Αυξανόμενη ανησυχία εκφράζει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Η Αθηνά», καταγγέλλοντας ότι τα περιστατικά επιθετικών συμπεριφορών στα σχολεία έχουν γίνει καθημερινό φαινόμενο, δημιουργώντας ανασφαλές περιβάλλον για μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Συλλόγου, το πρόβλημα συνδέεται άμεσα με τις ελλείψεις προσωπικού, την υποστελέχωση και τη μειωμένη χρηματοδότηση των σχολικών μονάδων, που αφήνουν τους εκπαιδευτικούς εκτεθειμένους σε δύσκολες συνθήκες.
Ο Σύλλογος κάνει λόγο για πολλαπλά περιστατικά βίαιης συμπεριφοράς μαθητών, τα οποία δεν περιορίζονται σε μεμονωμένα συμβάντα. Σε πρόσφατο περιστατικό, εκπαιδευτικός τραυματίστηκε εν ώρα υπηρεσίας, ενώ αντίστοιχα γεγονότα έχουν αναφερθεί και σε άλλες σχολικές μονάδες.
«Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές καλούνται καθημερινά να αντιμετωπίσουν δύσκολες καταστάσεις, χωρίς την κατάλληλη στήριξη», επισημαίνεται στην ανακοίνωση, με τον Σύλλογο να τονίζει ότι η ευθύνη δεν μπορεί να βαραίνει αποκλειστικά τον εκπαιδευτικό, όταν απουσιάζουν οι απαραίτητες δομές πρόληψης και υποστήριξης.
Παράλληλα, γίνεται αναφορά στο ανεπαρκές θεσμικό πλαίσιο για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, το οποίο, όπως σημειώνεται, αγνοεί την ανάγκη προστασίας τόσο των μαθητών με ειδικές ανάγκες όσο και των ίδιων των εκπαιδευτικών.
Ο Σύλλογος «Η Αθηνά» ζητά από τη Διεύθυνση Α΄ Αθήνας να καλύψει άμεσα τα κενά στις σχολικές μονάδες και να προβεί σε νέους διορισμούς εκπαιδευτικών Παράλληλης Στήριξης, προτείνοντας:
Έναν εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης ανά μαθητή
Δύο εκπαιδευτικούς σε περιπτώσεις ακραίων επιθετικών συμπεριφορών
Επιπλέον, καλεί τους συμβούλους εκπαίδευσης να εστιάσουν στον παιδαγωγικό και υποστηρικτικό τους ρόλο, εγκαταλείποντας την αξιολογική πίεση προς τους συναδέλφους τους.
«Οι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν να λειτουργούν ως “σάκοι του μποξ”. Χρειάζονται στήριξη, προστασία και ανθρώπινες συνθήκες εργασίας», καταλήγει η ανακοίνωση του Συλλόγου, υπογραμμίζοντας ότι το σχολείο πρέπει να είναι χώρος ασφάλειας, όχι φόβου — για όλους.
Η ανακοίνωση από το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Π.Ε. η 'Αθηνά
Εντείνονται καθημερινά τα περιστατικά επιθετικών συμπεριφορών και δημιουργούν ένα ανασφαλές περιβάλλον για μαθητές και εκπαιδευτικούς, εξαιτίας των περικοπών, των κενών, της υποστελέχωσης-δυσλειτουργίας των σχολείων και της υποχρηματοδότησης
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,
Ο Σύλλογος Αθηνά πρόσφατα ενημερώθηκε για σοβαρό περιστατικό τραυματισμού συναδέλφισσας εκπαιδευτικού που υπηρετεί σε Δημοτικό Σχολείο του Συλλόγου μας, αλλά και για άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις συναδέλφων/ισσών μας, από μαθητές που εκδηλώνουν επιθετικές και βίαιες συμπεριφορές απέναντί τους είτε με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είτε όχι.
Τα περιστατικά αυτά δεν είναι μεμονωμένα. Παρουσιάζονται συχνά και σε πολλά σχολεία επιθετικές συμπεριφορές μαθητών απέναντι στους εαυτούς τους, σε συμμαθητές τους και σε εκπαιδευτικούς, που απειλούν ή θέτουν σε κίνδυνο τη σωματική και ψυχική ακεραιότητα μαθητών ή και εκπαιδευτικών.
Η επιθετική συμπεριφορά είναι ένα πρόβλημα με πολυπαραγοντικές αιτίες. Ωστόσο το νομοθετικό πλαίσιο για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση με την περίφημη ψευδεπίγραφη «πλήρη ένταξη» δεν κάνει την ελάχιστη μνεία για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων στην κατεύθυνση της προστασίας τόσο των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με αναπηρία ή με προβλήματα λειτουργικότητας και συμπεριφοράς, όσο και για την προστασία των εκπαιδευτικών που καθημερινά καλούνται να τα διαχειριστούν.
Αντίθετα, με τους «κόφτες» που εφαρμόζουν (ανεπαρκέστατες προσλήψεις και υποστελεχωμένοι φορείς όπως τα ΚΕΔΑΣΥ, μοίρασμα εκπαιδευτικών Π.Σ. , μετακινήσεις και «ανταλλαγές» από δομή σε δομή) πολλαπλασιάζουν και βαθαίνουν τις συνθήκες δυσλειτουργίας και δημιουργούν περισσότερο επιβαρυντικά δεδομένα για μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Πρέπει να σημειώσουμε ότι για συγκεκριμένα περιστατικά εργατικού ατυχήματος, η Διοίκηση η οποία έχει και την υπαιτιότητα, όχι μόνο δεν αναλαμβάνει τις ευθύνες της αλλά με βάση το απαράδεκτο καθεστώς των περικοπών δεν στελεχώνει τα σχολεία με επαρκείς διορισμούς συναδέλφων Παράλληλης Στήριξης (ένας συνάδελφος για κάθε μαθητή και δύο ανά μαθητή που εκδηλώνει ακραία βίαιη συμπεριφορά).
Ταυτόχρονα η διοίκηση της Εκπαίδευσης, διοικητικά στελέχη, συντονιστές εκπαιδευτικού έργου και φορείς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία με ρόλο συμβουλευτικής και υποστήριξης για την πρόληψη της εκδήλωσης και την αντιμετώπιση τέτοιων προβλημάτων τις περισσότερες φορές προσπαθούν «να τα κρύψουν κάτω από το χαλί» αντί να συμβάλουν έμπρακτα στην πρόληψη και αντιμετώπισή τους.
Ως αποτέλεσμα προκύπτει η διατήρηση και συχνά όξυνση τέτοιων προβληματικών καταστάσεων που επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο τους μαθητές, ενώ οι εκπαιδευτικοί μετατρέπονται σε «σάκους του μποξ» με συνέπειες στην υγεία και την ασφάλειά τους που συνιστούν εργατικό ατύχημα.
Έχουμε φτάσει στο σημείο, συνάδελφοι εκπαιδευτικοί όλων των ΠΕ, της Ειδικής Αγωγής και ιδιαίτερα της παράλληλης στήριξης να ιεραρχούν ως πρωτεύοντα ζητήματα για την εργασιακή τους κατάσταση, το πότε και πού θα προσληφθούν και το «τι θα μου τύχει»! Αναγκάζονται δε συχνά στη συνέχεια να προσφεύγουν σε αίτηση μετακίνησής τους σε άλλη σχολική μονάδα.
Ωστόσο παραμένουν οι τεράστιες ελλείψεις εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων και τη φετινή χρονιά και ιδιαίτερα συναδέλφων μας παράλληλης στήριξης σε βάρος των μορφωτικών και εκπαιδευτικών αναγκών και δικαιωμάτων των μαθητών μας και μάλιστα αυτών που έχουν τις μεγαλύτερες ανάγκες.
Η κυβέρνηση της ΝΔ εφαρμόζει το επόμενο σχέδιο διάλυσης της δημόσιας εκπαίδευσης. Μέσα στις στοχεύσεις της βρίσκεται η πλήρης αποδόμηση της δημόσιας και δωρεάν ειδικής εκπαίδευσης, που θεωρείται «δαπανηρή». Τα τελευταία νομοθετήματα, οι εγκύκλιοι και οι προφορικές οδηγίες έχουν διπλό στόχο: την εξοικονόμηση χρημάτων με βάση την πολεμική οικονομία, την ενίσχυση της ιδιωτικοποίησης πλευρών της εκπαιδευτικής διαδικασίας (οι γονείς θα βάλλουν βαθύτερα το χέρι στην τσέπη για να προσλάβουν ιδιώτες ειδικούς βοηθούς) και την προετοιμασία του επόμενου βήματος της επίθεσης ενάντια στα μορφωτικά δικαιώματα του μαθητικού πληθυσμού στο σύνολό του (αναπήρων και γενικού πληθυσμού). Η καλλιέργεια και η αποδοχή της κουλτούρας της «πλήρους ένταξης» στοχεύει στην σταδιακή προετοιμασία κατάργησης μορφωτικών δικαιωμάτων όλων των μαθητών και των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών.
Την ίδια στιγμή τα αυστηρότερα κριτήρια για σπάσιμο τμημάτων, η τοποθέτηση μιας παράλληλης στήριξης σε τμήμα, ασχέτως του αριθμού των εγκεκριμένων αιτημάτων, η μετακίνηση των εκπαιδευτικών ΕΑΕ στο ολοήμερο πρόγραμμα, η ανατροπή των μέχρι σήμερα διακριτών ρόλων των εκπαιδευτικών των ΤΕ και της παράλληλης στήριξης (που απευθύνονται σε μαθητές με διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες) όπου οι εκπαιδευτικοί των τμημάτων ένταξης και της παράλληλης στήριξης εναλλάσσουν ρόλους και καθήκοντα (ΟΛΟΙ ΓΙΑ ΟΛΑ) με βάση όχι τις διαγνωσμένες ανάγκες των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αλλά με βάση τα εκπαιδευτικά ελλείμματα, το μοίρασμα των μελών ΕΕΠ των ΣΔΕΥ σε 5 (!) σχολικές μονάδες όπου καλούνται να υποστηρίξουν τις ανάγκες τόσο μεγάλου αριθμού μαθητών και γονέων, καθιστώντας το έργο τους υπο-έργο, από τη μια μεριά εξουθενωτικό και από την άλλη αναποτελεσματικό, έχουν ως αποτέλσμα τη μεθοδευμένη και συστηματική υποβάθμιση της ειδικής Αγωγής και εκπαίδευσης σε βάρος των μορφωτικών δικαιωμάτων όλων των μαθητών αλλά και των εργασιακών δικαιωμάτων και συνθηκών των εκπαιδευτικών σε βαθμό μάλιστα που συχνά διακυβεύεται η ίδια η ασφάλειά τους στον εργασιακό τους χώρο.
Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. «Η Αθηνά» στηρίξει απαρέγκλιτα τα μορφωτικά παιδαγωγικά δικαιώματα των μαθητών μας και βέβαια στηρίζει και συμπαραστέκεται στον μαχόμενο εκπαιδευτικό που σε αντίξοες συνθήκες δίνει καθημερινά τη μάχη για την υπεράσπιση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών μας, ειδικά μάλιστα για τα παιδιά που έχουν τις μεγαλύτερες ανάγκες.
Καλούμε την Διεύθυνση Α’ Αθήνας
·Να αναλάβει τις ευθύνες της, αντί να εκδηλώνει περισσή αναλγησία και επίδειξη πυγμής με την καταστολή των κινητοποιήσεων των σωματείων μας από τα ΜΑΤ και να καλύψει άμεσα όλα τα κενά που παρουσιάζονται στην συντριπτική πλειοψηφία των σχολείων μας.
·Να καλύψει τις ανάγκες όλων των μαθητών μας που χρήζουν Παράλληλης Στήριξης με νέους διορισμούς, έναν εκπαιδευτικό Π.Σ ανά μαθητή και δύο εκπαιδευτικούς Π.Σ ανά μαθητή στις ακραίες περιπτώσεις βίαιων και επιθετικών συμπεριφορών.
Τέλος, καλούμε τους συμβούλους εκπαίδευσης να αποποιηθούν τον αξιολογικό ρόλο τους απέναντι στους εκπαιδευτικούς και να αφοσιωθούν αποκλειστικά στον παιδαγωγικό τους ρόλο, στηρίζοντας έμπρακτα όλους τους εκπαιδευτικούς που βιώνουν συνθήκες εργασιακής εξουθένωσης και ανασφάλειας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 10/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Ευαγγελία Ασημακοπούλου