Χ. Κεφαλίδου: Η Κυβέρνηση αφήνει την Παιδεία εκτός των δομικών μεταρρυθμίσεων της χώρας
Η ομιλία της Χαράς Κεφαλίδου, βουλευτή Δράμας και Τομεάρχη Παιδείας & Θρησκευμάτων του Κινήματος Αλλαγής, στην Ολομέλεια της Βουλής την Τετάρτη 10/06/2020, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας

Στην Ολομέλεια της Βουλής μίλησε σήμερα η Χαρά Κεφαλίδου βουλευτής Δράμας εισηγήτρια του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων και τομεάρχης Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής. 

«Τα πέντε χρόνια διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ισοπέδωσαν και απογύμνωσαν το δημόσιο σχολείο. Εσείς, παρά τις εξαγγελίες και τις βαθυστόχαστες ανακοινώσεις, το αφήνετε στη γύμνια του και δυστυχώς το διαφημίζετε, κιόλας. Ποιο είναι το στρατηγικό σχέδιο σας, ποιο το όραμα σας για το δημόσιο σχολείο, τελικά τι σχολείο θέλετε; Η απάντηση δεν προκύπτει από πουθενά».

«Όσο και αν ‘ντύνετε’ με ωραίες, εύηχες και μοντέρνες εκφράσεις το κενό περιεχομένου νομοσχέδιό σας, δεν δίνετε ούτε συγκεκριμένες ούτε πειστικές απαντήσεις».

«Ακόμη και ο τίτλος του Νομοσχεδίου ‘Αναβάθμιση του Σχολείου’ είναι ασύμβατος με το περιεχόμενο και τις προβλέψεις. Αναβάθμιση με τί τρόπο; Με αποβολές; Με αναπαραγωγή στείρας ξεπερασμένης γνώσης διά της παλιάς συνταγής της παπαγαλίας; Με την απειλή της διαγωγής, χωρίς καμιά μνεία στην τεχνολογική εκπαίδευση; Αναβάθμιση χωρίς όραμα, χωρίς σχέδιο, χωρίς υλοποίηση των επιμέρους στόχων και χωρίς αξιολόγηση. Τί σόι αναβάθμιση είναι;». 

«Δυστυχώς, η Παιδεία για την Κυβέρνηση εξαιρείται από τις δομικές μεταρρυθμίσεις που θα αλλάξουν το πρόσωπο της χώρας. Μπορεί όμως μια χώρα να αλλάξει και να προχωρήσει μπροστά αφήνοντας πίσω την εκπαίδευση;».  

«Επίκαιρη όσο ποτέ η προσέγγιση του  Αλέξη Δημαρά εν έτει 1973 περί μεταρρύθμισης. Λέει λοιπόν; ‘Η μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση δεν είναι όταν κάνεις αντικατάσταση μιας διδακτικής μεθόδου, ούτε όταν χτίζεις σχολικά κτίρια, ούτε όταν αυξάνεις στις αποδοχές των δασκάλων, ούτε όταν μεταβάλλεις το ωρολόγιο και αναλυτικό πρόγραμμα. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση είναι κάτι βαθύτερο, είναι η αλλαγή προσανατολισμού, είναι η κυριαρχία ενός νέου πνεύματος. Όταν μιλάμε για μεταρρύθμιση, αλλάζει ο σκοπός της διδασκαλίας. Περνάμε από τη μονολιθική διδασκαλία σε ευέλικτα σχήματα. Μεταβάλλεται το σύστημα σε βάθος και σε πλάτος’.

Αναρωτιέμαι σε τί από όλα αυτά  ανταποκρίνεται το νομοσχέδιο που με βιασύνη και προχειρότητα φέρατε στη Βουλή διαφημίζοντάς το ως καινοτομία; Με την απόλυτη βεβαιότητα ότι πρόκειται για αντιμεταρρύθμιση το καταψηφίζουμε με ήσυχη τη συνείδησή μας».

«Καλημέρα σε όλους τους συναδέλφους. Καλημέρα, κύρια Υπουργέ και κύριοι Υφυπουργοί.

Σήμερα είναι η δεύτερη μέρα στην Ολομέλεια που συζητάμε επί των άρθρων.

Η διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ήρθε και ισοπέδωσε και απογύμνωσε το δημόσιο σχολείο. Εσείς, ερχόμενοι με εξαγγελίες και βαθυστόχαστες ανακοινώσεις, το αφήνετε στη γύμνια του, δυστυχώς, το διαφημίζετε, όμως, κιόλας.

Το νομοσχέδιο που φέρνετε απαντά στο ερώτημα «Ποιο πρόβλημα της εκπαίδευσης λύνει»; Όχι. Απαντά στο ερώτημα «Ποια προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας που ανέκυψαν τους μήνες της πανδημίας λύνονται»; Όχι.

Ποιο είναι το στρατηγικό σχέδιο, ποιο το όραμα σας για το δημόσιο σχολείο, τελικά τι σχολείο θέλετε; Δεν προκύπτει από πουθενά.

Όσο και αν «ντύνετε» με ωραίες και εύηχες και μοντέρνες εκφράσεις το κενό περιεχομένου νομοσχέδιό σας, δεν δίνετε ούτε συγκεκριμένες ούτε πειστικές απαντήσεις.

Λέτε: «Θέλουμε ένα σχολείο εγρήγορσης, εξωστρέφειας, ένα σχολείο αριστείας, σχολείο του μέλλοντος». Επειδή η ελληνική γλώσσα είναι αστείρευτη, είναι κρίμα που τα παιδιά μας δεν τη μαθαίνουν και το χειρότερο είναι ότι είναι κρίμα που δεν την κατανοούν κιόλας. Ποιος διαφωνεί σε όλα αυτά; Ο δρόμος του συγκεκριμένου είναι ο μόνος ασφαλής.

Πού θέτετε στόχους, πού ορίζετε τις μεθόδους παρακολούθησης της προόδου τους; Ένα σαφές κοστολογημένο, από άποψη πόρων, ή μια αίσθηση για το από πού θα προκύψουν οι πηγές χρηματοδότησης. Πώς ενισχύετε τη λογοδοσία, αλλά κυρίως που δίνετε κίνητρο, όρεξη και μεράκι για βελτίωση σε κάθε ένα από αυτά τα 13.500 χιλιάδες δημόσια σχολεία; Πουθενά.

Το νομοσχέδιο προβάλλει την ιδεολογική αγκύλωση σε στεγανά του παρελθόντος, προτείνοντας το σχολείο των διαχωρισμών, το σχολείο-τιμωρό, το σχολείο που εκδικείται τους απείθαρχους.

Είναι ασύμβατος ο τίτλος «Αναβάθμιση σχολείου» σε σχέση με το περιεχόμενο και τις προβλέψεις. Αναβάθμιση με τι τρόπο; Με αποβολές; Με αναπαραγωγή στείρας ξεπερασμένης γνώσης διά της παλιάς συνταγής της παπαγαλίας; Με την απειλή της διαγωγής, χωρίς καμιά μνεία στην τεχνολογική εκπαίδευση;

Αυτό προτείνετε ως οπλοστάσιο της χώρας για το τόσο κοντινό ‘αύριο’; Αναβάθμιση χωρίς όραμα, χωρίς σχέδιο, χωρίς υλοποίηση των επιμέρους στόχων και χωρίς αξιολόγηση, πείτε μου, σας παρακαλώ, τι σόι αναβάθμιση είναι; Δυστυχώς, η παιδεία για την Κυβέρνηση εξαιρείται από τις δομικές μεταρρυθμίσεις που θα αλλάξουν το πρόσωπο της χώρας. Με λύπη αναρωτιέμαι αν μπορεί μια χώρα να αλλάξει και να προχωρήσει μπροστά αφήνοντας πίσω την εκπαίδευση.

Κεφάλαιο Α’: «Αλλαγές στο σχολείο». Λέτε: «Εισάγουμε πιλοτικά νέες θεματικές στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων». Πιλοτικό, ξέρετε, λέμε κάτι που εφαρμόζεται για πρώτη φορά και θέλουμε να δούμε πώς πάει. Νέες θεματικές λέμε μαθήματα και δεξιότητες που δεν έχουν εφαρμοστεί ξανά. Υποχρεωτικό πρόγραμμα εννοούμε το ελλειμματικό ωρολόγιο πρόγραμμα 08:00 με 14:00 του μειωμένου ωραρίου ευέλικτης ζώνης που θέσπισε ο κ. Φίλης;

Σας ρωτώ, λοιπόν, είναι η πρώτη φορά που θεσμοθετείται μια τέτοια δράση στο ελληνικό σχολείο; Η ευέλικτη ζώνη δημιουργικών δραστηριοτήτων θεσμοθετημένη από το 2004 σας θυμίζει κάτι;

Κάτι προσπαθεί να κρύψει το Υπουργείο! Και τι είναι αυτό; Απλούστατα ότι έχουν χαθεί πέντε εβδομαδιαίες ώρες, με το σχολείο του κ. Φίλη, και αυτές τις ώρες ούτε μπορείτε να τις αναπληρώσετε, ούτε θέλετε. Ο χρόνος, λοιπόν, αυτός δεν αναπληρώνεται, γιατί δεν επιστρέφετε στο αναμορφωμένο ολοήμερο σχολείο που έχουμε εμείς εδώ και πάρα πολλά χρόνια ψηφίσει, στηρίξει και ενισχύσει. Και πώς το καλύπτετε; Μέσω αυτής της πατέντας, μέσω του μειωμένου ωραρίου της ευέλικτης ζώνης. Εκεί, στις μεγάλες τάξεις του δημοτικού, ξέρετε πολύ καλά ότι δεν υπάρχουν ώρες για να τις διαθέσετε.

Και όταν ρωτάμε το Υπουργείο για κατάλληλες δομές, στελέχη υποστήριξης και προώθησης, μας παραπέμπετε στις καλένδες, λέτε «προσεχώς». Με τόση διαφήμιση, όμως, για τις σαρωτικές μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση, 10 μήνες αναμονής και τόσο όψιμη αγωνία κατάθεσης του νομοσχεδίου, περιμέναμε τουλάχιστον ότι θα έχουμε επαναφορά του ολοήμερου σχολείου με τις 35 εβδομαδιαίες ώρες. Με αέρα, όμως, κοπανιστό ΕΑΕΠ δεν γίνεται.

Γιατί επιμένουμε στο ΕΑΕΠ; Επιμένουμε γιατί έδινε λύσεις και απαντήσεις σε πραγματικές ανάγκες και των μαθητών και των οικογενειών τους και της ίδιας της κοινωνίας. Από τον Μάρτιο δε με την πανδημία το Υπουργείο όψιμα ανακάλυψε την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Τρεις μήνες δεν έχει μείνει κανάλι για κανάλι, στο οποίο η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να μην διαφημίζει την αξία της τεχνολογίας στη μετάδοση της γνώσης. Πολύ καλά κάνει. Με καθυστέρηση 10 ετών! Όταν έρχεται όμως η ώρα να τοποθετηθείτε πάνω στο νομοσχέδιο και να μιλήσετε για το ψηφιακό σχολείο, τσιμουδιά, καμία απολύτως αλλαγή στις ώρες της πληροφορικής, στον τρόπο διδασκαλίας. Προφανώς όλα αυτά θα τα ξαναθυμηθούμε τον Σεπτέμβριο.

Αγγλικά στο νηπιαγωγείο: Ωραίο, σύγχρονο, πιασάρικο ακούγεται, ειδικά για νέους γονείς που θέλουμε τα βλαστάρια μας να έχουν το καλύτερο δυνατόν. Σας εκφράσαμε, όμως, τους προβληματισμούς μας.

Γυμνάσιο: Θα σας το ξαναπούμε. Η πρότασή μας είναι ότι γυμνάσιο χωρίς πιστοποίηση γνώσης αγγλικής και χωρίς πιστοποίηση πληροφορικής δεν νοείται.

Διαγωγή: Τι άλλο να σας πούμε; Εξαντλήσαμε όλα τα λογικά επιχειρήματα. Δυστυχώς οι ιδεολογικές αγκυλώσεις δεν επιτρέπουν στο Υπουργείο να ακούσει. Η αυστηροποίηση του πλαισίου προαγωγής, αλλά και η αξιολόγηση της διαγωγής χωρίς να συνοδεύονται από θέσπιση αντισταθμιστικών θεσμών στήριξης των αδύναμων μαθητών και των μαθητών με πρόβλημα διαγωγής φτιάχνει το σχολείο – τιμωρό,  όχι το σύγχρονο σχολείο του μέλλοντος. Λύκειο.

Είχατε εξαγγείλει και είχατε διαφημίσει το εθνικό απολυτήριο. Δεν μπορούμε να συζητάμε αναβάθμιση του σχολείου χωρίς αναφορά σε υποστηρικτικές δομές, σε πολιτικές που έχουν να κάνουν με την ειδική αγωγή, τη μειονοτική και μεταναστευτική εκπαιδευτική πολιτική. Σήμερα είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας καταθέσουμε μία τροπολογία, η οποία είναι τροπολογία που πάρα πολύ έχει πιστέψει ο δικός μας χώρος. Είναι ουσιαστικά βελτίωση της πρωτοβουλίας που είχαμε πάρει το 1996 και αφορά το μέτρο της ποσόστωσης, όπως είναι ευρύτερα γνωστό, που υιοθετεί μία λογική θετικής διάκρισης σε ό,τι αφορά τη μειονοτική εκπαίδευση.

Πιστεύουμε, λοιπόν, ότι, επειδή λειτούργησε καταλυτικά και επειδή η δυνατότητα που δόθηκε στα παιδιά της μουσουλμανικής μειονότητας να έχουν πρόσβαση στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση, συνέβαλε καθοριστικά τόσο στο να έχουμε αύξηση αυτών των παιδιών και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αλλά και στην εκπαίδευση συνολικά, ζητούμε, επειδή βλέπουμε ότι είναι πολλαπλές οι ευεργεσίες, να αυξηθεί αυτό το ποσοστό των εισακτέων στο 1%. Στόχος είναι να μπορέσουμε να υποστηρίξουμε τη δίψα που έχουν αυτά τα παιδιά για να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην ελληνική ανώτατη εκπαίδευση.

Τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας: Καταθέσαμε αναλυτικά τις προτάσεις μας ξέρετε ότι όλα θα εξαρτηθούν από τον τρόπο εφαρμογής και κυρίως από το πώς θα προσδιορίσετε τις λεπτομέρειες με την υπουργική απόφαση.

Πρότυπα και πειραματικά: Όταν έχουμε 13.500 σχολεία και εσείς ασχολείστε αποκλειστικά και μόνο με τα 62 πρότυπα και πειραματικά, αυτό είναι ένα δείγμα της αδιαφορίας σας σε σχέση με την ελληνική δημόσια εκπαίδευση. Δείχνετε επίσης και τις χαμηλές προσδοκίες, την παντελή έλλειψη οράματος και ομολογείτε ταυτόχρονα την ανεπάρκειά σας να παρέχετε στο σύνολο της μαθητικής κοινότητας ένα σύγχρονο δημόσιο σχολείο. Πουθενά δεν προκύπτει η βούληση του Υπουργείου Παιδείας για οργανωμένη ενσωμάτωση και διάχυση της αριστείας.

Άρθρο 13: Λέτε λοιπόν ότι σε κάθε περιφέρεια και σε κάθε νομό προσπαθώ να χτίσω αριστεία. Προσπαθώ να έχω πρότυπα και πειραματικά. Εγώ θα σας φέρω το παράδειγμα της δικής μου περιφέρειας, της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης. Τι κάνετε; Ένα σχολείο πειραματικό στην Αλεξανδρούπολη χωρίς δημοτικό και λύκειο. Λέτε, δηλαδή, στα παιδιά, τους «κλείνετε το μάτι» ότι «το σχολείο σας θα γίνει πειραματικό» αλλά μετά μία από τα ίδια. Είναι αυτή -και θέλουμε πραγματικά να μου πείτε- ολοκληρωμένη αντίληψη ή είναι αγωνία εντυπωσιασμού; Υπάρχουν γονείς που αγωνιούν, κυρίως όμως υπάρχουν μαθητές και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αιφνιδιάζονται για άλλη μία φορά. Επαγγελματικά λύκεια. Εκκωφαντική απουσία παντού. Σας καταθέσαμε πρόταση. Πρότυπα και πειραματικά επαγγελματικά λύκεια, πρότυπα και πειραματικά καλλιτεχνικά, μουσικά και αθλητικά σχολεία. Έτσι κι αλλιώς αυτά τα σχολεία είναι σχολεία πειραματικά, σχολεία διαφορετικά. Σχολεία όμως με πάρα πολύ υψηλό επίπεδο εκπαιδευτικών και παιδιών. Ελληνόγλωσση εκπαίδευση. Νομίζω είναι σε θετική βάση. Βελτιώνει τις προσπάθειες που γίνονται. Όμως και εδώ με το άρθρο 28 έχετε μία επιλογή συντονιστών εκπαίδευσης βασισμένη στον νόμο επιλογής στελεχών ΣΥΡΙΖΑ. Είναι απαράδεκτο μετά από δέκα μήνες να μην υπάρχει νομοθετική ρύθμιση η οποία να ρυθμίζει αυτήν τη μεγάλη και απαράδεκτη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί. Και αυτό προσεχώς!

Αξιολόγηση: Δίλημμα για εμάς αν είστε υπέρ ή κατά της αξιολόγησης δεν υπάρχει. Το έχουμε αποδείξει όταν σε δύσκολους καιρούς σχεδόν μόνοι μας βάλαμε πλάτη και νομοθετήσαμε θέματα τα οποία είχαν βρει απέναντί μας τότε συντεχνίες και πολύ κλειστά κυκλώματα. Αν θέλει κανείς να μιλήσει για αξιολόγηση, ας κοιτάξει τον ν. 3848/2010 άρθρο 32. Αξιολόγηση παντού.

Σχολικός εκφοβισμός: Εκείνη τη διακομματική επιτροπή και το παρατηρητήριο για το bullying τι τα έχετε κάνει;

Διατάξεις για τα ΑΕΙ: Φωνάζουν «δεν υπάρχει διάλογος».

Θέλω να τελειώσω λέγοντας ότι όσες προσπάθειες κι αν κάνετε να μας πείσετε ότι αυτό που συζητούμε είναι μεταρρύθμιση θα σας θυμίσω τον Αλέξη Δημαρά που είπε το εξής καταπληκτικό εν έτει 1973, που είναι επίκαιρο όσο ποτέ: ‘Η μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση δεν είναι όταν κάνεις αντικατάσταση μιας διδακτικής μεθόδου, ούτε όταν χτίζεις σχολικά κτίρια, ούτε όταν αυξάνεις στις αποδοχές των δασκάλων, ούτε όταν μεταβάλλεις το ωρολόγιο και αναλυτικό πρόγραμμα. Όσο σημαντικά και αν είναι αυτά, είναι στοιχεία μιας μεταρρύθμισης ή απλές αλλαγές. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση είναι κάτι βαθύτερο, είναι η αλλαγή προσανατολισμού, είναι η κυριαρχία ενός νέου πνεύματος. Όταν μιλάμε για μεταρρύθμιση, αλλάζει ο σκοπός της διδασκαλίας. Δίνεται σε καινούργιους φορείς το δικαίωμα να αποφασίζουν για τα εκπαιδευτικά πράγματα. Περνάμε από τη μονολιθική διδασκαλία σε ευέλικτα σχήματα. Μεταβάλλεται το σύστημα σε βάθος και σε πλάτος’.

Με την απόλυτη βεβαιότητα ότι το νομοσχέδιό σας δεν πληροί καμία από αυτές τις προϋποθέσεις, το καταψηφίζουμε με ήσυχη τη συνείδησή μας.

Ευχαριστώ».

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kardiageiakes-pathiseis-kardia_252863_128338.jpg
Κίνδυνος ξαφνικού θανάτου για τους πάσχοντες από μυοκαρδιοπάθειες
Στην Ελλάδα, η θνησιμότητα από καρδιαγγειακά νοσήματα παραμένει υψηλή, με τους άνδρες να καταγράφουν 485 θανάτους ανά 100.000 πληθυσμού και τις...
Κίνδυνος ξαφνικού θανάτου για τους πάσχοντες από μυοκαρδιοπάθειες
anergia.jpg
Ποιος είναι ο πιο ανταγωνιστικός κλάδος απασχόλησης στην Ελλάδα
Οι προσδοκίες απασχόλησης για το πρώτο τρίμηνο του 2025 παραμένουν θετικές, με το ποσοστό να διατηρείται στο 12%, αν και μειωμένο σε σχέση με το...
Ποιος είναι ο πιο ανταγωνιστικός κλάδος απασχόλησης στην Ελλάδα