Για τη συγχώνευση του 9ου με το 14ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω ρωτήθηκε στη Βουλή η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, από τη βουλεύτρια του ΠΑΣΟΚ, Νάντια Γιαννακοπούλου.
Συγκεκριμένα, η υπουργός ρωτήθηκε για τα παιδαγωγικά και κοινωνικά κριτήρια της απόφασης της συγχώνευσης των δύο σχολείων, για το αν θα επανεξετάσει και να ανακαλέσει την απόφαση, ώστε να αποτραπεί η υποβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, για το το σχέδιο του Υπουργείου για την εξασφάλιση του κτιρίου του 9ου Δημοτικού (Ζαμπέτα) και την αξιοποίησή του και για τα μέτρα που θα ληφθούν ώστε να μην επαναληφθούν ανάλογες συγχωνεύσεις.
Τα κριτήρια
Η Σοφία Ζαχαράκη απάντησε ότι για τις μεταβολές στα σχολεία και τις συγχωνεύσεις λαμβάνονται υπόψη:
ο αριθμός των μαθητών/τριών, η ορθή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, η χιλιομετρική απόσταση που διανύουν οι μεταφερόμενοι μαθητές/τριες και οι κτιριακές υποδομές «με στόχο τη δημιουργία άρτιων, εξοπλισμένων και επαρκώς στελεχωμένων σχολικών μονάδων».
Επιπλέον, τόνισε πως «σύμφωνα με τη με αριθ. Φ.3/897/97652/Γ1/25.09.2006 ΚΥΑ (ΦΕΚ 1507 Β΄), η οργανικότητα των δημοτικών σχολείων προσδιορίζεται από την αναλογία 15 μαθητών προς έναν δάσκαλο για τα μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια και για τα λοιπά 25 μαθητών προς έναν δάσκαλο».
«Ως προς το ζήτημα της αξιοποίησης του κτιρίου του 9ου Δημοτικού Σχολείου Αιγάλεω, επισημαίνεται ότι σχετικά με τη σχολική στέγη ο ρόλος του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού περιορίζεται στον καθορισμό των χώρων ως προς το είδος, τον αριθμό και το μέγεθος αυτών, που αποτυπώνονται στο εκάστοτε κτιριολογικό πρόγραμμα. Η μέριμνα για την ανέγερση των σχολικών κτιρίων, την επισκευή, συντήρηση και βελτίωση των υποδομών των σχολικών μονάδων εμπίπτει στις αρμοδιότητες των Δήμων» επισημαίνει η υπουργός Παιδείας.
Η απάντηση της Σοφίας Ζαχαράκη
«Απάντηση στην Ερώτηση με αριθμ. πρωτ. 8246/27-8-2025»
Σε απάντηση του ανωτέρω Μέσου Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, κάνουμε γνωστά τα ακόλουθα: Για τις μεταβολές σχολικών μονάδων, που αφορούν σε Ιδρύσεις, Προαγωγές, Υποβιβασμούς, Συγχωνεύσεις και Καταργήσεις σχολικών μονάδων και οι οποίες ισχύουν από το επόμενο σχολικό έτος, εκδίδεται εγκύκλιος του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. σύμφωνα με την οποία ο/η Διευθυντής/ντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης καλείται, εντός ορισμένου χρονοδιαγράμματος, να εισηγηθεί τις όποιες Σχολικές Μεταβολές και ο/η Περιφερειακός/η Διευθυντής/ντρια Εκπαίδευσης καθώς και οι αρμόδιοι Δήμοι να γνωμοδοτήσουν ως προς αυτές. Ειδικότερα, για το σχολικό έτος 2025-2026 εκδόθηκε η με αριθ. 132848/ΓΔ4/0611-2024 εγκύκλιος σύμφωνα με την οποία: α) Οι Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κλήθηκαν να καταχωρίσουν τις προτάσεις τους μέχρι 20-11-2024 για τις συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων και μέχρι 27-11-2024 για τις υπόλοιπες μεταβολές των σχολικών μονάδων της αρμοδιότητάς τους, συμπληρώνοντας και υποβάλλοντας τις σχετικές φόρμες στο Πληροφοριακό Σύστημα myschool και β) Οι Περιφερειακοί Διευθυντές Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης κλήθηκαν να υποβάλουν την εισήγησή τους, στις αντίστοιχες ειδικές φόρμες εισηγήσεων του Myschool, μέχρι 4-12-2024 για τις συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων και μέχρι 16-22024 για τις υπόλοιπες σχολικές μεταβολές, αφού μελετήσουν και επεξεργαστούν τις προτάσεις των Διευθύνσεων περιοχής ευθύνης τους.
Για τις μεταβολές των σχολικών μονάδων πρέπει να λαμβάνονται υπόψη: ο αριθμός των μαθητών/τριών, η ορθή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, η χιλιομετρική απόσταση που διανύουν οι μεταφερόμενοι μαθητές/τριες και οι κτιριακές υποδομές με στόχο τη δημιουργία άρτιων, εξοπλισμένων και επαρκώς στελεχωμένων σχολικών μονάδων. Από την Διεύθυνση Π.Ε. Γ΄ Αθήνας προτάθηκε, μεταξύ των άλλων η συγχώνευση του 9ου Δημοτικού Σχολείου Αιγάλεω «Οδυσσέας Ελύτης» (7θέσιο) με το 14ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω «Διονύσιος Σολωμός» (7θέσιο), σε ένα 12θέσιο - 9ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω «Οδυσσέας Ελύτης» με εκτιμώμενο μαθητικό δυναμικό 180 μαθητές/τριες. Για την προτεινόμενη συγχώνευση εισηγήθηκε θετικά και η ΠΔΕ Αττικής. Στο ΦΕΚ 4552/Β΄/20-08-2025 δημοσιεύθηκε η με αρ. πρωτ. Φ.10/100609/Δ1/19-08-2025 Κ.Υ.Α. «Ιδρύσεις, Καταργήσεις, Συγχωνεύσεις, Υποβιβασμοί και Προαγωγές Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων 2025-2026 - Μετονομασία Τμημάτων Ένταξης», στην οποία συμπεριλαμβάνεται η συγχώνευση του 9ου Δημοτικού Σχολείου Αιγάλεω «Οδυσσέας Ελύτης» με το 14ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω «Διονύσιος Σολωμός», τα οποία συγχωνεύονται από το σχολικό έτος 2025-2026 σε 12θέσιο – 9ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω «Οδυσσέας Ελύτης». Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι σύμφωνα με τη με αριθ. Φ.10/107431/Δ1/05-092025 (Β’ 4776) ΚΥΑ «Αναστολή Εφαρμογής Απόφασης Συγχώνευσης Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης» αναστέλλεται η συγχώνευση του 9ου Δημοτικού Σχολείου Αιγάλεω «Οδυσσέας Ελύτης» (7θέσιο) με το 14ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω «Διονύσιος Σολωμός» (7θέσιο). Περαιτέρω, σύμφωνα με τη με αριθ. Φ.3/897/97652/Γ1/25.09.2006 ΚΥΑ (ΦΕΚ 1507 Β΄), η οργανικότητα των δημοτικών σχολείων προσδιορίζεται από την αναλογία δεκαπέντε (15) μαθητών προς έναν (1) δάσκαλο για τα μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια και για τα λοιπά είκοσι πέντε (25) μαθητών προς έναν (1) δάσκαλο. Τέλος, ως προς το ζήτημα της αξιοποίησης του κτιρίου του 9ου Δημοτικού Σχολείου Αιγάλεω, επισημαίνεται ότι σχετικά με τη σχολική στέγη ο ρόλος του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού περιορίζεται στον καθορισμό των χώρων ως προς το είδος, τον αριθμό και το μέγεθος αυτών, που αποτυπώνονται στο εκάστοτε κτιριολογικό πρόγραμμα. Η μέριμνα για την ανέγερση των σχολικών κτιρίων, την επισκευή, συντήρηση και βελτίωση των υποδομών των σχολικών μονάδων εμπίπτει στις αρμοδιότητες των Δήμων βάσει των άρθρων 75 παρ. Ι τομέας ΣΤ΄ του Ν. 3463/2006, ΦΕΚ 114/Α΄ και 94 παρ. 4 του Ν. 3852/2010, ΦΕΚ 87/Α΄. Περαιτέρω, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 132 του Ν. 4199/2013, ΦΕΚ 216/Α΄ και της Διαπιστωτικής Πράξης αριθμ. Δ16γ/05/483/Γ/2013, ΦΕΚ 2856/Β΄, συντρέχουσα αρμοδιότητα για την υλοποίηση έργων σχολικής στέγης έχει η εταιρεία «Κτιριακές Υποδομές ΑΕ» (ΚΤΥΠ ΑΕ), ως εκπληρούσα τους σκοπούς της συγχωνευόμενης εταιρείας «ΟΣΚ ΑΕ» στον κλάδο των εκπαιδευτικών δομών. Στο πλαίσιο των ανωτέρω αρμοδιοτήτων, η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. (ΠΔ 18/2018, ΦΕΚ 31/Α΄) εκπονεί κτιριολογικά προγράμματα μετά από αίτημα του Δήμου, τα οποία ισχύουν για τις «Κτιριακές Υποδομές ΑΕ» και τους Δήμους όλης της χώρας. Ειδικότερα, με την Υ.Α. 33445/ΣΤ1/24-03-2009 έχουν εγκριθεί από το Υ.ΠΑΙ.Θ.A. δέκα Πρότυπα Κτιριολογικά Προγράμματα με τα οποία καθορίζονται τα ελάχιστα μεγέθη των κτιριακών αναγκών σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ποικίλης δυναμικότητας.
Επίσης, με την εγκύκλιο 133751/ΣΤ1/29-10-2009 καθορίστηκαν τα βασικά προαπαιτούμενα στοιχεία για την εκπόνηση και έγκριση Κτιριολογικών Προγραμμάτων, με σκοπό την ανέγερση, τη προσθήκη σε υφιστάμενη δομή, τη μεταστέγαση μονάδας σε κενό σχολικό κτίριο ή σε κτίριο προς μίσθωση, όπως επίσης τη συστέγαση σχολικής μονάδας με άλλη. Τα εγκεκριμένα Πρότυπα Κτιριολογικά Προγράμματα λειτουργούν υποστηρικτικά για τις δημοτικές αρχές προκειμένου να προβούν στη κατάλληλη επίλυση των στεγαστικών προβλημάτων των σχολικών μονάδων. Στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και ειδικότερα στον σύνδεσμο https://www.minedu.gov.gr/ktiriologika-programmata βρίσκονται αναρτημένες όλες οι σχετικές πληροφορίες που αφορούν στα κτιριολογικά προγράμματα που εκπονεί το τμήμα Α’ Μελετών της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών. Παράλληλα, βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη το πρόγραμμα Ανακαίνισης Σχολικών Κτιρίων «Μαριέττα Γιαννάκου», σε συνεργασία με τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εσωτερικών, καθώς και την Ελληνική Ένωση Τραπεζών, ως εντολοδόχο των τεσσάρων (4) δωρητριών Τραπεζών (Alpha Bank, Eurobank, Εθνική και Πειραιώς) και την «Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.». Το Πρόγραμμα Ανακαίνισης Σχολικών Κτιρίων «Μαριέττα Γιαννάκου» είναι ένα έργο συνολικού ύψους 100 εκατ. ευρώ, τα οποία προέρχονται από τη δωρεά της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, που αφορά παρεμβάσεις σε 426 σχολικές μονάδες, σε 245 Δήμους και στις 13 Περιφέρειες της χώρας. Οι παρεμβάσεις, περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων: Ανακαίνιση χώρων υγιεινής & δημιουργία προσβάσιμων W.C. για ΑμεΑ, Επισκευές ραμπών ΑμεΑ, Εσωτερικοί και εξωτερικοί χρωματισμοί, Βελτιώσεις στον αύλειο χώρο, με γήπεδα μπάσκετ και βόλεϊ, καθώς και παιδικές χαρές σε νηπιαγωγεία. Ο σχεδιασμός του προγράμματος εξασφάλισε την ένταξη τουλάχιστον μίας σχολικής μονάδας ανά Δήμο, δίνοντας προτεραιότητα σε: Ειδικά σχολεία, Μονάδες σε ακριτικές, νησιωτικές και παραμεθόριες περιοχές, Σχολεία σε περιοχές που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές.
Δείτε εδώ αναλυτικά την απάντηση.
Η ερώτηση της βουλεύτριας Νάντιας Γιαννακοπούλου
«Η συγχώνευση του 9ου με το 14ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω αποτελεί εκπαιδευτική υποβάθμιση, απαξίωση των αποφάσεων της τοπικής αυτοδιοίκησης και κοινωνική επιβάρυνση για την πόλη του Αιγάλεω.»
Κυρία Υπουργέ,
Η απόφαση για τη συγχώνευση του 9ου Δημοτικού Σχολείου Αιγάλεω με το 14ο Δημοτικό έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στην τοπική κοινωνία, στους γονείς, στους μαθητές και τις μαθήτριες και στους εκπαιδευτικούς.
Παρά την εκφρασμένη, επανειλημμένα και με κάθε θεσμικό τρόπο, αντίθεση όλων των εμπλεκομένων, το Υπουργείο προχώρησε σε μια επιλογή που σίγουρα δεν ενισχύει, αλλά αποδυναμώνει τη δημόσια εκπαίδευση στην πόλη του Αιγάλεω.
Η απόφαση αυτή, πέραν της προφανούς εκπαιδευτικής της διάστασης, γεννά και σοβαρά κοινωνικά και θεσμικά ζητήματα.
Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές κινδυνεύουν να στοιβαχτούν σε τμήματα με υπερβολικά μεγάλο αριθμό παιδιών, υποβαθμίζοντας την ποιότητα της διδασκαλίας και της μαθησιακής διαδικασίας, με την κατάργηση της αυτονομίας ενός σχολείου να στερεί από την τοπική κοινωνία έναν κρίσιμο εκπαιδευτικό πυρήνα.
Με αυτή την απόφαση σας, αγνοήθηκαν εντελώς οι αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Αιγάλεω, οι οποίες, ήδη από το φθινόπωρο του 2024, είχαν ταχθεί κατηγορηματικά κατά των συγχωνεύσεων και πρακτικά υπονομεύεται η δυνατότητα αξιοποίησης του κτιρίου του 9ου Δημοτικού (πρώην Ζαμπέτα), το οποίο θα μπορούσε να συνεχίσει να εξυπηρετεί εκπαιδευτικές ανάγκες, αν υπήρχε η πολιτική βούληση για την εξασφάλιση και αξιοποίησή του.
Η κοινωνία του Αιγάλεω –γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικοί, τοπικοί φορείς και η δημοτική αρχή– εκφράζει δημοσίως την έντονη αντίδραση και αγανάκτηση της, καθώς αγνοείται συστηματικά και δεν λαμβάνονται υπόψιν οι αποφάσεις της, που αφορούν άμεσα την εκπαιδευτική και κοινωνική ζωή της περιοχής.
Είναι σαφές ότι η διαδικασία που ακολουθήθηκε από το Υπουργείο δεν έλαβε υπόψιν τις δίκαιες και εύλογες ανησυχίες σε παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικούς και Δημοτική Αρχή, οι οποίες βασίζονται σε τεκμηριωμένα επιχειρήματα και υλοποιήσιμες προτάσεις.
Επειδή, η απάντηση του Υπουργείου θα αποτελέσει κρίσιμο δείκτη του κατά πόσον η δημόσια εκπαίδευση αντιμετωπίζεται ως προτεραιότητα, ή ως κοστολογικό μέγεθος σε ένα ανεπαρκέστατο σχέδιο αναδιάρθρωσης.
Επειδή, ήδη , στα πλαίσια του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, σας έχω καταθέσει αρκετές ερωτήσεις και αναφορές όλα τα προηγούμενα χρόνια σχετικά με το κτιριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές και οι μαθήτριες του 9ου Δημοτικού σχολείου Αιγάλεω.
Ερωτάσθε κ.κ Υπουργέ :
1. Με ποια παιδαγωγικά και κοινωνικά κριτήρια προχώρησε το Υπουργείο στη συγχώνευση των δύο σχολείων, παρά τη σαφή και επανειλημμένη αντίθεση της τοπικής κοινωνίας και των θεσμικών της οργάνων;
2. Προτίθεται να επανεξετάσει και να ανακαλέσει την απόφαση, ώστε να αποτραπεί η υποβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και να διασφαλιστεί η εύρυθμη και αυτόνομη λειτουργία κάθε σχολικής μονάδας;
3. Ποιο είναι το σχέδιο του Υπουργείου για την εξασφάλιση του κτιρίου του 9ου Δημοτικού (Ζαμπέτα) και την αξιοποίησή του ως ενεργού σχολικού χώρου, ώστε να καλύψει τις πραγματικές ανάγκες του Δήμου Αιγάλεω;
4. Ποια συγκεκριμένα μέτρα σκοπεύετε να λάβετε ώστε να μην επαναληφθούν ανάλογες συγχωνεύσεις, οι οποίες υπονομεύουν τη δημόσια εκπαίδευση, δημιουργούν κοινωνικές εντάσεις και καταστρατηγούν τον διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες;
Η Βουλευτής
Κωνσταντίνα (Νάντια) Γιαννακοπούλου
Δείτε εδώ αναλυτικά την ερώτηση.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/9
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ