Ένα από τα κρίσιμα ζητήματα της νέας σχολικής χρονιάς 2025-2026 είναι η διαδικασία στελέχωσης των νεοϊδρυθέντων Τμημάτων Ένταξης (Τ.Ε.), μετά την έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης 91357/Δ3 (ΦΕΚ 3955/23-07-2025) που ιδρύει δεκάδες νέες δομές σε σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Ωστόσο, η πρόσφατη ρύθμιση που εισάγεται μέσω του άρθρου 77 του Ν. 5218/2025 και αφορά αποκλειστικά τη φετινή σχολική χρονιά (2024-2025), έχει προκαλέσει αντιδράσεις στην εκπαιδευτική κοινότητα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.).
Συγκεκριμένα, η νέα διάταξη προβλέπει ότι οι οργανικές θέσεις στα Τμήματα Ένταξης θα διατεθούν πρωτίστως σε εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στη διάθεση των ΠΥΣΔΕ, αφήνοντας εκτός διαδικασίας διεκδίκησης όσους ήδη κατέχουν οργανική θέση σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής (ΣΜΕΑΕ) ή σε άλλα Τμήματα Ένταξης – ακόμη και αν διαθέτουν πολλαπλάσια μόρια μετάθεσης.
Οι αιρετοί εκπαιδευτικοί από υπηρεσιακά συμβούλια της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καταγγέλλουν ότι η ρύθμιση αυτή αναιρεί την αρχή της ισότητας, δημιουργεί «δύο ταχύτητες» μεταξύ των εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε. και εγκλωβίζει για χρόνια όσους έχουν ήδη οργανική θέση, στερώντας τους τη δυνατότητα βελτίωσης ή μετάθεσης σε πιο κοντινές περιοχές συμφερόντων τους.
Στην ανοικτή επιστολή τους προς την Υπουργό Παιδείας:
Υπενθυμίζουν το χρονολόγιο των αποφάσεων (2019, 2021, 2025) που οδήγησαν στην ίδρυση των νέων Τμημάτων Ένταξης.
Αναλύουν τις παρενέργειες της νομοθετικής ρύθμισης και τα αντιφατικά σημεία της σε σχέση με το υφιστάμενο πλαίσιο (ΠΔ 50/1996 και 100/1997).
Θέτουν τεχνοκρατικές προτάσεις για ισόνομη διαδικασία, όπως: δημιουργία νέου πίνακα Γ Ειδικής Αγωγής που να περιλαμβάνει τα νέα κενά, δυνατότητα βελτίωσης θέσης για όλους τους εκπαιδευτικούς Ε.Α.Ε., καθώς και εκ νέου άνοιγμα του ΟΠΣΥΔ για αιτήσεις μετάθεσης.
Οι συντάκτες της επιστολής ζητούν από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ να εξετάσει άμεσα διορθωτικές κινήσεις, ώστε η στελέχωση των νέων δομών να μην δημιουργήσει νέα ρήγματα στην ήδη πιεσμένη κοινότητα της Ειδικής Αγωγής.
Αναλυτικά η επιστολή
Ανοικτή Επιστολή στην Υπουργό Παιδείας - Ισόνομος Τρόπος κάλυψης οργανικών κενών νεοϊδρυθέντων Τμημάτων Ένταξης
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ Παιδείας,
Ένα επίκαιρο θέμα που αφορά την εκπαιδευτική κοινότητα τόσο θετικά όσο και αρνητικά είναι η ίδρυση των τμημάτων ένταξης. Κανείς δεν παραβλέπει την μεγάλη επιτυχία της δημιουργίας των νέων τμημάτων ένταξης που ανακουφίζει γονείς - μαθητές - εκπαιδευτικούς.
Η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΥΠΑΙΘ ζήτησε από τις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης προτάσεις για ίδρυση Τμημάτων Ένταξης σε σχολικές μονάδες.
Ενδεικτικά μνημονεύουμε τα έγγραφα του 2019, του 2021 και του 2025.
1. Στις 7 Μαρτίου 2019 η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Τμήμα Β΄ του ΥΠΑΙΘ απέστειλε στις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης το υπ’ αριθμ. 36380 /Δ3/ 07-03-2019 έγγραφο με θέμα: «Υποβολή προτάσεων για ίδρυση, κατάργηση τμημάτων ένταξης (Τ.Ε.) σε σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.»
2. Στις 27 Απριλίου 2021 η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Τμήμα Β΄ του ΥΠΑΙΘ απέστειλε στις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης το υπ’ αριθμ. 48132/Δ3/27-04-2021 έγγραφο με θέμα: «Υποβολή προτάσεων για ίδρυση Τμημάτων Ένταξης (Τ.Ε.) σε δημόσιες σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Γενικής και Επαγγελματικής Κατεύθυνσης.» Οι προτάσεις κατατέθηκαν και βρισκόμασταν σε αναμονή οψέποτε το υπουργείο αποφασίσει να ιδρύσει τα Τμήματα Ένταξης.
3. Στις 13 Ιουνίου 2025 η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΥΠΑΙΘΑ απέστειλε στις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης το υπ’ αριθμ. 70271/Δ3/13-06-2025 έγγραφο με θέμα: «Εισήγηση αναγκαιότητας ίδρυσης Τμήματος Ένταξης σε σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης»
Με ιδιαίτερη ικανοποίηση και χαρά ενημερωθήκαμε για την υπ’ αριθμ. 91357/Δ3 (ΦΕΚ 3955 Τεύχος Β’/23-07-2025) Κοινή Υπουργική Απόφαση με θέμα: «Ιδρύσεις Τμημάτων Ένταξης (Τ.Ε.) σε δημόσιες σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.»
Προ της δημοσιοποίησης της Κοινής Υπουργικής Απόφασης περί ιδρύσεως Τμημάτων Ένταξης ψηφίστηκε ο νόμος 5218/2025 (ΦΕΚ 125 Τεύχος Α 14 Ιουλίου 2025) όπου το άρθρο 77 αυτού έχεις ως θέμα:
Άρθρο 77
- Ζητήματα εκπαιδευτικού προσωπικού της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης –
- Προσθήκη άρθρου 13B στον ν. 1566/1985,
- προσθήκη παρ. 4 στο άρθρο 35 του ν. 3699/2008,
- τροποποίηση άρθρου 200 ν. 5094/2024
Σε ένα άσχετο νόμο υπεισέρχονται θέματα του Υπουργείου Παιδείας που δυστυχώς πέρασαν απαρατήρητα.
Η παράγραφος 1 του άρθρου αυτού αναφέρεται αποκλειστικά και μόνον στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Η παράγραφος 2 του άρθρου αυτού αναφέρει τα εξής:
«2. Στο άρθρο 35 του ν. 3699/2008 (Α’ 199), περί μεταβατικών και καταργούμενων διατάξεων, προστίθεται παρ. 4 ως εξής:
«4. Κατά το σχολικό έτος 2024-2025, οι οργανικές θέσεις κατά κλάδο και ειδικότητα, που προκύπτουν κατόπιν έκδοσης της κοινής απόφασης της περ. β) της παρ. 4 του άρθρου 34 και σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 6, διατίθενται για την οριστική τοποθέτηση εκπαιδευτικών που βρίσκονται στη διάθεση των περιφερειακών υπηρεσιακών συμβουλίων και την εξέταση εμπρόθεσμων αιτήσεων μετάθεσης, οι οποίες δεν ικανοποιήθηκαν ως προς οποιαδήποτε επιλογή. Οι οργανικές θέσεις που απομένουν κενές, μετά από την εξέταση των ως άνω αιτήσεων μετάθεσης, διατίθενται για διορισμό.»
Στις 25 Ιουλίου 2025 αποστέλλεται από το Τμήμα Β΄ Κινητικότητας Εκπαιδευτικού Προσωπικού Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του ΥΠΑΙΘΑ στις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης το υπ’ αριθμ.92851/Ε2/25-07-2025 έγγραφό του με θέμα:
«Προσδιορισμός οργανικών θέσεων στα νεοϊδρυθέντα Τμήματα Ένταξης και τοποθετήσεις εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης».
Τα ανωτέρω αποτελούν το χρονολόγιο μέχρι την ανακοίνωση της διαδικασίας τοποθέτησης των εκπαιδευτικών σε οργανικά κενά των νεοϊδρυθέντων Τμημάτων Ένταξης τον Ιούλιο του 2025.
Με την παρούσα επιστολή, εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μας για τον τρόπο κάλυψης των οργανικών θέσεων για τα νέα Τμήματα Ένταξης που δημιουργήθηκαν το 2025, διότι:
Αναδύει ζητήματα αδικίας και αποκλεισμού για μία σημαντική ομάδα εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε. δηλαδή στην ουσία καταργεί την ισότητα στους εκπαιδευτικούς Ε.Α.Ε., όπως αυτή προβλέπεται από το Ελληνικό Σύνταγμα που υπηρετούν ήδη σε:
- Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Σ.Μ.Ε.Α.Ε.), όπως ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ., Ειδικά Γυμνάσια και Λύκεια, Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.,
- Τμήματα Ένταξης.
Και γινόμαστε πιο ακριβείς, σαφείς και στοχευμένοι:
Η ως άνω νομοθεσία αναφέρει την τοποθέτηση των εκπαιδευτικών που βρίσκονται στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ στα άρτι ανακοινωθέντα οργανικά κενά των νεοϊδρυθέντων Τμημάτων Ένταξης. Είναι γνωστό στους γνωρίζοντες τα της εκπαιδευτικής νομοθεσίας ότι ο εκπαιδευτικός που βρίσκεται στη διάθεση ΠΥΣΔΕ, έχει τα λιγότερα μόρια μετάθεσης έναντι των συναδέλφων του και, επομένως, δεν μπόρεσε να τοποθετηθεί στα οργανικά κενά που ανακοινώθηκαν τον Μάιο 2025 από τα κατά τόπους Π.Υ.Σ.Δ.Ε..
Και τώρα με τη ρύθμιση αυτή ο εν διαθέσει εκπαιδευτικός και έχων τα λιγότερα μόρια μετάθεσης θα τοποθετηθεί στα νέα οργανικά κενά των νεοϊδρυθέντων τμημάτων ένταξης που πιθανότατα να είναι στην πόλη και όχι στην περιφέρεια ανά ΔΔΕ.
Έτσι, όμως, αδικούνται οι εκπαιδευτικοί Ε.Α.Ε. που κατέχουν οργανική θέση (είτε σε ΣΜΕΑΕ είτε σε Τμήματα Ένταξης) και έχοντες περισσότερα μόρια από τους εν διαθέσει εκπαιδευτικούς ΕΑΕ, αφού δεν έχουν το δικαίωμα να διεκδικήσουν τα νέα οργανικά κενά των Τμημάτων Ένταξης.
- Υπάρχει ισότητα σε αυτό το θέμα;
- Δεν γίνεται φανερό ότι καταργείται η ισότητα μεταξύ των εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε.;
- Οι εκπαιδευτικοί των Σ.Μ.Ε.Α.Ε. δεν επιθυμούν να μετακινηθούν με τις βελτιώσεις από τα σχολεία αυτά;
Γνωρίζουμε ότι αρκετοί εκπαιδευτικοί Ε.Α.Ε. επιθυμούν να συνδιεκδικήσουν τα οργανικά κενά των νεοϊδρυθέντων Τμημάτων Ένταξης και δη εκείνοι που έχουν τοποθετηθεί υποχρεωτικά σε ΣΜΕΑΕ για την κάλυψη αναγκών αυτών.
Είναι δίκαιο να συνδιεκδικήσουν και αυτοί τα νέα δημιουργηθέντα οργανικά κενά των τμημάτων ένταξης.
Και, αν ανατρέξουμε και στη διαδικασία των μεταθέσεων, θα παρατηρήσουμε τα εξής: Τον Νοέμβριο του 2024 υπεβλήθησαν αιτήσεις μετάθεσης και από τους εκπαιδευτικούς Ε.Α.Ε..
Το Φεβρουάριο του 2025 με την εγκύκλιο κενών και πλεονασμάτων ζητείται από τα κατά τόπους ΠΥΣΔΕ να συντάξουν τον πίνακα Γ και της Ειδικής Αγωγής. Ο πίνακας αυτός είναι προφανές πως δεν έχει συμπεριλάβει τα οργανικά κενά των νεοϊδρυθέντων τμημάτων ένταξης. Κάποιος εκπαιδευτικός που είχε ως 1η προτίμηση μία περιοχή μετάθεσης είτε λόγω της μόνιμης κατοικίας του είτε λόγω του ότι εκεί βρίσκεται η περιοχή των συμφερόντων του δεν μετατέθηκε σε αυτή, διότι δεν υπήρχε οργανικό κενό στον αποσταλέντα πίνακα Γ της Ειδικής Αγωγής το Φεβρουάριο του 2025.
Ο εκπαιδευτικός αυτός εάν είχε δηλώσει και άλλες περιοχές μετάθεσης πιθανόν να έχει μετατεθεί.
Σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 77 του ανωτέρω νόμο αποκλείεται ο εκπαιδευτικός αυτός από το να διεκδικήσει τα άρτι εμφανισθέντα οργανικά κενά τού Ιουλίου 2025, αλλά θα δίνεται η δυνατότητα να το διεκδικήσει εκπαιδευτικός που έχει υποβάλλει αίτηση μετάθεσης αλλά δεν έχει τοποθετηθεί πουθενά. Και ο εκπαιδευτικός αυτός πιθανόν να έχει λιγότερα μόρια μετάθεσης από τον εκπαιδευτικό που έχει τοποθετηθεί με τις μεταθέσεις του Μαΐου 2025 σε περιοχή μετάθεσης που δεν ήταν η 1η του προτίμηση.
Τέλος, τα εναπομείναντα οργανικά κενά, μετά τις τοποθετήσεις των εν διαθέσει εκπαιδευτικών και τις μεταθέσεις θα δοθούν για διορισμό σε νεοδιόριστους.
- Πόσο ηθικό και πόσο δίκαιο είναι αυτό;
- Πού βρίσκεται, άραγε, η ισότητα;
Εκπαιδευτικοί με πολύ πολύ λιγότερα μόρια μετάθεσης να τοποθετούνται πλησίον της κατοικίας ή του τόπου συμφερόντων του και εκπαιδευτικοί με πολύ πολύ περισσότερα μόρια μετάθεσης (κάτι που είναι εμφανές και από το πότε διορίστηκαν και μετατέθηκαν και δε χρήζει τεκμηρίωσης και επιχειρημάτων για τους γνωρίζοντες το αντικείμενο) να μένουν εγκλωβισμένοι σε απόμακρες περιοχές μετάθεσης ή σε σχολικές μονάδες που βρίσκονται μακριά από τη μόνιμη κατοικία τους ή του τόπου συμφερόντων τους.
Εντύπωση μας κάνει επίσης το ότι η όλη αυτή διαδικασία θα εφαρμοστεί μόνον για το σχολικό έτος 2024-2025. Και μετά παύει να ισχύει.
Τι θα ισχύσει μετά τη διαδικασία αυτή; Τα ΠΔ 50/96 και 100/97. Αυτά τα δύο ΠΔ αποτελούν τον οδοδείκτη για τις υπηρεσιακές μεταβολές. Δηλαδή η ίδια η πολιτεία δέχεται a priori ότι η ρύθμιση αυτή είναι εκτός της ορθής διαχείρισης του προσωπικού και εκτός αυτού που η ίδια δέχεται ως ορθό.
Το σύνολο των εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε. στα Τμήματα Ένταξης και η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών στις ΣΜΕΑΕ έχουν λίγα χρόνια υπηρεσίας και, επομένως, με τον επιβαλλόμενο νέο τρόπο κάλυψης και μόνον για τη σχολική χρονιά 2024-2025, των οργανικών κενών των νεοϊδρυθέντων τμημάτων ένταξης καλύπτονται αυτά για πάρα πολλά χρόνια και δε θα μπορούν να διεκδικηθούν είτε μέσω μετάθεσης είτε μέσω βελτίωσης από τους εκπαιδευτικούς που έχουν πολλά περισσότερα μόρια από αυτούς που θα τα
καλύψουν τούτη τη χρονική στιγμή.
Αναγνωρίζουμε και συγχαίρουμε τη διάθεσή σας και την εν γένει μέριμνά σας για διευθέτηση των προβλημάτων της Ειδικής Αγωγής και την ικανοποίηση του αιτήματος διορισμού εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε..
Ωστόσο, θα πρέπει να υλοποιείται με βήματα που δε θα διαιρούν την εκπαιδευτική κοινότητα.
- Είστε σίγουρη ότι τα θετικά αυτής της ρύθμισης είναι περισσότερα των αρνητικών;
- Είστε σίγουρη ότι οι εκπαιδευτικοί Ε.Α.Ε. που ικανοποιούνται είναι αριθμητικά περισσότεροι όσων δυσαρεστούνται;
Η εκτίμηση που έχουμε είναι ότι περισσότεροι είναι οι δυσαρεστημένοι εκπαιδευτικοί Ε.Α.Ε..
Είναι προφανές ότι η ανακοίνωση νέων Τμημάτων Ένταξης ανακουφίζει την εκπαιδευτική κοινότητα και δίνει τη δυνατότητα νέων διορισμών.
Όμως δεν πρέπει να παραβλέπουμε και το τεχνικό κομμάτι δηλαδή του τρόπου με τον οποίο θα καλυφθούν αυτά.
Ως λύση προτείνουμε τα εξής:
1. Δημιουργία νέου πίνακα Γ Ειδικής Αγωγής που θα συμπεριλάβει τα οργανικά κενά:
I. των νεοϊδρυθέντων τμημάτων ένταξης
II. που αντιστοιχούν στους εκπαιδευτικούς κλάδου ΠΕ04 με βάση τις προβλεπόμενες
προϋποθέσεις
2. Δυνατότητα βελτίωσης όλων των εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε. ευρισκομένων είτε στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ είτε έχουν οργανική.
3. Δυνατότητα συμμετοχής στις μεταθέσεις όλων των εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε.
4. Να ανοίξει το Ο.Π.ΣΥ.Δ. και να δοθεί η δυνατότητα υποβολής αίτησης μετάθεσης όλων των ενδιαφερομένων εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε..
5. Η διαδικασία των μεταθέσεων, εφόσον δεν μπορεί να γίνει τώρα ο έλεγχος των απαραίτητων δικαιολογητικών των αιτούντων μετάθεση, ας ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο.
Πιστεύουμε ότι αυτό είναι το ορθό, το δίκαιο και το ισόνομο. Με τον τρόπο αυτό δεν αδικείται κανείς εκπαιδευτικός και ακολουθείται η νόμιμη διαδικασία που προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία.
Και εν πάσει περιπτώσει είναι προτιμότερο να αδικήσουμε εκπαιδευτικούς από το να εφαρμόσουμε την ορθή διαδικασία;
Γνωρίζουμε ότι εν μέσω θέρους και εν όψει έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς είναι πολύ δύσκολο να υπάρξει η δυνατότητα ελέγχου όλων των νέων αιτήσεων λόγω των αδειών εργαζόμενων στις Διευθύνσεις και στο Υπουργείο. Όμως και αυτό που γίνεται εν μέσω θέρους και εν μέσω των θερινών διακοπών γίνεται.
Δηλαδή εν μέσω θέρους μπορεί να υλοποιηθεί αυτή η διαδικασία από τους εργαζόμενους αλλά δεν μπορεί να υλοποιηθεί η ορθή, η σωστή και η δίκαιη διαδικασία που προβλέπει η πάντα ισχύουσα νομοθεσία και όχι εκείνη για ένα μόνον σχολικό έτος και μετά καταργούμενη.
Καμία άλλη λύση δεν είναι δίκαιη.
Δεν ζητάμε χάρες, ζητάμε δικαιοσύνη.
Με εκτίμηση,
Οι Αιρετοί των Υπηρεσιακών Συμβουλίων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
1. ΓΙΑΝΝΟΥΛΗ ΜΑΡΙΑ - ΠΥΣΔΕ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ
2. ΕΥΜΟΙΡΙΔΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ – ΠΥΣΔΕ ΔΡΑΜΑΣ
3. ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ – ΑΠΥΣΔΕ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Ποιοι οδηγούν τα «ΑΟ» αυτοκίνητα στην Ελλάδα - Τι σημαίνουν οι μυστηριώδεις πινακίδες
Voucher 2250 ευρώ σε ανέργους με ΚΑΥΑΣ DYPAHS - ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΑΜΕΣΑ ΣΤΟ ΕΚΕΚ ΕΔΩ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 1/8
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ