Thumbnail
Σύνδεσμος Φιλολόγων Πύργου-Ολυμπίας

            Αξιότιμε κ. Υπουργέ

    Με την παρούσα επιστολή εκφράζουμε την αντίθεση και τη διαμαρτυρία μας στην επιχειρούμενη για μια ακόμη φορά υποβάθμιση των φιλολογικών μαθημάτων με τη μείωση των ωρών διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο.

    Κατ’ αρχάς, να σας θυμίσουμε πως με επιστολή μας στο τέλος της περσινής σχολικής χρονιάς είχαμε διαμαρτυρηθεί στον τότε Υπουργό και Υφυπουργό κ. Μπαλτά και κ. Κουράκη αντίστοιχα για την αφαίρεση του «Επιταφίου» του Θουκυδίδη και μιας ώρας  Ν. Ελληνικών της Γ’ Λυκείου από το ωρολόγιο πρόγραμμα, χωρίς να υπολογίσουμε τη μείωση μιας ώρας της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’ Γυμνασίου και μιας ώρας Ιστορίας Γ’ Γυμνασίου από τον κ. Αρβανιτόπουλο, η οποία δεν αντικαταστάθηκε με την ανάθεση στους φιλολόγους της Τοπικής Ιστορίας της Γ’ Γυμνασίου.

     Πριν προχωρήσουμε-όσο πιο σύντομα γίνεται-στην επιχειρηματολογία μας για τη διατήρηση των ωρών διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο, θα σας παρακαλούσαμε να λάβετε υπόψη σας πως είμαστε «μάχιμοι» καθηγητές Γυμνασίου και Λυκείου και όχι πανεπιστημιακοί συνάδελφοι που στην συντριπτική τους πλειοψηφία ελάχιστη σχέση έχουν με τη σχολική τάξη και πολιτικοί σύμβουλοι που απέχουν από την εκπαιδευτική διαδικασία. Επιπλέον, με λύπη μας διαπιστώνουμε πως για πολλοστή φορά η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση γίνεται χωρίς να προηγηθεί ουσιαστική εκπαιδευτική έρευνα και εποικοδομητικός διάλογος με έμπειρους στην τάξη φιλολόγους.  

     Ωστόσο, εμείς επιμένουμε στην πάγια θέση μας για μη μείωση των ωρών διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών για τους εξής λόγους:

1.Η Αρχαία Ελληνική  αποτελεί μοναδικό παράδειγμα γλώσσας με αδιάκοπη ιστορική συνέχεια και μαζί με τη Λατινική (η διδασκαλία της οποίας περιορίστηκε πια-δυστυχώς-μόνο στην Γ’ Λυκείου) είναι οι δύο κατ’ εξοχήν παγκόσμιες γλώσσες της Αρχαιότητας και του Μεσαίωνα, στις οποίες συνεγράφησαν τα σημαντικότερα έργα της ανθρώπινης σκέψης που έθεσαν τις βάσεις του σημερινού δυτικού κόσμου με τις οικουμενικές αξίες και τα ανθρωπιστικά μηνύματα που μεταδίδουν.

2.Στην Αρχαία Ελληνική δεν ανήκουν μόνο κείμενα της αρχαιοελληνικής γραμματείας (επικοί, λυρικοί και τραγικοί ποιητές, κωμωδιογράφοι, ιστοριογράφοι, φιλόσοφοι). Ανήκουν, επίσης, τα Ευαγγελικά και όλα τα κείμενα της χριστιανικής γραμματείας, τα λόγια και δημώδη κείμενα της βυζαντινής περιόδου. Δίχως όλα τα προηγούμενα ο μαθητής και μετέπειτα Έλληνας πολίτης δε θα μπορέσει να κατανοήσει κείμενα της νεότερης ποίησης και πεζογραφίας (π.χ Παπαδιαμάντη, Ροϊδη) αλλά-κυρίως-έννοιες της  κοινωνικής και πολιτικής ζωής.

3.Η διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής κρίνεται απαραίτητη και ευεργετική για την πληρέστερη γνώση της Νέας Ελληνικής, διότι στο μάθημα αυτό οι μαθητές μαθαίνουν τη ρίζα, την ετυμολογία και την  ορθογραφία των λέξεων, διαπιστώνουν την ιστορική διαχρονία της γλώσσας και  ότι χιλιάδες λέξεις και φράσεις προέρχονται κατευθείαν από την Αρχαία και Μεσαιωνική Ελληνική. Έτσι επιτυγχάνεται η στέρεη γνώση της ελληνικής  γλώσσας, θεραπεύεται η λεξιπενία και αποφεύγονται η ξενομανία και τα .  

4.Είναι αποδεδειγμένο στην πορεία των χρόνων  ότι η Αρχαία Ελληνική είναι η γλώσσα που καλλιεργεί στο μαθητή κριτική και μνημονική ικανότητα, πειθαρχία στη σκέψη και το λόγο, παρατηρητικότητα, όξυνση και άσκηση του νου, μαθηματική δομή, λακωνικότητα και μελωδικότητα.

5.Δεν είναι διόλου τυχαίο το γεγονός ότι η Αρχαία Ελληνική διδάσκεται στη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση σημαντικών κρατών στον πυρήνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και  πάρα πολλών χωρών του κόσμου (περιττό εδώ να απαριθμήσουμε  πλείστα παραδείγματα σχολείων και πανεπιστημίων, γιατί είναι σε όλους γνωστά).   

6.Χωρίς τη γνώση της Αρχαίας Ελληνικής δεν είναι εφικτό ένας σύγχρονος επιστήμονας να εντρυφήσει σε επιστήμες όπως Φιλοσοφία, Ψυχολογία, Ιστορία, Αρχαιολογία, Θεολογία, Νομική, Ιατρική, Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία κ.α

     Με βάση τα παραπάνω, θεωρούμε πως δεν πρέπει να μειωθούν οι ώρες διδασκαλίας της Αρχαίας Ελληνικής. Και για να προλάβουμε τυχόν αντεπιχειρήματα περί αντιπαιδαγωγικού τρόπου διδασκαλίας ή χαμηλού επιπέδου γνώσης των ελληνικών από τους αποφοίτους Λυκείου, είμαστε ως επιστήμονες και παιδαγωγοί δεκτικοί στο διάλογο (μέσω της ΠΕΦ και των προέδρων των τοπικών Συνδέσμων όλης της χώρας) για τη βελτίωση της διδασκαλίας του μαθήματος με συγκεκριμένες προτάσεις.

     Μερικές απ’ αυτές τις προτάσεις αφορούν την αναθεώρηση των διδασκόμενων κειμένων και την αντικατάστασή τους με κείμενα πιο κατανοητά, τα οποία άπτονται των ενδιαφερόντων των μαθητών και  κείμενα κλιμακούμενης δυσκολίας αρχίζοντας από κείμενα της ελληνιστικής και βυζαντινής περιόδου. Επίσης, προτείνουμε αλλαγή του τρόπου εξέτασης του μαθήματος με έμφαση στις ερωτήσεις κατανόησης του κειμένου και των ιδεών του, σύνδεση του λεξιλογίου με τη Νέα Ελληνική κι όχι εμμονή στις γραμματικές-συντακτικές ασκήσεις , που δυσκολεύουν τους μαθητές.

     Όπως καταλαβαίνετε, υπάρχουν περιθώρια και έχουμε διάθεση για παραγωγικό διάλογο. Όμως, διαρκώς παρατηρούμε ότι από πλευράς σας θεωρείτε «προοδευτισμό» την προσήλωσή σας στις νέες τεχνολογίες και την ξενογλωσσία (έχουμε φτάσει στο σημείο οι ξένες γλώσσες στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο να διδάσκονται περισσότερες ώρες από τα ελληνικά) και «συντηρητισμό» την ενίσχυση των ανθρωπιστικών σπουδών.

     Επιπλέον, είμαστε αρκετά δύσπιστοι με την εξαγγελία σας για αύξηση των ωρών διδασκαλίας των Νέων Ελληνικών, γιατί υποπτευόμαστε πως με τη  μείωση των ωρών των Αρχαίων στοχεύετε να «εξοικονομήσετε» φιλολόγους και να ενοποιήσετε ειδικότητες έτσι, ώστε να καλύπτουν συνάδελφοι άλλων ειδικοτήτων το ελλιπές ωράριό τους, όπως γίνεται σήμερα με την Ιστορία, που διδάσκεται από ειδικότητες μη επαρκώς καταρτισμένες για τη διδασκαλία του μαθήματος.  

     Συνοψίζοντας, επειδή ως κλάδος αισθανόμαστε ότι αδικούμαστε κατάφωρα από τη συνεχή μείωση των ωρών διδασκαλίας  των μαθημάτων μας, σας παρακαλούμε να αναθεωρήσετε τις αλλαγές που σχεδιάζετε σε βάρος μας και να λάβετε υπόψη σας το δίκαιο αίτημά μας.

                                                                                                             Με τιμή

                                                             Το Δ.Σ του Συνδέσμου Φιλολόγων Πύργου-Ολυμπίας. 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 7/6 με τις λύσεις

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 7/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Γιάσερ Αμπού Σαμπάμπ
Ο «άνθρωπος της Μοσάντ» στη Ράφα: Πώς ο Αμπού Σαμπάμπ έγινε το νέο πρόσωπο του ισραηλινού σχεδίου για τη Γάζα
Πρώην κρατούμενος της Χαμάς, με διασυνδέσεις στο ISIS και κατηγορίες για λαθρεμπόριο, γίνεται επικεφαλής πολιτοφυλακής με ισραηλινή στήριξη στη Ράφα....
Ο «άνθρωπος της Μοσάντ» στη Ράφα: Πώς ο Αμπού Σαμπάμπ έγινε το νέο πρόσωπο του ισραηλινού σχεδίου για τη Γάζα
Στρατός 432 ρομπότ «σηκώνει» κτίριο 7.382 τόνων
Σαγκάη: Στρατός 432 ρομπότ «σηκώνει» κτίριο 7.382 τόνων για υπόγειο έργο
Το ιστορικό συγκρότημα Huayanli μετακινείται προσωρινά για να κατασκευαστεί τριώροφο υπόγειο κτίριο, με τη βοήθεια ρομπότ, τεχνητής νοημοσύνης και...
Σαγκάη: Στρατός 432 ρομπότ «σηκώνει» κτίριο 7.382 τόνων για υπόγειο έργο
symboylio-epikrateiaς
Τι θα λάβει υπόψη του το ΣτΕ για την επαναφορά ή όχι του 13ου-14ου μισθού στο Δημόσιο
Η κρίσιμη ερμηνεία της ευρωπαϊκής οδηγίας και η σύγκριση με το εργατικό δίκαιο θα καθορίσουν αν θα επανέλθουν τα δώρα στους δημοσίους υπαλλήλους, με...
Τι θα λάβει υπόψη του το ΣτΕ για την επαναφορά ή όχι του 13ου-14ου μισθού στο Δημόσιο