ανεργ
Χρόνια σπουδών, κόπος, οικονομικές θυσίες – και στο τέλος... ανεργία. Γιατί η Πολιτεία ξεχνά επιστημονικά πεδία που η ίδια δημιούργησε;

«Η κόρη μου αποφοίτησε από το Τμήμα "Επιστήμες της Θάλασσας" του Πανεπιστημίου Αιγαίου, έκανε μεταπτυχιακό στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο και τελικά δεν εργάστηκε ποτέ στο αντικείμενό της. Είμαστε από την Πάτρα. Οι επαγγελματικές ευκαιρίες ανύπαρκτες. Έκανε ένα δύσκολο πτυχίο, δούλεψε σκληρά, το αγαπούσε. Εγώ ως γονιός υπέφερα οικονομικά για να τη σπουδάσω στη Μυτιλήνη — και στο τέλος; Μηδενική πρόσβαση σε προκηρύξεις ΑΣΕΠ, καμία αναγνώριση στην εκπαίδευση ή στους Δήμους. Ποιος θα απολογηθεί για αυτά τα χαμένα χρόνια;»

Πίσω από την ανώνυμη αυτή κατάθεση βρίσκεται η σιωπηλή αγωνία εκατοντάδων οικογενειών και αποφοίτων ενός Τμήματος που, παρά το υψηλό επιστημονικό του επίπεδο, έμεινε χωρίς «επαγγελματικό προορισμό».

Ιδρύθηκε με φιλοδοξίες, αφέθηκε στην τύχη του

Το Τμήμα Επιστημών της Θάλασσας του Πανεπιστημίου Αιγαίου ιδρύθηκε με προοπτική να αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης της «Γαλάζιας Οικονομίας» στην Ελλάδα. Προσέφερε διεπιστημονική κατάρτιση σε θέματα θαλάσσιου περιβάλλοντος, βιολογίας, ωκεανογραφίας, περιβαλλοντικής διαχείρισης και χωρικού σχεδιασμού. Ωστόσο, ενώ σε άλλες χώρες αντίστοιχα τμήματα οδηγούν σε ερευνητικές, εκπαιδευτικές και διοικητικές θέσεις, στην Ελλάδα οι απόφοιτοι βρέθηκαν σε καθεστώς επαγγελματικής «ορατής αορατότητας».

Οι αριθμοί της αδικίας

ΠαράμετροςΚατάσταση
Έτος Ίδρυσης Τμήματος1997
Πλήθος αποφοίτων (εκτιμώμενο)Πάνω από 1.000
Επαγγελματική αναγνώρισηΌχι επαρκώς κατοχυρωμένη
Πρόσβαση σε ΑΣΕΠ και ΕκπαίδευσηΕξαιρετικά περιορισμένη έως ανύπαρκτη
Ενταξιμότητα σε ΟΤΑ / ΠεριφέρειεςΧωρίς συγκεκριμένες θέσεις/ειδικότητες

Πού πήγε η «Γαλάζια Ανάπτυξη»;

Η Ελλάδα, με πάνω από 15.000 χλμ. ακτογραμμής και τεράστια θαλάσσια οικονομική ζώνη, θα έπρεπε να επενδύει στρατηγικά σε επιστήμονες του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Αντίθετα, οι δημόσιες πολιτικές ακολουθούν έναν αποσπασματικό δρόμο, χωρίς ενιαίο θεσμικό πλαίσιο αξιοποίησης ειδικοτήτων όπως οι απόφοιτοι του συγκεκριμένου Τμήματος.

Ποιες είναι οι λύσεις;

1. Ένταξη των αποφοίτων σε προκηρύξεις ΑΣΕΠ

  • Με εξειδικευμένα πεδία σε θέματα περιβάλλοντος, ωκεανογραφίας, κλιματικής αλλαγής, χωροταξίας παράκτιων ζωνών.

2. Δημιουργία θέσεων στην Εκπαίδευση

  • Νέα ειδικότητα: «Περιβαλλοντικής Αφύπνισης» ή «Θαλάσσιων Επιστημών» για Γυμνάσια/Λύκεια με έμφαση στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση.

3. Συνεργασία με Δήμους και Περιφέρειες

  • Τοπικά προγράμματα διαχείρισης ακτών, παρακολούθησης θαλάσσιων αποβλήτων, βιώσιμης αλιείας και θαλάσσιου τουρισμού.

4. Αναγνώριση σε επαγγελματικά μητρώα

  • Με συμμετοχή σε επιμελητήρια ή τεχνικά συμβούλια για περιβαλλοντικές μελέτες.

 Το ερώτημα

Ποιος είναι ο ρόλος της Πολιτείας όταν δημιουργεί Τμήματα Πανεπιστημίων χωρίς να διασφαλίζει τον επαγγελματικό τους ορίζοντα;

Αν οι απόφοιτοι τέτοιων τμημάτων δεν μπορούν να εργαστούν ούτε στην Εκπαίδευση, ούτε στον δημόσιο τομέα, ούτε στην αγορά εργασίας — τότε τι ακριβώς προσφέρει αυτό το πτυχίο εκτός από πικρία;

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Ζητούνται Βιολόγοι, Φυσικοί, Χημικοί με 3ετή εμπειρία σε σχολείο για εξ αποστάσεως επιστημονικό project

2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 11/6 με τις λύσεις

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 11/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Πανελλαδικές εξετάσεις
Πανελλήνιες - ΕΠΑΛ, Τρίτη 10/6: Τα θέματα και οι απαντήσεις στα σημερινά μαθήματα
Πανελλήνιες 2025 - ΕΠΑΛ: Το alfavita όπως κάθε φορά έτσι και σήμερα μεταδίδει πρώτο τα θέματα και τις απαντήσεις τους
Πανελλήνιες - ΕΠΑΛ, Τρίτη 10/6: Τα θέματα και οι απαντήσεις στα σημερινά μαθήματα
Πανελλήνιες εξετάσεις
Πανελλαδικές 2025-ΕΠΑΛ: Οι απαντήσεις στις Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης (ΑΟΔ)
Το alfavita δημοσιεύει τις απαντήσεις στις Πανελλαδικές εξετάσεις 2025 στις Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης (ΑΟΔ)
Πανελλαδικές 2025-ΕΠΑΛ: Οι απαντήσεις στις Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης (ΑΟΔ)
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
ΑΣΕΠ 3Κ/2025: Έρχονται 450 μόνιμες θέσεις με απολυτήριο Λυκείου σε μουσεία & αρχαιολογικούς χώρους
Οι ειδικότητες που ζητούνται στην προκήρυξη 3Κ/2025 - Τι είναι η «επικουρία» στο ΑΣΕΠ και πώς μπορούν να πάρουν μέρος όλοι οι απόφοιτοι Λυκείου
ΑΣΕΠ 3Κ/2025: Έρχονται 450 μόνιμες θέσεις με απολυτήριο Λυκείου σε μουσεία & αρχαιολογικούς χώρους
ocn_agglika
UCERT: Κορυφαίος φορέας στη Πιστοποίηση Αγγλικών - Αποκλειστικός συνεργάτης του OCN London
Κορυφαία Πιστοποίηση Αγγλικών με εξετάσεις κάθε μήνα με άμεση έκδοση αποτελεσμάτων εντός μιας εβδομάδας
UCERT: Κορυφαίος φορέας στη Πιστοποίηση Αγγλικών - Αποκλειστικός συνεργάτης του OCN London