Το alfavita.gr δημοσιεύει επιστολή μητέρας υποψήφιας στις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις.
Καλημέρα, είμαι μητέρα παιδιού που παίρνει φέτος μέρος στις πανελλήνιες.
Η κόρη μου έχει δυσλεξία και δίνει και προφορικά.
Είναι στο 3ο πεδίο των Επιστημών Υγείας και τη Δευτέρα έδωσε βιολογία.
Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) την Τετάρτη δέχτηκε σωστή και τη δεύτερη λύση σε ερώτημα της βιολογίας.
Η ερώτηση μου είναι στα παιδιά που δίνουν προφορικά και ο βαθμός τους μπαίνει κατά την προφορική εξέταση τι γίνεται;
Γιατί η κόρη έγραψε την δεύτερη απάντηση που δεν ήταν στις προτεινόμενες λύσεις της επιτροπής κατά την διάρκεια της προφορικής εξέτασης αλλά είναι προτεινόμενη λύση για τους βαθμολογητές των γραπτών τώρα.
Θα ήμουν ευγνώμων αν θα μπορούσατε να δώσετε μια απάντηση.
Δυστυχώς στο υπουργείο παιδείας δε σηκώνουν τηλέφωνα.
Σας ευχαριστώ.
Η απάντησή των συντακτών του alfavita.gr
Καλημέρα σας και καλή επιτυχία στην κόρη σας σε αυτή τη σημαντική περίοδο της ζωής της.
Το ερώτημά σας είναι απολύτως εύλογο και αφορά ένα πραγματικό κενό πληροφόρησης που αντιμετωπίζουν πολλοί γονείς και μαθητές, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες όπως η δυσλεξία και που εξετάζονται προφορικά.
Οι μαθητές με δυσλεξία ή άλλες μαθησιακές δυσκολίες εξετάζονται προφορικά σε όλα τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, σύμφωνα με τις διατάξεις του ΥΠΑΙΘ (Υπουργείο Παιδείας). Η προφορική εξέταση γίνεται παρουσία ειδικής επιτροπής και ο βαθμός που καταχωρείται είναι αυτός που αποδίδει η επιτροπή τη στιγμή της προφορικής εξέτασης, βάσει της απόδοσης του μαθητή εκείνη την ώρα.
Σε αντίθεση με τα γραπτά, δεν διορθώνονται αργότερα από βαθμολογητές. Επομένως:
Ο τελικός βαθμός είναι αποτέλεσμα της αξιολόγησης της επιτροπής και όχι με βάση μεταγενέστερες διευκρινίσεις του ΥΠΑΙΘ ή των βαθμολογικών οδηγιών.
Από όσα περιγράφετε, η κόρη σας έδωσε τη δεύτερη λύση σε ένα ερώτημα της Βιολογίας, η οποία δεν είχε περιληφθεί αρχικά στις επίσημες προτεινόμενες απαντήσεις της επιτροπής θεματοδότησης, αλλά αναγνωρίστηκε μεταγενέστερα (Τετάρτη) ως σωστή από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων για τα γραπτά.
Αυτό δημιουργεί εύλογα το ερώτημα:
Θα ληφθεί υπόψη η δεύτερη σωστή απάντηση, εφόσον η επιτροπή δεν την είχε αξιολογήσει ως σωστή κατά την προφορική εξέταση;
Δυστυχώς, αν η επιτροπή προφορικής εξέτασης δεν αξιολόγησε τότε την απάντηση ως σωστή, δεν προβλέπεται διαδικασία αναθεώρησης ή επανεκτίμησης του βαθμού εκ των υστέρων. Δεν υπάρχει «δεύτερη διόρθωση» όπως στα γραπτά.
Τι μπορείτε να κάνετε
Αν θεωρείτε ότι η κόρη σας υπέστη ουσιαστική αδικία, υπάρχουν κάποια βήματα που μπορείτε να ακολουθήσετε:
1. Καταγγελία ή Ερώτημα στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης
Απευθυνθείτε γραπτώς (μέσω email ή αιτήματος) στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης στην οποία υπάγεται το σχολείο της κόρης σας, αναφέροντας την περίπτωση και ζητώντας διευκρινίσεις.
2. Επικοινωνία με το Συνήγορο του Πολίτη (Κύκλος Δικαιωμάτων του Παιδιού)
Ο Συνήγορος μπορεί να μεσολαβήσει για περιπτώσεις μαθητών που πιθανώς έχουν υποστεί άνιση μεταχείριση στην εκπαίδευση.
3. Επικοινωνία με την ΕΛΕΠΑΠ ή άλλους φορείς για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες
Μπορεί να σας κατευθύνουν κατάλληλα ή να υποστηρίξουν το αίτημά σας.
Η επιτροπή της προφορικής εξέτασης κρίνει βάσει των γνώσεων και οδηγιών που έχει τη στιγμή της εξέτασης. Επομένως, ακόμα κι αν μια απάντηση αποδειχθεί ορθή εκ των υστέρων, δεν επηρεάζει αναδρομικά τον βαθμό. Παρ’ όλα αυτά, είναι εύλογο να ζητηθεί να εξεταστεί θεσμικά η δυνατότητα προσαρμογών ή διευκρινίσεων για παρόμοιες περιπτώσεις στο μέλλον, ιδίως όταν πρόκειται για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.