Τμήματα Ένταξης 2025-2026: Νέο πλαίσιο στελέχωσης – Συγκριτική ανάλυση παλιού και νέου νόμου και επιπτώσεις στην εκπαίδευση
Τμήματα Ένταξης 2025-2026: Νέο μοντέλο στελέχωσης – Αναλυτική σύγκριση με το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο και οι συνέπειες για το εκπαιδευτικό σύστημα

Η νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε πρόσφατα εισάγει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο στελέχωσης των Τμημάτων Ένταξης (Τ.Ε.) σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.

Η αναθεώρηση του ν. 3699/2008 επιδιώκει μεγαλύτερη ευελιξία, σαφήνεια και προσαρμογή στις πραγματικές ανάγκες μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ενώ διαφοροποιεί ουσιαστικά τα κριτήρια που ίσχυαν μέχρι σήμερα.

Κύριες αλλαγές – Συγκριτική προσέγγιση

1. Νηπιαγωγεία

  • Νέο καθεστώς:

    • Έως 60 μαθητές: 1 εκπαιδευτικός ΠΕ61 ή ΠΕ60.ΕΑΕ

    • Πάνω από 60 μαθητές, εκ των οποίων τουλάχιστον 6 με έκθεση ΚΕΔΑΣΥ: 2 εκπαιδευτικοί

  • Σε σχέση με το παλαιό:

    • Προηγουμένως δεν υπήρχε τόσο σαφής διαχωρισμός για τα νηπιαγωγεία· τα κριτήρια ήταν ενιαία με τα δημοτικά και βασίζονταν σε συνολικό αριθμό μαθητών χωρίς ειδική αναφορά σε ΚΕΔΑΣΥ.

2. Δημοτικά Σχολεία

  • Νέο καθεστώς:

    • Έως 200 μαθητές: 1 εκπαιδευτικός ΠΕ71 ή ΠΕ70.ΕΑΕ

    • Πάνω από 200 μαθητές και τουλάχιστον 12 με έκθεση ΚΕΔΑΣΥ: 2 εκπαιδευτικοί

  • Διαφορά με το παλιό πλαίσιο:

    • Το προηγούμενο όριο ήταν 250 μαθητές, ενώ οι διαγνώσεις μπορούσαν να προέρχονται και από άλλους δημόσιους φορείς (ΚΕΣΥ, νοσοκομεία). Πλέον απαιτείται αποκλειστικά αξιολόγηση από ΚΕΔΑΣΥ.

3. Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσια – Λύκεια)

  • Νέο καθεστώς:

    • Έως 250 μαθητές: 1 ΠΕ02 (Φιλόλογος) και 1 ΠΕ03 (Μαθηματικός) με ΕΑΕ

    • Πάνω από 250 μαθητές, με τουλάχιστον 15 διαγνώσεις ΚΕΔΑΣΥ: Προστίθεται 1 ΠΕ04 (Φυσικών Επιστημών)

    • Κατανομή ειδικοτήτων ΠΕ04: 42% Φυσικοί, 20% Χημικοί, 20% Βιολόγοι, 18% Γεωλόγοι

  • Παλαιό πλαίσιο:

    • Η στελέχωση δεν ήταν τόσο εξειδικευμένη ως προς τις ειδικότητες ΠΕ04 και δεν υπήρχε ποσοστιαία κατανομή.

4. Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.)

  • Καινοτομία νέου νόμου:

    • Προβλέπεται για πρώτη φορά δυνατότητα στελέχωσης Τ.Ε. με εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων ΠΕ80-ΠΕ90 με εξειδίκευση στην ΕΑΕ, κατόπιν εισήγησης του διευθυντή και πρότασης Ε.Δ.Υ.

  • Σημασία:

    • Εξασφαλίζεται προσαρμογή στις ιδιαιτερότητες των επαγγελματικών κατευθύνσεων και ενισχύεται η στήριξη μαθητών με ειδικές ανάγκες στον τεχνικό τομέα.

5. Ειδικές Περιπτώσεις

  • Δίνεται η δυνατότητα τοποθέτησης εκπαιδευτικών άλλων κλάδων σε Τ.Ε. μαθητών με προβλήματα όρασης ή ακοής, υπό την προϋπόθεση πιστοποιημένης γνώσης Braille ή επάρκειας στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (ΕΝΓ).

Επιπτώσεις και προοπτικές

  • Αυστηρότερα κριτήρια: Τα νέα όρια μαθητών και οι απαιτήσεις για εκθέσεις αποκλειστικά από ΚΕΔΑΣΥ καθιστούν το σύστημα πιο στοχευμένο, αλλά και πιο απαιτητικό για τις σχολικές μονάδες.

  • Ενίσχυση προσχολικής εκπαίδευσης: Η διακριτή αντιμετώπιση νηπιαγωγείων αποτελεί ουσιαστικό βήμα για έγκαιρη παρέμβαση.

  • Προσαρμογή στα ΕΠΑ.Λ.: Η πρόβλεψη στελέχωσης τους καλύπτει ένα χρόνιο κενό στην ειδική αγωγή της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

  • Εξειδίκευση προσωπικού: Η κατανομή ανά ειδικότητα (π.χ. ΠΕ04) αποσκοπεί στην κάλυψη πλήρους φάσματος μαθησιακών αναγκών στα μαθήματα φυσικών επιστημών.

  • Εξορθολογισμός πόρων: Με την αναπροσαρμογή των ορίων (200 μαθητές στα δημοτικά αντί 250), αναμένεται καλύτερη κατανομή προσωπικού ανά σχολείο.

Το νέο νομοθετικό πλαίσιο και το νέο καθεστώς αναφορικά με τα Τμήματα Ένταξης παρουσίασε ο εκπαιδευτικός και διαχειριστής της εκπαιδευτικής ομάδας στο f.b “Εκπαιδευτικοί Βθμιας (ΓΕΝΙΚΗΣ & ΤΕΧΝΙΚΗΣ Εκπαίδευσης)” Μάριος Μαγιολαδίτης.

Τμήματα Ένταξης

Τμήματα Ένταξης: Συγκρίσεις μεταξύ νέου και παλιού νόμου

Τμήματα Ένταξης

Ο τρόπος λειτουργίας των Τ.Ε. (άρθρο 117)

Τα Τ.Ε. λειτουργούν με δύο (2) διαφορετικούς τύπους προγραμμάτων: γα) Κοινό και εξειδικευμένο πρόγραμμα, που καθορίζεται με πρόταση του οικείου ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. για τους μαθητές με ηπιότερης μορφής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Στα Τ.Ε. μπορούν να υποστηρίζονται και μαθητές με μόνη την εισήγηση της Ε.Δ.Υ. ή του συλλόγου διδασκόντων, η οποία υποβάλλεται μετά από γνώμη του Συμβούλου Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης, ο οποίος έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας για την ενταξιακή εκπαίδευση ή, εάν δεν υφίσταται, του Συμβούλου Εκπαίδευσης που έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας και μέχρι την έκδοση της αξιολογικής έκθεσης από το ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., με τη συναίνεση των γονέων ή κηδεμόνων.

Σε περιπτώσεις συστεγαζόμενων σχολικών μονάδων, τα Τ.Ε. δύνανται να συνενώνονται μέχρι του μέγιστου αριθμού δώδεκα (12) μαθητών ανά Τ.Ε.. γβ) Εξειδικευμένο ομαδικό ή εξατομικευμένο πρόγραμμα διευρυμένου ωραρίου, που καθορίζεται με πρόταση του οικείου ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., για τους μαθητές με σοβαρότερης μορφής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίες δεν καλύπτονται από αντίστοιχες με το είδος και τον βαθμό αυτοτελείς σχολικές μονάδες. Το εξειδικευμένο πρόγραμμα μπορεί να είναι ανεξάρτητο από το κοινό, σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών. Στις περιπτώσεις αυτές η συνδιδασκαλία γίνεται σύμφωνα με τις προτάσεις του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ή της Ε.Δ.Υ.. Στα τμήματα που φοιτούν μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, και στα οποία έχει συμπληρωθεί ο μέγιστος αριθμός μαθητών, ο αριθμός αυτός μειώνεται σε αναλογία, για κάθε μαθητή με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, κατά τρεις (3) μαθητές λιγότερους και οι μαθητές κατανέμονται εξίσου στα τμήματα της ίδιας τάξης κατόπιν απόφασης του συλλόγου διδασκόντων της σχολικής μονάδας και έγκρισης του αρμόδιου Συμβούλου Εκπαίδευσης.

Οι αξιολογικές εκθέσεις (άρθρο 117)

Οι μαθητές με Αξιολογική Έκθεση ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. που εμπίπτουν στην κατηγορία των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίοι φοιτούν σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, μπορεί να κατανέμονται σε τμήματα της ίδιας τάξης της οικείας σχολικής μονάδας, ως εξής:

i) Ο αριθμός των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που προβλέπονται στην παρ. 1 του άρθρου 3 και στην παρ. 2 του άρθρου 3, εκτός των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών, όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, δεν μπορεί να είναι ανώτερος του ενός (1) ανά τμήμα.

Αν ύστερα από την κατανομή των μαθητών σε τμήματα της ίδιας τάξης προκύπτει ότι ο αριθμός των μαθητών του προηγούμενου εδαφίου είναι ανώτερος του ενός (1), ο αριθμός των μαθητών του τμήματος μπορεί να μειώνεται και να υπολείπεται συνολικά κατά τρεις (3) μαθητές από τον μέγιστο προβλεπόμενο από τις ισχύουσες διατάξεις αριθμό μαθητών ανά τμήμα, εφόσον στο σχολείο δεν λειτουργεί Τμήμα Ένταξης ή δεν παρέχεται υποστήριξη από εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης – συνεκπαίδευσης στο συγκεκριμένο τμήμα.

ii) Ο αριθμός των μαθητών με διαγνωσμένες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, δεν μπορεί να είναι ανώτερος των τεσσάρων (4) ανά τμήμα. Αν ύστερα από την κατανομή των μαθητών σε τμήματα της ίδιας τάξης προκύπτει ότι ο αριθμός των μαθητών του προηγούμενου εδαφίου είναι ανώτερος των τεσσάρων (4), ο αριθμός των μαθητών του τμήματος μπορεί να μειώνεται και να υπολείπεται συνολικά κατά τρεις (3) μαθητές από τον μέγιστο προβλεπόμενο από τις ισχύουσες διατάξεις αριθμό μαθητών ανά τμήμα, εφόσον στο σχολείο δεν λειτουργεί Τμήμα Ένταξης ή δεν παρέχεται υποστήριξη από εκπαιδευτικό Παράλληλης Στήριξης – Συνεκπαίδευσης στο συγκεκριμένο τμήμα.

Η κατά τα προηγούμενα εδάφια μείωση πραγματοποιείται με απόφαση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ύστερα από εισήγηση του αρμόδιου Διευθυντή Εκπαίδευσης.

Ο Διευθυντής Εκπαίδευσης κατά τη διατύπωση της εισήγησης λαμβάνει υπόψη σχετική απόφαση του συλλόγου διδασκόντων και γνώμη του Συμβούλου Εκπαίδευσης Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης και του αρμόδιου Συμβούλου Παιδαγωγικής Ευθύνης.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΟΦ: Ανακαλείται παρτίδα του δημοφιλούς αντιβιοτικού Fucidin – Τι επικίνδυνο βρέθηκε στα χάπια

Voucher 2250 ευρώ σε ανέργους με ΚΑΥΑΣ DYPAHS - ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΑΜΕΣΑ ΣΤΟ ΕΚΕΚ ΕΔΩ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 1/8

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

samaras
Αντώνης Σαμαράς: «Αλαζόνας και πολιτικά θρασύς ο Μητσοτάκης – Η ΝΔ έχει υποστεί μετάλλαξη»
«Η Νέα Δημοκρατία έχει υποστεί μετάλλαξη – παραγγέλνεις ΝΔ και σου έρχεται στο πιάτο Ποτάμι, Σημιτικό ΠΑΣΟΚ και… ολίγη από ΝΔ»
Αντώνης Σαμαράς: «Αλαζόνας και πολιτικά θρασύς ο Μητσοτάκης – Η ΝΔ έχει υποστεί μετάλλαξη»
elmepa eidiki agwgi
Σταθερά στην κορυφή: Σε ανοδική πορεία στην Κρήτη το Τμήμα ΔΕΤ του ΕΛΜΕΠΑ
Στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (ΔΕΤ) του ΕΛΜΕΠΑ, σύμφωνα με τα φετινά αποτελέσματα των πανελληνίων εξετάσεων, πέτυχαν 134 φοιτητές...
Σταθερά στην κορυφή: Σε ανοδική πορεία στην Κρήτη το Τμήμα ΔΕΤ του ΕΛΜΕΠΑ
apoliseis.jpg
«Εκδικητική απόλυση» εκπαιδευτικού από μεγάλο φροντιστηριακό οργανισμό
Σωματεία: “Απειλείσαι αν απεργήσεις, απολύεσαι αν συνδικαλίζεσαι” – Ζητούν να παρθούν πίσω οι απολύσεις εκπαιδευτικών
«Εκδικητική απόλυση» εκπαιδευτικού από μεγάλο φροντιστηριακό οργανισμό
atm_trapeza
Αυξήσεις-«ανάσα» στις συντάξεις: Πόσα ευρώ θα δουν οι δικαιούχοι κάθε μήνα - Πληρωμές Σεπτεμβρίου

Αυξήσεις από 14 έως 81 ευρώ τον μήνα έρχονται για εκατοντάδες χιλιάδες

Αυξήσεις-«ανάσα» στις συντάξεις: Πόσα ευρώ θα δουν οι δικαιούχοι κάθε μήνα - Πληρωμές Σεπτεμβρίου