απθ
Η αναζήτηση πόρων μέσω της διεθνοποίησης υπονομεύει τα πανεπιστήμια και κάνει «εκπτώσεις στην ποιότητα των σπουδών» • Τι απαιτεί η παράταξη «Συσπείρωση Πανεπιστημιακών Θεσσαλονίκης» από την πρυτανεία

Η παράταξη «Συσπείρωση Πανεπιστημιακών Θεσσαλονίκης» καταδικάζει την ψευδεπίγραφη «διεθνοποίηση» μέσω της ίδρυσης ξενόγλωσσων προγραμμάτων προπτυχιακών σπουδών. Επισημαίνει πως συνιστούν θεσμικό ατόπημα, υπονομεύουν την πραγματική διερεύνηση του διεθνούς χαρακτήρα του ΑΠΘ και την αξία των πτυχίων, αλλά και ευτελίζουν την ακαδημαϊκή του κοινότητα. 

Σύμφωνα με τη Συσπείρωση Πανεπιστημιακών Θεσσαλονίκης, ακόμα και ο όρος είναι προσβλητικός, καθώς με τη «διεθνοποίησή του» προκύπτει πως θεωρούν το ΑΠΘ ένα «μικρό "επαρχιώτικο" εκπαιδευτικό ίδρυμα». 

Η Συσπείρωση Πανεπιστημιακών Θεσσαλονίκης αναφέρει πως «Το μέλλον του ΑΠΘ δεν μπορεί να βασίζεται σε ένα στρεβλό πρότυπο παροχής προπτυχιακών εκπαιδευτικών υπηρεσιών σε ξένους/ες φοιτητές/τριες» και προτείνει άλλους τρόπους με τους οποίους η πανεπιστημιακή κοινότητα θα ευδοκιμήσει.

Τα Ξενόγλωσσα Προπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών (ΞΠΠΣ), σύμφωνα με τη Συσπείρωση Πανεπιστημιακών Θεσσαλονίκης, φέρνουν στο προσκήνιο την αναζήτηση πόρων μέσω της διεθνοποίησης. Αυτό «όχι μόνο δεν συνιστά "μαγική λύση" αλλά υπονομεύει το ερευνητικό έργο καθώς οι διδάσκοντες απορροφώνται στην οιονεί αναζήτηση χρηματοδότησης μέσω της αύξησης των ΞΠΠΣ και εκπτώσεων στην ποιότητα των σπουδών».

Τέλος, η Συσπείρωση Πανεπιστημιακών απαιτεί ισχυρή χρηματοδότηση των υποδομών των ΑΕΙ, διπλασιασμό των μελών ΔΕΠ και σημαντική ενίσχυση του ευρύτερου διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού των πανεπιστημίων, με δίκαιη και γενναία αύξηση των μισθών, άρνηση ίδρυσης ΞΠΠΣ, διερεύνηση του διεθνούς χαρακτήρα των πανεπιστημίων προς όφελος του επιστημονικού δυναμικού της χώρας μας, της κοινωνίας και της οικονομίας μας και του συνόλου των επιστημών και των τεχνών, ενίσχυση των δομών ελληνομάθειας για ξένους/-ες φοιτητές/-ριες που θέλουν να σπουδάσουν στην Ελλάδα και δωρεάν μεταπτυχιακές σπουδές για τους/τις μόνιμα διαμένοντες/-ουσες στη χώρα. 

Η ανακοίνωση της Συσπείρωσης Πανεπιστημιακών Θεσσαλονίκης

Διεθνοποίηση για ποιον και με ποιους όρους;
 
Οι συζητήσεις περί της ψευδεπίγραφης «διεθνοποίησης» του ΑΠΘ μέσω της ίδρυσης ξενόγλωσσων προγραμμάτων προπτυχιακών σπουδών (ΞΠΠΣ) συνιστούν θεσμικό ατόπημα, υπονομεύουν την πραγματική διεύρυνση του διεθνούς χαρακτήρα του και την αξία των πτυχίων του και ευτελίζουν την ακαδημαϊκή του κοινότητα. Το ΑΠΘ είναι ήδη εδώ και πολλές δεκαετίες ένα διεθνές πανεπιστήμιο. Το αποδεικνύουν οι χιλιάδες συνεργασίες με επιστήμονες, ερευνητικά και εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού, η συμμετοχή του σε χιλιάδες διεθνή προγράμματα ερευνών, οι ανταλλαγές χιλιάδων φοιτητών/τριών με χώρες από διαφορετικές ηπείρους. Το πρόταγμα «διεθνοποίησης του ΑΠΘ» εμφανίζει το μεγαλύτερο πανεπιστήμιο της χώρας ως ένα μικρό «επαρχιώτικο» εκπαιδευτικό ίδρυμα. Είναι ένα όρος προσβλητικός και απαράδεκτος για το ΑΠΘ που χρησιμοποιείται για να συγκαλύψει τους πραγματικούς στόχους της «διεθνοποίησης»: τη μετατροπή του σε διδακτήριο και την απαλλαγή της πολιτείας από την υποχρέωση χρηματοδότησης των πανεπιστημίων.
 
Η πραγματική διεύρυνση του διεθνούς χαρακτήρα των πανεπιστημίων θα πρέπει να αφορά πρωτίστως στις πρωτοπόρες διεθνείς ερευνητικές συνέργειές τους και στις υψηλού επιπέδου διεθνείς μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές. Το μέλλον του ΑΠΘ δεν μπορεί να βασίζεται σε ένα στρεβλό πρότυπο παροχής προπτυχιακών εκπαιδευτικών υπηρεσιών σε ξένους/ες φοιτητές/τριες. Η διεθνής πορεία του ΑΠΘ μπορεί να ενισχυθεί διευρύνοντας τις συνεργασίες με την ακαδημαϊκή και ερευνητική κοινότητα της διασποράς, το ανερχόμενο ακαδημαϊκό σύστημα της Κίνας και πρωτίστως το ευρωπαϊκό ακαδημαϊκό θεσμικό πλαίσιο (ιδίως την κινητικότητα των φοιτητών/τριών μας, τα κοινά ΠΜΣ, τις ευρωπαϊκές πανεπιστημιακές συμμαχίες και μέσω αυτών την προοπτική απονομής κοινών προπτυχιακών τίτλων σπουδών). Η διεύρυνση του διεθνούς χαρακτήρα θα πρέπει βασικά να στοχεύει στη δημιουργία ευκαιριών για το επιστημονικό δυναμικό της χώρας μας, το όφελος της κοινωνίας και οικονομίας μας καθώς και στην ενίσχυση του συνόλου των επιστημών και των τεχνών.
 
Καμία διεύρυνση του διεθνούς χαρακτήρα δεν μπορεί να συντελεστεί εις βάρος της υπάρχουσας λειτουργίας του ΑΠΘ. Η ίδρυση ΞΠΠΣ θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα και θα υπονομεύσει τα υπάρχοντα προγράμματα σπουδών. Καταρχάς, για την λειτουργία των ΞΠΠΣ θα αξιοποιηθούν οι υπάρχοντες πόροι σε προσωπικό και υποδομές, επιτείνοντας ακόμη περισσότερο την ανεπάρκειά τους. Δεύτερον, η ίδρυση των ΞΠΠΣ θα υπονομεύσει τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των Τμημάτων. Αυτό το γνωρίζουν και οι κήνσορες και θεράποντες των ΞΠΠΣ που προωθούν «διεπιστημονικά ΞΠΠΣ». Επιπλέον, η λειτουργία των ΞΠΠΣ θα δημιουργήσει θεσμικά άβατα πελατειακών σχέσεων εκτός ελέγχου των Συνελεύσεων των Τμημάτων. Το επιχείρημα της «οικονομικής ενίσχυσης» του ΑΠΘ μέσω των εσόδων από τα ΞΠΠΣ εξωθεί στη συνακόλουθη αυτόβουλη παραίτηση των πρυτανικών αρχών από τη διεκδίκηση αύξησης της δημόσιας χρηματοδότησης των πανεπιστημίων και της αύξησης των μισθών του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού. Το πρόβλημα της υποχρηματοδότησης είναι επιτακτικό και πολύ σοβαρό. Η αναζήτηση πόρων μέσω της διεθνοποίησης όχι μόνο δεν συνιστά «μαγική λύση» αλλά υπονομεύει το ερευνητικό έργο καθώς οι διδάσκοντες απορροφώνται στην οιονεί αναζήτηση χρηματοδότησης μέσω της αύξησης των ΞΠΠΣ και εκπτώσεων στην ποιότητα των σπουδών. Τέλος, δεδομένων των επίσημων δηλώσεων του Πρύτανη του ΕΚΠΑ περί της νομιμοποίησης της φοίτησης και Ελλήνων/ίδων στα ΞΠΠΣ με δίδακτρα, προετοιμάζεται η δημιουργία δύο κατηγοριών φοιτητών/τριών: αυτών που θα εισάγονται σε ένα Τμήμα με την αξία τους μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων και εκείνων που θα εισάγονται βάσει της οικονομικής τους ευχέρειας.
 
Η όλη διαδικασία «διεθνοποίησης» συνιστά θεσμικό ατόπημα γιατί οι συζητήσεις αυτές δεν βασίζονται σε καμία σχετική απόφαση ή έστω έκφραση γνώμης της Συγκλήτου και γίνονται χωρίς προηγουμένως να κατατεθεί η όποια γραπτή εισήγηση. Τα Τμήματα βιάστηκαν σε αποφάσεις χωρίς την όποια συζήτηση για τη βιωσιμότητα και την ποιότητα των ΞΠΠΣ και χωρίς την παραμικρή μελέτη εξέτασης της διεθνούς κατάστασης. Οι «προφορικές επικοινωνίες» του κ. Πρύτανη δεν συνάδουν με το ακαδημαϊκό πλαίσιο λειτουργίας και με τη σοβαρότητα που απαιτούν αυτές οι αποφάσεις. Σοβαρότητα που έχει ήδη προσβληθεί από τη στάση του Πρύτανη στο Συμβούλιο Διοίκησης. Επισημαίνουμε ότι ο κ. Πρύτανης του ΑΠΘ παρουσίασε πρόσφατα στο Συμβούλιο Διοίκησης τη «διεθνοποίηση» ως μια από τις προτεραιότητες του στρατηγικού σχεδιασμού του ιδρύματος επιχειρηματολογώντας ότι δεν συνιστά διαφοροποίηση από τον στρατηγικό σχεδιασμό της προηγούμενης πρυτανικής αρχής. Θυμίζουμε όμως ότι ο νυν Πρύτανης δεν είχε ψηφίσει υπέρ του στρατηγικού σχεδιασμού της προηγούμενης πρυτανικής αρχής. Είναι άξιο απορίας και κριτικής υποψίας για τη συγκυριακή άσκηση πολιτικής και για τη λήψη αποφάσεων που αφορούν στο μέλλον του ΑΠΘ, γιατί ο κ. Πρύτανης προτεραιοποιεί τη «διεθνοποίηση» ως συνέχεια ενός στρατηγικού σχεδιασμού που δεν είχε ψηφίσει!
 
Η ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ απαιτεί:

  • Ισχυρή χρηματοδότηση των υποδομών των ΑΕΙ, διπλασιασμό των μελών ΔΕΠ και σημαντική ενίσχυση του ευρύτερου διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού των πανεπιστημίων, με δίκαιη και γενναία αύξηση των μισθών.
  • Άρνηση ίδρυσης ΞΠΠΣ.
  • Διεύρυνση του διεθνούς χαρακτήρα των πανεπιστημίων προς όφελος του επιστημονικού δυναμικού της χώρας μας, της κοινωνίας και της οικονομίας μας και του συνόλου των επιστημών και των τεχνών.
  • Ενίσχυση των δομών ελληνομάθειας για ξένους/ες φοιτητές/τριες που θέλουν να σπουδάσουν στην Ελλάδα.
  • Δωρεάν μεταπτυχιακές σπουδές για τους/ις μόνιμα διαμένοντες/oυσσες στη χώρα.

ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Φέτα: Η έξυπνη τεχνική που τη διατηρεί φρέσκια και νόστιμη για έναν μήνα

1750 νέοι εκπαιδευτικοί ξεκινούν έως 30/7 Ειδική Αγωγή, Σχολ. Ψυχολογία, Παιδαγωγική και Ηγεσία

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pagoto
Σπιτικό παγωτό μπανόφι χωρίς ζάχαρη, με μόλις 3 υλικά
Αυτή η σπιτική συνταγή για παγωτό μπανόφι, χωρίς ζάχαρη και ζωικά λιπαρά, είναι ιδανική για όσους θέλουν ένα δροσιστικό και γλυκό σνακ χωρίς τύψεις.
Σπιτικό παγωτό μπανόφι χωρίς ζάχαρη, με μόλις 3 υλικά