Την καλημερίσαμε πρωί, έξω από το παραθαλάσσιο εξοχικό της. Άσπριζε το πεζοδρόμιο μ΄ ένα δροσιστικό χαμόγελο στο γερασμένο αγγελικό της πρόσωπο. Όσοι έτυχε να την έχουν δασκάλα διατηρούν τις καλύτερες αναμνήσεις για όσα τους πρόσφερε σε γνώση και σε καλοσύνη. Αργότερα κολυμπώντας είχαμε την ευκαιρία μιας εγκάρδιας συζήτησης για διάφορα εκπαιδευτικά θέματα και για τη σκληρή επικαιρότητα. Αφορμή για τη μεταφορά εμπειριών από τη σχολική ζωή στάθηκε η διαπίστωση ότι δεν υπήρχε κανένα καλάθι αχρήστων σ΄ ολόκληρη την κοινόχρηστη παραλία παρά μόνο στο κομμάτι των ενοικιαζομένων ομπρελών!
Θυμήθηκε και μας περιέγραψε τον πρώτο διάλογο που είχε με τους μαθητές της η κυρία Σούλα (συνταξιούχος τώρα πια), όταν άρχισε την προσπάθεια ευαισθητοποίησης των σε θέματα περιβάλλοντος:
-Εμένα κυρία, η μαμά μου, τα μεσάνυχτα πριν πέσει για ύπνο, βγαίνει στο μπαλκόνι και πετά από το μπαλκόνι του σπιτιού μας που είναι στον πρώτο όροφο τη σακούλα με τα σκουπίδια στο πεζοδρόμιο. Σιγά κυρία μην τρέχει χειμωνιάτικα στον κάδο, δουλειά των σκουπιδιαραίων είναι να τα μαζέψουν!
Πριν προλάβει να συνειδητοποιήσει όσα άκουσε της έρχεται η δεύτερη κεραμίδα:
-Εμένα κυρία, η μάνα μου σημαδεύει τον κάδο που είναι λίγα μέτρα πιο πέρα από το σπίτι μας και βάζει στοίχημα με τον πατέρα μου ποιος θα πετύχει να ρίξει μέσα τη σακούλα, τρίποντο το λένε. Κι αν πέσει η σακούλα έξω από τον κάδο, δεν τους πειράζει. Είναι κι άλλες απέξω ανοιγμένες και πάνε οι γάτες και τρώνε . Το πρωί που περνάει το σκουπιδιάρικο τις μαζεύουν, δουλειά τους είναι…
-Εμείς κυρία, έχουμε κίτρινο κάδο ανακύκλωσης στο σπίτι μας και ξεχωρίζουμε τα σκουπίδια και η γιαγιά μου μαζεύει τ΄ αποφάγια, τα βάζει σε πλαστικά πιατάκια, και όταν πηγαίνει τη σακούλα στον κάδο ταΐζει τις γατούλες που τριγυρνούν εκεί με τ΄ αποφάγια μας και με κουκάκια που αγοράζει και για τη δικιά μας τη γατούλα, μην ψοφήσουν τα κακόμοιρα τα γατάκια μες στο κρύο !
Μ΄ αυτή την τρίτη μαρτυρία πήγε η καρδιά της κυρίας Σούλας στη θέση της. Διέκρινε μια φωτεινή αχτίδα για να συνεχίσει το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που είχε αναλάβει κι έβαλε στοίχημα για το δικό της τρίποντο: την ευαισθητοποίηση των μαθητών της στα θέματα της αισθητικής και του σεβασμού προς το περιβάλλον.
-Μπράβο Διονύση που στο σπίτι σας κάνετε αυτή τη διαχείριση των σκουπιδιών σας και φροντίζετε να μη λερώνετε τους κοινόχρηστους χώρους και νοιάζεστε και για αυτά τα κακόμοιρα τ΄ αδέσποτα γατάκια. Εσείς, Μαρία και Κωνσταντίνα, έχετε μια διαφορετική συμπεριφορά γιατί οι γονείς σας οι καημένοι ίσως δεν γνωρίζουν ή δεν έχουν καταλάβει πόσο μεγάλο πρόβλημα δημιουργούν μ΄ αυτή τη συνήθεια!
- Κυρία, πετάχτηκε ο Γιώργος, πέρσι το καλοκαίρι που πήγαμε εκδρομή στην Κεφαλονιά δεν είδαμε πουθενά στους δρόμους πεταμένα σκουπίδια, ήταν όλα καθαρά! Κι έξω από τους κάδους δεν υπήρχαν πεταμένες σακούλες, ούτε έτρεχαν ζουμιά όπως γίνεται εδώ. Θυμάμαι που το κουβέντιαζαν οι γονείς μου καθώς τριγυρνούσαμε με το αυτοκίνητο. Και στα χωριά, κυρία, ήταν όλα τα πεζοδρόμια βαμμένα με ασβέστη, έλαμπαν κυρία!
- Κι εμείς, κυρία, που πήγαμε στη θεία μου στην Ελβετία, δεν είδαμε ούτε σκουπίδια, ούτε κάδους. Τα είχαν όλα σε αποθήκες μέσα στις πολυκατοικίες, μάλιστα ένα βράδυ ξαφνιαστήκαμε όταν, καθώς καθόμαστε να φάμε, είδαμε ν΄ ανεβαίνει με ασανσέρ ένα κομμάτι της πλατείας που αποκάτω είχανε φυλάξει τα σκουπίδια τους κι έτσι ούτε λέρωναν , ούτε έδειχναν την ασχήμια τους…
Στη συνέχεια, κατά την υλοποίηση του προγράμματος, μας διηγήθηκε η κ. Σούλα , μπήκαν μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας και στον προαύλιο χώρο διαφορετικά καλαθάκια για τα ανακυκλούμενα σκουπίδια και διαφορετικά για τα άλλα που θα πήγαιναν στη χωματερή. Έμαθε τα παιδιά να κερδίζουν τρίποντο όταν έριχναν τα σκουπίδια τους μέσα στα καλαθάκια και ποτέ να μην επιτρέπουν στον εαυτό τους να τ΄αφήνουν έξω απ΄ αυτά! Αλήθεια πόσο λιγότερη δουλειά είχε η καθαρίστρια και πόσο πιο όμορφη έγινε η τάξη τους! Το παράδειγμά της ακολούθησαν και άλλοι εκπαιδευτικοί. Προσπάθησε η αγωγή αυτή να περάσει και στην οικογένεια και στην κοινωνία. Προσκάλεσε γονείς, φωτογράφισαν, σύγκριναν, ενημερώθηκαν για τους κινδύνους την αισθητική, την αλλοίωση του περιβάλλοντος. Επεκτάθηκαν και στη βιολογική καλλιέργεια στα βλαβερά φυτοφάρμακα … Δεν είναι τυχαίο που οι ελαιοπαραγωγοί της γειτονιάς της αποφεύγουν το ράντισμα της ελιάς!
Δύσκολο πράγμα ν΄ αλλάξεις νοοτροπίες τόσο βαθιά ριζωμένες… Απόκτησε ξαφνικά μια πίκρα, βυθισμένη στις ρυτίδες του προσώπου της η κυρία Σούλα! Τόσος κόπος μες στα σχολεία και νάναι η Ζάκυνθος ακόμα σ΄ αυτό το χάλι! Πρωτοπόρος πριν αρκετές δεκαετίες σε προγράμματα ανακύκλωσης, σήμερα, θα περίμενε κανείς να πλησιάζει τις πρακτικές της Ελβετίας κι όμως μοιάζει ν΄ ακουμπά η Ζάκυνθος σε τριτοκοσμικές επιλογές…
Εκεί στη γαλήνη και τη δροσιά της θάλασσας μάς δήλωσε ότι έχει πάψει πια να γκρινιάζει για τα όσα κακά συναντά στο δημόσιο βίο.
- Εκλέγουμε ανίκανους άρχοντες... Μας πείθουν οι ισχυρές διεφθαρμένες μειοψηφίες και οι σχέσεις διαπλοκής που έχουν μεταξύ τους, και μετά διαμαρτυρόμαστε σε μικρά πηγαδάκια γιατί, για παράδειγμα, στο Βροντόνερο στραγγίζουν τα σκουπίδια της χωματερής και πληγώνουν τον πολιτισμό μας, εκεί που άλλοτε έτρεχε το γάργαρο νερό της πηγής… Το πρόβλημα, συνέχισε, είναι λοιπόν τι κάνει ο καθένας από μας έτσι ώστε να πείσουμε και να πιέσουμε τους άλλους για την κοινή δράση και ανατροπή αυτής της ντροπής.
Φεύγοντας από την παραλία διαπιστώσαμε το σπάνιο ήθος που καθηλώνει, διδάσκει και πετυχαίνει τα τρίποντα της ζωής. Η κυρία Σούλα φόρεσε ένα ζευγάρι γάντια που είχε φυλάξει στη μεγάλη μαύρη σακούλα των σκουπιδιών τυλιγμένη μέσα στην τσάντα του μπάνιου κι άρχισε να μαζεύει τα ανακυκλώσιμα σκουπίδια της παραλίας , αυτό το κομμάτι είχε προγραμματίσει γι αυτή τη μέρα. Μας εκμυστηρεύτηκε ότι καθημερινά μαζεύει σκουπίδια από τους δρόμους, έχει φτιάξει πρόγραμμα καθαριότητας στη γειτονιά της. Δυο φορές την εβδομάδα μάλιστα, ξυπνά χαράματα που περνά το σκουπιδιάρικο, κερνά φραπεδάκι τους εργαζόμενους και στη συνέχεια πλένει με χλωρίνη τους κάδους, παρόλο που την ταλαιπωρεί η μέση της και την μαλώνει ο σύζυγός της.
Δεν είμαι μόνη μου, μας είπε, ξέρω κι άλλους που επιλέγουν αυτό τον τρόπο δράσης και αντίδρασης στο σημερινό αδιέξοδο, μέσα σ΄ αυτούς και κάποιοι παλιοί μαθητές μου και κάποιες φιλενάδες μου βάφουν στη χώρα τα πεζοδρόμιά τους…
Θα υπάρχουν σίγουρα κι άλλοι ευαισθητοποιημένοι, σκεφτήκαμε, κρυμμένοι μες στη βρωμιά και τη σαπίλα που κακοφορμίζει ιδιαίτερα τη θερινή Ζάκυνθο. Θα είναι από εκείνα τα λίγα τρίποντα που φέρνουν τη νίκη της ελπίδας κι εκκολάπτονται μέσα στις ζεστές φωλιές των σχολικών τάξεων και των χαρισματικών δασκάλων! Μακάρι να τους μιμηθούμε, ας μη το αναβάλουμε, αν θέλουμε να νιώσουμε κι εμείς τη χαρά του τρίποντου στον αγώνα για τη βελτίωση των όρων διαβίωσης και της αισθητικής μας. Ίσως είναι ο μόνος τρόπος για να βρούμε τη δύναμη για αποτελεσματικούς και ουσιαστικούς αγώνες σε ομαδικό πολιτικό επίπεδο, ειδάλλως στατικοί και γκρινιάρηδες θα βαλτώνουμε στην ευτέλεια και στον κίνδυνο της πολιτιστικής και περιβαλλοντικής μας κατάρρευσης.
Παύλος Φουρνογεράκης
Ζάκυνθος, Σεπτέμβρης 2016
-
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη