Εκπαίδευση: Ο φόβος του λάθους υπάρχει «νόμω ή φύσει»;
Η παιδαγωγική επιστήμη υποστηρίζει πως τα παιδιά δεν φοβούνται να κάνουν λάθος. Η στάση μιας μερίδας εκπαιδευτικών, που με υποτιμητικό ύφος σχολιάζουν τις «λάθος απαντήσεις» και τις «χαζές ερωτήσεις» των παιδιών είναι ένας από τους κύριους παράγοντες που παράγουν τον «φόβο του λάθους»

Ο φόβος είναι ένα συναίσθημα, ένας μηχανισμός προστατευτικού χαρακτήρα, που το έχουν οι άνθρωποι από τη φύση τους προκειμένου να αποφύγουν κάποιον κίνδυνο και να επιβιώσουν. Ο «φόβος του λάθους» όμως, αποτελεί εξίσου έμφυτο συναίσθημα ή είναι επίκτητο;

Ως μαθητής θυμάμαι ορισμένους δασκάλους που με υποτιμητικό ύφος σχολίαζαν τις «λάθος απαντήσεις» και τις «χαζές ερωτήσεις» των συμμαθητών μου απορρίπτοντας κάθε προσπάθειά τους και ορίζοντάς την ως «ανεπιτυχή» ή «αποτυχημένη». Το ακόμα χειρότερο ήταν ότι απολάμβαναν «τα μαργαριτάρια» των μαθητών τους και δεν δίσταζαν να τα ανακαλούν στη μνήμη τους και να τα χρησιμοποιούν ως ανέκδοτα στην τάξη. Έτσι, άρχισα και εγώ να φοβάμαι να κάνω λάθος και σταδιακά έπαψα να συμμετέχω στη μαθησιακή διαδικασία, χρησιμοποιώντας την αποχή μου ως άμυνα στην πιθανή αποδοκιμασία του εκπαιδευτικού.

Η στάση μιας μερίδας εκπαιδευτικών να ψάχνουν «αποδιοπομπαίους τράγους» για την απόδοση ευθυνών προς τις χαμηλές επιδόσεις των μαθητών και να αποδοκιμάζουν τις αποτυχημένες προσπάθειες τους να απαντήσουν στις ερωτήσεις είναι ένας από τους κύριους παράγοντες που παράγουν τον «φόβο του λάθους». Όμως, ο φόβος του λάθους συνεχίζει να διακατέχει και να καταλαμβάνει την ψυχή του ατόμου στα μετέπειτα στάδια της ζωής του και μετατρέπεται σε αναπόσπαστο κομμάτι της προσωπικότητας του. Έλλειψη ρίσκων και απουσία αξιοποίησης ευκαιριών λόγω πιθανής αποτυχίας, δυσκολία λήψης αποφάσεων, και υπερβολική σκέψη είναι κάποιες από τις αναρίθμητες επιπτώσεις αυτού του φόβου.

Η παιδαγωγική επιστήμη υποστηρίζει πως τα παιδιά δεν φοβούνται να κάνουν λάθος. Ο φόβος του λάθους αποτελεί ένα κοινωνικό κατασκεύασμα που έχει προσλάβει τεράστιες διαστάσεις και περιορίζει το άτομο από πληθώρα δραστηριοτήτων. Ένας παιδαγωγός οφείλει να διδάσκει στον μαθητή την παιδαγωγική διάσταση του λάθους κατά τη μαθησιακή διαδικασία ως ένα βήμα αυτοβελτίωσης. Το λάθος είναι ο πυλώνας της διαδικασίας της μάθησης, αποτελεί την κορωνίδα για την επίτευξη του παιδαγωγικού στόχου της κατάκτησης της γνώσης. «Τα λάθη που κάνει κάποιος είναι ο δρόμος του για την ανακάλυψη.» (James Joyce)

Παρ’ όλα αυτά η τάση ορισμένων εκπαιδευτικών να διαπομπεύουν τις αποτυχημένες προσπάθειες των παιδιών όταν κάνουν λάθος, να αναφέρονται σε «σχολικά μαργαριτάρια» και να περιγελούν τον μαθητή μπροστά σε όλη την τάξη γι’ αυτό που είπε αντί να αναδεικνύουν την σπουδαιότητα του λάθος οδηγούν ασυνείδητα στην εμφύσηση του φόβου του λάθους στον μαθητή.

Για ένα άτομο που βρίσκεται στη μέση παιδική ηλικία, η μάθηση από μόνη της παρουσιάζεται ως υποχρέωση, ως κάτι που «πρέπει» να κάνει για να ανταπεξέλθει στις προσδοκίες της οικογένειας και κατ’ επέκταση  της κοινωνίας. Αυτός ο καταναγκαστικός χαρακτήρας της μάθησης, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη του συναισθήματος του φόβου -σε περίπτωση αποτυχίας και λάθους- διαρρηγνύει κάθε πιθανότητα να προσεγγίσει τη μάθηση ως μια σημαντική διαδικασία που εξευγενίζει τον συναισθηματικό του κόσμο και διαμορφώνει την ικανότητα της πολυπρισματικής θέασης και ερμηνείας των γεγονότων.   

Τα παιδιά δεν φοβούνται να κάνουνε λάθος και αποτελεί αδήριτη ανάγκη και χρέος μας να μην αφήσουμε αυτόν τον φόβο να αφομοιωθεί στις προσωπικότητες των παιδιών. Μόνο έτσι θα μπορέσουν να αξιοποιηθούν τα ταλέντα των ανθρώπων χωρίς ενδοιασμούς και αμφιβολίες και να διαμορφωθούν προσωπικότητες με ισχυρή βούληση να ασχοληθούν με αντικείμενα που ανταποκρίνονται στις κλίσεις, τις ροπές και τα ενδιαφέροντα τους.  

Αναστάσιος Κοπελίτης, σπουδαστής του Παιδαγωγικού τμήματος δημοτικής εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκη

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 10/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

astinomia
Η απάντηση της ΕΛ.ΑΣ. για τη σύλληψη 13χρονου στο 23ο Γυμνάσιο Αθηνών
Αντιδράσεις από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων για «βίαιη και παράτυπη κράτηση» – Τι αναφέρει η επίσημη ανακοίνωση της Αστυνομίας
Η απάντηση της ΕΛ.ΑΣ. για τη σύλληψη 13χρονου στο 23ο Γυμνάσιο Αθηνών
sklavenitis_12.jpg
Σκλαβενίτης: Νέες προσλήψεις σε καταστήματα – Δείτε σε ποιες περιοχές ανοίγουν θέσεις
Η γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ ενισχύει το δίκτυό της με νέες θέσεις εργασίας σε όλη τη χώρα
Σκλαβενίτης: Νέες προσλήψεις σε καταστήματα – Δείτε σε ποιες περιοχές ανοίγουν θέσεις
προσληψεις εκπαιδευτικων
«Όχι στην καταστολή της φωνής των μαθητών» – Η ΕΛΜΕ Νότιας Αθήνας καταγγέλλει οδηγία της Δ΄ Αθήνας
Καταγγελία της ΕΛΜΕ Νότιας Αθήνας για οδηγία της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δ΄ Αθήνας προς τα υπό κατάληψη σχολεία
«Όχι στην καταστολή της φωνής των μαθητών» – Η ΕΛΜΕ Νότιας Αθήνας καταγγέλλει οδηγία της Δ΄ Αθήνας