Σκέψεις για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση
Η αντιμετώπιση ενός γνωστικού αντικειμένου ως εχθρικού προς την ανθρωπιστική παιδεία δείχνει άγνοια του αντικειμένου ή μάλλον προκατάληψη απέναντι σε αυτό. Καταργώντας τον κοινωνιολογικό Λόγο από την δευτεροβαθμια εκπαίδευση,  δεν καταργείται το κοινωνικό. Το κοινωνικό είναι εδώ και βοά

Κεραυνός εν αιθρία το νομοσχέδιο της Υπουργού Παιδείας.  Δράττοντας την ευκαιρία που προσέφερε η πανδημία, τα κλειστά σχολεία και ο τρόμος του θανάτου που επλανάτο πάνω από την Ευρώπη έφερε προς «διαβούλευση» σαρωτικές αλλαγές που αφορούν στην εκπαίδευση. Έτσι βρέθηκε η πολύπαθη εκπαίδευση έρμαιο στα τροποποιητικά συμφραζόμενα της θεόσταλτης-για κάποιους- συγκυρίας.

Μέσα σε ένα ψυχροπολεμικό κλίμα, αναμορφώνοντας το ωρολόγιο πρόγραμμα αιφνιδιάζει την εκπαιδευτική κοινότητα, αφού κατήργησε διδακτικά αντικείμενα  τα οποία τουλάχιστον για την  Γ΄ Λυκείου δίνουν πρόσβαση στα Α.Ε.Ι. Έτσι αντικαθιστά την Κοινωνιολογία με το μάθημα των Λατινικών. Σε αυτήν την κατεύθυνση, αυτόκλητοι υπερασπιστές της υπουργικής πρότασης ως μη όφειλαν, έστερξαν να δώσουν δίκιο στην Υπουργό, γελοιοποιώντας την ίδια της την πρόταση.  Έτσι διαβάζουμε στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ (2/06/2020) 

«Διαβάζοντας ένα συνηθισμένο πρωϊνό τα συστατικά ενός στοματικού διαλύματος, με έκπληξη θα διαπιστώσουμε πόσα πολλά από αυτά φέρουν λατινικές ονομασίες: η μέντα του αγρού (Mentha arvensis) και ο ευκάλυπτος ο σφαιρικός (Eucalyptus globules)…». 
Να ενημερώσω τον αρθρογράφο της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ότι στη Γ’  Λυκείου προετοιμάζουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες για τις πανελλήνιες (καλώς ή κακώς). Επιστρατεύουμε όλους τους δυνατούς τρόπους για να είναι ακριβείς στις απαντήσεις τους και όχι για να ακούν «τα Carmina Burana που θα ηχούν ρωμαλέα πέρα από εθνικά σύνορα» (ό.π). 

Ένα δεύτερο σημείο που δείχνει προχειρότητα και άγνοια είναι ένα πρωτοφανές τσουβάλιασμα μαθημάτων και ειδικοτήτων, προκειμένου η Υπουργός να πείσει ότι οι Κοινωνικές Επιστήμες είναι παρούσες σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Έτσι επιστρατεύει το Δημοτικό (Ε΄και Στ’ Τάξη) (!) ισχυριζόμενη ότι διδάσκεται η Κοινωνιολογία (!). Δεν γνωρίζει ότι στο Δημοτικό δεν υπάρχουν –εκτεταμένα- ειδικότητες; Στη συνέχεια επικαλείται την Γ΄ Γυμνασίου και την Α΄ Λυκείου, διατεινόμενη την αδειάλειπτη παρουσία της Κοινωνιολογίας.

Οι θεματικές της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής της Γ΄ Γυμνασίου αφορούν στα δικαιώματα, την Ε.Ε. τα Πολιτεύματα, τις Εκλογές κλπ. Σε ότι αφορά στην Α΄ Λυκείου συνοπτικά θα πω ότι αναφέρεται στους τρεις πυλώνες των νεωτερικών κοινωνιών: οικονομικές σχέσεις, πολιτικές σχέσεις, κοινωνικές σχέσεις. Και τα δυο διδακτικά αντικείμενα ΔΕΝ είναι κοινωνιολογία όσο και αν προσπαθεί κάποιος να βαφτίσει το κρέας ψάρι.

Ένα τρίτο σημείο άξιο παρατήρησης είναι η παρουσία της «Εταιρείας Φιλολόγων» η οποία προτείνει (;) ό,τι ακριβώς πρότεινε και η Υπουργός. Ποια πρόταση προηγείται της άλλης, δεν γνωρίζω. Γνωρίζω όμως ότι όλες οι εκτός πεδίου φωνές μίλησαν για να πείσουν τους καθ ύλην αρμόδιους, τους εκπαιδευτικούς ότι η κοινωνιολογία πρέπει να πάψει να υπάρχει. Έτσι η μεγάλη προοδευτική αφήγηση που ξεκινά με τον Διαφωτισμό και χάρη στην οποία εν πολλοίς αμφισβητήθηκαν οι κοινωνικές έμφυλες ιεροτελεστίες, επιτρέποντας την παρουσία γυναικών στον δημόσιο στίβο, πρέπει να σιωπήσει. 

Η σιωπή των κοινωνικών θεωριών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση δεν εξαλείφει τις κοινωνικές σχέσεις, δεν εξαλείφει τις εργασιακές σχέσεις, τις πολιτικές αποκλεισμού, στιγματισμού και ανθρώπινης τρωττότητας, δεν εξαλείφει τις εξαιρέσεις, τις ιεραρχίες και τις διακρίσεις.

Η αντιμετώπιση ενός γνωστικού αντικειμένου ως εχθρικού προς την ανθρωπιστική παιδεία νομίζω ότι δείχνει άγνοια του αντικειμένου ή μάλλον προκατάληψη απέναντι σε αυτό. Καταργώντας τον κοινωνιολογικό Λόγο από την δευτεροβαθμια εκπαίδευση,  δεν καταργείται το κοινωνικό. Το κοινωνικό είναι εδώ και βοά.

*ΠΕ 78 Μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών

σχετικά άρθρα

Ν. Κεραμέως: Το αμέσως επόμενο διάστημα ξεκινάμε την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
Ν. Κεραμέως: Το αμέσως επόμενο διάστημα ξεκινάμε την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
«Η αξιολόγηση είναι ίσως το πιο αποτελεσματικό εργαλείο για να βελτιωθεί η απόδοση του εκπαιδευτικού συστήματος», τονίζει η υπουργός Παιδείας
Ν. Κεραμέως: Το αμέσως επόμενο διάστημα ξεκινάμε την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
Η γυάλινη οροφή της εκπαίδευσης
Η γυάλινη οροφή της εκπαίδευσης

Η εκπαίδευση με βάση το Σύνταγμα είναι δωρεάν και ελεύθερη για όλους τους πολίτες της χώρας. Είναι όμως τελικά έτσι τα πράγματα και ποιοι τελικά...

Η γυάλινη οροφή της εκπαίδευσης