Στο τρέχον νομικό πλαίσιο που διέπει την παραίτηση των μόνιμων εκπαιδευτικών στην Ελλάδα, οι δυνατότητες αποχώρησης από την εκπαιδευτική υπηρεσία περιορίζονται σε αυστηρά χρονικά πλαίσια. Οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να παραιτηθούν μόνο κατά το πρώτο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου, ενώ κατά το υπόλοιπο διάστημα του έτους μπορούν να αποχωρήσουν μόνο για σοβαρούς προσωπικούς λόγους, με την αντίστοιχη διοικητική έγκριση. Αυτό το πλαίσιο, ωστόσο, δημιουργεί συνθήκες «εγκλωβισμού» των εκπαιδευτικών, εμποδίζοντας τη φυσική ροή εναλλαγής σταδιοδρομίας και τη μετακίνηση προς άλλους επαγγελματικούς τομείς.
Εκτός από τις παραιτήσεις, οι άδειες άνευ αποδοχών αποτελούν μια άλλη περιοχή στην οποία οι εκπαιδευτικοί αισθάνονται ότι οι υφιστάμενες ρυθμίσεις είναι περιοριστικές. Παρά το γεγονός ότι οι άδειες αυτές μπορούν να ληφθούν, οι αυστηροί όροι και οι διαδικασίες που πρέπει να ακολουθηθούν καθιστούν τη χορήγησή τους δύσκολη, ειδικά όταν αφορούν προσωπικούς ή επαγγελματικούς λόγους που δεν εμπίπτουν σε «σοβαρές» καταστάσεις. Επιπλέον, η απαγόρευση απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα κατά τη διάρκεια των αδειών αυτών περιορίζει περαιτέρω τις επιλογές των εκπαιδευτικών για επαγγελματική εξέλιξη.
Με βάση τα παραπάνω, προτείνεται η αναθεώρηση της νομοθεσίας με τις εξής κατευθύνσεις:
- Ευελιξία στην υποβολή παραίτησης: Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να μπορούν να υποβάλλουν παραίτηση οποιαδήποτε χρονική στιγμή του έτους, με την τήρηση μιας περιόδου προειδοποίησης, όπως ισχύει σε πολλές άλλες χώρες της Ευρώπης. Αυτή η ευελιξία θα προσφέρει μεγαλύτερη προσωπική και επαγγελματική ελευθερία στους εκπαιδευτικούς.
- Απλοποίηση και ενίσχυση της πρόσβασης σε άδειες άνευ αποδοχών: Θα πρέπει να διευκολυνθεί η χορήγηση αδειών άνευ αποδοχών για προσωπικούς λόγους, χωρίς τις σημερινές αυστηρές προϋποθέσεις. Παράλληλα, θα πρέπει να επιτρέπεται στους εκπαιδευτικούς η δυνατότητα απασχόλησης με πλήρη απασχόληση σε εταιρείες του ιδιωτικού τομέα κατά τη διάρκεια αυτής της άδειας, ώστε να ενισχύεται η επαγγελματική τους ευελιξία και να αποτρέπεται η εξάρτηση αποκλειστικά από την εκπαιδευτική υπηρεσία.
Αυτές οι προτάσεις αποσκοπούν στο να δημιουργήσουν ένα πιο ευέλικτο και λειτουργικό νομικό πλαίσιο για τους εκπαιδευτικούς, το οποίο θα τους επιτρέπει να διαμορφώνουν την επαγγελματική τους πορεία με βάση τις προσωπικές και επαγγελματικές τους επιθυμίες και ανάγκες.
Ερωτήματα και προβληματισμοί, όπως αυτά που κατατίθενται στη διαδικτυακή πλατφόρμα του Vouliwatch, δείχνουν την ανάγκη για άμεση δράση. Είναι ώρα για μια αναθεώρηση της νομοθεσίας που θα ευθυγραμμίζεται με τις πραγματικές ανάγκες των εκπαιδευτικών και θα τους δίνει μεγαλύτερη επαγγελματική αυτονομία.
* Αλέξανδρος K., Eκπαιδευτικος Β/θμιας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 9/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη