Οι περικοπές που επιβάλλουν τα διεθνή funds στα ιδιωτικά σχολεία προκαλούν ήδη έντονη ανησυχία σε γονείς και εκπαιδευτικούς, καθώς τα πρώτα δείγματα της «λιτότητας» φαίνονται στο δεύτερο έτος λειτουργίας. Η ΟΙΕΛΕ καταγράφει σοβαρές επιπτώσεις στην ποιότητα της εκπαίδευσης και την καθημερινότητα των μαθητών.
Μαθητές επιστρέφουν στο σπίτι βράδυ εξαιτίας της «συμπίεσης» δρομολογίων
Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ, σε αρκετά σχολεία που εξαγοράστηκαν από funds, οι αρχικές υποσχέσεις για επενδύσεις και επεκτάσεις αντικαταστάθηκαν από λιτότητα και περικοπές, παρά τις αυξήσεις διδάκτρων.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αφορά την απόπειρα μείωσης των δρομολογίων σε ιδιωτικό σχολείο της Ανατολικής Αττικής. Σύμφωνα με γονείς, τα παιδιά αναγκάστηκαν να παραμείνουν μέσα στα σχολικά λεωφορεία ακόμη και διπλάσιο χρόνο από το κανονικό, με μαθητή να επιστρέφει σπίτι του μετά τις 8 το βράδυ. Μετά την παρέμβαση των γονέων, η διοίκηση επανέφερε το προηγούμενο καθεστώς δρομολογίων.
Συρρικνώσεις τμημάτων και μείωση ωρών εκπαιδευτικών
Παράλληλα, υπάρχουν σημαντικές συγχωνεύσεις τμημάτων, κυρίως στις ξένες γλώσσες, με συνέπεια να μειώνονται οι ώρες των εκπαιδευτικών και να αυξάνονται οι μαθητές ανά τάξη.
Διευθυντικά στελέχη που έχουν μειωμένο ωράριο για διοικητικά καθήκοντα αναγκάζονται να διδάξουν περισσότερες ώρες, δημιουργώντας πιθανά προβλήματα συντονισμού και λειτουργίας.
Η ΟΙΕΛΕ σημειώνει ότι, παρά τις αυξήσεις διδάκτρων, οι μισθοί των εκπαιδευτικών δεν έχουν αυξηθεί, ενώ υπάρχουν αναφορές για απολύσεις συναδέλφων με σοβαρά προβλήματα υγείας.
Τα κέρδη υπερτερούν της εκπαίδευσης;
Η ανακοίνωση υπογραμμίζει ότι οι νέες διοικήσεις φαίνεται πως ενδιαφέρονται περισσότερο για την αύξηση των κερδών παρά για την ποιότητα της εκπαίδευσης. Ωστόσο, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί επισημαίνουν ότι η αναβάθμιση ενός σχολείου περνά μέσα από την στήριξη των εκπαιδευτικών.
Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι όταν τα funds θέτουν τα κέρδη πάνω από την εκπαίδευση, προκαλούνται σφοδρές αντιδράσεις. Η ΟΙΕΛΕ προειδοποιεί ότι οι ελληνικές αντιδράσεις ενδέχεται να είναι ακόμη πιο έντονες, αν συνεχιστούν οι περικοπές.
Ακολουθεί η ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ
«Οι περικοπές των «χλιδάτων» funds στα ιδιωτικά σχολεία φέρνουν συρρικνώσεις τμημάτων, μείωση ωρών εκπαιδευτικών και ατελείωτα δρομολόγια
Όπως μας καταγγέλλουν δεκάδες γονείς και εκπαιδευτικοί, μετά από το αναγνωριστικό πρώτο έτος λειτουργίας κάποιων ιδιωτικών σχολείων που εξογοράστηκαν από funds, φέτος αρχίζουν και σχηματοποιούνται οι προθέσεις τους.
Οι μεγαλεπήβολες διακηρύξεις για επενδύσεις και επεκτάσεις φαίνεται ότι αντικαθίστανται από ισχυρές δόσεις λιτότητας και από περικοπές, παρά τις αυξήσεις διδάκτρων.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η απόπειρα «μαζέματος» των δρομολογίων σε ιδιωτικό σχολείο της Ανατολικής Αττικής, που οδήγησε σε χάος. Γονείς μας ενημέρωσαν πως τα παιδιά τους υποχρεώθηκαν να μείνουν σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και τον διπλάσιο χρόνο μέσα στα σχολικά. Σύμφωνα με τις καταγγελίες, υπήρξε περίπτωση μαθητή που επέστρεψε σπίτι του μετά τις 8 το βράδυ. Οι γονείς παρενέβησαν δυναμικά και η διοίκηση επαναφέρει το προηγούμενο καθεστώς δρομολογίων.
Ταυτόχρονα όμως υπάρχουν σημαντικές συγχωνεύσεις τμημάτων, κυρίως στις ξένες γλώσσες, με αποτέλεσμα να έχουμε μείωση ωρών εκπαιδευτικών και αντίστοιχα μείωση της ποιότητας της εκπαίδευσης, καθώς οι τάξεις θα έχουν περισσότερους μαθητές. Διευθυντικά στελέχη με μειωμένο ωράριο για διοικητικά καθήκοντα αναγκάζονται να διδάξουν περισσότερες ώρες, δημιουργώντας πιθανά προβλήματα συντονισμού και λειτουργίας. Φυσικά, σε πολλά σχολεία αυτά, παρά την αύξηση των διδάκτρων και τις περικοπές, ούτε λόγος για αύξηση μισθών. Υπάρχουν, μάλιστα, φαινόμενα που γεννούν έντονη ανησυχία, όπως πχ την απόλυση συναδέλφου με οξύτατο πρόβλημα υγείας.
Από τις ενέργειες αυτές που έχουν θορυβήσει γονείς και εκπαιδευτικούς, προκύπτει ότι πρώτος στόχος των νέων διοικήσεων δεν είναι η αύξηση της ποιότητας, αλλά η αύξηση των κερδών. Θα πρέπει να σκεφτούν οι νέοι ιδιοκτήτες ότι οι άνθρωποι που καταβάλλουν μεγάλα χρηματικά ποσά κάθε χρόνο, θέλουν καλές υπηρεσίες εκπαίδευσης και επένδυση στην ποιότητα. Επίσης, η ποιοτική αναβάθμιση ενός σχολείου περνά και από την οικονομική και εργασιακή αναβάθμιση των εκπαιδευτικών.
Με τις ενέργειές τους μέχρι στιγμής οι διοικήσεις των funds δεν έχουν πείσει για τις καλές προθέσεις τους. Να τους θυμίσουμε ευγενικά τι συνέβη στη Βρετανία με ένα εκ των funds που έχει επενδύσει και εδώ. Οι γονείς κατηγόρησαν το fund ότι «αρμέγει το σχολείο για κέρδη εις βάρος της εκπαίδευσης των παιδιών». Στην Ελλάδα ενδεχομένως οι αντιδράσεις να είναι σφοδρότερες, τόσο από γονείς όσο και από εκπαιδευτικούς, εάν η πολιτική των περικοπών συνεχιστεί.
Και ας μην ξεχνούν: αν θέλουν να διατηρήσουν το εκπαιδευτικό προσωπικό, πρέπει να δώσουν κίνητρα. Αλλιώς θα αντιμετωπίσουν πολύ σύντομα αθρόες αποχωρήσεις.»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
 
 Μιχάλης Τσιλιβάκος