Μετά τα δύο περσινά (2024) λάθη στα θέματα Φυσικής στις ερωτήσεις Α5α και Α5δ, όπου δόθηκαν ερωτήσεις για τις οποίες το σχολικό βιβλίο δίνει λανθασμένη πληροφορία (!), καταδεικνύεται πάλι φέτος η «ευαισθησία» μας στην ανίχνευση λαθών του σχολικού βιβλίου και τίθεται, ως ερώτηση πολλαπλής επιλογής Α1, η ερώτηση 5.27, σελ. 216 (τεύχος Β), για την οποία το σχολικό «λυσάρι» δίνει ως σωστή απάντηση το α και μάλιστα χωρίς αιτιολόγηση, σιωπηρά επικαλούμενο το γεγονός ότι στις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής δεν απαιτείται. (Όταν διδάσκεις παιδιά όμως, απαιτείται.)
Είναι άξιο απορίας (και οργής) για ποιον λόγο «φροντίζουμε» να εξετάζονται τα παιδιά σε σημεία της ύλης που το σχολικό βιβλίο «αδυνατεί» να παρουσιάσει με ορθό επιστημονικά τρόπο.
Άξιο μεγαλύτερης απορίας όμως είναι γιατί η συντριπτική πλειοψηφία των εμπλεκομένων (ευτυχώς υπάρχει ακόμη μια ελάχιστη ελπιδοφόρα (;) μειοψηφία) αφήνει το θέμα να περάσει αβρόχοις ποσί, με αντιδράσεις του τύπου «εντάξει τώρα, μωρέ…», λες και ο ευτελισμός της επιστημονικής λογικής δεν αποτελεί μέγα παιδαγωγικό ατόπημα!
Να οφείλεται άραγε σε άγνοια; Δεν θέλω να το πιστεύω.
Να οφείλεται σε αδιαφορία; Ούτε αυτό θέλω να το πιστεύω. Να οφείλεται σε αποδοχή μιας κακώς εννοούμενης πεπατημένης; Αυτό μάλλον το πιστεύω! Εσείς, διαλέξτε και πάρτε!
Το άρθρο δεν έχει σκοπό να εξηγήσει το πρόβλημα του θέματος Α1, αφού οι μη ειδικοί αναγνώστες δεν θα καταλάβουν, ενώ οι ειδικοί ήδη γνωρίζουν και έχουν αντιδράσει, ανάλογα με το σε ποια από τις παραπάνω κατηγορίες ανήκουν. Σημειώνω πάντως ότι η ερώτηση αντιστοιχεί σε μέχρι 300 μόρια (για κάποιες πολυτεχνικές σχολές).
Δυστυχώς δεν είναι η πρώτη φορά που θα δοθεί οδηγία στους βαθμολογητές να βαθμολογήσουν μια λανθασμένη ερώτηση. Όμως ο στοιχειώδης σεβασμός προς τις τόσο «περίτεχνα» ταλαιπωρημένες παιδικές ψυχές απαιτεί την ακύρωση του ερωτήματος.
Σπύρος Σαγιάς, φυσικός