saek
Οι θέσεις των μελών της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Δημοσίων Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης επί των εγκυκλίων και εξαγγελιών της Γ. Γραμματείας

Tις θέσεις των μελών της έκτακτης Γενικής Συνέλευσης της εξέδωσε η Πανελλήνια Ένωση Διευθυντών Δημοσίων Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΠΑΝ.Ε.ΔΙ.Σ.Α.Ε.Κ.) επί των εγκυκλίων και εξαγγελιών (2/5/2025) της Γ. Γραμματείας ΕΕΚ&ΔΒΜ.

Ειδικότερα ετέθησαν τα ακόλουθα θέματα:

1. Συγχωνεύσεις ΣΑΕΚ. 

2. Μείωση του αριθμού των ειδικοτήτων που θα συμμετέχουν στο παράλληλο μηχανογραφικό δελτίο – αποδόμησή του.

3. Περιορισμός προτεινόμενων ειδικοτήτων αναλόγως με την δυναμική σπουδαστών των ΣΑΕΚ.

4. Οδηγοί Σπουδών.

5. ΣΠΑΕΕ.

6. Γραφεία επαγγελματικής ανάπτυξης και σύνδεσης με την αγορά εργασίας (ΓΕΑΣ).

7. Αναθέσεις από 3μελή Επιτροπή Αναθέσεων.

8 . Ευρωπαϊκά Προγράμματα κινητικότητας.

9. Κριτήρια μοριοδότησης υποψηφίων Διευθυντών.

10. Διαρροή καταρτιζόμενων.

Οι θέσεις των μελών της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Δημοσίων Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης επί των εγκυκλίων και εξαγγελιών (2/5/2025) της Γ. Γραμματείας ΕΕΚ&ΔΒΜ:

1. Συγχωνεύσεις ΣΑΕΚ:

Εξαγγέλθηκε η συγχώνευση ΣΑΕΚ με γνώμονα τις χιλιομετρικές αποστάσεις. Στο Ν.4763/20 άρθρο 23 παρ. 2 προβλέπεται η συγχώνευση ή αναστολή λειτουργίας όταν ο αριθμός των καταρτιζόμενων (συμπεριλαμβανομένων και των πρακτικά ασκούμενων) είναι κάτω των 200 στις περιφερειακές ενότητες Αττικής, Πειραιώς και Θεσσαλονίκης και 100 στην υπόλοιπη Ελλάδα, ενώ σε απομακρυσμένες, νησιωτικές και παραμεθόριες περιοχές (με πληθυσμό κάτω των 50.000) δύνανται να λειτουργούν και με αριθμό καταρτιζόμενων κάτω των 100.  

Σύμφωνα με τον Ν. 4763/2020, άρθρο 29, οι ΣΑΕΚ μπορούν να λειτουργούν Τμήματα ή Παραρτήματα σε άλλα νησιά της ίδιας Περιφέρειας, για την κάλυψη τοπικών αναγκών που ερείδεται στο Σύνταγμα (αρ.101 παρ.4) και στο Ν. 4551/2018 περί νησιωτικής πολιτικής.  

Οι αποφάσεις περί συγχώνευσης ή αναστολής λειτουργίας Δημοσίων ΣΑΕΚ, δεδομένων των πολλαπλών αρνητικών συνεπειών που θα επιφέρουν στη δωρεάν δημόσια κατάρτιση θα πρέπει να ληφθούν κατόπιν συζήτησης με τους άμεσα εμπλεκόμενους και ενδιαφερόμενους Διευθυντές και φορείς με κοινή εξορθολογιστική διάθεση, και όχι αιφνιδιαστικά. Να γίνεται με αξιολόγηση όλων των παραμέτρων, σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς, τους κοινωνικούς εταίρους και τους Διευθυντές των εν δυνάμει υπό συγχώνευση δομών. Οι Διευθυντές ΣΑΕΚ συμβάλλουν με όλες τους τις δυνάμεις στο κοινό όραμα της κοινωνίας για μια κατάρτιση ποιοτική, ευέλικτη, ελκυστική, προσβάσιμη και χωρίς αποκλεισμούς.  

2. Μείωση του αριθμού των ειδικοτήτων που θα συμμετέχουν στο παράλληλο μηχανογραφικό δελτίο – αποδόμησή του

Το παράλληλο μηχανογραφικό δελτίο είναι ίσως ο μοναδικός τρόπος ενημέρωσης των αποφοίτων λυκείων για την ύπαρξη και τη δωρεάν φοίτηση στις Δημόσιες Σχολές επαγγελματικής κατάρτισης, αφού ουδεμία διαφήμιση ή ενημέρωση γίνεται, σε αντίθεση με τις ιδιωτικές σχολές.  

Η μείωση του αριθμού των προτεινόμενων ειδικοτήτων από τις ΣΑΕΚ δεν θα συμβάλλει στον περιορισμό της διαρροής αλλά στην ελλιπή ενημέρωση των υποψηφίων για τις ειδικότητες που λειτουργούν στις ΣΑΕΚ. Αντιπροτείνουμε την μείωση του αριθμού των προτιμήσεων από τους μαθητές ή του ποσοστού κάλυψης θέσεων.  

3. Περιορισμός προτεινόμενων ειδικοτήτων αναλόγως με την δυναμική σπουδαστών των ΣΑΕΚ:  

α) θα πλήξει κυρίως τις ευάλωτες και οικονομικά ασθενείς κοινωνικές ομάδες υποψηφίων και των οικογενειών τους. Β) Θα συμβάλλει στην περαιτέρω μείωση του αριθμού των καταρτιζόμενων στις Δημόσιες ΣΑΕΚ και κατ΄ επέκταση στην περαιτέρω συρρίκνωσή τους. γ) αντίκειται στις διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας σε τεχνικά καταρτισμένο και εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό. δ) Οι ειδικότητες δεν προτείνονται με γνώμονα μόνο τις ανάγκες της τοπικής αγοράς αλλά σε περιφερειακό, κλαδικό και εθνικό επίπεδο. Άρα η δήλωση, ότι έχει «κορεσθεί η τοπική αγορά και πρέπει να ανανεωθεί είναι έωλη». Άλλωστε η πλειονότης των διευθυντών κάθε χρόνο προτείνουν νέες ειδικότητες σε ποσοστό 20% - 30%. ε) Η μη ύπαρξη ερωτήσεων πιστοποίησης καθώς και η μη θεσμοθέτηση επαγγελματικών δικαιωμάτων σε πολλές ειδικότητες που είχαν τεθεί ως προϋπόθεση είναι ευθύνη των αρμοδίων φορέων και όχι των Διευθυντών και δέον να μεριμνήσουν άμεσα. Αν εφαρμοστεί πιστά η εγκύκλιος, τότε ο αριθμός των ειδικοτήτων που θα πρέπει να δηλωθεί πανελλαδικά είναι ΜΗΔΕΝ. Προτείνεται οι Διευθυντές να προτείνουν τις ειδικότητες που αξιολογούν, ότι δύνανται να υποστηρίξουν (ζήτηση, ανάγκες της αγοράς, εργαστήρια, ειδικές συνθήκες), αφού άλλωστε αν δε συμπληρωθεί ο απαιτούμενος αριθμός δεν εγκρίνεται η λειτουργία της ειδικότητας. Σημειωτέον δε, ότι υπάρχουν ειδικότητες που σε όλες τις ΣΑΕΚ κι αν λειτουργήσουν βρίσκουν εργασία π.χ. τουριστικά, πρώιμης παιδικής ηλικίας, εργοθεραπευτές κλπ.  

4. Οδηγοί Σπουδών:  

Εγκαίρως είχαν επισημανθεί λάθη και αστοχίες σε αρκετούς εξ΄ αυτών και είχε υπάρξει ενημέρωση σχετικώς με την σύσταση Επιτροπής στην Γενική Γραμματεία για την επεξεργασία αυτών. Ενδεικτικώς αναφέρουμε:  

α) Το οξύμωρο το ίδιο μάθημα να έχει ανάθεση σε διαφορετικές ειδικότητες εκπαιδευτών. β) Η μη πρόβλεψη εναλλακτικής πρότασης ειδικότητας εκπαιδευτή σε περίπτωση έλλειψης ή αδυναμία εξεύρεσης οδηγεί στο να μην λειτουργήσει η ειδικότητα ή στις υπερβάσεις ωρών. γ) Διδακτική ύλη αχανής.  

δ) Ασυμφωνία του επαγγελματικού περιγράμματος με τα διδασκόμενα μαθήματα και την διδακτέα ύλη).  

Τελικώς αποκλείσθηκε το ενδεχόμενο τροποποίησης/προσαρμογής κυρίως στα προσοντολόγια με τη δήλωση «αν δεν υπάρχουν εκπαιδευτές κόψτε τις ειδικότητες»  

Το αίτημα έχει υποβληθεί και από τούς εκπαιδευτές, οι οποίοι κλήθηκαν να τους εφαρμόσουν. Προτείνεται να δημιουργηθεί το Νομικό πλαίσιο ώστε να γίνει άμεση βελτίωση των οδηγών σπουδών, να γίνουν οι απαιτούμενες τροποποιήσεις και να ληφθεί υπ όψιν, ότι η αγορά εργασίας μεταβάλλεται συνεχώς, έτσι πρέπει να υπάρξει μηχανισμός ώστε να αναπροσαρμόζονται και οι Οδηγοί Σπουδών, όπου απαιτείται.  

5. ΣΣΠΑΕ: Υπολειτουργούν σε σημείο να είναι ανενεργά για την κατάρτιση ενώ είναι κατά νόμο αρμόδια και για:  

α) Έγκριση λειτουργίας των προτεινόμενων ειδικοτήτων από τις ΣΑΕΚ. Οι προτάσεις έγιναν χωρίς να συζητηθούν στα ΣΣΠΑΕ, ενώ υπήρξε χρόνος (Μάρτιος) να συζητηθούν οι προτάσεις ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ. β) Έγκριση ή μη πειραματικών ειδικοτήτων ΣΑΕΚ (απορρίφθηκαν σχεδόν όλες χωρίς συζήτηση). Ειδικότερα σε σύνολο 5 πειραματικών ειδικοτήτων απορρίφθηκαν οι 4.  

6. Γραφεία επαγγελματικής ανάπτυξης και σύνδεσης με την αγορά εργασίας (ΓΕΑΣ): Δεν θα στελεχωθούν παρότι:  

Υπήρξε τεχνικό δελτίο με σχετικό κονδύλιο ύψους 33.000.000 ευρώ για την κάλυψή δαπανών. Απαραίτητη η στελέχωσή του διότι κατά νόμο είναι αρμόδιο για:  

α) την επιδοτούμενη πρακτική άσκηση, η οποία πρέπει να αναμορφωθεί. β) την επαφή με επαγγελματικές οργανώσεις, φορείς, εταιρείες και εργοδότες για την πρακτική άσκηση και απασχόληση.  

7. Αναθέσεις από 3μελή Επιτροπή Αναθέσεων: έχει την αρμοδιότητα να έχει και την ευθύνη  

Υπερβάσεις λόγω εξάντλησης του πίνακα υποψηφίων:  

Να μην απαιτείται η έγκριση υπερβάσεων από την Γενική Γραμματεία ή τον Υφυπουργό. Ελλείψει διαθέσιμων εκπαιδευτών:  

Να εκδοθεί Υπουργική Απόφαση ώστε να δοθεί το δικαίωμα στην τριμελή Επιτροπή να κάνει αναθέσεις σε συναφείς ειδικότητες ή σε κατόχους συναφούς μεταπτυχιακού, στην περίπτωση που δεν υπάρχουν ενδιαφερόμενοι στους αξιολογικούς Πίνακες (Ιδίως στην Νησιωτική Ελλάδα)  

8. Ευρωπαϊκά Προγράμματα κινητικότητας  

Η σχετική εγκύκλιος, όπου αναφέρει, ότι οι ΣΑΕΚ για να υλοποιούν Ευρωπαϊκά προγράμματα κινητικότητας θα πρέπει να απευθύνονται σε αντίστοιχες δομές άλλων χωρών στερείται ερείσματος, Οι ΣΑΕΚ κάνουν Κατάρτιση στην αντίστοιχη Αγορά Εργασίας στο Εξωτερικό και ΟΧΙ ακαδημαϊκή εκπαίδευση. Σύμφωνα με το ΙΚΥ που είναι ο αρμόδιος φορέας υλοποίησης Ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus+ δεν υπάρχει περιορισμός ως προς τους τύπους συνεργαζόμενων φορέων, εφόσον το σχέδιο κινητικότητας τεκμηριώνεται επαρκώς. Στον Ν. 4763/20 άρθρο 28 αναφέρεται η δυνατότητα συνέχισης κατάρτισης σε δομές Ευρωπαϊκών χωρών αντίστοιχων με τις ΣΑΕΚ και όχι στα Erasmus+.  

Η παρέμβαση που στοχεύει να περιορίσει ή να αποκλείσει τις Δημόσιες ΣΑΕΚ από τα Ευρωπαϊκά προγράμματα, που ενισχύουν το όραμα για ποιοτική και ποσοτική αναβάθμιση της επαγγελματικής κατάρτισης, πλήττοντας κυρίως τους οικονομικά κοινωνικά αδύναμους και ευάλωτους καταρτιζόμενους, αντιστρατεύεται την ευρωπαϊκή πρακτική και υπονομεύει την εικόνα της ΣΑΕΚ ως εξωστρεφούς δομής επαγγελματικής κατάρτισης. Αξιοσημείωτο είναι ότι όλες οι ιδιωτικές ΣΑΕΚ υλοποιούν προγράμματα κινητικότητας. Οι Δημόσιες ΣΑΕΚ θα πρέπει να ενισχυθούν στην υλοποίηση Ευρωπαϊκών προγραμμάτων και με Υ.Α, να διευθετηθεί το θέμα της έγκρισης αδείας συνοδού από τους Διευθυντές, αφού νομοθετικά και ουσιαστικά ασκούν διοίκηση, στρατηγική ανάπτυξη και καθοδηγούν τις Σχολές στην εξωστρέφεια, ενώ έχουν την ευθύνη υλοποίησης αυτών.  

9. Κριτήρια μοριοδότησης υποψηφίων Διευθυντών  

α) Δεν προβλέπεται ούτε ένας ελάχιστος χρόνος προϋπηρεσίας για την θέση του Διευθυντή (τουλάχιστον 10ετής) ανεξαρτήτως της εμπειρίας του στην επαγγελματική κατάρτιση/ εκπαίδευση (που περιορίσθηκε στα 4 έτη). β) Μοναδική περίπτωση στα Ελληνικά δεδομένα δομή της εκπαίδευσης σε προκήρυξη για θέση διευθυντών να μοριοδοτείται περισσότερο διοικητικός υπάλληλος καθώς και να εξομοιούται στην μοριοδότηση με τον υποδιευθυντή, τους αποσπασμένους εκπαιδευτικούς και διευθυντές γυμνασίων και λυκείων, ενώ σε αντίστοιχες προκηρύξεις δεν συμβαίνει το ίδιο με τους Διευθυντές των ΣΑΕΚ. γ) Δεν υπάρχει πρόβλεψη για την μεταφορά του πλεονάζοντος χρόνου από την διοικητική προϋπηρεσία Διευθυντή στο πεδίο διδακτικής απασχόλησης παρότι υπάρχει νομοθετική πρόβλεψη (4763/20 άρθρο 31 παρ.1ε) ενώ προβλέπεται για τους Διευθυντές γυμνασίων και λυκείων. δ) Απορίας άξιον ποιός θα έχει την παιδαγωγική ευθύνη της ΣΑΕΚ (ως εκπαιδευτική δομή) αν είναι και ο Υποδιευθυντής μόνιμος διοικητικός υπάλληλος, ίσως και χωρίς πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αφού δεν είναι προϋπόθεση. ε). Η μοριοδοτητηση με 1 μόριο(! ), συλλήβδην για όλους τους υποψήφιους, ακόμη και για τους αποσπασμένους εκπαιδευτικούς των οποίων ο απλός γραφειοκρατικός εργασιακός ρόλος τους στις ΣΑΕΚ, απέχει εμφανώς από τον κεντρικό συντονιστικό ρόλο των διευθυντών, αποτελεί εμφανή απαξίωση του διευθυντικού ρόλου. στ). Παρότι το πνεύμα του νόμου είναι να διευρύνει την δυνατότητα υποψηφιοτήτων και σε διοικητικούς, εν τούτοις η μοριοδότηση τους περιορίζεται μόνο στους Προϊσταμένους διεύθυνσης/τμήματος και όχι σε απλούς διοικητικούς υπαλλήλους, δημιουργώντας διάκριση υπέρ των πρώτων.  

10. Διαρροή καταρτιζόμενων:

Η μεγάλη διαρροή καταρτιζόμενων, ως επικαλούμενος λόγος συγχώνευσης ή αναστολής λειτουργίας ΣΑΕΚ και περιορισμού των προτεινόμενων ειδικοτήτων οφείλεται και στους ακόλουθους παράγοντες:

) Στον απαρχαιωμένο ή ανύπαρκτο πάγιο εξοπλισμό. ii) Στον περιορισμό εγγραφών εκτός πίνακα που γίνονται μέχρι τις 30/9 ενώ στις ιδιωτικές ΣΑΕΚ μέχρι τις 15/10  

iii) Στη χορήγηση βεβαίωσης φοίτησης με την έναρξη του εξαμήνου προκειμένου να κάνουν χρήση σε στρατολογία και ασφαλιστικό φορέα.

ίν) Στο γεγονός, ότι σχεδόν όλες οι ιδιωτικές ΣΑΕΚ κάνουν τα μαθήματα εξ' αποστάσεως (κατά παράβαση της κείμενης νομοθεσίας) Ουδείς έλεγχος γίνεται ως προς την τήρηση της υπάρχουσας νομοθεσίας και των Οδηγών Κατάρτισης. ν) Στο αυστηρό πλαίσιο φοίτησης, όπου δεν προβλέπεται δυνατότητα δικαιολόγησης απουσιών ακόμα και σε περίπτωση νοσηλείας. Γενική Διαπίστωση – Συμπεράσματα

Οι Δημόσιες Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης παρέχουν δωρεάν κατάρτιση κυρίως σε άτομα χαμηλών κοινωνικό- οικονομικών τάξεων, που αρκετοί ετεροαπασχολούνται. Οι Διευθυντές των ΣΑΕΚ διαχειριζόμαστε τους ανωτέρω σπουδαστές, προσπαθούμε με προσωπικές γνωριμίες, ιδιωτικές χορηγίες, συνεργασίες με φορείς (ΣΕΒ, Επιμελητήρια κλπ), δήμους και κάνοντας δράσεις, να διασφαλίσουμε ποιοτική κατάρτιση, αντιμετωπίζοντας ενίοτε και την ιδιοκτησιακή συμπεριφορά Διευθυντών συστεγαζόμενων σχολείων και Ε.Κ. Απόδειξη, ότι τα καταφέρνουμε είναι τα υψηλά ποσοστά επιτυχίας των αποφοίτων μας στις εξετάσεις πιστοποίησης του ΕΟΠΠΕΠ καθώς και η επαγγελματική τους αποκατάσταση σε ποσοστά (70% - 80%) στην εγχώρια αλλά και Ευρωπαϊκή αγορά εργασίας. Αντί της υποστήριξης και της αναγνώρισης του έργου μας διαπιστώνουμε ότι:  

α) Αποδομείται το όραμα για την ανάπτυξη και εξωστρέφεια των δομών της επαγγελματικής κατάρτισης που τείνουν να λειτουργούν ως γραφειοκρατικές υπηρεσίες και όχι ως εκπαιδευτικές. β) Αυξάνεται η γραφειοκρατία και συνεχίζεται η υποστελέχωσή τους.  

γ) Ο νόμος εφαρμόζεται μόνο για τα αρνητικά (συγχώνευση ΣΑΕΚ) και όχι για τα θετικά (ΓΕΑΣ), που θα μπορούσαν να βοηθήσουν την Κατάρτιση και την Οικονομία της χώρας με στελέχη που λείπουν από την Αγορά Εργασίας. δ) Η δηλωθείσα πρόθεσή μας να βοηθήσουμε/συμβάλλουμε με τις εμπειρικές γνώσεις μας στην επίλυση – διευθέτηση προβλημάτων που αφορούν την κατάρτιση παρότι ότι ουδέποτε βρήκε ανταπόκριση, συνεχίζει να αποτελεί Αξιωματική μας θέση και Αρχή. Για την Γενική Συνέλευση  

Το Δ.Σ.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Τράπεζα Πειραιώς: Πολύ σημαντική ανακοίνωση για όλους - Τι πρέπει να κάνετε άμεσα

Πόλεμος: O χάρτης του gov.gr με τα ασφαλή σημεία συγκέντρωσης στην Ελλάδα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ξυλοδαρμός ανήλικες
Βίντεο σοκ: Ανήλικη χτυπά συνομήλική της και την αναγκάζει να γονατίσει μπροστά της
«Για να λήξει τι θέμα έτσι, στα γόνατα, στα γόνατα τώρα για να μην γίνει θέμα. Τώρα σου λέω στα γόνατα» λέει η μία ανήλικη στην άλλη
Βίντεο σοκ: Ανήλικη χτυπά συνομήλική της και την αναγκάζει να γονατίσει μπροστά της
efapax
Εκπαιδευτικοί : Πώς διαμορφώνεται το εφάπαξ στο Δημόσιο από το 2025 και μετά για όσους έχουν 35, 30 και 25 έτη υπηρεσίας
Εκπαιδευτικοί - Εφάπαξ στο Δημόσιο το 2025: Παράγοντες που καθορίζουν το ποσό και στρατηγικές για βέλτιστη έξοδο
Εκπαιδευτικοί : Πώς διαμορφώνεται το εφάπαξ στο Δημόσιο από το 2025 και μετά για όσους έχουν 35, 30 και 25 έτη υπηρεσίας