ΠΡΟΣ
κ. Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων
κ. Αρβανιτόπουλο Κων/νο
Κοινοποίηση: κ.Υφυπουργό
Συμεών Κεδίκογλου
Κύριε υπουργέ,
Με τη με αριθμό 139608/Γ2/01-10-2013 διευκρινιστική εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας ορίζεται ότι όλα τα αντικείμενα του κλάδου πληροφορικής στα Γενικά Λύκεια θα διδάσκονται από έναν και μόνο εκπαιδευτικό. Επειδή η ρύθμιση αυτή αναιρεί προηγούμενες, χωρίς ουσιαστικά κανένα σχεδιασμό και όραμα αποδεικνύει για μια ακόμη φορά ότι τέτοιου είδους αποφάσεις στο υπουργείο Παιδείας λαμβάνονται μάλλον εν θερμώ, υπό πίεση και χωρίς ουσιαστική μελέτη.
Για να γίνω πιο σαφής επισημαίνω κάτι που αποτελεί κοινό τόπο: είναι πολύ δύσκολο, αν όχι ακατόρθωτο, να στοιβάζεις 27 παιδιά (με επιπλέον δυνατότητα αύξησης του αριθμού κατά 10% σε ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ) σε ένα εργαστήριο με 8 ή το πολύ 10 απαρχαιωμένους ηλεκτρονικούς υπολογιστές με έναν εκπαιδευτικό, ο οποίος θα πρέπει, πέρα από τον παιδαγωγικό του ρόλο (αυτό είναι φαντάζομαι παραλειπόμενο), να διδάξει σύγχρονες έννοιες της επιστήμης της πληροφορικής και εφαρμογές, όπως το Web 2.0 και οι υπηρεσίες του, να καλλιεργήσει την αλγοριθμική σκέψη των παιδιών, να βοηθήσει τους μαθητές να εκπονήσουν συνθετικές εργασίες με βάση τα υπάρχοντα λογισμικά γενικής χρήσης, πολυμέσων, δικτύων και λογισμικά εκπαιδευτικού χαρακτήρα.
Ως συνέπεια τέτοιων πρακτικών μπορεί να γίνει απολύτως κατανοητό το σχόλιο μαθητή μου, ο οποίος σήμερα μου ανέφερε χαρακτηριστικά ότι το αποτέλεσμα θα είναι «να μαθαίνεις Η/Υ χωρίς Η/Υ», αφού στην πραγματικότητα με βάση την υπάρχουσα οδηγία θα αντιστοιχεί ένας υπολογιστής σε 3-4 μαθητές. Επίσης, σύμφωνα με τις οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος Εφαρμογές πληροφορικής, μάθημα επιλεγόμενο στην Α΄ τάξη Γενικού Λυκείου, η αξιολόγηση των μαθητών θα γίνεται σε ποσοστό 50% επί του συνόλου των θεμάτων με ηλεκτρονική κλήρωση από τράπεζα θεμάτων και θα περιλαμβάνει ένα θέμα θεωρίας και τρία θέματα ασκήσεων που θα αναπτύσσονται στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές του εργαστηρίου πληροφορικής και θα παραδίδονται σε ηλεκτρονική μορφή στον οικείο διδάσκοντα. Αναρωτιέται κανείς λογικά πώς άραγε θα καταστεί εφικτή η ταυτόχρονη εξέταση τόσων μαθητών σε τόσο μικρό αριθμό υπολογιστών.
Επιπρόσθετα θα ήθελα να επισημάνω και μια ακόμα ισχύουσα παράμετρο : τα περισσότερα εργαστήρια πληροφορικής στα γενικά λύκεια δεν έχουν εκσυγχρονιστεί εδώ και πολλά χρόνια. Διαθέτουν τα περισσότερα εξοπλισμό ξεπερασμένης τεχνολογίας. Ό,τι έχει αντικατασταθεί τα τελευταία χρόνια έγινε με συνεισφορές και χρήματα των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων, καθώς το Υπουργείο περικόπτει συνεχώς τέτοιου είδους δαπάνες. Όπως, λοιπόν, συμπεραίνεται εύκολα τα εργαστήρια αυτά, που υποδέχονται τέτοιο όγκο μαθητών σε καθημερινή βάση για την πρακτική και όχι μόνο εξάσκησή τους, στοιχειωδώς μόνο μπορούν να ανταποκριθούν, καθώς βρίσκονται ένα βήμα πριν την κατάρρευση. Όσο για τις πρόσθετες ανάγκες που προκύπτουν από τα νέα δεδομένα των αναλυτικών προγραμμάτων, όπως η υλοποίηση ερευνητικών εργασιών, είναι απορίας άξιο το πώς αυτό θα έρθει εις πέρας.
Από την άλλη πλευρά αξιοσημείωτο είναι ότι σημαντική επίπτωση αυτής της εκπαιδευτικής πολιτικής που υιοθετείται αποτελεί η απώλεια σημαντικού αριθμού καταρτισμένου εκπαιδευτικού προσωπικού του κλάδου της πληροφορικής, καθώς το μεγαλύτερο ποσοστό (που τοποθετήθηκε την τελευταία κυρίως δεκαετία στα γενικά λύκεια) διαθέτει πτυχίο πληροφορικής συγκριτικά με άλλες ειδικότητες που εντάχθηκαν στον κλάδο της πληροφορικής, ύστερα από την παρακολούθηση ενός αριθμού σεμιναρίων. Οι ίδιοι αυτοί εκπαιδευτικοί ανταποκρίθηκαν στις πάμπολλες απαιτήσεις (κυρίως αναγκών προγραμματισμού και όχι μόνο) του λυκείου και συνέβαλαν αποφασιστικά με τη συνδρομή τους στη διεκπεραίωση πολλών διοικητικών θεμάτων. Φυσικά το ίδιο αυτό προσωπικό μπορεί και σήμερα να ανταποκριθεί άριστα στις υψηλές απαιτήσεις των μαθημάτων πληροφορικής στο νέο λύκειο.
Γιατί, λοιπόν, επιθυμείτε τη μετακίνηση τους στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Δεν σας βγαίνουν τα νούμερα; Σε πολλές δηλώσεις σας σάς άκουσα να υποστηρίζετε ότι ο σχεδιασμός του νέου λυκείου υπήρξε προϊόν πενταετούς διαλόγου και ζυμώσεων και αναρωτιέμαι πως μπορεί να είναι έτσι, όταν οι διατάξεις που ρυθμίζουν καίρια ζητήματα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (όπως οι αναθέσεις μαθημάτων, η διδακτέα ύλη, ο ορισμός μαθημάτων επιλογής και πλήθος άλλα) αλλάζουν κυριολεκτικά από τη μια ώρα στην άλλη ή αντίθετα άλλα που έπρεπε να έχουν ρυθμιστεί ακόμα αναμένονται;
Τέλος σας άκουσα να υπογραμμίζετε τη μεγάλη σημασία που αποδίδετε στην επιστήμη της πληροφορικής στα λύκεια ως βασικό εφόδιο για τη ζωή των νέων ανθρώπων. Πώς γίνεται επομένως να μυείς μαθητές στην τεχνολογία του μέλλοντος χωρίς εργαστήρια πληροφορικής επαρκώς εξοπλισμένα, με λειψό αριθμό προβλεπόμενων διδακτικών ωρών (ούτε στα γυμνάσια αυξήθηκε τελικά ο αριθμός τους σε δύο, όπως αρχικά διαμηνύατε και προωθούσατε στις διευθύνσεις με non paper) και στοιβάζοντας 27-30 μαθητές μέσα στα εργαστήρια; Τελικά είναι εργαστηριακά τα μαθήματα πληροφορικής στα Γενικά Λύκεια ή όχι;
Συγκεφαλαιώνοντας υπογραμμίζω πως η υποβάθμιση του μαθήματος της πληροφορικής σφραγίστηκε τελικά με την ψήφιση του νόμου για το Νέο Λύκειο, καθώς δεν συμπεριλήφθηκε στα πανελλαδικά εξεταζόμενα, το μάθημα της Ανάπτυξης εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον, που πραγματικά καλλιεργεί την αλγοριθμική σκέψη των μαθητών και τους βοηθά να σκέπτονται δημιουργικά για την επίλυση προβλημάτων σε διάφορους τομείς. Και παρά τις αντιδράσεις πολλών πανεπιστημιακών, ενώσεων πληροφορικής και άλλων που τόνισαν την αναγκαιότητα της ύπαρξης αυτού του μαθήματος , καθώς οι γνώσεις και ο τρόπος σκέψης που αποκτώνται από αυτό αποτελεί προϋπόθεση για τις μετέπειτα σπουδές σε πάνω από τριανταπέντε τμήματα πληροφορικής αλλά και σε πολλά τμήματα φυσικομαθηματικών και πολυτεχνικών σχολών, εσείς επιμένετε στην υλοποίηση αυτής της εκπαιδευτικής επιλογής. Για ακόμη μια φορά φαίνεται πως οι συντεχνιακές αντιλήψεις και οι πιέσεις διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο. Πώς, λοιπόν, θεωρείται ότι αναβαθμίζεται το δημόσιο σχολείο και πως μπορεί αυτό να σταθεί ανταγωνιστικό στην ελληνική κοινωνία και μέσα στο ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό γίγνεσθαι, όταν οι αποφάσεις λαμβάνονται με γνώμονα τα συντεχνιακά συμφέροντα και το δίκαιο του ισχυρού;
Με εκτίμηση
Χαραλαμπίδου Ευφροσύνη
Εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ19
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη