Για την κατανομή της χρηματοδότησης των ΑΕΙ, ο Θάνος Δημόπουλος πρότεινε να εισηγείται η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης στην υπουργό Παιδείας α) την ελάχιστη αναγκαία χρηματοδότηση για την κάλυψη των ανελαστικών, λειτουργικών αναγκών κάθε ιδρύματος αλλά και β) την κατανομή του ετήσιου συνολικού προϋπολογισμού επιχορηγήσεων στα ΑΕΙ, το οποίο ποσοστό, έως 20%, να κατανέμεται με βάση τους δείκτες ποιότητας και επιτευγμάτων κάθε ιδρύματος, εφόσον έχουν καλυφθεί οι ανελαστικές δαπάνες.
«Θεωρούμε ότι αυτό θα διατηρήσει τη θέληση που έχει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, για τη σύνδεση -σε κάποιο βαθμό- της χρηματοδότησης με ορισμένους στόχους που θέτουν τα ιδρύματα, αλλά από την άλλη πλευρά δεν θα παραγνωρίζει το γεγονός ότι υπάρχουν και ανελαστικές δαπάνες οι οποίες πρέπει να καλυφθούν σε ένα δημόσιο ίδρυμα, το οποίο λειτουργεί στο πλαίσιο του συντάγματος σήμερα» ανέφερε ο κ. Δημόπουλος.
Αναφερόμενος στη νέα Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, είπε πως «είμαστε θετικοί στην αξιολόγηση, είμαστε θετικοί στην διαφάνεια, είμαστε θετικοί στο να υπάρχει κάποιος έλεγχος για το πού πηγαίνουν τα λεφτά του ελληνικού λαού, τα οποία υποστηρίζουν τα πανεπιστήμια έστω και σε συνθήκες υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης, τις οποίες πρέπει να αντιληφθούμε».
Αναστολή λειτουργίας τμημάτων
Αναφερόμενος στην αναστολή της λειτουργίας των 37 τμημάτων, ο πρύτανης του ΕΚΠΑ ζήτησε από την υπουργό Παιδείας να επισπευστούν οι διαδικασίες και να ενταχθούν στο μηχανογραφικό τον Ιούνιο όσα τμήματα εγκριθούν από τη νέα Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης και τα οποία -σύμφωνα με τον προγραμματισμό- θα υποδέχονταν φοιτητές το 2020.
«Όσον αφορά στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών θέλω να δηλώσω ξεκάθαρα ότι τα δύο τμήματα, των οποίων η εισαγωγή φοιτητών αναστέλλεται, είναι δύο τμήματα που είχαμε ζητήσει εμείς, από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Αφορά στην αγροδιατροφή και στον τουρισμό, δύο τμήματα που είναι εξωστρεφοί και τα οποία είχαμε ζητήσει εμείς. Επομένως θεωρούμε ότι έχουμε στοιχειοθετήσει την σημασία τους, το πρόγραμμα σπουδών, την αναγκαιότητα τους, τόσο για το πανεπιστήμιο όσο και την ευρύτερη περιοχή. Θέλουμε το συντομότερο δυνατόν να μπουν σε μια διαδικασία αξιολόγησης. Θα καταθέσουμε και μια πρόταση, σχετικά με το πώς θα μπορούσαν τα τμήματα αυτά να αξιολογηθούν, κατ' εξαίρεση, εάν υπάρχει πρόβλημα για την συγκρότηση της αρχής. Επισημαίνουμε πάλι, ότι εμείς θα θέλαμε έως το τέλος Φεβρουαρίου να έχει συγκροτηθεί η αρχή, έτσι ώστε να μπορέσουν να αξιολογηθούν αυτά τα τμήματα. Εδώ είμαστε, για να μην επανέλθουμε τον Απρίλιο, διότι θα μείνουμε εκτός μηχανογραφικών επειδή η Αρχή δεν έχει συγκροτηθεί.
Άρθρο για τα Κολέγια
Τον προβληματισμό του για το άρθρο 50 για τα κολέγια εξέφρασε μιλώντας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων ο πρύτανης του ΕΚΠΑ και προεδρεύων της Συνόδου των Πρυτάνεων, Θάνος Δημόπουλος.
Σύμφωνα με τη νέα ρύθμιση τα πτυχία που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά πλέον όχι μόνο όταν έχουν αναγνώριση, ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από τον ΔΟΑΤΑΠ, αλλά και εφόσον έχουν απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων ή απόφαση ή αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλους σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συναφή τίτλο σπουδών για κλάδο εκπαιδευτικού.
Χωρίς να ζητά την απόσυρση του άρθρου, ο κ. Δημόπουλος διερωτήθηκε εάν η νέα ρύθμιση θα περιοριστεί σε ό,τι ορίζει το ενωσιακό δίκαιο ή αν θα επεκταθεί και θα συμπεριλάβει τα ιδρύματα της Αμερικής ή του Ηνωμένου Βασιλείου, ενώ υπογράμμισε ότι δεν είναι σαφές πώς θα αποδίδεται η επαγγελματική ισοδυναμία και με ποια διαδικασία.
Υπενθύμισε επίσης πως οι απόφοιτοι των ελληνικών πανεπιστημίων διεκδικούν μια θέση στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ότι τα ιδρύματα ελέγχονται και αξιολογούνται, και διερωτήθηκε εάν η μοίρα των αποφοίτων από τα ελληνικά ΑΕΙ θα είναι ίδια με τους αποφοίτους των κολεγίων.
Ειδικότερα, είπε:
Τώρα όσον αφορά το άρθρο 50 του παρόντος νομοσχεδίου η άποψη την οποία διαμορφώνουμε κατά κάποιο τρόπο και την οποία θα σας την μοιράσουμε, μπορώ να σας τη διαβάσω, είναι ότι το άρθρο 50 του παρόντος νομοσχεδίου αποτελεί μια τροποποίηση διάταξης προηγουμένου νόμου, η οποία προέβλεπε ρητώς ότι τα πτυχία που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής, γίνονται δεκτά ενώ για πρόσληψη εκπαιδευτικών και διορισμό αποκλειστικά εφόσον έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από το ΔΟΑΤΑΠ.
Είναι η παράγραφος 5 του άρθρου 54 του νόμου 4589/2019. Σύμφωνα με τη νέα πρόβλεψη τα πτυχία που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά πλέον όχι μόνο όταν έχουν αναγνώριση, ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από τον ΔΟΑΤΑΠ αλλά και εφόσον έχουν απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων ή απόφαση ή αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλους σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συναφή τίτλο σπουδών για κλάδο εκπαιδευτικού, είναι το άρθρο 50.
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι θα μπορούν να διορίζονται στα δημόσια σχολεία, είτε ως μόνιμοι, είτε ως αναπληρωτές, απόφοιτοι πανεπιστημίων της αλλοδαπής ιδιωτικών κολεγίων της ημεδαπής, που συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού, αφού αποκτήσουν απλώς την επαγγελματική ισοδυναμία.
Δεν είναι σαφές σε εμάς, πως θα αποδίδεται η επαγγελματική ισοδυναμία και με ποια διαδικασία. Επίσης σε σχέση με προηγούμενους νόμους καταργείται η αναφορά στην παιδαγωγική επάρκεια ως προσόν διορισμού. Το θέμα αυτό είναι ιδιαίτερα σοβαρό διότι πιστεύουμε ότι τα προσόντα του προσωπικού που έχει την ευθύνη της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, πρέπει να είναι ιδιαίτερα υψηλό και αυτό εξασφαλίζεται με αξιοκρατικά κριτήρια επιλογής. Εάν το άρθρο 50, έχει ως στόχο τη συμμόρφωσή της χώρας μας ως κράτος-μέλος της Ε.Ε. στο ενοσιακό δίκαιο υπάρχει μια ανακοίνωση του Υπουργού. Εμείς δεν έχουμε κανένα λόγο να αμφισβητήσουμε. Η Υπουργός είναι διαπρεπής νομικός και τα γνωρίζει καλύτερα, από εμάς. Τότε βέβαια θα πρέπει να αναγράφεται σαφώς ότι αναφερόμαστε σε επαγγελματικά δικαιώματα που αποκτώνται στις χώρες της Ε.Ε. αυτές που είναι σήμερα και αυτές που θα μείνουν μετά από ένα μήνα.
Επίσης ο βασικός κορμός του παρόντος νομοσχεδίου αφορά την εθνική αρχή ανώτατης εκπαίδευσης η οποία αναλαμβάνει ουσιαστικό ρόλο στον έλεγχο των προγραμμάτων σπουδών και της γενικότερης λειτουργίας των δημόσιων ΑΕΙ. Επομένως, αυτός ο φορέας φαίνεται να μην έχει τη δυνατότητα ελέγχου σε άλλες εκπαιδευτικές δομές που λειτουργούν στην Ελλάδα των οποίων οι απόφοιτοι με το άρθρο 50 θα έχουν στην ουσία τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με τους αποφοίτους των δημοσίων ΑΕΙ. Αυτή είναι η ξεκάθαρη τοποθέτηση η δική μας την οποία, όπως αντιλαμβάνεστε την ακούσατε θα την καταθέσουμε και δημιουργεί ένα προβληματισμό που πιστεύω ότι καλόπιστα θα το δει η πολιτική ηγεσία.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη