Κορονοϊός: Παιδί στο σπίτι και η ψυχολογία του
Πώς θα εξηγήσουμε στα παιδιά μας τι ακριβώς σημαίνει αυτός ο νέος ιός, ποιες μπορεί να είναι οι σοβαρές επιπτώσεις του αλλά και πώς θα αντιμετωπίσουμε τις ψυχολογικές διακυμάνσεις τους κατά τη διάρκεια της παρατεταμένης παραμονής μας στο σπίτι

Η Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος, Δήμητρα Θεοδωρακοπούλου, μιλά στο documentonews.gr για το πώς θα εξηγήσουμε στα παιδιά μας τι ακριβώς σημαίνει αυτός ο νέος ιός, ποιες μπορεί να είναι οι σοβαρές επιπτώσεις του αλλά και πως θα αντιμετωπίσουμε τις ψυχολογικές διακυμάνσεις τους κατά τη διάρκεια της παρατεταμένης παραμονής μας στο σπίτι.

Ποίος είναι ο σωστός τρόπος να μιλήσουμε στα παιδιά μας - αναλόγως της ηλικίας τους - για το σημαίνει «κορονοϊός»;

Πάντα μιλάμε ψύχραιμα και ειλικρινά με τα παιδιά και ακούμε με ενδιαφέρον οτιδήποτε έχουν να μας πουν ή να μας ρωτήσουν, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την ηλικιακή ομάδα στην οποία ανήκει το παιδί και μέχρι πού μπορεί να κατανοήσει το φαινόμενο. Στις πιο μικρές ηλικίες για παράδειγμα, συστήνω να το εξηγήσουμε όσο πιο απλά γίνεται. Ότι είναι δηλαδή, ένας ιός όπως άλλοι, αλλά νέος, επομένως οι γιατροί ακόμα δεν ξέρουν πώς να τον αντιμετωπίσουν.

Όσον αφορά στις επιπτώσεις του ιού, μπορούμε να τους πούμε ότι εξαπλώνεται εύκολα και είναι ιδιαίτερα επικίνδυνος για τους πιο ευάλωτους από εμάς (ασθενείς, παππούδες, γιαγιάδες κλπ.) και γι’ αυτό οφείλουμε να τους προφυλάξουμε, αλλά και τους εαυτούς μας για να μην αρρωστήσουμε. Ευκαιρία είναι να τους μάθουμε για τους κανόνες υγιεινής ή ακόμα να τους δείξουμε πώς να διαχειρίζονται το φτέρνισμα ή τον βήχα τους.

Είναι πιθανό, παιδιά που βλέπουν τηλεόραση και ενημερώνονται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, να έχουν αναπτύξει άγχος με την υπερπληροφόρηση στο θέμα από όλα αυτά τα μέσα. Γι’ αυτό πρέπει να αποφεύγουμε την υπερέκθεση και την τρομοκρατία από την τηλεόραση ή το διαδίκτυο, αλλά κυρίως να μην είμαστε εμείς οι ίδιοι σε πανικό, καθώς το στρες δε θα βοηθήσει. Πάνω απ’ όλα πρέπει να εστιάσουμε στην παρούσα κατάσταση χωρίς να κάνουμε καταστροφικές σκέψεις και σενάρια για το μέλλον.

Τις πρώτες μέρες τις παραμονής στο σπίτι τα παιδιά απολαμβάνουν τον χρόνο που περνάνε με τους γονείς τους. Πώς αντιδράμε όμως στην περίπτωση που αρχίσουν να αντιδρούν και να αποζητούν να βγαίνουν έξω;

Καθώς δεν γνωρίζουμε ακόμη για πόσο ακριβώς θα χρειαστεί να μείνουμε στο σπίτι, είναι πιθανό τα παιδιά μας να αρχίσουν να κουράζονται και να αντιδρούν, να γκρινιάζουν κ.λπ. Σε αυτή την περίπτωση ακούμε και δείχνουμε κατανόηση στα αρνητικά συναισθήματα που προκύπτουν, γιατί είναι πολύ λογικό να υπάρξουν τόσο από τα παιδιά όσο και από εμάς τους ίδιους. Αποδεχόμαστε λοιπόν όποιο θυμό, λύπη, ή φόβο θέλουν να εκφράσουν και προσπαθούμε να δείξουμε κατανόηση στη δυσφορία τους.

Από εκεί και πέρα ειδικά στα μεγαλύτερα παιδιά εξηγούμε τη σημαντικότητα της τήρησης αυτών των μέτρων, όσο και τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει αν είμαστε όλοι ασυνεπείς σε αυτά. Τους επιτρέπουμε να απομονωθούν στο δωμάτιό τους αν το θέλουν, χωρίς συνεχείς παρατηρήσεις, κάτι που πιθανόν να φέρει μεγαλύτερες αντιδράσεις.

Είναι σημαντικό να αποφεύγουμε όσο μπορούμε τις εντάσεις. Καθορίζουμε όσο μπορούμε εξ αρχής μέσα στον χώρο του σπιτιού, τις ελευθερίες και τις υποχρεώσεις που πρέπει να έχει ο καθένας μας και δείχνουμε κατανόηση στις ατομικές του ανάγκες. Αν δε θέλουμε να φτάσουμε σε συγκρούσεις, πρέπει να έχουμε στο νου μας πως ο καθένας πρέπει να έχει την αυτονομία που χρειάζεται και να κάνει πράγματα που τον γεμίζουν, ακόμα και μέσα στο σπίτι.

Για όσες δραστηριότητες μας ενοχλούν προσπαθούμε να διαπραγματευτούμε και να βρούμε τη λύση. Αν για παράδειγμα ο έφηβος γιος μας θέλει δυνατά τη μουσική, μπορεί να περιοριστεί στο να την ακούει από ακουστικά. Μπορούν να επικοινωνούν με φίλους με βιντεοκλήσεις και να μη στερηθούν τις παρέες τους. Επίσης, δεν εισβάλλουμε στο χώρο τους χωρίς άδεια. Οι έφηβοι έχουν ανάγκη από ανεξαρτησία και ειδικά τώρα οφείλουμε να τη σεβαστούμε. Σε κάθε περίπτωση, δεν ανταποδίδουμε την ευερέθιστη συμπεριφορά του παιδιού μας και είμαστε εκεί για να συζητήσουμε το θέμα και ό,τι το απασχολεί.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

nipiagogeio
Μετεγκατάσταση σχολείων εν μέσω χρονιάς: Το 10ο νηπιαγωγείο Αμπελοκήπων στο στόχαστρο
Όταν η σταθερότητα των παιδιών θυσιάζεται για την εξοικονόμηση πόρων - Αναταραχή για τη μετεγκατάσταση του 10ου Νηπιαγωγείου Αμπελοκήπων
Μετεγκατάσταση σχολείων εν μέσω χρονιάς: Το 10ο νηπιαγωγείο Αμπελοκήπων στο στόχαστρο
ξανθ
Εναντίωση στη συγχώνευση σχολείων Ξάνθης: Υποβάθμιση της Εκπαίδευσης και εντατικοποίηση των εργασιακών συνθηκών
Η απόφαση αυτή θα οδηγήσει σε υπερφόρτωση των τάξεων σε ακατάλληλες αίθουσες και σε εντατικοποίηση της εργασίας των εκπαιδευτικών, ενώ θα υπάρξουν...
Εναντίωση στη συγχώνευση σχολείων Ξάνθης: Υποβάθμιση της Εκπαίδευσης και εντατικοποίηση των εργασιακών συνθηκών
κλαμπ
Βουλιαγμένης: Ανοίγει ξανά το κλαμπ που σέρβιρε αλκοόλ σε ανηλίκους -Οργή από τον δήμαρχο Αθηναίων
«Μας επιδόθηκε η αδιανόητη δικαστική απόφαση», ανακοίνωσε ο Χ. Δούκας
Βουλιαγμένης: Ανοίγει ξανά το κλαμπ που σέρβιρε αλκοόλ σε ανηλίκους -Οργή από τον δήμαρχο Αθηναίων