Thumbnail
Εθνικός διάλογος

Ο εθνικός διάλογος για την Παιδεία ξεκινά στο τέλος Δεκέμβρη και θα ολοκληρωθεί τον Απρίλη του 2016. Ο Πρόεδρος μάλιστα της 36-μελούς επιτροπής σοφών κ. Αντώνης Λιάκος, έκανε χθες μια δήλωση- διαπίστωση: Από τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, το Λύκειο είναι η πιο προβληματική, χαρακτηρίζοντάς το μάλιστα «νεκρό» .
Από τις πρώτες δηλώσεις κιόλας του Προέδρου, πριν καν γίνει η πρώτη συνεδρίαση της επιτροπής (ορίσθηκε για τις 28 Δεκεμβρίου, οπότε καταλαβαίνετε…) είναι φανερό ποιες είναι οι προτεραιότητες: Αλλαγές στο Λύκειο, αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα, κατάργηση εξετάσεων για κάποιες σχολές και εισαγωγή φοιτητών σε αυτές με κάποιο τρόπο (λίστα, συστάσεις ή συνέντευξη;).  Ο βαθμός που παίρνουν τα παιδιά στο σχολείο, εννοείται πως δεν αποτελεί και δεν θα αποτελέσει κριτήριο : Το Υπουργείο ανταποδίδει στους εκπαιδευτικούς την ίδια εμπιστοσύνη που δείχνουν και εκείνοι στις επιλογές του!
Δυστυχώς, ούτε και η νέα ηγεσία δείχνει να κατανοεί ότι το πρόβλημα δεν εμφανίζεται ξαφνικά στο Λύκειο, αλλά ξεκινά από το Δημοτικό, εντείνεται στο Γυμνάσιο και κορυφώνεται στο Λύκειο. Οπότε για μια ακόμα φορά φαίνεται πως ξεκινάμε από λάθος βαθμίδα. Υπάρχουν ακριβώς τρία πράγματα που κάνουν τα παιδιά να αδιαφορούν για το μάθημα στο Λύκειο:
1. Η βεβαιότητα ότι όλοι θα προβιβαστούν, αφού η ιδέα της βάσης του 9,5 αποδείχθηκε η μεγαλύτερη καταστροφή για τους μέτριους μαθητές του Λυκείου, οι οποίοι είδαν ότι δεν χρειάζεται ούτε καν η ελάχιστη προσπάθεια που μέχρι τότε κατέβαλλαν για να προαχθούν.

2. Το γεγονός πως όλοι θα πάρουν τεράστιους βαθμούς, αφού οι καθηγητές στην προσπάθειά μας να μην αδικήσουμε τα παιδιά των δημόσιων σχολείων έναντι εκείνων που φοιτούν σε ιδιωτικά, φορτώνουμε τους μαθητές μας με βαθμούς που δεν έχουν αντίκρυσμα.

3. Το ίδιο το πρόγραμμα σπουδών που παραμένει κολλημένο σε στερεότυπα, με μόνη καινοτομία των τελευταίων χρόνων την εισαγωγή των projects , δηλαδή του να ελέγξουμε αν σε κάθε ομάδα 10-20 μαθητών, υπάρχουν 3 που να ξέρουν να κάνουν copy-paste και να ψιλομετατρέπουν μια παρουσίαση σε PowerPoint.  

Επίσης δυστυχώς, τα προγράμματα σπουδών και οι προσφερόμενες σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, λες και είναι φτιαγμένα για «άλλη» χώρα ! Στη χώρα μας έχουμε συγκεκριμένους τομείς στους οποίους αποδεδειγμένα μπορούμε να κάνουμε σπουδαία πράγματα: Ναυτιλία, τουρισμό, γεωργία και κτηνοτροφία και κατασκευές.

Επίσης, έχουμε ορυκτό πλούτο και πετρέλαιο – όπως λένε.

Πώς η ανάγκη εκμετάλλευσης και ενίσχυσης αυτών των τομέων, εκφράζεται μέσα από τις εκπαιδευτικές μας δομές; Απλά, δεν εκφράζεται.

Σαν να μην έφταναν όλα τα υπόλοιπα , έχουμε και όλους τους νεωτερισμούς που ακούμε από χώρες του εξωτερικού (Φινλανδία, κυρίως) περί ελάφρυνσης της ύλης, ελευθερίας στο πως τα παιδιά μαθαίνουν και ομαδοσυνεργατικές μεθόδους διδασκαλίας. Αυτά ήδη σιγά-σιγά διαψεύδονται από την πραγματικότητα: Χώρες όπως η Ιαπωνία, η Κορέα, η Γερμανία με αυστηρά εκπαιδευτικά συστήματα και πολλαπλές εξετάσεις έχουν όχι απλά τους πιο καταρτισμένους μαθητές αλλά και τους πιο ευχαριστημένους!!!

Βέβαια, σε αυτές τις χώρες, οι μαθητές δεν «σπρώχνονται» να κάνουν πράγματα πέρα από τις δυνατότητες και τις δεξιότητες που έχουν. Υπάρχει από νωρίς, μέσω εξετάσεων (ναι, στην Ιαπωνία οι πρώτες επίσημες εξετάσεις είναι στην δικιά μας Τρίτη δημοτικού) ξεδιάλεγμα και κατάλληλος εκπαιδευτικός προσανατολισμός – πράγματα που σε εμάς θα ακούγονταν ρατσιστικά.

Πρόταση: Εκσυγχρονίζουμε τα προγράμματα σπουδών ώστε να προσφέρουν γνώσεις πιο κοντά στις σύγχρονες απαιτήσεις, να εξασφαλίζουν ότι όλα τα παιδιά έχουν τις απαραίτητες βασικές γνώσεις ώστε να μπορούν να προστατευτούν και να λειτουργήσουν ως ενήλικοι πολίτες και τα προσανατολίζουμε σε τομείς που να μπορούν να τους εξασφαλίσουν αργότερα εργασία: Δεν έχει νόημα να παράγεις πληθώρα επιστημόνων σε υπερκορεσμένους τομείς και να δημιουργείς χιλιάδες υποψήφιους οικονομικούς μετανάστες.

Υπάρχει περίπτωση να γίνει κάτι τέτοιο; Υπάρχουν άνθρωποι που θα υπερβούν το λεγόμενο πολιτικό κόστος και θα πάρουν δύσκολες αποφάσεις; Το μέλλον θα δείξει, όμως τα μέχρι στιγμής δείγματα μόνο ενθαρρυντικά δεν είναι.  

Βασίλης Μπακούρος, μαθηματικός     

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

mourtzoukou
Συγκλονιστική κατάθεση της νονάς του παιδιού της Μουρτζούκου για τη νύχτα του θανάτου
Συγκλονιστικές αποκαλύψεις από τη νονά του δεύτερου παιδιού της Ειρήνης Μουρτζούκου
Συγκλονιστική κατάθεση της νονάς του παιδιού της Μουρτζούκου για τη νύχτα του θανάτου
άρωμα
Αρώματα και υγεία: Έρευνα προειδοποιεί για τους κρυφούς κινδύνους των χημικών ουσιών
Συνδέονται με προβλήματα όπως η αντίσταση στην ινσουλίνη, καρδιοπάθειες και ακόμη και μείωση της νευροανάπτυξης
Αρώματα και υγεία: Έρευνα προειδοποιεί για τους κρυφούς κινδύνους των χημικών ουσιών
iep_1.jpg
ΙΕΠ: Παρατάσεις και νέα χρονοδιαγράμματα για τα διδακτικά πακέτα - Οδηγίες προς συγγραφείς και αξιολογητές
Αναθεώρηση προθεσμιών υποβολής και επανελέγχου διδακτικών πακέτων από το ΙΕΠ
ΙΕΠ: Παρατάσεις και νέα χρονοδιαγράμματα για τα διδακτικά πακέτα - Οδηγίες προς συγγραφείς και αξιολογητές
αλτσ
Αλτσχάιμερ: Το σπλαχνικό λίπος ως πρώιμος δείκτης κινδύνου για τη νόσο
Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η συσσώρευση σπλαχνικού λίπους στο σώμα μπορεί να συσχετίζεται με την παρουσία παθολογικών πρωτεϊνών στον εγκέφαλο,...
Αλτσχάιμερ: Το σπλαχνικό λίπος ως πρώιμος δείκτης κινδύνου για τη νόσο