Οι πιο κατοικήσιμοι πλανήτες πέρα από το ηλιακό μας σύστημα
Σήμερα έχουν ανακαλυφθεί 23 εξωπλανήτες που θα μπορούσαν να αποτελούν μια δεύτερη Γη, πέρα από το Ηλιακό Σύστημα, οι οποίοι πιθανώς να μπορούν να κατοικηθούν ή και να φιλοξενούν ζωή, όπως τη γνωρίζουμε

Κατά τη διάρκεια μιας συνεχούς προσπάθειας αναζήτησης εξωγήινης ζωής από τη διεθνή αστρονομική κοινότητα έχουν επινοηθεί τα τελευταία χρόνια κάποια συστήματα αξιολόγησης, προκειμένου να συνταχθεί μια λίστα με τους πιο κατοικήσιμους πλανήτες και δορυφόρους τους.

Επειδή η γεωκεντρική προσέγγιση για την ύπαρξη ή όχι εξωγήινης ζωής θεωρείται μάλλον περιοριστική, οι δείκτες αξιολόγησης που ισχύουν σήμερα είναι οι εξής δύο:

1) Ο Δείκτης Ομοιότητας (ESI) με την Γη, ο οποίος κατηγοριοποιεί τους πλανήτες με βάση τα χαρακτηριστικά τους που παραπέμπουν στη Γη και άρα θα μπορούσαν, εν δυνάμει, να κατοικηθούν από γήινα όντα.

2) Ο Δείκτης Πλανητικής Κατοικησιμότητας (PHI) , ο οποίος αναφέρεται σε μια σειρά χημικών και άλλων παραμέτρων που θα μπορούσαν θεωρητικά να ευνοήσουν την ύπαρξη ζωντανών οργανισμών που δεν θυμίζουν όμως τον πλανήτη μας.

Μεγάλο ενδιαφέρον έχει ο πρώτος δείκτης και σήμερα έχουν ανακαλυφθεί 23 εξωπλανήτες που θα μπορούσαν να αποτελούν μια δεύτερη Γη, πέρα από το Ηλιακό Σύστημα, οι οποίοι πιθανώς να μπορούν να κατοικηθούν ή και να φιλοξενούν ζωή, όπως τη γνωρίζουμε.

Οι εξωπλανήτες αυτοί βρίσκονται σε τροχιά γύρω από κόκκινους νάνους μέχρι και άστρα τύπου G (παρόμοια με τον Ήλιο) και παρακάτω παρουσιάζονται μερικοί τέτοιοι υποψήφιοι.

Ας ξεκινήσουμε με τον Gliese 667Cc, σε απόσταση 22 έτη φωτός, ο οποίος ανακαλύφθηκε το 2011 με την μέθοδο των ακτινικών ταχυτήτων, δηλαδή μέσω των αναταράξεων που προκαλεί η βαρυτική του έλξη πάνω στο μητρικό άστρο. Έχει Δείκτη Ομοιότητας 84% με τη Γη και μάζα 3,7 φορές μεγαλύτερη.

Αυτό που τον κάνει ιδιαίτερα ξεχωριστό είναι ότι έχει 3 Ήλιους και αποτέλεσε μια πολύ σημαντική στιγμή στην ιστορία της αστρονομίας, αφού μέχρι πριν από αυτόν δεν ήταν γνωστό αν υπάρχει η δυνατότητα να σχηματιστούν πλανήτες γύρω από πολλαπλά αστρικά συστήματα.

Βρίσκεται σε τροχιά γύρω από το μικρότερο από τα 3 άστρα του και σε κοντινή σχετικά απόσταση, κάτι που πιθανότατα σημαίνει ότι είναι παλιρροϊκά κλειδωμένος, δηλαδή έχει μια πλευρά που έχει πάντα μέρα, μια πλευρά που έχει πάντα νύχτα και μια ενδιάμεση ζώνη του λυκόφωτος με ισορροπημένες θερμοκρασίες.

Άλλος ένας υποψήφιος κατοικήσιμος πλανήτης και αυτός με δείκτη ομοιότητας 84%, είναι ο Kepler-442b, ο οποίος ανακαλύφθηκε το 2015 από το διαστημικό τηλεσκόπιο Kepler, με μέγεθος 34% μεγαλύτερο από αυτό της Γης και βαρυτικό πεδίο 30% ισχυρότερο από το δικό μας.

Βρίσκεται σε τροχιά γύρω από ένα άστρο Κ, δηλαδή ένα άστρο μικρότερο και ψυχρότερο από τον Ήλιο μας και λογικά θα είναι ένας πλανήτης ψυχρότερος από την Γη. Το πρόβλημα είναι ότι πέφτει μακριά, αφού θέλει 1.115 χρόνια ταξιδιού με την ταχύτητα του φωτός.

Στα μόλις 4,2 έτη φωτός μακριά βρίσκεται το πιο κοντινό άστρο της λίστας, το Proxima Centauri και σχηματίζει και αυτό ένα τριπλό αστρικό σύστημα με το Proxima Centauri Α και το Proxima Centauri Β.

Το 2016 ανακαλύφθηκε ένας κατοικήσιμος πλανήτης σε τροχιά γύρω από αυτό, ο Proxima Centauri b, και θεωρείται ο πιο κοντινός, εν δυνάμει, κατοικήσιμος πλανήτης που έχει ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα.

Αν και υπερβολικά κοντά στο άστρο του (5%της απόστασης Γης - Ήλιου) δέχεται μόνο το 70% της ενέργειας που δέχεται η Γη από τον Ήλιο.

Έχει μάζα 30% μεγαλύτερη από τη Γη και δείκτη ομοιότητας που φθάνει το 87%. Υπάρχουν όμως κάποιες αμφιβολίες για το πόσο κατοικήσιμος είναι, αφού ο ισχυρός ηλιακός άνεμος από το τόσο κοντινό του μητρικό άστρο ενδέχεται να έχει καταστρέψει την ατμόσφαιρά του.

Υπάρχουν και άλλες υποψηφιότητες, όπως ο Teagarden's Star b, που ανακαλύφθηκε το 2019 και αποκαλείται "σούπερ Γη", το σύστημα Trappist 1 με 7 βραχώδεις πλανήτες σαν τη Γη και με 3 από αυτούς να ανήκουν στην κατοικήσιμη ζώνη, ο νεότερος της παρέας, ο TOI 700 d, που ανακαλύφθηκε πριν λίγο καιρό από το TESS της NASA κ.α.

Για την ιστορία, οι πλανήτες Άρης και Ερμής του δικού μας ηλιακού συστήματος έχει Δείκτη Ομοιότητας 70% και 60% αντίστοιχα, ενώ η Σελήνη μας μόνο 56%.

Εσείς γνωρίζετε τι σημαίνει «νείρομαι»;

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου