Μια υποτιθέμενη θέση εργασίας που κυκλοφόρησε πρόσφατα στο διαδίκτυο έγινε viral μέσα σε λίγες ώρες.
Ζητούσε «μηχανικό killswitch» για μεγάλη εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης, με βασική αρμοδιότητα να βρίσκεται συνεχώς δίπλα στους διακομιστές και να τους… κατεβάζει άμεσα «αν τα πράγματα ξεφύγουν».
Στα επιθυμητά προσόντα περιλαμβανόταν και η ικανότητα να ρίχνει έναν κουβά νερό στα μηχανήματα, «για παν ενδεχόμενο».
Το χιούμορ ήταν μαύρο. Το άγχος, όμως, πραγματικό.
Η δημόσια συζήτηση γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη έχει εγκλωβιστεί εδώ και μήνες σε ένα δίπολο: απώλεια θέσεων εργασίας ή τεχνολογική σωτηρία. Η πραγματικότητα, ωστόσο, αποδεικνύεται πολύ πιο σύνθετη – και για πολλούς, απροσδόκητα αισιόδοξη.
Η AI δεν «σβήνει» δουλειές – τις μεταμορφώνει
Παρά τον καταιγισμό προβλέψεων περί μαζικής ανεργίας, η τεχνητή νοημοσύνη δημιουργεί ήδη μια νέα γενιά επαγγελμάτων, που πριν από λίγα χρόνια δεν υπήρχαν ούτε ως έννοια. Θέσεις που συνδυάζουν τεχνολογία, κρίση, εμπειρία και – κυρίως – ανθρώπινη κατανόηση.
Η εκπαίδευση, η επίβλεψη και η ενσωμάτωση των AI agents σε πραγματικούς οργανισμούς απαιτεί ανθρώπους με γνώσεις που δεν «κατεβαίνουν» με update.
Οι νέοι «αόρατοι» πρωταγωνιστές: από τα δεδομένα στην εξειδίκευση
Οι σχολιαστές δεδομένων δεν θυμίζουν πλέον εργαζόμενους που απλώς επισημαίνουν εικόνες ή φράσεις. Σήμερα, δικηγόροι, γιατροί, οικονομολόγοι και αναλυτές συμμετέχουν ενεργά στην εκπαίδευση μοντέλων, μεταφέροντας κρίσιμη γνώση από τον πραγματικό κόσμο στα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί νεοφυής εταιρεία που δραστηριοποιείται στη διασύνδεση επιστημόνων με projects AI και έχει αποτιμηθεί σε δισεκατομμύρια δολάρια, προσφέροντας αμοιβές που ξεπερνούν κατά πολύ τον μέσο μισθό της τεχνολογικής αγοράς.
Οι “forward-deployed engineers” και η AI στην πρώτη γραμμή
Μόλις τα συστήματα εκπαιδευτούν, αναλαμβάνουν δράση οι λεγόμενοι forward-deployed engineers – επαγγελματίες που λειτουργούν ταυτόχρονα ως προγραμματιστές, σύμβουλοι και «μεταφραστές» μεταξύ τεχνολογίας και οργανισμών.
Εργάζονται επιτόπου, δίπλα στους πελάτες, προσαρμόζοντας εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης στις πραγματικές ανάγκες επιχειρήσεων, κρατικών φορέων ή ακόμη και κρίσιμων υποδομών. Δεν είναι τυχαίο ότι η ζήτηση για τέτοιους ρόλους εκτοξεύεται, ειδικά σε νεοφυείς εταιρείες υψηλής τεχνολογίας.
Όταν η τεχνητή νοημοσύνη πρέπει να καταλάβει τον άνθρωπο
Καθώς οι AI agents αναλαμβάνουν ρόλους που αγγίζουν άμεσα τον πολίτη – όπως η εξυπηρέτηση πελατών ή οι μεταφορές – προκύπτει μια νέα ανάγκη: κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς.
Γιατί ένας θυμωμένος πελάτης επιμένει να ζητά άνθρωπο; Πώς αντιδρά ένας επιβάτης όταν κάτι πάει στραβά σε ένα αυτόνομο όχημα;
Το παράδειγμα της Waymo και ο «άνθρωπος στον ουρανό»
Στα πλήρως αυτόνομα ρομποταξί, η οδήγηση γίνεται χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση. Όχι όμως και η διαχείριση κρίσεων. Όταν κάτι χαλάσει, εμφανίζεται ένας νέος ρόλος: ο απομακρυσμένος τεχνικός υποστήριξης, που πρέπει να συνδυάζει τεχνική κατάρτιση και ψυχραιμία απέναντι σε εξαντλημένους ή φοβισμένους επιβάτες.
Η τεχνολογία γράφει κώδικα. Ο άνθρωπος διαχειρίζεται τον άνθρωπο.
Διακυβέρνηση, κίνδυνοι και το «φρένο ασφαλείας» της AI
Όσο τα συστήματα πολλαπλασιάζονται, αυξάνεται και η ανάγκη για κανόνες, έλεγχο και εποπτεία. Οι ειδικοί σε θέματα κινδύνου και διακυβέρνησης τεχνητής νοημοσύνης εξελίσσονται στους ταχύτερα αναπτυσσόμενους ρόλους της πληροφορικής, ξεπερνώντας ακόμη και τους καθαρούς προγραμματιστές.
Αποστολή τους: να διασφαλίσουν ότι τα bots δεν διαρρέουν δεδομένα, δεν παραλύουν οργανισμούς και δεν παίρνουν αποφάσεις με ανεξέλεγκτες συνέπειες.
Ο Chief AI Officer και το νέο κέντρο εξουσίας
Στην κορυφή αυτής της νέας πραγματικότητας εμφανίζεται ο διευθυντής τεχνητής νοημοσύνης (Chief AI Officer). Ένα στέλεχος που πρέπει να ισορροπεί ανάμεσα σε τεχνολογία, στρατηγική, επιχειρησιακές ανάγκες και ανθρώπινο παράγοντα.
Με μεγάλες εταιρείες να χρησιμοποιούν ταυτόχρονα δεκάδες μοντέλα γενετικής AI και να δέχονται συνεχή πίεση από προμηθευτές, ο ρόλος αυτός απαιτεί αποφασιστικότητα, γνώση και – κάποιες φορές – την ψυχραιμία να πει «όχι» ή να πατήσει το κουμπί απενεργοποίησης.
Η τεχνητή νοημοσύνη δεν έρχεται απλώς να αντικαταστήσει. Έρχεται να αναδιανείμει την αξία. Και σε αυτή τη νέα αγορά εργασίας, το πιο δυσεύρετο προσόν δεν είναι ο κώδικας.
Είναι η κρίση, η εμπειρία και η ανθρώπινη παρουσία.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Νίκος Μακρής