Thumbnail

Δευτεροβάθμια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση


Σε ποιους απευθύνεται ο παραπάνω τίτλος;  Είναι δύσκολο να απαντήσει κανείς με ακρίβεια και σίγουρα δεν έχουν καταλάβει όλοι οι εμπλεκόμενοι για τον ερχομό της καταιγίδας. 


Μέσα στο γενικό «στενάχωρο» πλαίσιο της καθημερινότητας που απασχολεί όλους τους Έλληνες, ανεργία, χρέη, προσφυγικό δημιουργούνται οι κατάλληλες προϋποθέσεις για να περάσουν αλλαγές στην εκπαίδευση χωρίς να υπάρξουν ιδιαίτερες αντιδράσεις. Οι πολίτες που εμπλέκονται με τα θέματα της εκπαίδευσης είτε ως μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας είτε ως γονείς μαθητών, είτε ως μαθητές παρακολουθούν τις εξελίξεις στην πλειοψηφία τους  αμέτοχοι έως αδιάφοροι. Φυσικά και δε μπορεί κανείς να τους κατηγορήσει γι’ αυτό, γιατί ο κάθε άνθρωπος επικεντρώνεται και ασχολείται με αυτό που κρίνει ο ίδιος ότι αποτελεί πρώτη προτεραιότητα για τον ίδιο ή την οικογένεια του. Αυτό κάνουμε όλοι κι ας θέλουνε κάποιοι να νομίζουν ότι διαφέρουν. 
Αυτό συμβαίνει και μέσα στην εκπαιδευτική κοινότητα, όχι μόνο σήμερα, αυτό ίσχυε πάντα. Συγκεκριμένα οι γονείς ακούγοντας για τις επικείμενες αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα από τον εκάστοτε Υπουργό ελπίζουν ότι η νέα εκπαιδευτική μεταρρύθμιση θα διορθώσει τις παθογένειες και τις στρεβλώσεις της προηγούμενης κατάστασης. Από την άλλη πλευρά, όσοι είναι μέσα στην εκπαιδευτική κοινότητα κρίνουν κατά το δοκούν αν η νέα εκπαιδευτική μεταρρύθμιση επηρεάζει αρνητικά ή θετικά τους ίδιους και ανάλογα αντιδρούν ή όχι. Οι αντιδράσεις αυτές είναι σαν τιτιβίσματα πουλιών μέσα σε ένα δάσος γιατί πολύ απλά δεν αφορούν όλους αλλά ένα μέρος του συνόλου, συνήθως μικρό.


Τα τελευταία χρόνια είμαστε όλοι θεατές σε μία συνεχιζόμενη μεταρρύθμιση που αγγίζει το κομμάτι της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και ειδικότερα της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Ο κάθε Υπουργός ήθελε να αφήσει το στίγμα του προσπαθώντας να περάσει μία μεταρρύθμιση για την ΤΕΕ. Το ίδιο κάνει και ο σημερινός Υπουργός Παιδείας προσπαθώντας να τροποποιήσει την σημερινή δομή της Δευτεροβάθμιας Τεχνικής Εκπαίδευσης. 


Η ιστορία δεν ξεκινά σήμερα, ούτε χθες, οι θέσεις του κυβερνητικού κόμματος του ΣΥΡΙΖΑ για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση ήταν δεδομένη και δημοσιευμένη από την εποχή του Συνασπισμού του 4,7%. Κανείς δε μπορεί να κατηγορήσει τη σημερινή ηγεσία ούτε για παραπλάνηση αλλά ούτε για κινήσεις συμφερόντων. Αν είχαν την δυνατότητα με ένα νόμο, με ένα άρθρο να μεταφέρουν την Δευτεροβάθμια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση στη μη τυπική εκπαίδευση (δηλαδή στην κατάρτιση) χωρίς να έχουν αντιδράσεις, θα το είχαν κάνει από πέρυσι. Αντί να κάνουν αυτό δημιουργώντας αντιδράσεις, επέλεξαν να περάσουν την αλλαγή σταδιακά, έχοντας μάλιστα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις η αλλαγή αυτή να δείχνει στην κοινωνία ως μία πολύ λογική λύση. 


Η ιστορία με τη συνένωση των ειδικοτήτων δεν είναι κάτι νέο, η πρόταση έγινε πριν ένα χρόνο και κανείς τότε δεν είχε καταλάβει σε τι αποσκοπούσε και ποια ήταν τα προβλήματα που θα επίλυε. Σήμερα βλέπουμε ότι η κίνηση αυτή αποτελεί ένα κομμάτι από το πάζλ της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που θέλει η κυβέρνηση να περάσει. Η κυβέρνηση παίζοντας για ακόμη μία φορά με τις λέξεις και χρησιμοποιώντας την λέξη ‘’Κατάρτιση’’ μας δείχνει ξεκάθαρα ότι οι προθέσεις της είναι να εμπλέξει την εκπαίδευση με την κατάρτιση και στη συνέχεια να τα διαχωρίσει σύμφωνα με τις πάγιες θέσεις του κόμματος της.        

      
Η καταιγίδα έρχεται και κατά την προσωπική μου άποψη οι πρώτοι που θα πληγούν θα είναι οι μαθητές οι οποίοι ακόμα κι αν έχουν συνειδητοποιήσει ότι θέλουν να ασχοληθούν με κάποιος τεχνικό επάγγελμα θα πρέπει να ακολουθήσουν ένα μακρύτερο δρόμο για να το πετύχουν. Οι μαθητές όμως δεν μπορούν να γνωρίζουν από τώρα τι θα συμβεί, θα το καταλάβουν σε ένα δύο χρόνια, τότε που όλα θα έχουν παγιωθεί.


Οι επόμενοι που θα βιώσουν την καταιγίδα θα είναι οι εκπαιδευτικοί. Όλοι; Όχι όλοι, μόνο ένα μέρος. Μόνο ένα τμήμα, αυτό της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Οποιαδήποτε αλλαγή που επηρεάζει το σύνολο δημιουργεί σαφώς μεγαλύτερες αντιδράσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου το 2010 όπου οι καθηγητές με πάνω από είκοσι χρόνια προϋπηρεσία δεν είχαν καμία περικοπή ενώ οι υπόλοιποι δέχτηκαν περικοπές έως και το 30% των μηνιαίων αποδοχών τους. Οι αντιδράσεις ήταν δυσανάλογες με τις περικοπές γιατί το πρόβλημα δεν τους άγγιζε όλους. 


Θέτω πάλι το ερώτημα, όλους καθηγητές της Τ.Ε.Ε.; Όχι όλους. Σε αυτήν την υποκατηγορία τα πρώτα θύματα της καταιγίδας θα είναι οι αναπληρωτές των τεχνικών ειδικοτήτων στην συντριπτική τους πλειοψηφία απλά δεν θα εργαστούν τον επόμενο χρόνο. Φυσικά δεν πρόκειται να υπάρξουν αντιδράσεις γιατί από το καλοκαίρι δεν θα έχουν καμία σύμβαση με το Υπουργείο. 


Η ερώτηση αναδιατυπώνεται για άλλη μία φορά, εκτός από τους αναπληρωτές επηρεάζει τους άλλους καθηγητές της Τ.Ε.Ε.; Όχι όλους, τουλάχιστον στην αρχή. Με τη διαφαινόμενη πρόθεση του Υπουργείου να μειώσει τις διδακτικές ώρες τεχνικών μαθημάτων της Α’ τάξης των ΕΠΑ.Λ. καθώς και τη δημιουργία τομέων στη Β’ τάξη ΕΠΑ.Λ. οι τελευταίοι τοποθετηθέντες οργανικά σε κάθε σχολείο θα βρεθούν εκτεθειμένοι. 


Άρα η καταιγίδα στο πρώτο της στάδιο δε πρόκειται να προκαλέσει και ιδιαίτερες αντιδράσεις. Ακόμα και ένας αριθμός συναδέλφων από αυτούς που θα μείνουν χωρίς ωράριο στα ΕΠΑ.Λ. θα ανακουφιστούν προσωρινά καλύπτοντας το ωράριο τους σε κάποιο Ι.Ε.Κ. της περιοχής τους.      


Από την άλλη πλευρά υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός συναδέλφων των γενικών μαθημάτων που καλοβλέπουν μία τέτοια εξέλιξη και ποιος μπορεί να τους κατηγορήσει γι’ αυτό; Κανείς.


Για τον καθένα από εμάς πρόβλημα είναι αυτό που αντιμετωπίζει ο ίδιος (προσωπικό ή οικογενειακό) και αυτή είναι η αιτία που έχουμε φτάσει σε αυτή την κατάσταση. Θα πρέπει να δούμε λίγο μακρύτερα, να δούμε το πρόβλημα που λέγεται Παιδεία. Μπορούμε να το κάνουμε; Η εκτίμηση μου είναι πως ΟΧΙ , δεν μπορεί, δυστυχώς να γίνει.
Αν πούμε όμως ότι με κάποιο μαγικό τρόπο γινόταν, με πιο τρόπο θα γινόταν; Πιστεύω ότι θα μπορούσε να γίνει αν ξεκινούσε ένας διάλογος στην εκπαίδευση από μηδενική βάση, με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, χωρίς αυστηρούς περιορισμούς των 15 και 30 ημερών, χωρίς συντεχνιακές λογικές και με μοναδικό γνώμονά τη γνώση που θέλουμε να αποκτήσουν τα παιδιά μας, οι επόμενες γενιές των Ελλήνων. Με το σκεπτικό η εφαρμογή του μοντέλου που θα προέκυπτε θα εφαρμόζονταν χωρίς τροποποιήσεις από τους επόμενους Υπουργούς για ένα σεβαστό χρονικό διάστημα. 

Θα μπορούσαμε να το κάνουμε; ……………………………………………………………………...............

Δυστυχώς η καταιγίδα έφτασε στην άκρη του δάσους και σε λίγο θα καλύψει τα τιτιβίσματα των πουλιών. Ο καθένας θα προσπαθήσει να καλύψει τον εαυτό του, αυτό γίνεται πάντα στις καταιγίδες.

Τσιρανίδης Γεώργιος
ΠΕ18.18 & ΠΕ17.06 
Γραμματέας Π.Ε.Κ. Α’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης          
[email protected]

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλήνιες: Πανωλεθρία στα Τμήματα Φυσικής και Μαθηματικών με "βροχή" κενών θέσεων

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 29 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 29/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

εκπαιδευση
Απόφαση: Αναδρομική μονιμοποίηση εκπαιδευτικών της Διεύθυνσης Π.Ε. Γ΄ Αθήνας
Απόφαση μονιμοποίησης εκπαιδευτικών μετά από αξιολόγηση, με αναδρομική ισχύ, από την Διεύθυνση Π.Ε. Γ΄ Αθήνας
Απόφαση: Αναδρομική μονιμοποίηση εκπαιδευτικών της Διεύθυνσης Π.Ε. Γ΄ Αθήνας