mathimatika
Η πρόκληση των Δοκιμασιών για τα Πρότυπα Γυμνάσια - Γράφει ο Μαθηματικός Σπυρίδων Κουρούκλης

Καθώς αναμένονται τα αποτελέσματα των εξετάσεων για τα Πρότυπα Γυμνάσια, πληθώρα σχολίων εμφανίζεται σε Ηλεκτρονικά Μέσα και στον Τύπο, αναλύοντας τη δυσκολία και τη φύση των θεμάτων. Ένα από τα πιο συζητημένα ερωτήματα φέτος αφορά διαδικασία 6 βημάτων που εκτελεί μια συσκευή, προκαλώντας «έκπληξη» σε κάποιους αναλυτές.

Η Ερώτηση (31) περιγράφει την εξής διαδικασία στη χρήση συσκευής:

Στο 1ο βήμα, ζητείται ένας ακέραιος αριθμός. Στο 2ο, η συσκευή διπλασιάζει τον αριθμό. Στο 3ο, ζητά έναν δεύτερο ακέραιο. Στο 4ο, προσθέτει τους δύο αριθμούς. Στο 5ο, εκτυπώνει το άθροισμα. Στο 6ο, εκτυπώνει το γινόμενο των αριθμών που έδωσε ο χρήστης. Δεδομένου ότι στο 5ο βήμα εκτυπώνεται ο αριθμός 11 και στο 6ο βήμα ο αριθμός 15, ποιον αριθμό εισήγαγε ο χρήστης στο 1ο βήμα; 

Η μαθηματική διατύπωση

Η παραπάνω λεκτική περιγραφή της διαδικασίας αποτυπώνεται με τις ακόλουθες δύο απλές εξισώσεις αφού συμβολίσουμε με x τον αριθμό που εισάγει ο χρήστης στο 1ο βήμα και y τον αριθμό που εισάγει στο 3ο. 2x+y=11 και x⋅y=15

Προτείνονται τρεις διαφορετικές προσεγγίσεις για την επίλυση τους: Η απλή, η μεθοδική, και η στρατηγική.  

Ο Απλός Τρόπος: Άμεση εκμετάλλευση του είδους των αριθμών

Δεδομένου ότι οι αριθμοί είναι ακέραιοι και το γινόμενο τους είναι 15, οι μοναδικοί τέτοιοι είναι το 3 και το 5.

Για x=3, από τη δεύτερη εξίσωση προκύπτει y=5 και έτσι επαληθεύεται η 2x+y=11. Άρα, ο αριθμός που εισήγαγε ο χρήστης είναι το 3. 

μαθηματικά

Εξ αυτών μόνο το 3 είναι ακέραιος. Άρα ο αριθμός που δόθηκε στο 1ο Βήμα είναι 3.

Η μέθοδος αυτή διδάσκεται στο Γυμνάσιο και δεν μπορεί να θεωρηθεί γνωστή στους μαθητές του Δημοτικού.  

Ο Στρατηγικός Τρόπος: Εξέταση επιλογών για την εύρεση της σωστής απάντησης

Οι διαθέσιμες επιλογές ήταν Α. 1, Β. 2, Γ. 3, Δ. 4, Ε. 5 . Δοκιμάζουμε μία-μία τις επιλογές : Για x=3 από την δεύτερη εξίσωση προκύπτει y=5. Οι τιμές αυτές επαληθεύουν και την πρώτη εξίσωση.
Για τις άλλες τιμές του x, είτε το y δεν είναι ακέραιος ή οι τιμές των x και y δεν ικανοποιούν την πρώτη εξίσωση.  

Συμπέρασμα

Η συγκεκριμένη ερώτηση ήταν ανοιχτού τύπου, καθώς οι μαθητές μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν διαφορετικές στρατηγικές επίλυσης. Αναμφίβολα, η μεθοδική προετοιμασία είναι κρίσιμη για την επιτυχία σε ανταγωνιστικές Δοκιμασίες. Στα δημοσιευμένα Ενδεικτικά Θέματα , η Ερώτηση 33 είχε παρόμοια δομή. Η πλήρη κατανόηση των απαντήσεων όλων αυτών των ερωτήσεων θα έπρεπε να αποτελεί το απόλυτο ελάχιστο προετοιμασίας φιλόδοξου υποψηφίου.  

Ένας μαθητής με εξάσκηση σε παρόμοια προβλήματα θα ένιωθε οικειότητα με τη συγκριμένη ερώτηση και πιθανότατα θα μπορούσε να την απαντήσει με ψυχραιμία, ταχύτητα και ακρίβεια. Η επιτυχία και η αποτυχία δεν είναι μόνιμες, αλλά πάντα διδακτικές. Η ζωή συνεχίζεται αναδύοντας ασταμάτητα δοκιμασίες που αποτελούν πεδία δόξης. Σε κάθε νέα πρόκληση, η σωστή προετοιμασία και η χρήση διαφορετικών τρόπων σκέψης προσφέρουν στους μαθητές αυτοπεποίθηση και αυξάνουν τις πιθανότητες επιτυχίας.  

Σπυρίδων Κουρούκλης

Μαθηματικός.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 13/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

dieythyntis_2.jpg
Προϋποθέσεις επιλογής Διευθυντών και Διευθυντριών σχολικών μονάδων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Την περίοδο αυτή, συχνά, σε διάφορες διευθύνσεις εκπαίδευσης έχουμε προκήρυξη κενών θέσεων Διευθυντών και Διευθυντριών στην οποία καλούνται οι...
Προϋποθέσεις επιλογής Διευθυντών και Διευθυντριών σχολικών μονάδων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Γάλα
Πλήρη ή χαμηλά λιπαρά; Οι ειδικοί λύνουν το διατροφικό δίλημμα
Η επιλογή μεταξύ γαλακτοκομικών προϊόντων πλήρους ή χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά αποτελεί αντικείμενο συνεχούς επιστημονικής συζήτησης.
Πλήρη ή χαμηλά λιπαρά; Οι ειδικοί λύνουν το διατροφικό δίλημμα