vivlio
Ένα ή δύο λάμδα; Το γλωσσικό δίλημμα των ρημάτων «αγγέλλω» και «βάλλω»

Η ορθογραφία των ρημάτων «αγγέλλω» και «βάλλω» –καθώς και των παραγώγων τους– αποτελεί μια από τις συνηθέστερες παγίδες της ελληνικής γλώσσας, ακόμα και για ανθρώπους με υψηλό γλωσσικό επίπεδο. Το δίλημμα ανάμεσα στο ένα ή τα δύο λάμδα εμφανίζεται συχνά σε γραπτά κειμένων, άρθρων αλλά και επίσημων εγγράφων, προκαλώντας σύγχυση και αβεβαιότητα. Πότε γράφουμε «παραγγέλλω» και πότε «παρήγγειλα»; Γιατί λέμε «επέβαλα» αλλά «επιβάλλω»;

Το φαινόμενο αυτό δεν είναι τυχαίο, ούτε αυθαίρετο. Αντιθέτως, βασίζεται σε ένα σταθερό γλωσσικό κανόνα που έχει τις ρίζες του τόσο στην ετυμολογία όσο και στη σημασιολογική διαφοροποίηση των ρημάτων ανάλογα με το χρόνο και το είδος της ενέργειας. Το παρόν άρθρο επιχειρεί να αποσαφηνίσει πλήρως αυτόν τον κανόνα και να προσφέρει πρακτικές οδηγίες για τη σωστή γραφή αυτών των ρημάτων, φωτίζοντας ταυτόχρονα την ιστορική και γραμματική τους βάση.

1. Θεμελιώδης κανόνας: Χρόνος και μορφή της ενέργειας

Σύμφωνα με φιλόλογους, όπως ο Αποστόλης Ζυμβραγάκης:

  • Εξακολουθητικοί χρόνοι (ενεστώτας, παρατατικός, εξακολουθητικός μέλλοντας) γράφονται με δύο λάμδα –λλ–, καθώς δηλώνουν διάρκεια ή επανάληψη.

  • Στιγμιαίοι ή συντελεσμένοι χρόνοι (αοριστός, στιγμιαίος μέλλοντας, παρακείμενος, υπερσυντέλικος, συντελεσμένος μέλλοντας) γράφονται με ένα λάμδα –λ–, καθώς αναφέρονται σε μεμονωμένη ενέργεια.

Παράδειγμα από το ρήμα «μεταβάλλω»:

  • εξακολουθητικοί χρόνοι: μεταβάλλω, μετέβαλλα, θα μεταβάλλω, να μεταβάλλω → –λλ–

  • στιγμιαίοι/συντελεσμένοι χρόνοι: μετέβαλα, θα μεταβάλω, έχω μεταβάλει → –λ– 

2. Απόδοση του κανόνα στην καθημερινή χρήση

Σε άρθρα όπως της Philologist‑ina διατυπώνεται απλά:

  • –λλ–: όταν η δράση είναι διαρκής (π.χ. «επικρατώ»),

  • –λ–: όταν η δράση είναι στιγμιαία ή ολοκληρωμένη (π.χ. «επέβαλα»).

3. Ετυμολογικές ρίζες – Αρχαίο υπόβαθρο

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι η ετυμολογική εξήγηση που δίνει ο συγγραφέας Sarantakos:

  • Στον ενεστώτα, υπάρχει αφομοίωση μέσω του αρχαιοελληνικού «‑jω», π.χ. βαλ‑jω → βάλλω.

  • Στον αόριστο, το επίθημα είναι άλλο (‑ον) και προκαλεί σίγηση και αλλαγή φωνής, π.χ. ήγγελσα → ήγγειλα, δηλαδή απαλύνει το διπλό λάμδα σε απλό.

4. Ορισμένα παραδείγματα

Ρήμα / ΠαράγωγοΕνοτητα Δράσης → –λλ–Στιγμιαία – Συντέλεση → –λ–
βάλλωβάλλω, μετέβαλλα, θα μεταβάλλωμετέβαλα, θα μεταβάλω
αγγέλλωαγγέλλω, παρήγγελλα, θα αγγέλλωήγγειλα, θα αγγείλω
παραγγέλλωπαραγγέλλω, παρήγγειλαπαρήγγειλα ή παρήγγειλα? – προσοχή
επιβάλλωεπιβάλλω, επέβαλλαεπέβαλα
υποβάλλωυποβάλλω, υποέβαλλαυπέβαλα

Ειδικά για το «αγγέλλω» και τα παράγωγά του:

  • Διπλό –λλ– στις μορφές του ενεστώτα & παρατατικού: π.χ. «παραγγέλλω», «παρήγγελλα»

  • Ένα –λ– στους υπόλοιπους χρόνους: «παρήγγειλα», «θα παραγγείλω», «έχω παραγγείλει».

5. Πρακτική τεχνική: χρήση συνωνύμου

Για να διακρίνουμε εύκολα τη σωστή γραφή:

  • Αν μπορούμε να αντικαταστήσουμε με συνώνυμο που δηλώνει διάρκεια/συνεχόμενη δράση–λλ–.

  • Αν είναι ενέργεια μια φορά, στοχευμένη–λ–

 

Παράδειγμα:

  • «να μεταβάλλει» → «να αλλάζει» → διαρκής δράση → 2 λ

  • «θα υποβάλουν» → «θα δώσουν» → στιγμιαία → 1 λ

Πώς να αποφεύγετε τα λάθη

  1. Εννοιολογικός διαχωρισμός: εάν το ρήμα περιγράφει συνεχή/επαναλαμβανόμενη δράση → γράφετε με –λλ–. Εάν αναφέρεται σε μία μεμονωμένη ενέργεια → γράφετε με –λ–.

  2. Έλεγχος χρόνου:

    • Ενεστώτας, παρατατικός, εξακολ. μέλλοντας–λλ–.

    • Αόριστος, στιγμιαίος μέλλοντας, παρακείμενος, υπερσυντέλικος–λ–.

  3. Ετυμολογία – Αφομοίωση: Ο διπλασιασμός του λάμδα ανάγεται στην ιστορική αφομοίωση από το αρχαιοελληνικό «‑jω» στη μετοχή.

  4. Μνημονικό κόλπο: αντικατάσταση με συνώνυμο σε ώρα αμφιβολίας — αν «διαρκεί», βάλτε –λλ–.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 7/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

φοιτητες
Πολυτεχνείο Κρήτης: Με μαντινάδες η ορκωμοσία των Μηχανικών Παραγωγής
Σε κλίμα χαράς τηρώντας τα έθιμα των Κρητικών, τελέστηκε η ορκωμοσία των φοιτητών του Τμήματος Παραγωγής και Διοίκησης (βίντεο)
Πολυτεχνείο Κρήτης: Με μαντινάδες η ορκωμοσία των Μηχανικών Παραγωγής
μπουλινγκ
Κύμα σχολικής βίας στον Βόλο: 13 περιστατικά ξυλοδαρμών και ληστειών μέσα σε μία εβδομάδα
Έκρηξη βίας στα σχολεία του Βόλου: 13 περιστατικά ξυλοδαρμών ακόμη και ληστειών μέσα σε μία εβδομάδα
Κύμα σχολικής βίας στον Βόλο: 13 περιστατικά ξυλοδαρμών και ληστειών μέσα σε μία εβδομάδα