«Η κόρη μου αποφοίτησε από το Τμήμα "Επιστήμες της Θάλασσας" του Πανεπιστημίου Αιγαίου, έκανε μεταπτυχιακό στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο και τελικά δεν εργάστηκε ποτέ στο αντικείμενό της. Είμαστε από την Πάτρα. Οι επαγγελματικές ευκαιρίες ανύπαρκτες. Έκανε ένα δύσκολο πτυχίο, δούλεψε σκληρά, το αγαπούσε. Εγώ ως γονιός υπέφερα οικονομικά για να τη σπουδάσω στη Μυτιλήνη — και στο τέλος; Μηδενική πρόσβαση σε προκηρύξεις ΑΣΕΠ, καμία αναγνώριση στην εκπαίδευση ή στους Δήμους. Ποιος θα απολογηθεί για αυτά τα χαμένα χρόνια;»
Πίσω από την ανώνυμη αυτή κατάθεση βρίσκεται η σιωπηλή αγωνία εκατοντάδων οικογενειών και αποφοίτων ενός Τμήματος που, παρά το υψηλό επιστημονικό του επίπεδο, έμεινε χωρίς «επαγγελματικό προορισμό».
Ιδρύθηκε με φιλοδοξίες, αφέθηκε στην τύχη του
Το Τμήμα Επιστημών της Θάλασσας του Πανεπιστημίου Αιγαίου ιδρύθηκε με προοπτική να αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης της «Γαλάζιας Οικονομίας» στην Ελλάδα. Προσέφερε διεπιστημονική κατάρτιση σε θέματα θαλάσσιου περιβάλλοντος, βιολογίας, ωκεανογραφίας, περιβαλλοντικής διαχείρισης και χωρικού σχεδιασμού. Ωστόσο, ενώ σε άλλες χώρες αντίστοιχα τμήματα οδηγούν σε ερευνητικές, εκπαιδευτικές και διοικητικές θέσεις, στην Ελλάδα οι απόφοιτοι βρέθηκαν σε καθεστώς επαγγελματικής «ορατής αορατότητας».
Οι αριθμοί της αδικίας
Παράμετρος | Κατάσταση |
---|---|
Έτος Ίδρυσης Τμήματος | 1997 |
Πλήθος αποφοίτων (εκτιμώμενο) | Πάνω από 1.000 |
Επαγγελματική αναγνώριση | Όχι επαρκώς κατοχυρωμένη |
Πρόσβαση σε ΑΣΕΠ και Εκπαίδευση | Εξαιρετικά περιορισμένη έως ανύπαρκτη |
Ενταξιμότητα σε ΟΤΑ / Περιφέρειες | Χωρίς συγκεκριμένες θέσεις/ειδικότητες |
Πού πήγε η «Γαλάζια Ανάπτυξη»;
Η Ελλάδα, με πάνω από 15.000 χλμ. ακτογραμμής και τεράστια θαλάσσια οικονομική ζώνη, θα έπρεπε να επενδύει στρατηγικά σε επιστήμονες του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Αντίθετα, οι δημόσιες πολιτικές ακολουθούν έναν αποσπασματικό δρόμο, χωρίς ενιαίο θεσμικό πλαίσιο αξιοποίησης ειδικοτήτων όπως οι απόφοιτοι του συγκεκριμένου Τμήματος.
Ποιες είναι οι λύσεις;
1. Ένταξη των αποφοίτων σε προκηρύξεις ΑΣΕΠ
Με εξειδικευμένα πεδία σε θέματα περιβάλλοντος, ωκεανογραφίας, κλιματικής αλλαγής, χωροταξίας παράκτιων ζωνών.
2. Δημιουργία θέσεων στην Εκπαίδευση
Νέα ειδικότητα: «Περιβαλλοντικής Αφύπνισης» ή «Θαλάσσιων Επιστημών» για Γυμνάσια/Λύκεια με έμφαση στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση.
3. Συνεργασία με Δήμους και Περιφέρειες
Τοπικά προγράμματα διαχείρισης ακτών, παρακολούθησης θαλάσσιων αποβλήτων, βιώσιμης αλιείας και θαλάσσιου τουρισμού.
4. Αναγνώριση σε επαγγελματικά μητρώα
Με συμμετοχή σε επιμελητήρια ή τεχνικά συμβούλια για περιβαλλοντικές μελέτες.
Το ερώτημα
Ποιος είναι ο ρόλος της Πολιτείας όταν δημιουργεί Τμήματα Πανεπιστημίων χωρίς να διασφαλίζει τον επαγγελματικό τους ορίζοντα;
Αν οι απόφοιτοι τέτοιων τμημάτων δεν μπορούν να εργαστούν ούτε στην Εκπαίδευση, ούτε στον δημόσιο τομέα, ούτε στην αγορά εργασίας — τότε τι ακριβώς προσφέρει αυτό το πτυχίο εκτός από πικρία;
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 11/6 με τις λύσεις
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 11/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ