Η υποβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης έχει ταξικά και έμφυλα χαρακτηριστικά
Κανείς που υπηρετεί στην επαγγελματική εκπαίδευση πιστεύω ότι δεν είναι ικανοποιημένος πλήρως με τα χαρακτηριστικά που αυτή έχει.
Όμως, παρά την διαρκή υποβάθμισή της τα τελευταία χρόνια, έχουν γίνει πολλές και αξιόλογες ατομικές και συλλογικές προσπάθειες για την βελτίωσή της.
Από την μια πλευρά έχουμε την υποχρηματοδότηση των εργαστηρίων και την μείωση του προσωπικού.
Από την άλλη τις ατομικές προσπάθειες των εργαζομένων για να μπορέσουν να κρατήσουν τους μαθητές στο σχολείο και να τους εξασφαλίσουν τα απαιτούμενα ώστε να αποκτήσουν τις δεξιότητες που πρέπει να έχουν ως απόφοιτοι λυκείου, ως πτυχιούχοι ή για να εισαχθούν στα ΤΕΙ.
Τα παραδείγματα από την προσωπική μου εμπειρία στα σχολεία είναι πολλά (και φαντάζομαι αν ο καθένας αναλογιστεί την δική του εμπειρία θα βρει άλλα τόσα)
· Καθηγητές/τριες γενικής παιδείας και ειδικοτήτων αντιμάχονται την σχολική διαρροή και υποστηρίζουν την δωδεκάχρονη εκπαίδευση.
· Καθηγητές/τριες κάνουν δωρεάν υποστηρικτική διδασκαλία στους μαθητές που θέλουν να δώσουν πανελλήνιες.
· Καθηγητές/τριες όλων των βαθμίδων προμηθεύουν υλικά (συστήματα ψύξης – θέρμανσης, δομικά υλικά, αυτοκίνητα, σπόρους κ.ά.) για να κάνουν οι μαθητές την πρακτική τους άσκηση
· Κομμώτριες, αισθητικοί, νοσηλεύτριες κ.ά. διδάσκουν έμπρακτα τις μαθήτριες ότι μπορούν να διεκδικήσουν κάτι στην ζωή τους.
· Καθηγητές/τριες πληροφορικής φτιάχουν και ξαναφτιάχνουν προϊστορικούς υπολογιστές για να μπορούν οι μαθητές/τριες να εκπαιδευτούν σε πιο σύγχρονα προγράμματα.
· Καθηγητές/τριες κάνουν προγράμματα και δραστηριότητες για να δώσουν ευκαιρίες κοινωνικοποίησης, επαφής με τον πολιτισμό, απόκτησης εμπειριών και γνώσεων.
Η κατάργηση των ειδικοτήτων που ανακοινώθηκαν από το υπουργείο δεν δημιουργεί απώλειες μόνο για εμάς, αλλά και για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριές μας που από του χρόνου θα είναι σπίτια τους.
Όσο και αν προσπαθούμε να ακολουθούμε την «πολιτική ορθότητα» που δεν αμφισβητεί τον διαχωρισμό των σχολείων, είναι αλήθεια ότι στα Επαγγελματικά Σχολεία έρχονται (συνήθως) μαθητές που δεν μπορούν να ακολουθήσουν το Ενιαίο Λύκειο.
Μαθήτριες και μαθητές που δεν τα «καταφέραν» καλά στις προηγούμενες εκπαιδευτικές βαθμίδες
Μαθήτριες και μαθητές με γονείς που δεν μπορούν να τους υποστηρίξουν
Μαθήτριες και μαθητές που δεν έχουν την οικονομική άνεση να κάνουν φροντιστήριο
Μαθήτριες και μαθητές που αν δεν υπήρχε η επαγγελματική εκπαίδευση θα σταματούσαν στο γυμνάσιο
Μαθητές και μαθήτριες που δεν μιλούν καλά ελληνικά
Μαθήτριες και μαθητές που θέλουν να μάθουν ένα επάγγελμα απαραίτητο για την επιβίωσή τους.
Μαθητές και μαθήτριες που δεν θέλουν ή δεν μπορούν να ακολουθήσουν ανώτερες σπουδές
Μαθητές και μαθήτριες που ζουν στην επαρχία και έχουν την επαγγελματική εκπαίδευση σαν μοναδική διέξοδο ή σαν την καταλληλότερη επιλογή
Η κατάργηση λοιπόν ειδικοτήτων και στην ουσία η περαιτέρω υποβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης έχει ταξικά και έμφυλα «θύματα».
Η κατάργηση των Τομέων Υγείας – Πρόνοιας και Εφαρμοσμένων Τεχνών στα ΕΠΑΛ και των αντίστοιχων ειδικοτήτων, όπως και της κομμωτικής και αισθητικής στις ΕΠΑΣ θίγει τα κορίτσια που τις επιλέγουν κατά αποκλειστικότητα (ακολουθώντας δυστυχώς μόνο την κυρίαρχη κοινωνική νόρμα που προορίζει τα κορίτσια μόνο για νοσοκόμες και κομμώτριες και όχι για άλλα επαγγέλματα που θα ήταν εξίσου καλές).
Σε δυο από τις επαρχιακές πόλεις που δούλεψα οι μόνες εκπαιδευτικές και επαγγελματικές διέξοδοι για τις μαθήτριες φτωχών οικογενειών ήταν οι ειδικότητες της νοσηλευτικής, της κομμωτικής και της αισθητικής.
Χωρίς να παραγνωρίζω το γεγονός ότι και η επαγγελματική εκπαίδευση συντηρεί τους ταξικούς και έμφυλους διαχωρισμούς και (μπορεί να) δημιουργεί νέους πειθήνιους εργάτες, η ύπαρξή της και η στάση μας σε αυτή κάνει δυνατή μια μελλοντική αλλαγή.
Η υποβάθμιση/κατάργηση της δημόσιας επαγγελματικής εκπαίδευσης και η παθητική μας στάση πάει τις καταστάσεις ακόμα πιο πίσω.
Μια κοινωνία δεν μπορεί να υπάρχει μόνο με γιατρούς, μηχανικούς, καθηγητές, δικηγόρους και οικονομολόγους.
Χρειάζεται (ισότιμα) και υδραυλικούς και ψυκτικούς και κομμώτριες/κομμωτές, μηχανικούς αυτοκινήτων, οικοδόμους και άλλους πολλούς.
Η Επαγγελματική Εκπαίδευση είναι απαραίτητη και μάλιστα αναβαθμισμένη, σωστά χρηματοδοτούμενη, σχεδιασμένη ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε Περιφέρειας, με περισσότερους τομείς και εκπαιδευτικό προσωπικό όλων των βαθμίδων.
Οι διαμάχες μεταξύ των καθηγητών γενικής παιδείας, των «κατσαβιδάκηδων», των «συμπαθών κομμωτριών», των «ασεπιτών», των «πληροφορικάριων» και των άλλων «κατηγοριών» είναι άτοπες, άκυρες και διασπαστικές.
Μαζί με τους μαθητές, τις μαθήτριές μας και τους γονείς τους πρέπει να περισώσουμε αυτά που χάνουμε και να διεκδικήσουμε αυτά που δεν κατακτήσαμε ποτέ.
Μαρία Κάτου, ΠΕ12.02
Ενδεικτικά παραθέτω τις ειδικότητες που λειτουργούσαν μέχρι φέτος στις ΕΠΑΣ και τα ΕΠΑΛ. Πολλές από τις ειδικότητες είναι στην πράξη ανενεργές, αφού λειτουργούσαν σε ελάχιστα σχολεία.
ΚΥΚΛΟΙ ΤΟΜΕΙΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΣΤΑ ΕΠΑΛ
ΚΥΚΛΟΙΑ ΤΑΞΗ ΕΠΑΛ | ΤΟΜΕΙΣΒ ΤΑΞΗ ΕΠΑΛ | ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣΓ ΤΑΞΗ ΕΠΑΛ |
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΣ | ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑΣ | ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ |
ΨΥΚΤΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ | ||
ΟΧΗΜΑΤΩΝ | ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΚΩΝ | |
ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑΣ | ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ | |
ΔΟΜΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ | ΣΧΕΔΙΑΣΤΩΝ ΔΟΜΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ | |
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΩΝ | ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ | |
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ | ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ | |
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ | ||
ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ | ΥΓΕΙΑΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ | ΒΟΗΘΩΝ ΝΟΣΗΛΕΥΤΩΝ |
ΒΟΗΘΩΝ ΙΑΤΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ | ||
ΒΟΗΘΩΝ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΩΝ | ||
ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ | ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΣ | |
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΡΟΦΙΜΩΝ | ||
ΕΡΓΩΝ ΤΟΠΙΟΥ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ | ||
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ | ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ, ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΚΑΙ | |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ | ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ | |
ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ | ||
ΝΑΥΤΙΚΟΣ | ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΠΛΟΙΑΡΧΩΝ | ΠΛΟΙΑΡΧΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ |
ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ | ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ |
Ειδικότητες στις Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑ.Σ)
- Τεχνιτών Αερίων Καυσίμων (Φυσικού Αερίου)
- Εργαλειομηχανών CNC
- Θερμοϋδραυλικών Εγκαταστάσεων και Συντηρητών Κεντρικής Θέρμανσης
- Μηχανοσυνθετών Αεροσκαφών
- Αμαξωμάτων
- Τεχνιτών Ηλεκτρολογικών Εργασιών
- Κτιριακών Έργων
- Σχεδιασμού Εσωτερικών Χώρων
- Αργυροχρυσοχοϊας
- Επιπλοποιίας
- Κεραμικής - Πηλοπλαστικής
- Ψηφιδογραφίας - Υαλογραφίας
- Συντήρησης Έργων Τέχνης - Αποκατάστασης
- Ξυλογλυπτικής - Διακοσμητικής Επίπλου
- Σχεδίασης και Παραγωγής Ενδύματος
- Αγροτικών Μηχανημάτων
- Αμπελουργίας - Οινοτεχνίας
- Φυτοτεχνικών Επιχειρήσεων - Αρχιτεκτονική Τοπίου
- Θερμοκηπιακών Κατασκευών και Καλλιεργειών
- Δενδροκομίας
- Ζωοτεχνίας
- Γαλακτοκομίας − Τυροκομίας
- Επιχειρήσεων Αγροτουρισμού και Αγροβιοτεχνίας
- Βοηθών Οδοντοτεχνιτών
- Βοηθών Φυσιοθεραπευτών
- Βοηθών Ακτινολογικών Εργαστηρίων
- Βοηθών Φαρμακείων
- Χημικών Εργαστηρίων και Ποιοτικού Ελέγχου Υλικών
- Αισθητικής Τέχνης
- Κομμωτικής Τέχνης
- Ξενοδοχειακών και Επισιτιστικών Υπηρεσιών
- Μαγειρικής Τέχνης
- Ζαχαροπλαστικής Τέχνης
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη