ΥΠΑΙΘΑ
INTIME NEWS/ΒΟΛΙΤΑΚΗΣ ΣΤΕΛΙΟΣ
Η επικοινωνιακή πολιτική προσπαθεί να παρακάμψει τόσο τις μεγάλες προκλήσεις που θέτουν οι εποχές μας στην εκπαίδευση όσο και τα ζέοντα προβλήματα των σχολείων και των εκπαιδευτικών.

Η αναβάθμιση των σχολείων μας σε όλη τη χώρα, δεν είναι πολυτέλεια, αλλά υποχρέωση απέναντι σε κάθε παιδί, κάθε οικογένεια, κάθε τοπική κοινωνία”. Πρόκειται για δήλωση της Υπουργού Παιδείας στην Ευρυτανία στις 17 Ιουλίου 2025. Απορεί κανείς με το νόημα της δήλωσης. Και το περιεχόμενο της δήλωσης δεν αφορά ούτως ή άλλως κάτι αυτονόητο – αλλιώς για ποιο άλλο λόγο μπορεί να υπάρχει ο θεσμός του Υπουργείου – αλλά πρόκειται για μια έκφραση υπερχειλίζουσας και ανούσιας επικοινωνιακής πολιτικής.

Έχω γνωρίσει αρκετές εκπαιδευτικές πολιτικές υπουργών. Αυτό που συμβαίνει τις τελευταίες δεκαετίες είναι ανεξήγητο. Παλιότερα οι υπουργοί έκαναν σπάνια δηλώσεις και μάλλον έδιναν συνεντεύξεις, για να γίνονται και καυτές ερωτήσεις, επί των όποιων μεταρρυθμιστικών επιλογών τους.

Τώρα οι υπουργοί σχεδόν κάθε ημέρα κάνουν δηλώσεις επί δηλώσεων. Κάνουν δηλώσεις για το ίδιο θέμα ξανά και ξανά. Και τις περισσότερες φορές οι δηλώσεις αφορούν δύο πεδία. α) Απλά λειτουργικά ζητήματα, που απορρέουν από την τυπική και καθημερινή λειτουργία του Υπουργείου. Για παράδειγμα, τι νόημα έχει να γίνεται δήλωση για τη χρηματοδότηση της θέρμανσης κλπ των σχολείων;

β) Δηλώσεις αενάως επαναλαμβανόμενες για νέα ζητήματα ή για αλλαγές, οι οποίες όμως δεν συνδέονται με καμιά πραγματικότητα, παρά είναι εξαγγελίες χωρίς αντίκρισμα – θεωρητικές αναφορές απόλυτα βαρετές.

Προφανώς η αντίληψη των συνεχών και αόριστων ή αυτονόητων δηλώσεων έχουν στόχους: α) να δείξουν στην κοινωνία και πιο πολύ στο κομματικό ακροατήριο – φυσικά όχι στην εκπαιδευτική κοινότητα, που βιώνει την πραγματικότητα και όχι τα επικοινωνιακά τεχνάσματα – ότι επιτελείται συνεχές έργο και β) να ικανοποιείται το προσωπικό φαντασιακό των υπουργών.

Και το ενδιαφέρον είναι το εξής. Ποτέ δεν αισθάνονται την ανάγκη να κάνουν αυτοκριτική για τις εξαγγελίες, που παραμένουν εξαγγελίες. Αν κάποιος συγκεντρώσει τις δηλώσεις των υπουργών παιδείας της κυβέρνησης της Ν.Δ. για τις θεσμικές παρεμβάσεις τους, θα διαπιστώσει μια μαγική εικόνα. Ας δούμε κάποια παραδείγματα.

Η εικονική πραγματικότητα του πολλαπλού βιβλίου εδώ και 6 χρόνια καλά κρατεί. Μάλιστα πρόσφατα η κ. Ζαχαράκη έδωσε νέα προθεσμία για κάποια βιβλία παρατείνοντας το όλο πλαίσιο εφαρμογής. Πόσες δηλώσεις όμως για την δήθεν υλοποίηση έχουν γίνει μέχρι τώρα; Τον Δεκέμβριο του 2021 μάλιστα έγινε και ένα σόου. Συγκεκριμένα, ετοίμασαν στην αίθουσα Ζακλίν ντε Ρομιγύ για να παρουσιάσει ο κ. Μητσοτάκης τα “βιβλία – φαντάσματα” του εν λόγω θεσμού. Πίσω του ήταν φτιαγμένο ένα εικονικό σκηνικό με οθόνες εικόνων βιβλίων, που δεν ήταν ποτέ βιβλία. Τώρα έχουμε 2025…

Πόσες δηλώσεις έχουν γίνει για το Εθνικό Απολυτήριο; Δεκάδες! Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Κάποιες συζητήσεις, κάποια ομάδα “σοφών”. Κατά τα άλλα είχε σχετικό κυβερνητικό πρόγραμμα η Ν.Δ. Η κ. Κεραμέως και ο κ. Πιερρακάκης δήλωναν με αποφασιστικότητα ότι θα γίνει επί των ημερών τους. Τώρα η κ. Ζαχαράκη μιλάει για το 2032, δηλαδή για το ποτέ. Με δεδομένο μάλιστα ότι δεν ασχολήθηκαν ποτέ για τις προϋποθέσεις εφαρμογής του θεσμού, είναι απόλυτα βέβαιο ότι δεν τους ενδιαφέρει η υλοποίησή του. Άλλωστε θα δημιουργηθεί ένα μείζον κομματικό για τη Ν.Δ. πρόβλημα. Πώς θα παίρνουν το ΕΑ οι μαθητές που τροφοδοτούν τα κολέγια, ενώ τώρα με το ενδοσχολικό απολυτήριο εισάγονται περνώντας απλά την πόρτα των κολεγίων με τα χρήματα ανά χείρας, και φυσικά χωρίς βάση εισαγωγής;

Τι έχει γίνει με το περίφημο Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Επάρκειας των καθηγητών; Έχει γίνει κανένας διάλογος; Έχει μπει ποτέ σε ατζέντα υλοποίησης; Το απόλυτο τίποτα!

Η επικοινωνιακή πολιτική, που δεν έχει αντίκρισμα, που είναι ένας ατέλειωτος βερμπαλισμός, μια συνεχής κίβδηλη εικόνα αυτοεπιβεβαίωσης των υπουργών, έχει και άλλο στόχο. Προσπαθεί να παρακάμψει τόσο τις μεγάλες προκλήσεις που θέτουν οι εποχές μας στην εκπαίδευση όσο και τα ζέοντα προβλήματα των σχολείων και των εκπαιδευτικών.

Γιατί να ασχοληθεί η κ. Υπουργός, για παράδειγμα, με τις ανισότητες στην εκπαίδευση ή με τις συνθήκες εξαθλίωσης των νέων εκπαιδευτικών και των αναπληρωτών ιδίως στην περιφέρεια της χώρας;

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Η διεφθαρμένη διαδικασία εισαγωγής των πλούσιων γόνων σε ελίτ Πανεπιστήμια

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Σοφία Ζαχαράκη
Σοφία Ζαχαράκη: Η ομιλία της στην Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής
«Με το άρθρο 117 ενισχύουμε την Ειδική Αγωγή και την εκπαίδευση, προχωρούμε στη μεγαλύτερη ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής και εκπαίδευσης των τελευταίων...
Σοφία Ζαχαράκη: Η ομιλία της στην Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής
Τζούφη
Τζούφη: «Καταστολή στα δημόσια ΑΕΙ - ασυλία στα ιδιωτικά»: Νομοσχέδιο-οδοστρωτήρας για την εκπαίδευση
Η Μερόπη Τζούφη τόνισε πως «το νομοσχέδιο καταστρατηγεί θεμελιώδεις αρχές της δημόσιας εκπαίδευσης: την πρόσβαση, τη δημοκρατία, την ελευθερία της...
Τζούφη: «Καταστολή στα δημόσια ΑΕΙ - ασυλία στα ιδιωτικά»: Νομοσχέδιο-οδοστρωτήρας για την εκπαίδευση
ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ: Η απάντηση για δημοσιεύματα που αφορούν την πλατφόρμα διαχείρισης κατάρτισης Voucher.gov.gr
Διαψεύδει κατηγορηματικά η ΔΥΠΑ για «προκαταχωρημένες αιτήσεις» στην πλατφόρμα voucher.gov.gr – Πάνω από 30.000 αιτήσεις σε λιγότερο από μία ώρα
ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ: Η απάντηση για δημοσιεύματα που αφορούν την πλατφόρμα διαχείρισης κατάρτισης Voucher.gov.gr