επιπλέον, γνωστικά αντικείμενα, κατά τον εισηγητή του ΚΚΕ καταργήθηκαν, ενώ επανήλθαν στην ενισχυτική διδασκαλία και εκτός σχολικού προγράμματος. Πρόταση του κ. Δελή είναι η ένταξή τους στο ωρολόγιο πρόγραμμα ως μαθήματα επιλογής.
Ο βουλευτής του ΚΚΕ αναφέρθηκε τέλος στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν με ελλείψεις προσωπικού, ζητώντας να μην οδηγηθούν στην ανεργία οι εκπαιδευτικοί και να προσληφθεί μόνιμο προσωπικό.
Σ. Σακοράφα: Έχουμε αλήθεια μπροστά μας νομοσχέδιο του υπ. Παιδείας;
Λαμβάνοντας το λόγο, η εισηγήτρια του ΜέΡΑ25, Σοφία Σακοράφα διερωτήθηκε για τους σκοπούς και το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Έχουμε αλήθεια μπροστά μας νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, κα υπουργέ;».
Επί του άρθρου 2 του νομοσχεδίου, η βουλευτής του ΜέΡΑ 25 έκανε λόγο για κριτήρια αξιολόγησης χωρίς έλεγχο, την ώρα που η Πολιτεία δεν παρέχει κάποιο συνεκτικό πλαίσιο. Κατά τη Σοφία Σακοράφα, ο νομοθέτης αφήνει εντελώς ανεξέλεγκτη τη βούληση της ιδιοκτησίας των ιδιωτικών σχολείων.
Επιπλέον, η Σοφία Σακοράφα διερωτήθηκε για ποιο λόγο οι επιχειρηματίες και οι επενδυτές των ιδιωτικών σχολείων να αξίζουν μία τέτοια προνομιακή μεταχείριση, ενώ έκανε λόγο για φιλελεύθερο ιδεολόγημα περί «αυτορύθμισης» του εργοδότη που κάνει το καλύτερο για τους εργαζόμενους και το ωράριό τους.
Παράλληλα, κατά τη βουλευτή του ΜέΡΑ25, στο πλαίσιο των ιδιωτικών σχολείων αναμένεται να κυριαρχήσει ο άνισος ανταγωνισμός, με τα μικρά σχολεία να μην καταφέρουν να ανταγωνιστούν τα μεγάλα, με ό, τι αυτό συνεπάγεται.
Η κα Σακοράφα μίλησε για ευτελισμό των συνταγματικών διαδικασιών, καθώς ο νομοθέτης στις υποχρεώσεις του άρθρου 5 του νομοσχεδίου αναφέρει ότι ο ιδιοκτήτης μπορεί να συμμετέχει στις διαδικασίες του συλλόγου διδασκόντων εφόσον είναι εκπαιδευτικός, σημειώνοντας ότι αυτό επηρεάζει άμεσα τις αποφάσεις και τη λειτουργία του συλλόγου.
«Όλα εξαρτώνται από τη βούληση του ιδιοκτήτη», επεσήμανε η βουλευτής, ενώ διερωτήθηκε για το ποιος θέτει τα αξιολογικά κριτήρια για τους διευθυντές και τους υποδιευθυντές των σχολείων.
Κεραμέως: Εμείς κάνουμε διορισμούς και εσείς μιλάτε για απολύσεις
Κλείνοντας τις εργασίες της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, κατά τη συνεδρίαση της Παρασκευής, η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, απάντησε απευθυνόμενη στο Νίκο Φίλη ότι με το νομοσχέδιο δεν καταργούνται οι διατάξεις των προηγούμενων κυβερνήσεων, αλλά εντάσσεται στις ήδη ισχύουσες.
Η κα Κεραμέως τόνισε ότι δεν καταργείται σε καμία περίπτωση η εποπτεία του υπουργείου Παιδείας στην ιδιωτική εκπαίδευσης, καθώς σειρά μέτρων και διατάξεων εξακολουθούν να ισχύουν.
Επιπλέον, η υπουργός Παιδείας είπε απευθυνόμενη στο Νίκο Φίλη: «είναι κόλαση τα δικαστήρια της χώρας; Αρνείστε κ. Φίλη τη διάκριση των εξουσιών;»
Απαντώντας ακόμη στη Μερόπη Τζούφη, η κα Κεραμέως ανέφερε ότι η κριτική και τα λεγόμενα περί απολύσεων έρχονται ακριβώς την ημέρα που εκδόθηκαν οι οριστικοί πίνακες του ΑΣΕΠ για την Ειδική Αγωγή. «Εμείς κάνουμε διορισμού και εσείς μιλάτε για απολύσεις», είπε χαρακτηριστικά η υπουργός Παιδείας.
Αναφορικά με την καταβολή των διδάκτρων από τους γονείς και την μη εγγραφή μαθητών στα σχολεία η υπουργός Παιδείας τόνισε ότι δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχει συνέπεια ακόμα και για πέντε χρόνια και συμπλήρωσε: Για δύο χρόνια μπορεί να παραμείνει το παιδί, αλλά είναι άδικο για αυτούς που πληρώνουν.
Γιώργος Βασιλείου
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη