Thumbnail
αξιολόγηση ΔΥ

Μερικές επισημάνσεις για την αξιολόγηση των ΔΥ και των εκπαιδευτικών -όχι των στελεχών- με βάση το νέο νομοθετικό πλαίσιο.

Ν.4024/2011 περί Ενιαίου Μισθολογίου-Βαθμολογίου.

Σύμφωνα μ΄ αυτόν (αριθ. 7) από το ΣΤ΄ βαθμό στον Ε΄ προάγονται μέχρι και 100% των κρινόμενων υπαλλήλων. Από τον Ε΄στο Δ΄ μέχρι 90% των υπαλλήλων. Από το Δ΄στο Γ΄ μέχρι 80% των υπαλλήλων, από το Γ΄στο Β΄μέχρι 70% τω...ν υπαλλήλων και από το Β΄ στον Α΄ μέχρι 30% των υπαλλήλων. Τα ποσοστά αυτά αναφέρεται στο συγκεκριμένο άρθρο ότι μπορούν να αναπροσαρμόζονται προς τα κάτω με κοινή απόφαση των υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Οικονομικών ανά διετία. 

Μεταξύ των πολλών άλλων, ο νόμος αναφέρει ότι οι μη προακτέοι στερούνται του δικαιώματος για προαγωγή για τα επόμενα δύο έτη. Επίσης ο μη προακτέος για δύο συνεχή χρόνια δεν παίρνει ούτε το Μ. Κ. (άρθρο 12).

Όλη η λογική του συστήματος βαθμολογικής εξέλιξης του ν. 4024/11 είναι λογική βαθμολογικής και μισθολογικής στασιμότητας για τους περισσότερους κι αν συνεξεταστεί και με προϋπάρχον νομοθετικό πλαίσιο, αλλά και με τους μνημονιακούς νόμους και τα μεσοπρόθεσμα οδηγεί και σε υποβιβασμούς και απολύσεις. Με βάση δε και το δεύτερο μνημόνιο δεν προβλέπεται μισθολογική ωρίμανση, εξέλιξη για κανέναν αν η ανεργία στην Ελλάδα δεν πέσει κάτω από 10%. (Ν.4046/12).

Π.Δ. 152/ 2013 για την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

Προβλέπεται διοικητική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών των υπηρετούντων στα σχολεία από τον διευθυντή της σχολικής μονάδας μια τουλάχιστον φορά ανά διετία, που καταλαμβάνει το 1/5 της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και εκπαιδευτική αξιολόγησή τους, που γίνεται από τους αντίστοιχους σχολικούς συμβούλους ανά ειδικότητα μια τουλάχιστον φορά ανά τριετία με παρακολούθηση δύο τουλάχιστον διδασκαλιών και η οποία καταλαμβάνει τα 4/5 της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Με βάση το Π. Δ. οι εκπαιδευτικοί κατηγοριοποιούνται προσμετρώντας ένα πλήθος κριτηρίων σε 4 κατηγορίες και χαρακτηρίζονται αντίστοιχα ως: ελλιπείς: 0-30 βαθμοί, επαρκείς: 31-60 βαθμοί, πολύ καλοί: 61-80 βαθμοί, εξαιρετικοί: 81-100 βαθμοί.

Μεταξύ των πολλών προβλημάτων που έχει όλη αυτή η διαδικασία χωρίς να μπούμε στα «τεχνικά» της προβλήματα, επισημαίνεται ότι πρόκειται για μονοπρόσωπη αξιολόγηση με όλα τα προβλήματα που μπορεί να την ακολουθούν. Προβλέπεται η δυνατότητα ένστασης, αλλά η περίπτωση εξέτασης της ένστασης σε αξιολογική έκθεση σχολικού συμβούλου από σχολικό σύμβουλο συναφούς ειδικότητας ή από το σχολικό σύμβουλο παιδαγωγικής ευθύνης του σχολείου στο οποίο ανήκει ο εκπαιδευτικός που κάνει την ένσταση (άρθρο 20), μπορεί να είναι εξαιρετικά προβληματική.

Τέλος, η αξιολόγηση των προϊσταμένων από τους υφισταμένους, που είναι προαιρετική σύμφωνα με το Π.Δ. , είναι συνάμα και αστεία όταν νομοθετικά προβλέπεται ότι ο αποδέκτης της την εκτιμά και τη χρησιμοποιεί «κατά την κρίση του» (άρθρο 24).

Ν.4250/ 2014….οι γνωστές ποσοστώσεις Μητσοτάκη.

Στο Άρθρο 20 αντικαθίσταται το άρθρο 7 του Π.Δ. 318/1992-αυτό το ΠΔ δεν αφορούσε τους εκπαιδευτικούς λειτουργούς-  κατατάσσοντας τους δημοσίους υπαλλήλους ως εξής:

Στους βαθμούς 9-10 έως το 25% των υπαλλήλων. Με βαθμό 7 έως 8 έως το 60% των υπαλλήλων και με 1-6 το 15% των υπαλλήλων τουλάχιστον. Και λέω «τουλάχιστον» γιατί στην παράγραφο 3 του παρόντος άρθρου αναφέρεται « όπου κατά τη βαθμολόγηση δεν εξαντληθεί το ανώτατο επιτρεπόμενο κατά κλίμακα ποσοστό, το υπολειπόμενο μέρος που δεν χρησιμοποιήθηκε, προσαυξάνει το ποσοστό της αμέσως κατώτερης κλίμακας βαθμολόγησης». Στην παράγραφο 4 αναφέρεται ότι τα πιο πάνω ποσοστά «υπολογίζονται επί του συνόλου των υπαλλήλων που υπηρετούν στην ίδια Γενική Διεύθυνση». Στην παράγραφο 5 αναφέρεται ότι ο επιμερισμός των ποσοστών γίνεται «με απόφαση του οικείου Προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης στο σύνολο των υποκείμενων οργανικών μονάδων μέχρι και επιπέδου τμήματος ή αντιστοίχου επιπέδου οργανικής μονάδας». Εδώ μεταξύ άλλων αναφέρεται ένα «εντυπωσιακό» κατά την προσωπική μου εκτίμηση κριτήριο για τον επιμερισμό των ποσοστών. Αναφέρεται ότι για τον επιμερισμό των ποσοστών λαμβάνονται υπόψη «οι αρμοδιότητες των οργανικών μονάδων σε σχέση με τις προτεραιότητες της ασκούμενης πολιτικής». Αν δηλαδή προτεραιότητα της ασκούμενης πολιτικής είναι π.χ. να κλείσει έναν τομέα, τμήμα κλπ. σ΄ ένα δημόσιο φορέα για να το εκχωρήσει π.χ. σε ιδιώτες με βάση την ισχύ του κριτηρίου αυτού στον επιμερισμό των ποσοστών, μπορεί τους «ανεπαρκείς» να τους «εντοπίσει» στο συγκεκριμένο τομέα, τμήμα , οι υπάλληλοι του δηλαδή να βαθμολογηθούν από 1-6….να έχουμε δηλαδή από λίγο έως πολύ στημένες εκθέσεις; Γιατί από ό, τι φαίνεται αυτό έχει ήδη αρχίσει να εφαρμόζεται π.χ. σε υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών. Αν το κράτος θέλει να κάνει μερική ή ολική αναδιάρθρωση των δημοσίων υπηρεσιών κατά την ταπεινή μου άποψη αυτό θα πρέπει να το κάνει με νέο οργανόγραμμα των υπηρεσιών στο δημόσιο κι όχι μέσα από την παρούσα αξιολόγηση των ΔΥ, που πολλά στραβά κι ανάποδα έχει, που τελικά είναι εν πολλοίς στημένη με τόσες ποσοστώσεις κι απαγορευτικές, τιμωρητικές διατάξεις και που μόνο αξιολόγηση τελικά δεν είναι….και μην ανοίξουμε το θέμα της περιβόητης κινητικότητας των υπαλλήλων στο δημόσιο, άλλη, τεράστια πληγή….

Συνεχίζοντας στη λογική του άρθρου 20, η παράγραφος 6 αναφέρει ότι η μη τήρηση των ποσοστών αυτών από τους αξιολογητές συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα της παράβασης υπαλληλικού καθήκοντος κατά το άρθρο 107 του Υ. Κ. , παρ.1, περίπτωση β΄ . Στην παράγραφο 7 για την αξιολόγηση των προϊσταμένων αναφέρεται ότι με 9 ή 10 βαθμολογείται έως και το 70% των προϊσταμένων επί του συνόλου των προϊσταμένων του ίδιου επιπέδου της ίδιας Γενικής Διεύθυνσης.

Οι βαθμολογίες των 9-10 και των από 1-6 σύμφωνα με το νόμο πρέπει να αιτιολογούνται με πραγματικά στοιχεία (άρθρο 21).

Ένσταση προβλέπεται. «Ένσταση μεροληψίας ή αποδεδειγμένης πλάνης περί τα πράγματα του αξιολογητή» όταν ο αξιολογούμενος έχει λάβει από 6 και κάτω. Η ένσταση πραγματοποιείται μέσα σε 10 εργάσιμες ( για τους εκπαιδευτικούς είναι μέσα σε 5 εργάσιμες σύμφωνα με το Π.Δ. 152/13) από τη γνωστοποίηση της έκθεσης στον υπάλληλο. (Άρθρο 26). Όσοι όμως έχουν νομικές γνώσεις ξέρουν ότι πολύ δύσκολα η πλάνη περί τα πράγματα αποδεικνύεται κι ακόμη δυσκολότερα ο υπάλληλος δικαιώνεται.

Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης ετοιμάζει νέο νόμο για την επιλογή στελεχών στο δημόσιο, τον οποίο τις επόμενες ημέρες θα φέρει στη γνωστή διαβούλευση. Σύμφωνα με όσα έχουν διαρρεύσει στον τύπο προβλέπει τη μη μοριοδότηση πτυχίων και προϋπηρεσίας, την επιλογή των Γενικών Διευθυντών μόνο με συνέντευξη, την επιλογή των Διευθυντών κατά 30% με εξετάσεις ΑΣΕΠ και κατά 70% με συνέντευξη και την επιλογή των τμηματαρχών, που έχουν παρακαμφθεί στις διαδικασίες αξιολόγησης, κατά 50% με εξετάσεις ΑΣΕΠ και κατά 50% με συνέντευξη. Μεγάλη αξιοκρατία διαβλέπω.

Τέλος, στη διοικητική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, που είναι προ των πυλών μια και τα σεμινάρια των διευθυντών σχολικών μονάδων σε πολλές περιοχές έχουν ήδη αρχίσει, η αξιολόγηση (και η ποσόστωση Μητσοτάκη απ΄ό,τι φαίνεται) θα εφαρμοστεί ανά σχολική μονάδα. Από την ποσόστωση αυτή των δημοσίων υπαλλήλων δεν έχουν εξαιρεθεί κατά τις προθέσεις των κυβερνώντων οι εκπαιδευτικοί, όπως προφορικά βεβαιώνει ότι θαααα συμβεί τους διευθυντές διευθύνσεων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μεγαλοστέλεχος του υπουργείου και του ΙΕΠ, προκειμένου με τη σειρά τους να καθησυχάσουν προφορικώς και να κάμψουν τις όποιες αντιδράσεις κι αντιστάσεις διευθυντών σχολείων. Λέγεται δε από επίσημα χείλη ότι έχει υποβάλει σχετικό αίτημα εξαίρεσης το υπουργείο παιδείας στο διοικητικής μεταρρύθμισης, αν και το ΠΔ του οποίου άρθρα αντικαθιστά ο Ν.4250/14 δεν αφορά στους εκπαιδευτικούς; Μυστήρια πράγματα....η τροπολογία που αναμένεται μάλλον δεν θα είναι τροπολογία εξαίρεσης, αλλά ένταξης γιατί κάτι τους διέφυγε στο Ν.4250/14.... Όσο για την εκπαιδευτική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, που ακολουθεί, δεν έχει αποσαφηνιστεί, τουλάχιστον δημόσια, πως τελικά και ποια ποσόστωση θα εφαρμοστεί, αλλά το ΙΕΠ ζητά από το υπουργείο παιδείας από τις 3/2/14 με σχετικό πρακτικό του να εφαρμοστεί η αξιολόγηση και η όποια ποσόστωση σε επίπεδο Διεύθυνσης με την εμπλοκή και των οικείων ΠΥΣΠΕ/ΠΥΣΔΕ για τον επιμερισμό της. Προτείνει επίσης την αύξηση των σχολικών συμβούλων και 3μηνα επιμορφωτικά σεμινάρια στα ΠΕΚ για τους εκπαιδευτικούς εκτός εργασιακού ωραρίου τους.

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι, δημόσιοι υπάλληλοι, εκπαιδευτικοί, 

καλά ξεμπερδέματα με την παρωδία της αξιολόγησης, τις τόσες ποσοστώσεις και τις…. «προτεραιότητες της ασκούμενης πολιτικής»….τα λουκέτα δηλαδή. Όσοι ψάχνετε «μπάρμπα στην Κορώνη»…. μάταια… τον έχουν άλλοι…με μας συνάδελφοι δουλεύει η μηχανή του κιμά… κανονίστε….

Με αγωνιστικούς χαιρετισμούς

Έφη Ψωίνου

Γ. Γραμματέας Ν.Τ. ΑΔΕΔΥ Ν. Ευβοίας

Γ. Γραμματέας ΕΛΜΕ Εύβοιας. Δείτε περισσότερα

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kyriakos-pierrakakis
Πιερρακάκης: Τι έχουμε κάνει και τι σκοπεύουμε να κάνουμε -Το 2025 θα είναι έτος αλλαγών στην εκπαίδευση
Ομιλία του Κυριάκου Πιερρακάκη στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων στη συζήτηση για τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2025
Πιερρακάκης: Τι έχουμε κάνει και τι σκοπεύουμε να κάνουμε -Το 2025 θα είναι έτος αλλαγών στην εκπαίδευση