ekpaideytikoi
Παράλληλα, αναδεικνύει το φιάσκο της Τράπεζας Θεμάτων ως σύμπτωμα ευρύτερης διοικητικής ανεπάρκειας

Το ενημερωτικό σημείωμα του Θοδωρή Κατσωνόπουλου, αιρετού στο ΚΥΣΔΕ με τις Συνεργαζόμενες Εκπαιδευτικές Κινήσεις, σκιαγραφεί με τεκμηριωμένο λόγο και αιχμηρή κριτική τη ρευστή και φορτισμένη κατάσταση στην ελληνική δημόσια εκπαίδευση.

Εστιάζοντας τόσο σε υπηρεσιακά όσο και σε θεσμικά ζητήματα, καταγράφει τις καθυστερήσεις στις αποσπάσεις και μεταθέσεις, τις ανησυχίες για την επικείμενη άρση της μονιμότητας στο Δημόσιο, την κρίσιμη δικαστική μάχη για την επαναφορά των Δώρων, αλλά και τις αντιδράσεις στο προσχέδιο του νέου Πειθαρχικού Δικαίου.

Παράλληλα, αναδεικνύει το φιάσκο της Τράπεζας Θεμάτων ως σύμπτωμα ευρύτερης διοικητικής ανεπάρκειας.

Με σαφή θέση υπέρ της διαφάνειας, της σταθερής εργασίας και της παιδαγωγικής ελευθερίας, ο αιρετός καλεί την εκπαιδευτική κοινότητα σε ενότητα και μαζική κινητοποίηση απέναντι σε πολιτικές που –κατά την άποψή του– αποδομούν τη δημόσια παιδεία.

Αναλυτικά το ενημερωτικό του αιρετού στο  ΚΥΣΔΕ Θοδωρή Κατσωνόπουλου:

Σχετικά με την τρέχουσα εκπαιδευτική επικαιρότητα

(Ενημέρωση για αποσπάσεις – Ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα ενεργειών ΚΥΣΔΕ / Πρωθυπουργικές δηλώσεις - σχεδιασμοί για την άρση της μονιμότητας στο Δημόσιο / Δικαστική διεκδίκηση επαναφοράς των Δώρων στο Δημόσιο / Προσχέδιο του νέου Πειθαρχικού Δικαίου για τους Δ.Υ./ «Κατάρρευση» της Τράπεζας Θεμάτων στις 21/05 / Σχολικές μονάδες σε καθεστώς επιβίωσης - Οι πανελλαδικές εξετάσεις δεν χωράνε στη λιτότητα / Όχι στο Παράβολο των 15€)

Συνάδελφοι/ισσες,

Καθώς πλησιάζουμε στο τέλος της σχολικής χρονιάς, το τοπίο στην εκπαίδευση παραμένει ρευστό και η εκπαιδευτική επικαιρότητα παραμένει έντονη, με πλήθος θεσμικών διαδικασιών σε εξέλιξη. Στο πλαίσιο της συνεχούς και υπεύθυνης ενημέρωσης, παραθέτουμε συνοπτικά τις βασικές διαδικασίες και προθεσμίες που αφορούν στη δράση του ΚΥΣΔΕ, καθώς και ζητήματα που απασχολούν το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Ενημέρωση για αποσπάσεις – Ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα ενεργειών ΚΥΣΔΕ

Οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε φορείς και υπηρεσίες του ΥΠΑΙΘΑ αναμένεται να ανακοινωθούν εντός των επόμενων ημερών. Είναι βέβαιο ότι θα ανακοινωθούν πιο αργά από την περσινή χρονιά, πιθανά αρχές Ιουνίου. Να σημειωθεί ότι οι φορείς είχαν αποστείλει τις προτάσεις τους στο Υπουργείο από την προηγούμενη εβδομάδα (είχαν προθεσμία μέχρι 19/05). Είναι καθαρά θέμα πολιτικής βούλησης αν θα γίνουν δεκτές στο σύνολο τους οι προτάσεις των φορέων, αλλά και πότε θα υπογραφούν και ανακοινωθούν οι σχετικές αποφάσεις. Αίτημα του κλάδου (Απόφαση 20ου Συνεδρίου ΟΛΜΕ) είναι "οι αποσπάσεις σε υπηρεσίες και φορείς να γίνονται από το ΚΥΣΔΕ, με προκήρυξη συγκεκριμένων θέσεων, ανακοίνωση των αντίστοιχων προσόντων που απαιτούνται, με συγκεκριμένη μοριοδότηση και διαφάνεια. Οι αποσπάσεις αυτές να γίνονται για μια 3ετία. Έγκαιρη πραγματοποίηση όλων των αποσπάσεων μέχρι τις 30 Ιούνη».

Αναφορικά με τις αποσπάσεις από ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΔΕ, στην ΕΑΕ, καθώς και σε Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία, αναμένεται να εξεταστούν μετά τις 20 Ιουνίου, αφού πρώτα εκδοθεί η σχετική εγκύκλιος προσδιορισμού των λειτουργικών κενών (ΠΥΣΔΕ/ΠΥΣΔΕ, ΕΑΕ) και καταρτιστούν οι σχετικοί πίνακες από τις ΔΔΕ και ΠΔΕ.

Εκκρεμή θέματα επί των μεταθέσεων, όπως οι ενστάσεις των εκπαιδευτικών Μουσικής Παιδείας σε Μουσικά Σχολεία, όπου χρειάζεται εισήγηση της αρμόδιας Επιτροπής, πρόκειται να εξεταστούν στην επόμενη συνεδρίαση του ΚΥΣΔΕ. Εκτός απροόπτου, αυτή θα πραγματοποιηθεί τις πρώτες μέρες του Ιουνίου.

Επίσης, η εκπαιδευτική κοινότητα αναμένει απαντήσεις και υλοποίηση δεσμεύσεων για σημαντικά ζητήματα υπηρεσιακής φύσης. Υπάρχουν σοβαρές εκκρεμότητες που καθυστερούν και δημιουργούν αβεβαιότητα, όπως η αλλαγή του πλαισίου υπηρεσιακών μεταβολών στα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία, με βάση τις θέσεις του κλάδου, η αναδρομική ισχύς του Ν. 5128/2024 για εκπαιδευτικούς που ανήκουν σε ειδική κατηγορία μετάθεσης κλπ.

Ζητήματα όπως η αξιολόγηση, το νέο Πειθαρχικό Δίκαιο, η οργανικότητα, οι διορισμοί 2025, βρίσκονται στον δημόσιο διάλογο χωρίς επίσημο πλαίσιο ή διαβούλευση, προκαλώντας εύλογες ανησυχίες στους εκπαιδευτικούς.

Το κρίσιμο ζήτημα των οργανικών τοποθετήσεων συνδέεται άρρηκτα με τη μέθοδο υπολογισμού των οργανικών κενών, η οποία παραμένει ανελαστική. Η «τεχνητή» αποτύπωση πλεονασμάτων, υπονομεύει τις μεταθέσεις και περιορίζει τις δυνατότητες για οργανικές τοποθετήσεις και διορισμούς. Η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των κενών με βάση τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων, το ωρολόγιο πρόγραμμα και τη σταθερότητα των θέσεων, αποτελεί άμεση και ουσιαστική διεκδίκηση του κλάδου.

Άρση της μονιμότητας στο Δημόσιο                          

Πραγματικότητα ή Πολιτική Ρητορική;

Ως γνωστό, η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων, και κατ’ επέκταση των εκπαιδευτικών, κατοχυρώνεται από το Άρθρο 103 του Συντάγματος. Δεν πρόκειται για προνόμιο, αλλά για θεσμική εγγύηση που διασφαλίζει ότι ο υπάλληλος θα εκτελεί τα καθήκοντά του ανεπηρέαστος από πολιτικές ή προσωπικές πιέσεις. Ειδικά στον χώρο της εκπαίδευσης, η μονιμότητα εγγυάται την παιδαγωγική ελευθερία και την ανεξαρτησία του σχολείου από εξωγενείς παρεμβάσεις.                          

Η κυβέρνηση και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης σκοπίμως επαναφέρουν το ζήτημα της άρσης της μονιμότητας στο Δημόσιο τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, λίγες ημέρες πριν τη διεξαγωγή της πρότυπης δίκης στο ΣτΕ που θα κρίνει οριστικά την επαναφορά ή μη του 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο. Τεχνηέντως επιχειρούν να στρέψουν την ατζέντα και τη δημόσια συζήτηση από τα Τέμπη και όλα τα μείζονα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική κοινωνία, στην αναγκαιότητα αξιολόγησης στο δημόσιο και την άρση της μονιμότητας.                                                  

Η ανακίνηση του ζητήματος της μονιμότητας χρησιμοποιείται περισσότερο ως εργαλείο πολιτικής πίεσης. Στοχεύει στην αποδυνάμωση των εργασιακών εγγυήσεων, στη δημιουργία κλίματος ανασφάλειας και στην επιβολή αυστηρότερων ελέγχων και αξιολογήσεων. Δεν είναι τυχαίο ότι η συζήτηση για τη μονιμότητα συνοδεύεται από πειθαρχικές διώξεις και απόπειρες αυταρχικής αξιολόγησης.

Το τρίπτυχο Αξιολόγηση - Πειθαρχικές Διώξεις – Άρση μονιμότητας,  δείχνει μια ευρύτερη στρατηγική αναδιάρθρωσης της δημόσιας εκπαίδευσης με χαρακτηριστικά ελέγχου, πειθάρχησης και μετακύλισης ευθυνών στους εκπαιδευτικούς.                                                                                                     

Η εξαγγελία για άρση της μονιμότητας δεν είναι μεταρρύθμιση. Είναι προειδοποίηση για την επόμενη φάση υποβάθμισης του δημόσιου σχολείου. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να απαντήσουμε ενωμένοι:

Όχι στην αποδόμηση των εργασιακών εγγυήσεων.

Ναι στη σταθερή εργασία, στην παιδαγωγική ελευθερία και στο σχολείο που σέβεται μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Η μονιμότητα των εκπαιδευτικών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για δημοκρατική, ποιοτική και ανεξάρτητη εκπαίδευση. Η άρση της είναι αντισυνταγματική, παιδαγωγικά επιζήμια και κοινωνικά επικίνδυνη. Οφείλουμε να την υπερασπιστούμε, όχι ως συντεχνιακό κεκτημένο, αλλά ως θεμέλιο της δημόσιας παιδείας. Το εκπαιδευτικό κίνημα οφείλει να αντιδράσει οργανωμένα, συντονισμένα, μαζικά.

Η μονιμότητα είναι δημοκρατική κατάκτηση.
Δεν θα την παραδώσουμε!

Για τη δικαστική διεκδίκηση επαναφοράς των Δώρων στο Δημόσιο

Η 13η και 14η Ελπίδα…

Η επικείμενη εκδίκαση στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) της πρότυπης δίκης για την επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού την 6η  Ιουνίου 2025 είναι μια κομβική στιγμή για τον δημόσιο τομέα και ειδικά για εμάς τους/τις εκπαιδευτικούς που βιώνουμε χρόνια τώρα την υποτίμηση της εργασίας και των αποδοχών μας.

Η κατάργηση των δώρων με τον Ν. 4093/2012, εν μέσω Μνημονίων, στέρησε από τους εργαζόμενους δύο (2) επιπλέον μισθούς τον χρόνο, πλήττοντας κυρίως τους χαμηλόμισθους και καθιερώνοντας ένα καθεστώς μισθολογικής ανισότητας και λιτότητας διαρκείας. Όμως, η παραμονή αυτής της περικοπής δεν είναι ούτε συνταγματικά, ούτε κοινωνικά αποδεκτή.

Οι κυβερνώντες πεισματικά αρνούνται την επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού στο δημόσιο, υποστηρίζοντας ότι μια τέτοια απόφαση θα εκτροχίαζε δημοσιονομικά τη χώρα. Πρόκειται για καθαρά πολιτική επιλογή της κυβέρνησης. Μάλιστα, επενδύει στον κοινωνικό αυτοματισμό, μετατοπίζοντας τεχνηέντως τη δημόσια συζήτηση από το δικαίωμα και τη συνταγματικότητα στην έννοια της "ευνοϊκής μεταχείρισης των δημοσίων υπαλλήλων". Παρουσιάζεται η διεκδίκηση επαναφοράς των δώρων ως βάρος για τον φορολογούμενο, καλλιεργώντας αντιπάθεια και διχασμό.

Όμως, όσο κι αν γίνεται προσπάθεια απαξίωσης του «κακού» δημοσίου, η κοινωνία δεν βλέπει τους εκπαιδευτικούς, νοσηλευτές και άλλους υπαλλήλους ως "προνομιούχους", αλλά αντιλαμβάνεται πως:

Η εργασία στο Δημόσιο δεν μπορεί να είναι φτωχική και απαξιωμένη,

Η επαναφορά των Δώρων είναι κίνηση ισονομίας,

Η συνεχής επίκληση παλαιών κρίσεων δεν δικαιολογεί τη διαρκή άρνηση κοινωνικής δικαιοσύνης.

ΔΕΝ υπάρχει πλέον η "έκτακτη ανάγκη", καθώς η Ελλάδα έχει πρωτογενές πλεόνασμα, χαμηλό επιτόκιο δανεισμού και δημοσιονομική ευελιξία.

Αν ΔΕΝ υπάρχει πια δημοσιονομικός περιορισμός, τότε ΔΕΝ υπάρχει και άλλοθι για τη διαρκή φτωχοποίηση του Δημοσίου.

ΔΕΝ είναι συνταγματικά θεμιτό να παραμένουν μόνιμα περικοπές έκτακτης φύσης. Το άρθρο 25 του Συντάγματος απαγορεύει τη μόνιμη περιστολή θεμελιωδών δικαιωμάτων, όπως το δικαίωμα στην αξιοπρεπή αμοιβή.

ΔΕΝ μπορεί οι δημόσιοι υπάλληλοι να εξαιρούνται από τα Δώρα που δικαιούται ο ιδιωτικός τομέας. Πρόκειται για καθαρή ανισότητα, χωρίς αντικειμενική βάση.

Οι εκπαιδευτικοί και όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν ξεχνάμε, δεν υποχωρούμε, δεν επαιτούμε. Συλλογικά και οργανωμένα διεκδικούμε:

Πλήρη αποκατάσταση των επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα & αδείας.

Αναδρομική εφαρμογή χωρίς παραγραφή.

Καμία ανοχή στη μονιμοποίηση των μνημονιακών περικοπών.

Η Πολιτεία οφείλει να αποκαταστήσει άμεσα τις παροχές αυτές ως στοιχειώδη πράξη σεβασμού στην εργασία και στην ισονομία.

Το ΣτΕ καλείται να αποφανθεί με βάση το Σύνταγμα και την υφιστάμενη νομολογία, όχι υπό την πίεση των «δημοσιονομικών περιορισμών» που πάντα βαραίνουν τους ίδιους και τους ίδιους.

Την 6η Ιουνίου κρίνονται αξιοπρέπεια, η ισονομία και η δικαιοσύνη για τον δημόσιο υπάλληλο.

Προσχέδιο Πειθαρχικού Δικαίου

Τι σχεδιάζεται, τι σημαίνει, τι απειλεί                        

Σύμφωνα με όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας σχετικά με το νέο σχέδιο νόμου για το πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων, η κυβέρνηση Μητσοτάκη θα επιχειρήσει να πειθαρχήσει πολιτικά και ιδεολογικά τη δημόσια διοίκηση. Πίσω από τη βιτρίνα της «αποτελεσματικότητας» και των «χρονικών προθεσμιών», δηλ να εκδικάζονται οι υποθέσεις σε συντομότερο χρονικό διάστημα, καραδοκούν απολύσεις, τρομοκράτηση και φίμωση κάθε φωνής που αντιστέκεται.

Καταργούνται τα Πειθαρχικά Συμβούλια όπως τα γνωρίζαμε και αντικαθίστανται από ένα όργανο που θα αποτελείται αποκλειστικά από νομικούς του κράτους, χωρίς συμμετοχή των αιρετών εκπροσώπων των εργαζομένων!!!

Καθιερώνεται ως πειθαρχικό παράπτωμα η άρνηση συμμετοχής στην αξιολόγηση που ο κλάδος μας έχει απορρίψει ως μηχανισμό κατηγοριοποίησης, ανταγωνισμού και ιδιωτικοποίησης. Μάλιστα, θα προβλέπεται ποινή οριστικής παύσης, δηλαδή απόλυσης, για όποιον υπάλληλο αρνηθεί δύο συνεχόμενες φορές να συμμετάσχει στην αξιολόγηση!!!

Ψηφιοποιείται η διαδικασία, επιταχύνονται οι διώξεις. Καμία πρόβλεψη δεν υπάρχει για ενίσχυση της υπεράσπισης ή της διαφάνειας υπέρ του υπαλλήλου.

Οι παραπάνω είναι μερικές μόνο απ’ τις αλλαγές που το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση. Οι αλλαγές αυτές θα σημάνουν τη δραματική αλλαγή του χαρακτήρα της δημόσιας διοίκησης και μετατροπής της από διοίκηση δημοκρατική, με σταθερό εργασιακό καθεστώς, σε ένα πειθαρχημένο και υποταγμένο σύστημα, όπου η διαφορετική άποψη θα διώκεται, η συλλογική δράση θα ποινικοποιείται, η εργασιακή ασφάλεια θα εξαφανίζεται.

Οι εκπαιδευτικοί στο μικροσκόπιο

Ειδικά στον χώρο της εκπαίδευσης, όπου το λειτούργημα του εκπαιδευτικού συνδέεται με την ελεύθερη έκφραση, την αγωγή του δημοκρατικού πολίτη και την κοινωνική εγρήγορση, τέτοιες ρυθμίσεις απειλούν την παιδαγωγική ελευθερία και τη συνδικαλιστική έκφραση και δημιουργούν κλίμα πειθαρχικής επιτήρησης μέσα στα σχολεία.

Από την πρώτη στιγμή που το σχέδιο νόμου τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, οφείλουμε να αντιδράσουμε δυναμικά. Να προασπίσουμε τα εργασιακά, δημοκρατικά και συνδικαλιστικά δικαιώματα όλων των εργαζομένων στο Δημόσιο. Η υπεράσπιση της εργασιακής αξιοπρέπειας και της δημοκρατίας στα σχολεία είναι ευθύνη όλων μας. Το Πειθαρχικό Δίκαιο δεν μπορεί να μετατραπεί σε εργαλείο ελέγχου, φίμωσης ή τιμωρίας.

Η πειθαρχική υποταγή δεν είναι μεταρρύθμιση, είναι βήμα προς ένα αυταρχικό κράτος. ΔΕΝ τρομοκρατούμαστε , ΔΕΝ σωπαίνουμε, ΔΕΝ υποτασσόμαστε.

Για την «κατάρρευση» της Τράπεζας Θεμάτων στις 21/05

Όταν η Τράπεζα Θεμάτων καταρρέει, καταρρέει και το αφήγημα της Αριστείας!

Η κατάρρευση της Τράπεζας Θεμάτων, το πρωί της Τετάρτης 21/05/2025, κατά τη διάρκεια των προαγωγικών εξετάσεων, δεν ήταν απλώς ένα «τεχνικό πρόβλημα». Ήταν η κορυφή ενός παγόβουνου που φέρει φαρδιά-πλατιά την υπογραφή της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας.

Για ακόμη μια φορά, η εκπαιδευτική κοινότητα κλήθηκε να διαχειριστεί τις συνέπειες της κρατικής προχειρότητας. Ένα εργαλείο που παρουσιάστηκε ως εγγύηση αξιοκρατίας και διαφάνειας, κατέρρευσε με εκκωφαντικό τρόπο την ημέρα που οι μαθητές το είχαν περισσότερο ανάγκη.

Το ερώτημα, όμως, δεν είναι τεχνικό. Είναι πολιτικό και θεσμικό:                               

Ποιος σχεδίασε ένα σύστημα χωρίς στοιχειώδες σχέδιο ασφαλείας;                                

Ποιος δεν μερίμνησε για δοκιμές αντοχής, για backup λύσεις, για υποστήριξη σε πραγματικό χρόνο;

Ποιος επέλεξε να βασίσει κρίσιμες εξετάσεις σε μια πλατφόρμα με ασαφές τεχνολογικό υπόβαθρο και αμφίβολη υποστήριξη;

Είναι σαφές πως η ψηφιοποίηση του σχολείου δεν μπορεί να εξαντλείται σε προωθητικές καμπάνιες και «καινοτόμες» εξαγγελίες. Απαιτεί δομή, πρόβλεψη, διαφάνεια και ευθύνη. Την Τετάρτη 21/05, όλα αυτά απουσίαζαν.

Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας όφειλε να διασφαλίσει ότι η αξιολόγηση των μαθητών θα γίνει χωρίς εμπόδια, χωρίς άγχος, χωρίς ασάφεια. Απέτυχε. Και σε αυτή την αποτυχία δεν χωρούν δικαιολογίες ούτε τεχνικά προσχήματα. Χωρούν μόνο παραδοχές ευθύνης και άμεση λογοδοσία.

Γιατί όταν καταρρέει η Τράπεζα Θεμάτων, δεν καταρρέει μόνο ένα σύστημα. Καταρρέει μαζί του και η εμπιστοσύνη στην πολιτεία, στην εκπαιδευτική αξιοκρατία και, εν τέλει, στη σοβαρότητα της Παιδείας ως δημόσιο αγαθό.

Η κατάρρευση του συστήματος δεν ήταν παρά το σύμπτωμα ενός βαθύτερου προβλήματος: ενός εξεταστικού μηχανισμού επιβολής, πίεσης και ταξικής αναπαραγωγής, που δεν έχει καμία θέση σε ένα σύγχρονο, δημοκρατικό σχολείο.

Η Τράπεζα Θεμάτων υποτίθεται ότι διασφαλίζει ενιαία αξιολόγηση. Στην πράξη, δημιουργεί εξετάσεις με θεματολογία που συχνά ξεπερνά το επίπεδο διδασκαλίας στην τάξη, χωρίς να λαμβάνει υπόψη το μαθησιακό ή κοινωνικό υπόβαθρο των παιδιών.

Οι μαθητές δεν μαθαίνουν να σκέφτονται. Μαθαίνουν να αποστηθίζουν, να αγχώνονται, να καταρρέουν. Και οι εκπαιδευτικοί αναγκάζονται να προσαρμόσουν τη διδασκαλία τους όχι στις ανάγκες των παιδιών, αλλά στις "ανάγκες" της Τράπεζας.

Ώρα να μπει τελεία στην Τράπεζα Θεμάτων.

Για ένα εκπαιδευτικό σύστημα με ελευθερία, εμπιστοσύνη και ουσία, όχι εξεταστικό πανικό!

Σχολικές μονάδες σε καθεστώς επιβίωσης

Η κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών έχει αφήσει πίσω της ένα τεράστιο κενό στη λειτουργία των δημόσιων σχολείων. Σχολεία χωρίς στοιχειώδεις πόρους, εκπαιδευτικοί που πληρώνουν από την τσέπη τους για χαρτί και μελάνι, γονείς που καλούνται να στηρίξουν το «δωρεάν σχολείο» με εράνους και προσφορές.

Η Σχολική Επιτροπή υπήρξε ένας κρίσιμος θεσμός αυτονομίας και άμεσης διαχείρισης των πόρων. Η εγγύτητα των μελών της με την πραγματικότητα της σχολικής μονάδας εξασφάλιζε την άμεση ανταπόκριση σε ανάγκες, όπως θέρμανση, καθαριότητα, επισκευές, αναλώσιμα. Με την κατάργησή των Σχολικών Επιτροπών ή την ουσιαστική τους αποδυνάμωση, η γραφειοκρατία των Δήμων και η έλλειψη ευελιξίας έχουν οδηγήσει σε οικονομική ασφυξία τις σχολικές μονάδες!

Οι εκπαιδευτικοί δεν είμαστε διαχειριστές φτώχειας ούτε επαίτες του Δημοσίου. Καλούμαστε καθημερινά να λειτουργήσουμε ένα σχολείο χωρίς τα ελάχιστα και να μεταφέρουμε στην αίθουσα μια εικόνα «κανονικότητας» που δεν υφίσταται.

Η ευθύνη είναι κύρια πολιτική. Η υποχρηματοδότηση της Παιδείας δεν είναι απλώς αποτέλεσμα κρίσης ή δημοσιονομικών περιορισμών. Είναι συνειδητή επιλογή απαξίωσης της δημόσιας εκπαίδευσης. Η κατάργηση ή συγχώνευση των σχολικών επιτροπών αποτελεί μέρος αυτής της στρατηγικής: λιγότερη λογοδοσία, λιγότερη αυτονομία, λιγότερη φωνή στα σχολεία.

Ως εκπαιδευτική κοινότητα, ως γονείς, ως πολίτες, οφείλουμε να απαιτήσουμε:

  • Την επαναλειτουργία ισχυρών, αυτοτελών Σχολικών Επιτροπών, με ουσιαστική χρηματοδότηση και διοικητική ευελιξία.
  • Αύξηση των κρατικών κονδυλίων για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των σχολείων.
  • Διαφάνεια και λογοδοσία στη διαχείριση των πόρων για την Παιδεία.

Η δημόσια εκπαίδευση δεν μπορεί να λειτουργεί με εθελοντισμό και γενναιοδωρία. Χρειάζεται κρατική ευθύνη, θεσμική στήριξη και πολιτική βούληση. Όταν ένα κράτος αδυνατεί να εξασφαλίσει το αυτονόητο, ένα σχολείο με θέρμανση, φως και χαρτί, τότε το πρόβλημα δεν είναι οικονομικό, είναι βαθιά πολιτικό και κοινωνικό.

Οι πανελλαδικές εξετάσεις δεν χωράνε στη λιτότητα!

Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι μια ιδιαίτερα απαιτητική διοικητική και παιδαγωγική διαδικασία, που προϋποθέτει επαρκή τεχνική υποδομή, άμεση διαθεσιμότητα πόρων και ευελιξία στη διαχείριση προβλημάτων. Χωρίς τις Σχολικές Επιτροπές, που μέχρι σήμερα κάλυπταν κρίσιμες ανάγκες, όπως εξοπλισμό (μελάνι, φωτοτυπικό, χαρτί κ.α.), καθαριότητα, υποστήριξη αιθουσών κλπ, η ευθύνη μεταφέρεται πλέον είτε στους Δήμους είτε στους ίδιους τους διευθυντές και τους εκπαιδευτικούς, χωρίς τα αντίστοιχα εργαλεία και πόρους.

Ενόψει της διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων επισημαίνονται τα παρακάτω:

Ελλείψεις σε βασικό εξοπλισμό και υλικά (εκτυπωτές, φωτοτυπικά, χαρτί, γραφική ύλη, αναγκαία για την εκτύπωση θεμάτων, οδηγιών κ.λπ.).  Χωρίς εξασφαλισμένους πόρους, η ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων δυσκολεύει, ειδικά στα απομακρυσμένα σχολεία.

Ανεπαρκής συντήρηση ή ελλιπείς υποδομές. Κακοσυντηρημένες αίθουσες, αίθουσες με ανεπαρκή φωτισμό/κλιματισμό, δημιουργούν δυσμενές περιβάλλον εξέτασης για τους μαθητές. Σε κάποιες περιπτώσεις δεν υπάρχουν εφεδρικές αίθουσες, αν προκύψει πρόβλημα.

Επιβάρυνση των εκπαιδευτικών. Καλούμαστε να αναλάβουμε καθήκοντα (τεχνικά, οργανωτικά, εποπτικά) χωρίς υποστήριξη και ανάλογη αποζημίωση. Δεν είναι λίγες οι φορές που οι εκπαιδευτικοί βάζουμε από την τσέπη μας για χαρτί, toner, καθαριστικά, κλιματισμό και άλλες ανάγκες που τυχόν προκύψουν.

Ανισότητες μεταξύ σχολείων. Σχολεία που δεν έχουν εξοπλισμό ή υποστήριξη μπορεί να μην προσφέρουν το ίδιο περιβάλλον προετοιμασίας με άλλα. Αυτό οξύνει τις εκπαιδευτικές ανισότητες, κάτι που αντικρούει την ισότιμη πρόσβαση στις εξετάσεις.

Η Πολιτεία οφείλει να διασφαλίσει άμεσα την επάρκεια των υλικοτεχνικών υποδομών στα εξεταστικά κέντρα και να ενισχύσει ουσιαστικά τα σχολεία με έκτακτη χρηματοδότηση.

Οι εκπαιδευτικοί, όπως πάντα, θα κάνουν το καθήκον τουςΗ Πολιτεία όμως οφείλει να κάνει το δικό της.

ΟΧΙ στο Παράβολο των 15€

Η προκήρυξη του διαγωνισμού ΑΣΕΠ για την κατάρτιση πινάκων στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ) συνοδεύτηκε από την υποχρεωτική καταβολή παραβόλου ύψους 15 ευρώ για κάθε υποψήφιο.

Πρόκειται για μια πρακτική άδικη, ταξική και βαθιά προσβλητική για χιλιάδες νέους επιστήμονες που παλεύουν για μια θέση στον ευαίσθητο χώρο της ΕΑΕ. Το παράβολο αυτό δεν διασφαλίζει αξιοκρατία, αντίθετα, επιβαρύνει οικονομικά ήδη ευάλωτους υποψηφίους, πολλοί από τους οποίους είναι άνεργοι ή εργάζονται περιστασιακά.

Οι υποψήφιοι στην εκπαίδευση ήδη πληρώνουν για να μοριοδοτηθούν (σεμινάρια, μεταπτυχιακά, ξένες γλώσσες, πιστοποιήσεις) και για να καταθέσουν δικαιολογητικά (παράβολα, επικυρώσεις, μεταφράσεις). Τώρα πληρώνουν για να συμμετάσχουν σε πίνακες που ούτε εγγυώνται εργασία, ούτε έχουν σταθερότητα.

Ακόμη και αν το ποσό φαίνεται "συμβολικό", είναι εμπόδιο για πολλούς, ειδικά όταν συνοδεύεται από αλλεπάλληλες προκηρύξεις και αιτήσεις, διαφορετικά πεδία και πίνακες. Η ΕΑΕ, ένας χώρος που απαιτεί αυξημένη ευαισθησία και εξειδίκευση, δεν μπορεί να λειτουργεί με προϋποθέσεις αποκλεισμού.

Κατάργηση του παραβόλου των 15€ για όλους τους διαγωνισμούς εκπαιδευτικών.

Σεβασμός στον κόπο και την προετοιμασία χιλιάδων υποψηφίων                                                          που στηρίζουν καθημερινά το εκπαιδευτικό σύστημα ως αναπληρωτές, χωρίς καμία σταθερότητα.

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,

Απέναντι στον αυταρχισμό και την ολομέτωπη επίθεση της κυβέρνησης στα εργασιακά μας δικαιώματα, στεκόμαστε με συλλογικότητα, αντίσταση και αποφασιστικότητα. Σε αυτήν τη δύσκολη και απαιτητική συγκυρία, δεν παρακολουθούμε σιωπηλά. Παρεμβαίνουμε, διεκδικούμε, ενημερώνουμε. Με διαφάνεια, αποφασιστικότητα και ενεργό παρουσία στα Υπηρεσιακά Συμβούλια και σε κάθε συλλογική διαδικασία. Για να υπερασπιστούμε όσα κατακτήθηκαν με αγώνες. Για να διεκδικήσουμε το σχολείο που αξίζουμε εμείς και οι μαθητές/τριές μας!

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 28/5 με τις λύσεις

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 28/05

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ioniopan
Υπεγράφη διαπανεπιστημονική συμφωνία συνεργασίας Ιονίου Πανεπιστημίου – UNZA – Ι.Μ. Ζάμπιας
Διαπανεπιστημονική συμφωνία συνεργασίας μεταξύ Ιονίου Πανεπιστημίου, Πανεπιστημίου Ζάμπιας και Ιεράς Ορθόδοξης Μητρόπολης Ζάμπιας
Υπεγράφη διαπανεπιστημονική συμφωνία συνεργασίας Ιονίου Πανεπιστημίου – UNZA – Ι.Μ. Ζάμπιας