Thumbnail
Βήματα εκπαιδευτικής σχεδίασης και διαδικασίας

Ο Νίκος Ηλιάδης έστειλε στο alfavita.gr σειρά κειμένων σχετικά με τη σύγχρονη εκπαίδευση τα οποία, όπως ο ίδιος σημειώνει είναι "σημειώσεις  στα «παιδαγωγικά» για χρήση τόσο στην εκπαιδευτική διαδικασία , όσο και στην εκπαίδευση ενηλίκων στα πλαίσια της δια βίου εκπαίδευσης ( continuing education  )  , που ήδη αποτελεί τη μεγαλύτερη βιομηχανία της σύγχρονης κοινωνίας."

Νίκος Ηλιάδης, Πολ/κός Μηχ/κός Ε.Μ.Π., M.Sc.,

Ph.D. Industrial Education, Organization and Management,

Επίτιμος Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Στην εποχή μας γίνεται παγκοσμίως μια ιδιαίτερα έντονη προσπά­θεια για τη σύνδεση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων με τις ανάγκες της ζωής.

Για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει να προηγηθούν έρευνες που θα προσδιορίσουν τις βασικές επαγγελματικές δραστηριότητες, στις οποίες θα εμπλακούν οι εκπαιδευόμενοι αργότερα στην αγορά εργασίας. Επειδή οι εκπαιδευόμενοι πρέπει να μπορούν να ανταποκριθούν στις δραστη­ριότητες αυτές, οι αντικειμενικοί στόχοι του μαθήματος πρέπει να δια­μορφωθούν κατά τρόπο, ώστε να είναι συμβατοί με τις δραστηριότη­τες αυτές.

Οι επαγγελματικές δραστηριότητες μπορούν να προσδιοριστούν και από συλλογή στοιχείων που θα προέλθουν από διαφόρους συναφείς επαγγελματικούς συλλόγους (επιτάχυνση των ερευνητικών διαδικασιών). Τα δεδομένα δηλαδή που χρειαζόμαστε, για να χαρτογραφήσουμε την αγορά εργασίας, τα αντλούμε από διαθέσιμα στοιχεία διαφόρων επαγγελματι­κών συλλόγων και όχι από ανίχνευση της αγοράς εργασίας που απαιτεί περισσότερο χρόνο, προσπάθεια και κόστος. Η διαδικασία αυτή πρέπει να εφαρμόζεται ιδιαίτερα στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση.

Οι επαγγελματικές δραστηριότητες στους διαφόρους επαγγελματι­κούς χώρους μεταβάλλονται ραγδαία, ιδιαίτερα στην εποχή μας που χα­ρακτηρίζεται από έντονες τεχνολογικές μεταβολές. Συνεπώς οι έρευνες θα πρέπει να γίνονται συνεχώς με στόχο την ανανέωση των αντικειμενι­κών σκοπών της εκπαιδευτικής διαδικασίας και, κατά προέκταση, την ανανέωση της διδακτέας ύλης, των συγγραμμάτων που θα χρησιμοποιη­θούν κτλ.

Οι μεταβλητές δηλαδή που επηρεάζουν τη διαμόρφωση των εκπαιδευ­τικών προγραμμάτων είναι το τεχνολογικό περιβάλλον και το βιοτικό επίπεδο του γεωγραφικού χώρου, όπου θα εφαρμοστεί το πρόγραμμα, οι κοινωνικές συνθήκες, οι κοινωνικοί στόχοι, ο ρυθμός των τεχνολογικών μεταβολών, οι γενικότεροι αντικειμενικοί στόχοι του εκπαιδευτικού συ­στήματος, η σχέση με τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών, το εκπαιδευτικό προσωπικό που θα χρησιμοποιηθεί, η διαθέσιμη υλικοτεχνική υποδομή κτλ.

Στις αναπτυγμένες χώρες, όπου οι τεχνολογικές μεταβολές είναι ιδι­αίτερα ραγδαίες, οι εργαζόμενοι θα πρέπει να εκπαιδευθούν πολλές φο­ρές κατά τη διάρκεια της ζωής τους, για να διατηρούν την ανταγωνιστικότητά τους στην αγορά εργασίας. Για το λόγο αυτό, αλλά και για να εξασφαλίζουν μια επαγγελματική ελαστικότητα (να μπορούν δηλαδή να ασκήσουν ένα παραπλήσιο επάγγελμα, όταν αντιμετωπίζουν πρόβλημα επαγγελματικής απασχόλησης στη βασική τους επαγγελματική επιλογή), τα προγράμματα αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης διαμορφώνονται κατά τρόπο, ώστε να καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα γνώσεων και δεξιοτή­των, που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε ένα μεγάλο αριθμό συνα­φών επαγγελμάτων. Στην εκπαιδευτική αυτή πολιτική θα πρέπει να προσαρμοσθεί και η χώρα μας, αν θέλει να συμπεριλαμβάνεται στις ανεπτυγμένες χώρες και οι πολίτες της να έχουν ανάλογα εισοδήματα και ποιότητα ζωής.

Ο Kelly  αναφέρει ότι επηρεάζουν τη διαμόρφωση εκπαιδευτι­κών προγραμμάτων οι παρακάτω παράμετροι:

α. Οικονομικές πιέσεις:        Η εκπαίδευση είναι μια επένδυση από την

οποία αναμένεται κάποια ανταπόδοση, κάποιο αποτέλεσμα,

β. Τεχνολογικές μεταβολές: Έχουν ως αποτέλεσμα τη μεταβολή αξιών και τρόπων ζωής σε μια κοινωνία.

γ. Ιδεολογικές πιέσεις: Προέρχονται από διάφορα συστήματα αξιών, που με τη σειρά τους πηγάζουν από διάφορες ιδεολογίες που ανταγωνίζο­νται η μια την άλλη, για να επικρατήσουν μέσα σε μια δημοκρατική κοινωνία.

δ. Ακαδημαϊκές επιδράσεις: Ο τρόπος εκπαίδευσης των καθηγητών στο πανεπιστήμιο επηρεάζει τα εκπαιδευτικά προγράμματα και αντίστρο­φα. Επιπλέον, οι απαιτήσεις του συστήματος που εφαρμόζεται για την εισαγωγή των μαθητών στα πανεπιστήμια επηρεάζουν τη διαμόρ­φωση διαφόρων εκπαιδευτικών προγραμμάτων,

ε. Οι εκπαιδευτικές παραδόσεις.  

ζ. Οι οικονομικές και κοινωνικές τάσεις.

η. Οι γνώσεις που πρέπει να μεταβιβαστούν και η φύση και το επίπεδο των μαθητών.

Ο Kaufman αναφέρει ότι η εκπαιδευτική σχεδίαση είναι ένας νέος θεσμός στην εκπαίδευση και ότι αυτή αρχίζει με τον προσδιορισμό των αναγκών που πρέπει να ικανοποιηθούν με το εκπαιδευτικό πρό­γραμμα που σχεδιάζεται. Μια εκπαιδευτική ανάγκη καθορίζεται από τη διαφορά μεταξύ της κατάστασης που υπάρχει και της κατάστασης που επιδιώκεται να δημιουργηθεί ως αποτέλεσμα του εκπαιδευτικού προ­γράμματος που σχεδιάζεται. Για τη μέτρηση της διαφοράς αυτής θα πρέ­πει να καθοριστεί και αντικειμενική κλίμακα μέτρησης.

Ο Kaufman σημειώνει τη σπουδαιότητα που έχει στη σημερινή εποχή η εκπαιδευτική σχεδίαση. Ο σύγχρονος άνθρωπος ζει σε μια πολύπλοκη τεχνολογική κοινωνία. Δύσκολα τεχνολογικά προβλήματα, όπως η αύξη­ση του πληθυσμού, οι νέες συνθήκες και δυνατότητες εργασίας, το οικο­λογικό περιβάλλον, η μείωση των πλουτοπαραγωγικών πηγών και η ανα­ποτελεσματική χρήση επιστημονικών ανακαλύψεων σε μεγάλη κλίμακα, δεν επιτρέπουν τη λύση εκπαιδευτικών προβλημάτων κατά τρόπο τυχαίο.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα