Ληστεία, πορνογραφία ανηλίκων και εκβιασμός αποτέλεσαν τον καμβά δύο εικονικών δικών που πραγματοποίησαν οι μαθητές του 6ου Γυμνασίου και του 2ου Γενικού Λυκείου Χανίων, στο πλαίσιο της δράσης «Φιλική προς τα Παιδιά Δικαιοσύνη». Οι υποθέσεις βασίστηκαν σε πραγματικά περιστατικά διακίνησης προσωπικών φωτογραφιών δύο μαθητριών, οι οποίες –σε αυτήν τη συμβολική διαδικασία– βρέθηκαν στη θέση των παθουσών, ενώ οι συμμαθητές τους ανέλαβαν ρόλους δικαστών, εισαγγελέων και συνηγόρων.
Η δράση, που θα παρουσιαστεί επισήμως στο Συμβούλιο της Ευρώπης στο Στρασβούργο στις 27 Ιανουαρίου, αποτελεί την ελληνική συμμετοχή σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα για την εκπαίδευση των νέων στη δικαιοσύνη.
Όταν οι ρόλοι γίνονται μάθημα
Στην εικονική δίκη του γυμνασίου, οι δύο κατηγορούμενοι μαθητές κρίθηκαν ένοχοι. Στον πρώτο επιβλήθηκε παρακολούθηση από επιμελήτρια ανηλίκων, ενώ ο δεύτερος κλήθηκε να συμμετάσχει σε επιμορφωτικά προγράμματα του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης.
Η Αγνή Πετροσώνη, που υποδύθηκε την παθούσα, παραδέχτηκε πως η εμπειρία την «ταρακούνησε»:
«Δεν θα ήθελα ποτέ να το ζήσω στην πραγματική ζωή. Η απόφαση, όμως, ήταν δίκαιη για ανήλικους».
Από την πλευρά του, ο Γιώργος Ανδρεαδάκης –ένας εκ των “κατηγορουμένων”– σημείωσε:
«Ήξερα από την αρχή τον ρόλο μου, ήξερα ότι θα μου αλλάξουν την επιμέλεια…»
Ο δεύτερος κατηγορούμενος, Κωνσταντίνος Καλλιγιάννης, δήλωσε πως αισθάνθηκε αδικημένος, κάτι που συμμερίστηκε και ο μαθητής-δικηγόρος του, Μάρκος Καμπουράκης:
«Δεν είχε δόλο. Έστειλε τη φωτογραφία μόνο σε έναν φίλο του, όχι σε ομαδική. Ήταν φίλοι από το νηπιαγωγείο».
Γοητευμένοι από τον κόσμο του νόμου
Για τον Μάρκο, όμως, η «εικονική» δικηγορία ίσως γίνει πραγματική στο μέλλον. «Η νομική βρίσκεται πια πολύ ψηλά στις επιλογές μου», ανέφερε.
Η μαθήτρια-πρόεδρος της δίκης, Κατερίνα Πρώιμου, εντυπωσίασε με την ψυχραιμία και τον επαγγελματισμό της, σε βαθμό που στο τέλος… και οι δημοσιογράφοι τής μιλούσαν στον πληθυντικό.
«Μου άρεσε ο τρόπος που λειτουργεί η δίκη. Η απόφαση πρέπει να είναι σωστή. Η κοινωνία εξαρτάται και από τους κατηγορούμενους», σημείωσε.
Παράλληλα, ιδιαίτερα θετικές εντυπώσεις άφησαν οι μαθήτριες Μάρθα Σεϊτάνη, Ιρίσσα Σκρουτά και Ευαγγελία Τζεβελέκου, οι οποίες με την επιχειρηματολογία και την ωριμότητά τους έμοιαζαν… έτοιμες για δικηγορικά έδρανα.
«Η εκπαίδευση δεν δικάζει – μορφώνει»
«Ήταν εντυπωσιακή η ωριμότητα των παιδιών σε όλη τη διαδικασία», ανέφερε ο διευθυντής του 6ου Γυμνασίου Χανίων, Πάνος Κορακοβούνης, τονίζοντας πως η εκπαίδευση «απελευθερώνει τη σκέψη».
Από τις πρωτεργάτριες της δράσης, η δικηγόρος Μαρία Αγιασμενάκη μίλησε για «δικαστήρια γεμάτα λαμπρά μυαλά».
«Τα παιδιά ανέλαβαν την ευθύνη της διαδικασίας με σοβαρότητα και αγάπη», ανέφερε.
Η δικηγόρος Ειρήνη Μπροκαλάκη πρόσθεσε πως η εμπειρία ενίσχυσε την ενσυναίσθηση και τη συνειδητοποίηση των ευθυνών των παιδιών στον ψηφιακό κόσμο, υπογραμμίζοντας πως «η νομική παιδεία μπορεί και πρέπει να ξεκινά από το σχολείο».
Ο δικηγόρος Μιχάλης Στεφανογιάννης στάθηκε στον επαγγελματισμό των μαθητών:
«Φτάσαμε σε μια υποδειγματική εικονική δίκη. Τα παιδιά το πήραν πολύ ζεστά από την πρώτη στιγμή».
Στήριξη από θεσμούς
Το παρών έδωσε και ο βουλευτής Χανίων, Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης, ο οποίος συνεχάρη μαθητές και εκπαιδευτικούς:
«Βοηθάμε τα παιδιά να αντιληφθούν την κρισιμότητα της ανεξαρτησίας της δικαιοσύνης».
Η εκπρόσωπος του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Ευτυχία Κατσιγαράκη, επισήμανε ότι στόχος είναι τα παιδιά «να έρθουν πιο κοντά στη δικαιοσύνη» και να καλλιεργηθεί η ενσυναίσθηση και η έννοια του ενεργού πολίτη.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ChatGpt για όλους: Παρέχεται σε 100.000 υποψήφιους πανελλαδικά ως 20/11
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Λεωνίδας Βουρλιώτης