Πότε θα γίνουν οι Πανελλήνιες εξετάσεις
Μεσούσης της σχολικής χρονιάς και της πανδημίας, έρχονται τα πάνω κάτω στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ - Ποιες οι κομβικές αλλαγές στις πανελλήνιες

Τα «πάνω κάτω» έρχονται στο σύστημα εισαγωγής των υποψηφίων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση από τις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις.

Στα μέσα της σχολικής χρονιάς, μεσούσης της πανδημίας και με τους μαθητές να παρακολουθούν τα μαθήματα μέσω τηλεκπαίδευσης, το υπουργείο Παιδείας επισπεύδει άρον άρον τις αλλαγές που θα ισχύσουν από τις πανελλαδικές του 2021.

Η θέσπιση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής και ο δραστικός περιορισμός των σχολών του μηχανογραφικού καθιστούν δυσκολότερη την πρόσβαση στα ΑΕΙ, γεγονός που θα οδηγήσει αναπόφευκτα χιλιάδες υποψήφιους εκτός δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Από τη νέα «δεξαμενή» που θα δημιουργηθεί, οι υποψήφιοι θα μπορούν βέβαια να αναζητήσουν (με το αζημίωτο) μια θέση στα ιδιωτικά κολέγια, στα οποία η μόνη προϋπόθεση φοίτησης είναι η δυνατότητα καταβολής διδάκτρων και όχι οι επιδόσεις. Κι ενώ στα δημόσια πανεπιστήμια θα υπάρχει «κόφτης» για να μην εισάγονται υποψήφιοι με «λευκές κόλλες», οι απόφοιτοι ΑΕΙ-Κολεγίων θα έχουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα.

Οι δύο βασικές αλλαγές

ekpaideusi-eksetaseis-panelladikes.jpg

 

  1. Η πρώτη κομβική αλλαγή αφορά τη θέσπιση ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα τμήματα η οποία θα διαμορφώνεται α) από το μέσο όρο των επιδόσεων όλων των υποψηφίων σε όλα τα μαθήματα κάθε επιστημονικού πεδίου και β) από ένα συντελεστή που θα ορίζει το κάθε πανεπιστημιακό τμήμα, λίγο παραπάνω ή λίγο παρακάτω από το μ.ο των υποψηφίων. Το ποσοστό αυτό θα ανακοινωθεί το επόμενο διάστημα.

    Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχει ένα ελάχιστο όριο εισαγωγής που θα είναι διαφορετικό σε κάθε τμήμα, αλλά και διαφορετικό από χρονιά σε χρονιά.
     
  2. Η δεύτερη κομβική αλλαγή αφορά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού που θα γίνεται σε δύο φάσεις. Στην πρώτη φάση, οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων θα δηλώνουν έναν περιορισμένο αριθμό σχολών από μόνο ένα επιστημονικό πεδίο.

    Στη δεύτερη φάση ανακοινώνονται οι «επιτυχόντες» και όσοι υποψήφιοι δεν κατάφεραν να «πιάσουν» το όριο εισαγωγής, θα συμπληρώνουν εκ νέου το μηχανογραφικό με τις σχολές που έμειναν κενές από τη πρώτη φάση.

«Γρίφος» η συμπλήρωση του μηχανογραφικού

Σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό αναλυτή Στράτο Στρατηγάκη, ένα τέτοιο σύστημα είναι εξαιρετικά πολύπλοκο καθιστώντας τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού πολύ δύσκολη υπόθεση και εξηγεί:

Ας δούμε ένα παράδειγμα. Υποψήφιος από το 1ο πεδίο συγκεντρώνει 8000 μόρια και επιθυμεί την εισαγωγή του σε τμήμα Παιδαγωγικών ή Φιλολογίας. Η χαμηλότερη βάση στο Παιδαγωγικό είναι στην Αλεξανδρούπολη 11800 μόρια το 2020 και η χαμηλότερη βάση είναι στη Φιλολογία Κομοτηνής 7700 μόρια.

Το δίλημμα είναι το εξής: Να δηλώσει τα Παιδαγωγικά, που επιθυμεί περισσότερο, αλλά μπορεί να μην εισαχθεί λόγω μορίων και να ρισκάρει μετά στη δεύτερη φάση να μη υπάρχει κενή θέση στις Φιλολογίες ή να δηλώσει τις Φιλολογίες στην πρώτη φάση, όπου έχει περισσότερες πιθανότητες να εισαχθεί, αποφεύγοντας τον κίνδυνο να μείνει εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης;

Νομίζω ότι κανείς δεν μπορεί να απαντήσει στο δίλημμα του υποψηφίου. Αντιλαμβανόμαστε τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν από αυτή τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού σε δύο φάσεις.

Ακόμα ένα παράδοξο

Ο κ. Στρατηγάκης αναφέρει ότι θα δούμε ακόμη ένα παράδοξο: υποψηφίους να εισάγονται σε τμήματα με λιγότερα μόρια από κάποιους άλλους που θα έχουν περισσότερα μόρια και θα μένουν εκτός ΑΕΙ.

«Η λογική αυτού του μέτρου του Υπουργείου Παιδείας είναι να ευνοήσει το θέλω περισσότερο σε βάρος του είμαι ικανότερος» αναφέρει χαρακτηριστικά, σημειώνοντας πως «αυτό, εν πολλοίς, αντιβαίνει στη φιλοσοφία των Πανελλαδικών Εξετάσεων, που αποτελούν ένα διαγωνισμό συμπλήρωσης θέσεων».

Θετικοί καταρχήν οι πρυτάνεις, αλλά επιφυλακτικοί

Οι πρυτανικές αρχές των ιδρυμάτων εμφανίζονται, καταρχήν, θετικοί ως προς τη συνδιαμόρφωση των βάσεων εισαγωγής. Εκφράζουν ωστόσο επιφυλάξεις για το ενδεχόμενο να πληγούν πολλά πανεπιστημιακά τμήματα, κυρίως τα περιφερειακά.

Μην ξεχνάμε επίσης ότι ο καθορισμός των βάσεων εισαγωγής αποτελούσε ένα πάγιο αίτημα των ιδρυμάτων που τα τελευταία χρόνια είδαν την κρατική χρηματοδότηση να πέφτει στα «τάρταρα». Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η χρηματοδότηση των ΑΕΙ παραμένει μειωμένη κατά 45%.

Αντί λοιπόν να αυξηθεί η χρηματοδότηση και να ενισχυθεί η δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση, η κυβέρνηση επιλέγει να καθιερώσει έναν «κόφτη» στην εισαγωγή των εισακτέων.

Σημειώνεται, πάντως, πως η τελική τοποθέτηση των πρυτανικών αρχών θα ανακοινωθεί μόλις σταλούν και μελετηθούν τα στατιστικά στοιχεία του υπουργείου Παιδείας ώστε να υπάρξει ενδελεχής μελέτη.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλαδικές 2024: Τι σημαίνει η ήπια αύξηση του αριθμού εισακτέων που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Πιερρακάκης

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 22 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 22/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

πανεπιστημια
Πιερρακάκης: Το σχέδιο για τα ψηφιακά πτυχία - Θυρίδες gov.gr και «ψηφιακός γκισές»
Με ηλεκτρονική αίτηση μέσω του ptyxia.gov.gr και χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης στο Taxisnet και τον ΑΜΚΑ, φοιτητές, απόφοιτοι αλλά και...
Πιερρακάκης: Το σχέδιο για τα ψηφιακά πτυχία - Θυρίδες gov.gr και «ψηφιακός γκισές»
ερασαμους
Erasmus+: Το 32ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Green Revolution the Best Solution»
Τα θέματα που διαπραγματεύτηκαν μαθητές και εκπαιδευτικοί αφορούσαν την περιβαλλοντική ρύπανση, την υποβάθμιση του περιβάλλοντος και την κλιματική...
Erasmus+: Το 32ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Green Revolution the Best Solution»