Όταν ήμουν μικρός είχα ένα φίλο, τον Μιχάλη (που τον φωνάζαμε Μισέλ, λόγω του Πλατινί), ο οποίος είχε το δυνατότερο σουτ από όλους μας. Όταν παίζαμε μπάλα ήθελε με το ζόρι να χτυπάει όλα τα φάουλ και τα πέναλτι για να μας δείξει πόσο καλός είναι. Η μπάλα έφευγε σαν κεραυνός από το πόδι του και δεν υπήρχε καμία περίπτωση να την πιάσει ο αντίπαλος τερματοφύλακας. Έναν αντίστοιχο παίχτη, τον Ιάκωβο, είχε και η ομάδα από την κάτω γειτονιά. Όταν τύχαινε να βρεθούν αντίπαλοι ανταγωνίζονταν για το ποιος θα βαρέσει το δυνατότερο σουτ. Σε κάθε στημένη φάση έτρεχαν να χτυπήσουν το τόπι με όλη τους τη δύναμη. Το πρόβλημα ήταν ότι τις περισσότερες φορές η μπάλα πήγαινε άουτ. Για την ακρίβεια, πολύ άουτ και τρέχαμε να τη μαζέψουμε.
Οι θεματοδότες στη Φυσική και στα Μαθηματικά της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων (ΚΕΕ) των Πανελλαδικών των τελευταίων ετών μου θυμίζουν τον Μισέλ και τον Ιάκωβο. Ανταγωνίζονται ο ένας τον άλλο για το ποιος θα βάλει τα δυσκολότερα θέματα. Έχουν την ψευδαίσθηση ότι με αυτό τον τρόπο θα πείσουν την κοινή γνώμη ότι η επιστήμη τους είναι η καλύτερη και ως εκ τούτου και οι ίδιοι καλύτεροι επιστήμονες από τους υπόλοιπους (Χημικούς, Βιολόγους κ.λπ.)
Ενδεικτικά, παραθέτω τα ποσοστά (%) των μαθητών που έγραψαν κάτω από τη βάση τα τελευταία χρόνια στα μαθήματα της Θετικής Κατεύθυνσης [1,2].
Έτος | Μαθηματικά | Φυσική | Χημεία | Βιολογία |
2010 | 25,4 | 23,9 | 16,2 | 13,0 |
2011 | 39,2 | 41,2 | 19,4 | 17,2 |
2012 | 40,6 | 45,1 | 25,6 | 15,3 |
2013 | 47,8 | 37,4 | 26,4 | 16,0 |
2014 | 28,5 | 35,0 | 23,7 | 10,5 |
2015 | 39,0 | 47,4 | 21,5 | 16,3 |
Φέτος μάλιστα, η Φυσική έφτασε το ρεκόρ των Μαθηματικών του 2013, ρίχνοντας τους μισούς μαθητές της Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης κάτω από τη βάση. Το μόνο όμως, που ουσιαστικά καταφέρνουν με τέτοια θέματα είναι να καταρρακώνουν την ψυχολογία των μαθητών πριν την ολοκλήρωση των εξετάσεων και να αποτρέπουν τα παιδιά της Β’ Λυκείου να επιλέξουν τα μαθήματα αυτά την επόμενη χρονιά (είτε Φυσική και Μαθηματικά Γενικής Παιδείας με το παλιό σύστημα, είτε γενικότερα τον Προσανατολισμό Θετικών Σπουδών με το νέο).
Τι και αν η Ένωση Ελλήνων Φυσικών σχολιάζει πως: «Τα θέματα ήταν δυσκολότερα από πέρυσι και κατά την άποψή μας δεν αντιπροσωπεύουν το ύφος του μαθήματος που προκύπτει από το αναλυτικό πρόγραμμα παραπέμποντας ουσιαστικά σε εξετάσεις πρωτοετών φοιτητών» [3] και η Μαθηματική Εταιρεία αναφέρει πως: «Ο διατιθέμενος χρόνος δεν επαρκούσε για την πλήρη και επιτυχή διαπραγμάτευση των θεμάτων» [4]. Όσο δε θα υπάρχουν στην ΚΕΕ μάχιμοι εκπαιδευτικοί, με σθένος να νουθετούν τα υπόλοιπα μέλη, θα βλέπουμε τα ίδιο έργο.
Εννοείται πως κάποια θέματα πρέπει να είναι δύσκολα. Όχι όμως σε τέτοιο βαθμό. Οι Πανελλαδικές δεν είναι Διαγωνισμός ή Ολυμπιάδα για να διαλέξουμε τους 4-5 καλύτερους μαθητές. Απαιτείται μια κλιμάκωση και φυσικά, κάποιες πιο δύσκολες μονάδες, για να ξεχωρίσουν οι πολύ καλά προετοιμασμένοι. Αν οι ομολογουμένως πολύ καλοί μαθητές γράφουν στα συγκεκριμένα θέματα 15, τότε πρόβλημα έχουν τα θέματα και όχι οι μαθητές ή η προσπάθεια που κατέβαλαν όλη τη χρονιά.
Οι Πανελλαδικές είναι μια ψυχοφθόρος διαδικασία για έναν έφηβο. Κάποια στιγμή, οι θεματοδότες θα πρέπει να ξεπεράσουν πιθανά προσωπικά τους συμπλέγματα, να αναλογιστούν τον παιδαγωγικό τους ρόλο και να σεβαστούν τον κόπο των μαθητών. Μέχρι τότε θα συνεχίζουμε να παρακολουθούμε από τις κερκίδες τον αγώνα να συνεχίζεται, με τους Φυσικούς να κερδίζουν προς στιγμήν 4-2…
Αναστάσιος Βαφειάδης
Δρ. Χημείας
Καθηγητής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Αναφορές
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη