To νομοσχέδιο για τον Εκσυγχρονισμό της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης παρουσίασε η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, ενώπιον των μελών της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
«Τον περασμένο μήνα ψηφίσαμε το νομοσχέδιο που αφορούσε την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, από τη βάση της πυραμίδας, από το Νηπιαγωγείο μέχρι και το Λύκειο. Το παρόν νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση έρχεται να συμπληρώσει την πρώτη αυτή σημαντική παρέμβαση στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Έρχεται να ολοκληρώσει τον πρώτο αυτό κύκλο παρεμβάσεων που αφορούν στην αναβάθμιση, στον εκσυγχρονισμό του σχολείου» ανέφερε εισαγωγικά στην ομιλία της η Υπουργός.
Η κα Κεραμέως, αναφέρθηκε διεξοδικά στο υφιστάμενο πλαίσιο που διέπει την ιδιωτική εκπαίδευση, εστιάζοντας στις «στρεβλώσεις, που εν τέλει οδηγούν στο να ακυρώνεται το συνταγματικό δικαίωμα του γονέα στην επιλογή: στην επιλογή του δημόσιου ή του ιδιωτικού σχολείου. Γιατί αν το κράτος υπερρυθμίζει τα ιδιωτικά σχολεία, αν θέλει να είναι ίδια με τα δημόσια χωρίς να μπορούν να διαφοροποιηθούν ουσιωδώς, τότε ποιο το νόημα της ιδιωτικής εκπαίδευσης;».
Παράλληλα η Υπουργός υπενθύμισε την απόφαση της προηγούμενης Κυβέρνησης να απαγορεύσει την αξιολόγηση στα ιδιωτικά σχολεία. Να περιορίσει τη δυνατότητα για εκπόνηση πρόσθετων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, να μονιμοποιήσει εν τοις πράγμασι εκπαιδευτικούς στην ιδιωτική εκπαίδευση αντί να τους δίνει κίνητρα για βελτίωση. Ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην απόπειρα της προηγούμενης Κυβέρνησης να επιβάλλει ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση. «Ισοπέδωση, κατάργηση της διαφοροποίησης και δυσβάσταχτα βάρη, για να μην επιλέγει κανείς την ιδιωτική εκπαίδευση» είπε χαρακτηριστικά η κα Κεραμέως.
Τεκμηριώνοντας τη νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας, η κα Κεραμέως επεσήμανε: «Το παρόν νομοθέτημα έρχεται να διορθώσει τις τρομακτικές στρεβλώσεις που επέφερε στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης η προηγούμενη κυβέρνηση. Έρχεται να επιφέρει μία πιο υγιή ισορροπία μεταξύ αφενός της κρατικής εποπτείας και της αυστηρής τήρησης του νόμου, αφετέρου των βαθμών ελευθερίας και αυτονομίας που οφείλει το κράτος να αποδώσει στα ιδιωτικά σχολεία» υπογραμμίζοντας πως «έχει έρθει η ώρα λοιπόν για μία γενναία τομή στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Συνεπείς στις προεκλογικές μας δεσμεύσεις και εδώ, το νομοσχέδιο που εισάγουμε στη Βουλή διασφαλίζει την κρατική εποπτεία επί των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων, αλλά ταυτόχρονα τους δίνει την ελευθερία και την αυτονομία να αναπτύξουν τη δράση τους, να προσφέρουν το εκπαιδευτικό τους έργο, να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και τις προσδοκίες των γονέων και των μαθητών».
Αναφερόμενη στις διατάξεις, η Υπουργός έδωσε έμφαση στους 3 βασικούς άξονες και τις σημαντικές αλλαγές που επιφέρει το νομοσχέδιο:
1ον - ως προς την οργάνωση και λειτουργία σχολικής μονάδας. Εισάγουμε:
- ευελιξία στη διαμόρφωση διευρυμένου ωρολογίου προγράμματος (επιπλέον του υποχρεωτικού ΥΠΑΙΘ),
- ευελιξία στην προσθήκη εκπαιδευτικών και άλλων δραστηριοτήτων στις δράσεις εκτός ωρών και ημερών λειτουργίας των σχολείων,
- μεγαλύτερη ελευθερία στη διαμόρφωση του εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας με μόνο έλεγχο νομιμότητας και όχι σκοπιμότητας,
- διεύρυνση δυνατότητας μετεγγραφών μαθητών (και από ιδιωτικά σε ιδιωτικά σχολεία).
2ον - ως προς τη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού. Προτείνουμε:
- αξιολόγηση σχολικής μονάδας, εκπαιδευτικού έργου και εκπαιδευτικών (κατ’ αναλογία κριτηρίων δημόσιου σχολείου),
- πρόβλεψη συμβάσεων αορίστου χρόνου για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς από την αρχή και κατάργηση συμβάσεων διετίας, που τους οδηγούσαν σε δυσμενή θέση,
- δυνατότητα περιορισμού ωραρίου 1) κατόπιν αίτησης του εκπαιδευτικού (π.χ. αν ένας εκπαιδευτικός θέλει να βρίσκεται περισσότερες ώρες με τα παιδιά του) και 2) σε περίπτωση μη συμπλήρωσης του ωραρίου του διοριστηρίου,
- δυνατότητα πρόσθετης απασχόλησης εκπαιδευτικών σε δραστηριότητες εκτός σχολικού ωραρίου, με δυνατότητα αύξησης εισοδήματος,
- έλεγχο νομιμότητας και όχι σκοπιμότητας στον ορισμό Διευθυντή και Υποδιευθυντή από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης,
- δυνατότητα αντικατάστασης Διευθυντή/Υποδιευθυντών εντός του σχολικού έτους,
- δυνατότητα διορισμού Υποδιευθυντή/ών (προαιρετική και όχι υποχρεωτική), ανεξαρτήτως αριθμού.
Δίνουμε νέες ευκαιρίες απασχόλησης στους εκπαιδευτικούς, με δυνατότητα αύξησης του εισοδήματός τους:
- εργασία σε πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες μετά το πέρας του (υποχρεωτικού ή διευρυμένου) ωραρίου με πρόσθετη αμοιβή,
- εργασία παράλληλα σε κέντρα ξένων γλωσσών και άλλους φορείς εκπαίδευσης με πρόσθετη αμοιβή,
- εργασία με πρόσθετη αμοιβή σε δραστηριότητες της σχολικής μονάδας και κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού (και όχι μόνο μέχρι 30 Ιουνίου).
3ον, ως προς τη χρήση των κτηριακών εγκαταστάσεων:
- δίνεται η δυνατότητα συστέγασης όλων των ειδών φορέων εκπαίδευσης
- ενισχύεται η αξιοποίηση κτηριακών εγκαταστάσεων και το καλοκαίρι, με δυνατότητα απασχόλησης των εκπαιδευτικών του σχολείου και αύξησης του εισοδήματός τους.
Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο, εκσυγχρονίζουμε τη λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων, χτίζουμε μια νέα σχέση εμπιστοσύνης. Από το συγκεντρωτισμό, τον κρατικό παρεμβατισμό, την ακαμψία και τον περιορισμό πρωτοβουλιών στην αποκέντρωση, την αυτονομία, την ευελιξία, την ενίσχυση καινοτομιών και τη συνεργασία.
Όπως είπε εμφατικά η κα Κεραμέως: «Οι ρυθμίσεις αυτές απελευθερώνουν και το ιδιωτικό σχολείο από αγκυλώσεις και ιδεοληψίες του παρελθόντος. Προσδίδουν και στην ιδιωτική εκπαίδευση τα χαρακτηριστικά εκείνα που την καθιστούν, μαζί με το δημόσιο σχολείο, μοχλό ανάπτυξης για τη χώρα».
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας της, η Υπουργός αναφέρθηκε επίσης ενδεικτικά και σε μια από τις λοιπές διατάξεις που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο:
«Στο άρθρο 14 θεσμοθετείται, για πρώτη φορά στα δημόσια σχολεία της χώρας, η συστηματική διδασκαλία των Ειδικών Μαθημάτων που εξετάζονται στις Πανελλαδικές εξετάσεις. Το είχαμε εξαγγείλει πρόσφατα στη Βουλή – και είχαμε στηλιτεύσει το παράδοξο να εξετάζονται μαθήματα στις Πανελλαδικές εξετάσεις τα οποία δεν διδάσκονται καθόλου στα δημόσια σχολεία. Και αυτό είναι μία χρόνια παθογένεια στη χώρα μας.
Συγκεκριμένα για τα Ειδικά Μαθήματα όπως: έλεγχος μουσικών ακουστικών ικανοτήτων, μουσική αντίληψη και γνώση, μουσική εκτέλεση και ερμηνεία, αρμονία, ιταλικά, ισπανικά, γαλλικά, γερμανικά, ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο είτε δεν διδάσκονταν καθόλου στη Γ’ τάξη των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων είτε διδάσκονταν αποσπασματικά και όχι στοχευμένα σε προετοιμασία συμμετοχής στις Πανελλαδικές εξετάσεις. Στην πράξη, δηλαδή, οι μαθητές και οι μαθήτριες που επιθυμούσαν να εξετασθούν στα ειδικά αυτά μαθήματα και να εισαχθούν στις αντίστοιχες πανεπιστημιακές σχολές έπρεπε να καταφύγουν σε ιδιωτικά φροντιστήρια για την προετοιμασία τους.
Πλέον, με νομοθετική ρύθμιση που εισάγεται στο νομοσχέδιο, θεσπίζεται, για πρώτη φορά στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας για τα Ειδικά πανελλαδικώς εξεταζόμενα Μαθήματα στο δημόσιο σχολείο. Στο νέο αυτό πρόγραμμα θα μπορούν να συμμετέχουν μαθητές της Γ’ τάξης Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων, οι οποίοι επιθυμούν να εξεταστούν σε επιμέρους Ειδικά Μαθήματα στις Πανελλαδικές εξετάσεις, προκειμένου να φοιτήσουν στις αντίστοιχες σχολές/τμήματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Το πρόγραμμα αυτό θα εφαρμοστεί ανά ομάδες σχολείων.
Πρόκειται για μία πρωτοβουλία που δημιουργεί νέες δυνατότητες και ενισχύει την ισότητα ευκαιριών στη δημόσια εκπαίδευση. Θέλω να πιστεύω ότι την πρωτοβουλία αυτή θα τη στηρίξουν όλες οι παρατάξεις, ότι όλοι θα θελήσουν να δώσουν τη σημαντική αυτή ώθηση στην ισότητα ευκαιριών στη δημόσια εκπαίδευση» κατέληξε χαρακτηριστικά η κα Κεραμέως.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη