Ώρα να μπει τελεία στην Τράπεζα Θεμάτων.
Για ένα εκπαιδευτικό σύστημα με ελευθερία, εμπιστοσύνη και ουσία, όχι εξεταστικό πανικό!
Η κατάρρευση της Τράπεζας Θεμάτων, το πρωί της Τετάρτης 21/05/2025, κατά τη διάρκεια των προαγωγικών εξετάσεων, δεν είναι απλώς ένα «τεχνικό πρόβλημα». Είναι η κορυφή ενός παγόβουνου που φέρει φαρδιά-πλατιά την υπογραφή της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας.
Για ακόμη μια φορά, η εκπαιδευτική κοινότητα καλείται να διαχειριστεί τις συνέπειες της κρατικής προχειρότητας. Ένα εργαλείο που παρουσιάστηκε ως εγγύηση αξιοκρατίας και διαφάνειας, κατέρρευσε με εκκωφαντικό τρόπο την ημέρα που οι μαθητές το είχαν περισσότερο ανάγκη.
Το ερώτημα, όμως, δεν είναι τεχνικό. Είναι πολιτικό και θεσμικό:
- Ποιος σχεδίασε ένα σύστημα χωρίς στοιχειώδες σχέδιο ασφαλείας;
- Ποιος δεν μερίμνησε για δοκιμές αντοχής, για backup λύσεις, για υποστήριξη σε πραγματικό χρόνο;
- Ποιος επέλεξε να βασίσει κρίσιμες εξετάσεις σε μια πλατφόρμα με ασαφές τεχνολογικό υπόβαθρο και αμφίβολη υποστήριξη;
Είναι σαφές πως η ψηφιοποίηση του σχολείου δεν μπορεί να εξαντλείται σε προωθητικές καμπάνιες και «καινοτόμες» εξαγγελίες. Απαιτεί δομή, πρόβλεψη, διαφάνεια και ευθύνη. Και όλα αυτά σήμερα απουσίαζαν.
Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας όφειλε να διασφαλίσει ότι η αξιολόγηση των μαθητών γίνεται χωρίς εμπόδια, χωρίς άγχος, χωρίς ασάφεια. Σήμερα απέτυχε. Και σε αυτή την αποτυχία δεν χωρούν δικαιολογίες ούτε τεχνικά προσχήματα. Χωρούν μόνο παραδοχές ευθύνης και άμεση λογοδοσία.
Γιατί όταν καταρρέει η Τράπεζα Θεμάτων, δεν καταρρέει μόνο ένα σύστημα. Καταρρέει μαζί του και η εμπιστοσύνη στην πολιτεία, στην εκπαιδευτική αξιοκρατία και, εν τέλει, στη σοβαρότητα της Παιδείας ως δημόσιο αγαθό.
Για ακόμη μια φορά, η εκπαιδευτική κοινότητα καλείται να διαχειριστεί τις συνέπειες της κρατικής προχειρότητας. Ένα εργαλείο που παρουσιάστηκε ως εγγύηση αξιοκρατίας και διαφάνειας, κατέρρευσε με εκκωφαντικό τρόπο την ημέρα που οι μαθητές το είχαν περισσότερο ανάγκη.
Η σημερινή κατάρρευση του συστήματος δεν είναι παρά το σύμπτωμα ενός βαθύτερου προβλήματος: ενός εξεταστικού μηχανισμού επιβολής, πίεσης και ταξικής αναπαραγωγής, που δεν έχει καμία θέση σε ένα σύγχρονο, δημοκρατικό σχολείο.
Η Τράπεζα Θεμάτων υποτίθεται ότι διασφαλίζει ενιαία αξιολόγηση. Στην πράξη, δημιουργεί εξετάσεις με θεματολογία που συχνά ξεπερνά το επίπεδο διδασκαλίας στην τάξη, χωρίς να λαμβάνει υπόψη το μαθησιακό ή κοινωνικό υπόβαθρο των παιδιών.
Οι μαθητές δεν μαθαίνουν να σκέφτονται. Μαθαίνουν να αποστηθίζουν, να αγχώνονται, να καταρρέουν. Και οι εκπαιδευτικοί αναγκάζονται να προσαρμόσουν τη διδασκαλία τους όχι στις ανάγκες των παιδιών, αλλά στις "ανάγκες" της Τράπεζας.
* Κατσωνόπουλος Θοδωρής,, Αιρετό μέλος του ΚΥΣΔΕ, εκλεγμένος με τις Συνεργαζόμενες Εκπαιδευτικές Κινήσεις - ΣΥΝΕΚ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 21/5 με τις λύσεις
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 21/05
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ