εργασια
Ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις των ερευνητών δημοσίων υπαλλήλων;

Το Brain Drain είναι ένας γνώριμος όρος, ο οποίος τα τελευταία χρόνια απασχολεί την σύγχρονη κοινωνία και έχει γίνει αντικείμενο συζήτησης και συνάμα αφορμή για τη συγγραφή πολλών σχετικών άρθρων. Αρχικά, ο όρος συσχετίστηκε με το φαινόμενο της μετανάστευσης-«διαρροής εγκεφάλων υψηλής εξειδίκευσης» σε χώρες του σύγχρονου κόσμου με ανεπτυγμένες οικονομίες. Τα τελευταία χρόνια, η φυγή των Ελλήνων Επιστημόνων υψηλής εξειδίκευσης έχει οδηγήσει σε ανησυχητική απώλεια ανθρώπινου δυναμικού στον Ιδιωτικό Τομέα, η οποία ευνοεί αφενός την ανάπτυξη των κρατών υποδοχής κι αφετέρου δημιουργεί ένα τεράστιο επιστημονικό κενό στην χώρα μας, με άμεσες κοινωνικό-οικονομικές επιπτώσεις: η Ελλάδα οδηγείται σε απώλεια εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού, μείωση της ανταγωνιστικότητας κι επιβάρυνση του δημογραφικού της προβλήματος.

Από την άλλη μεριά, ο όρος «Βrain Regain» θα έπρεπε να αναφέρεται στην προσέλκυση Ελλήνων και ξένων Επιστημόνων υψηλής εξειδίκευσης, αντιπροσωπεύοντας μια αντίθετη διαδικασία από αυτή της φυγής. Παρ’ όλα αυτά, το Brain Regain συνδέεται συνηθέστερα με την προσπάθεια επαναπατρισμού των Επιστημόνων της χώρας μας, μια προσπάθεια που -όπως φαίνεται- δεν έχει αποδώσει τα μέγιστα παρά τις όποιες ενέργειες για την επιστροφή τους στην Ελλάδα: για παράδειγμα, στις 20 Απριλίου, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια από την εμφάνιση του φαινομένου, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης πραγματοποίησε εκδήλωση προσέλκυσης των Ελλήνων εργαζομένων, σε συνεργασία με 12 ελληνικές επιχειρήσεις.

Παρά τις δράσεις που πραγματοποιούνται για την επιστροφή των Ελλήνων Επιστημόνων στη χώρα μας, με το παρόν άρθρο, θα ήθελα να θίξω το υπαρκτό ζήτημα της άμεσης επέκτασης του φαινομένου του Brain Drain και στους εργαζόμενους του Δημόσιου Τομέα.

Το ελληνικό δημόσιο διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στη λειτουργία της χώρας και την παροχή δημόσιων υπηρεσιών σε πολλούς τομείς, όπως στην εκπαίδευση, στην υγεία, στις μεταφορές, στην ασφάλεια, στη δικαιοσύνη, στην κοινωνική πρόνοια κ.ά. Αδιαμφισβήτητα, οι δημόσιοι φορείς αποτελούν βασικό μέσο για την παροχή κρίσιμων υπηρεσιών προς τους πολίτες και τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος. Ωστόσο, διαχρονικά, το ελληνικό δημόσιο, αντί να αξιοποιεί τα εξειδικευμένα στελέχη του και να είναι αρωγός στις προσπάθειες μείωσης του φαινομένου του Brain Drain, νομοθετεί διατάξεις που εναντιώνονται στην καταπολέμηση του φαινομένου κι ενισχύουν τις τάσεις φυγής των Επιστημόνων του, ακόμα κι εκείνων των δημοσίων υπαλλήλων του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η νομοθέτηση του αποκλεισμού όλων των Διδακτόρων εργαζομένων του Δημόσιου Τομέα από τη δυνατότητα διδασκαλίας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (άρθρο 173 του Ν. 4957/2022) και της εξαίρεσής τους από μια ισότιμη διαδικασία αξιολόγησης των ικανοτήτων και της αξίας τους. Στις μέρες μας, παρόμοια με τους υπαλλήλους του Ιδιωτικού Τομέα, οι Δημόσιοι Υπάλληλοι επιδιώκουν καλύτερες επαγγελματικές ευκαιρίες, αναζητώντας απόδραση από τυχόν πολιτικές αστάθειες, διαφθορά ή κοινωνικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στη χώρα μας. Διερευνούν τις κατάλληλες συνθήκες εργασίας και τις αντικειμενικές ευκαιρίες για την προαγωγή της επαγγελματική τους σταδιοδρομίας, κυρίως λόγω της περιορισμένης δυνατότητας εξέλιξης κι αναγνώρισης των ικανοτήτων τους στο δημόσιο τομέα.

Οι Έλληνες Επιστήμονες Δημόσιοι Υπάλληλοι που δεν τους επιτρέπεται να αξιοποιήσουν τα προνόμια που καθολικά απορρέουν από τον τίτλο του Διδάκτορα θα τείνουν ολοένα να χάνουν την εμπιστοσύνη στην ίδια τη Δημόσια Διοίκηση, τον εργοδότη τους. Την ίδια στιγμή, όλο και περισσότεροι νέοι Επιστήμονες θα απομακρύνονται από μια επιλογή απασχόλησης στο δημόσιο τομέα, φαινόμενο που ήδη φαίνεται να καταγράφεται με τη συνήθη πια μη αποδοχή θέσεων από διοριστέους των διαδικασιών ΑΣΕΠ.

Προκειμένου να μειωθεί το φαινόμενο της μετανάστευσης των Επιστημόνων υψηλής εξειδίκευσης, η ελληνική οικονομία θα πρέπει άμεσα να εξασφαλίσει -μεταξύ άλλων- καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας, καλύτερη ποιότητα ζωής για όλους τους εργαζόμενους, ισότιμες ευκαιρίες επαγγελματικής σταδιοδρομίας, αξιοκρατία και δικαιοσύνη.

*BSc Λογιστικής,BSc  Διοίκησης Επιχειρήσεων, MSc Τραπεζικής & Χρηματοοικονομικής, MSc Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, PhD Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων Πανεπιστημίου Πατρών, PhD Τμήματος Ιατρικής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Postdoc Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency GOLEARN ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση (Μόνο 10 ημέρες έμειναν για την ΑΛΛΑΓΗ!)

Παν.Πατρών: Ανακοινώθηκε το 1ο σε Ελλάδα Μοριοδοτούμενο Πανεπιστημιακό σεμινάριο στην Τεχνητή Νοημοσύνη για εκπαιδευτικούς

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 15/5

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kavgas-sxoleio
Συγκλονιστικό βίντεο από άγριο καυγάς μαθητών – Εκτοξεύθηκαν από τις σκάλες
Περισσότερα πλάνα από το έδαφος δείχνουν τους δύο μαθητές λυκείου να εκτοξεύονται από τις σκάλες αλλά να συνεχίζουν να παλεύουν ακόμα και μετά την...
Συγκλονιστικό βίντεο από άγριο καυγάς μαθητών – Εκτοξεύθηκαν από τις σκάλες
diamantopoyloy_0.jpg
Διαμαντοπούλου για Ψηφιακό Σχολείο: Εμείς το παρουσιάσαμε το 2010 (Όλη η γνώση με ένα «κλικ»!)
Άννα Διαμαντοπούλου: «Είναι σημαντικές οι ανακοινώσεις του υπουργού Παιδείας και του Π/Θ για το ψηφιακό σχολείο και το ψηφιακό φροντιστήριο» και...
Διαμαντοπούλου για Ψηφιακό Σχολείο: Εμείς το παρουσιάσαμε το 2010 (Όλη η γνώση με ένα «κλικ»!)