Το κρίσιμο ζήτημα της θεσμικής ενίσχυσης του ρόλου των Ειδικών Παιδαγωγών και της ανάγκης για μόνιμους διορισμούς στους κλάδους ΠΕ61 και ΠΕ71 έφερε στη Βουλή κοινοβουλευτική ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη.
Η ερώτηση επικεντρωνόταν στην κατοχύρωση του ρόλου των εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής ως αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας, με έμφαση στη σημασία της Παράλληλης Στήριξης για τους μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές μαθησιακές ανάγκες.
Στην απάντησή της, η υπουργός παρουσίασε αναλυτικά τα στοιχεία διορισμών μόνιμου προσωπικού στην Ειδική Αγωγή από το 2020 έως και το 2025. Όπως ανέφερε, μόνιμοι διορισμοί έγιναν για 1.742 νηπιαγωγούς (1.665 του κλάδου ΠΕ60 ΕΑΕ και 77 του ΠΕ61), καθώς και για 2.841 δασκάλους (524 ΠΕ70 ΕΑΕ και 2.317 ΠΕ71). Η χαμηλή αναλογία διορισμένων ΠΕ61 αιτιολογείται, σύμφωνα με την Υπουργό, από το γεγονός ότι στην Ελλάδα λειτουργεί μόνο ένα Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής για Νηπιαγωγούς, περιορίζοντας τον αριθμό των αποφοίτων.
Στη συνέχεια, η Σοφία Ζαχαράκη παρέθεσε οδηγίες και κατευθυντήριες γραμμές για την ορθή εφαρμογή της Παράλληλης Στήριξης και της Συνεκπαίδευσης, υπογραμμίζοντας τη σημασία της ενίσχυσης των δομών αυτών για την ισότιμη συμμετοχή των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Δείτε εδώ αναλυτικά την απάντηση της υπουργού Παιδείας.
Οι οδηγίες για την Παράλληλη Στήριξη και Συνεκπαίδευση
1.Η εκπαίδευση και υποστήριξη των μαθητών/μαθητριών, συμπεριλαμβανομένων και όσων έχουν έγκριση παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης, αποτελεί ευθύνη του σχολείου (συνολικά) ως φορέα.
Η έμφαση στην ευθύνη του σχολείου ως φορέα, ενισχύει την ιδέα ότι ένα περιβάλλον μάθησης χωρίς αποκλεισμούς ωφελεί όλους/ες τους μαθητές και τις μαθήτριες προάγοντας την ενσυναίσθηση, την κατανόηση και την ανταλλαγή ιδεών.
2. Η παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αποτελεί έναν ενισχυτικό, ενταξιακό θεσμό, μια εκπαιδευτική προσέγγιση που διέπεται από την ενταξιακή παιδαγωγική και ως εκ τούτου θα πρέπει να υλοποιείται σύμφωνα με τις προτεινόμενες διεθνείς ενταξιακές πρακτικές, ώστε να αποφεύγεται ο διαχωρισμός ή/και ο στιγματισμός των μαθητών/τριών με αναπηρία και να επιτυγχάνονται τα μέγιστα παιδαγωγικά οφέλη.
3. Ο/Η εκπαιδευτικός του θεσμού της παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης είναι εκπαιδευτικός του σχολείου και έτσι θα παρουσιάζεται στους μαθητές. Η παρουσίασή του ΔΕΝ μπορεί να γίνεται με φράσεις, όπως: «(…) μαζί μας στο τμήμα τη φετινή σχολική χρονιά θα είναι και η κυρία ………, η οποία είναι η δασκάλα του/της ………», αλλά: «….μαζί μας στο τμήμα τη φετινή σχολική χρονιά θα είναι και η κυρία ………, με την οποία θα συνεργαζόμαστε για την καλύτερη λειτουργία του τμήματος» .
4. Ο/Η εκπαιδευτικός της Παράλληλης Στήριξης/Συνεκπαίδευσης δεν λειτουργεί, ως προσωπικός δάσκαλος των μαθητών/τριων που υποστηρίζει, αλλά ως καταλύτης/διευκολυντής για τη μετάβασή τους από την εξατομικευμένη βοήθεια, στην αυτόνομη λειτουργία εντός της τάξης. Η διεθνής ερευνητική δραστηριότητα καταδεικνύει πως η παροχή συνεχούς και υψηλού βαθμού υποστήριξης των μαθητών/τριών με αναπηρία μέσω της παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης ενέχει τον κίνδυνο να παρεμποδίσει την πρόοδό τους και να καταστούν άτομα μη παραγωγικά.
5. Η εξατομικευμένη υποστήριξη μπορεί, αρχικά, να στοχεύει στην άμεση και αποκλειστική καθοδήγηση του/της μαθητή/τριας, ωστόσο, προοδευτικά, ο/η εκπαιδευτικός της παράλληλης στήριξης/συνεκπαίδευσης οφείλει να αναζητά τρόπους για να διευρύνει την αυτονομία του/της μαθητή/τριας και να «απομακρύνεται» διακριτικά ώστε να αρχίσει να λειτουργεί ως συνεργάτης του/της εκπαιδευτικού της τάξης, επανερχόμενος στον/στην συγκεκριμένο μαθητή/τρια όταν υπάρχει ανάγκη. Η υλοποίηση Εξατομικευμένου Προγράμματος Εκπαίδευσης δεν ταυτίζεται με τη διδασκαλία «ένας προς έναν».
Η υποστήριξη με τη μορφή 1:1 μπορεί να αποτελεί μέρος της εφαρμογής του ΕΠΕ.
6. Ο/Η εκπαιδευτικός που διδάσκει στο τμήμα και ο/η εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξηςσυνεκπαίδευσης συνεργάζονται συνεχώς υποχρεωτικά για την ολόπλευρη υποστήριξη των μαθητών/μαθητριών με έγκριση παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης, καθώς και του συνόλου των μαθητών/τριων του τμήματος.
7. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως ο/η εκπαιδευτικός της παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης και ο/η εκπαιδευτικός της τάξης συνεργάζονται (συνδυαστικά με το ΕΠΕ) σε επίπεδο: α) σχεδιασμού και προγραμματισμού της διδασκαλίας και β) εφαρμογής των διαφοροποιημένων παρεμβάσεων. Απώτερο στόχο του συνεργατικού μοντέλου διδασκαλίας αποτελεί η ενσωμάτωση συγκεκριμένων διαφοροποιημένων πρακτικών και παρεμβάσεων στο πλαίσιο της συνδιδασκαλίας, οι οποίες υποστηρίζουν τις εξατομικευμένες ανάγκες του/της κάθε μαθητή/τριας στο πλαίσιο της τάξης-ομάδας με σκοπό την αυτονομία/ανεξαρτησία και την πρόοδο των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
8. Η Διαφοροποιημένη Διδασκαλία δεν ταυτίζεται με την Εξατομικευμένη Διδασκαλία. Η εξατομικευμένη μπορεί (όταν χρειάζεται) να αποτελεί τεχνική της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας.
9. Το Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης (ΕΠΕ) αποτελεί παιδαγωγικό κείμενο δυναμικού και εξελίξιμου χαρακτήρα, το οποίο σχεδιάζεται και υλοποιείται με συνεργατικές διαδικασίες.
• Για όλους/όλες τους/τις μαθητές/μαθήτριες που υποστηρίζονται από τον θεσμό της παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης τηρείται ατομικός φάκελος (27922/Γ6/2007 Υ.Α. – Β΄449).
Ο ατομικός φάκελος φυλάσσεται με ευθύνη του/της Διευθυντή/ντριας του σχολείου και για στοιχεία του φακέλου ενημερώνονται όλα τα μέλη του προσωπικού του σχολείου που εμπλέκονται στην εκπαίδευση του/της μαθητή/τριας, με σκοπό την καλύτερη υποστήριξή του/της σε μαθησιακό και ψυχοκοινωνικό επίπεδο. Για όλους ισχύει το επαγγελματικό και επιστημονικό απόρρητο των πληροφοριών.
Η ερώτηση στη Βουλή
«Ανάγκη για άμεσους διορισμούς εκπαιδευτικών ΠΕ61/71 και θεσμική κατοχύρωση του ρόλου του Ειδικού Παιδαγωγού»
Κυρία Υπουργέ,
Η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ωστόσο, η διαρκής υποστελέχωση των δομών, η ανεπαρκής κατανομή οργανικών θέσεων ΠΕ61/71 και η έλλειψη σταθερών διορισμών υπονομεύουν την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και την ισότιμη πρόσβαση των μαθητών.
Η Πολιτεία οφείλει να εγγυάται θεσμικά, ουσιαστικά και αδιαπραγμάτευτα το δικαίωμα στην μάθηση. Είναι απαραίτητη τόσο η Ίδρυση νέων οργανικών θέσεων ΠΕ61/71 σε όλες τις εκπαιδευτικές δομές, όσο και το σταθερό και δίκαιο σύστημα διορισμών με βάση τις πραγματικές ανάγκες, ενώ αναγκαία είναι και η θεσμική ενίσχυση του ρόλου του Ειδικού Παιδαγωγού.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω και επειδή η ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής είναι κοινωνική και ηθική υποχρέωση της Πολιτείας,
Ερωτάται η κ. Υπουργός:
1. Ποιος είναι ο προγραμματισμός μόνιμων διορισμών ΠΕ61/71 για τα επόμενα έτη και πώς διαμορφώνεται η κατανομή τους ανά Περιφέρεια;
2. Είναι στις προθέσεις σας η ίδρυση νέων οργανικών θέσεων Ειδικής Αγωγής βάσει των αυξανόμενων αναγκών των μαθητών;
3. Υπάρχει πρόβλεψη για αναλογική αύξηση των διορισμών Ειδικής Αγωγής σε σχέση με τη Γενική Εκπαίδευση;
4. Ποιες πρωτοβουλίες αναλαμβάνει το Υπουργείο για τη θεσμική αναγνώριση του ρόλου του Ειδικού Παιδαγωγού ως αναπόσπαστου μέρους της εκπαιδευτικής διαδικασίας;
Η ερωτώσα Βουλευτής
ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΟΦΙΑ – ΧΑΪΔΩ
Δείτε εδώ αναλυτικά την ερώτηση.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/9
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ