Μελέτη καθηγήτριας ΕΚΠΑ αμφισβητεί τη θεωρία των «Στυλ Μάθησης» στην εκπαίδευση
Τα ευρήματα της μελέτης συμβάλλουν στη συνεχιζόμενη αμφισβήτηση της θεωρίας των Στυλ Μάθησης στην εκπαίδευση, ενώ υποστηρίζουν την υιοθέτηση επιστημονικά τεκμηριωμένων προσεγγίσεων στη διδασκαλία και τη μάθηση

Μια πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη αμφισβητεί την ευρέως διαδεδομένη έννοια των Στυλ Μάθησης (ή μαθησιακών τύπων/στυλ), σύμφωνα με την οποία υπάρχουν οπτικά, ακουστικά και κιναισθητικά στυλ μάθησης.

Η μελέτη, η οποία διεξήχθη από ομάδα ερευνητών με επικεφαλής την Δρ. Μαριέττα Παπαδάτου-Πάστου, Επίκουρη Καθηγήτρια Νευροψυχολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Mind, Brain, and Education.

Τα Στυλ Μάθησης, μια έννοια που έχει αποκτήσει τεράστια δυναμική στο χώρο της εκπαίδευσης, υποδηλώνει ότι η προσαρμογή της διδασκαλίας στην προτιμώμενη μέθοδο μάθησης ενός ατόμου (οπτική, ακουστική ή κιναισθητική) βελτιστοποιεί τη μάθηση. Ωστόσο, η θεωρία έχει αντιμετωπίσει κριτική για την έλλειψη εμπειρικών δεδομένων που να την επιβεβαιώνουν και έχει ανακηρυχθεί ως «νευρομύθος» από τον ΟΟΣΑ ήδη από το 2002.

Η μελέτη επικεντρώθηκε στην οπτική οδό. Συλλέχθηκαν δεδομένα για να ελεγχθεί η υπόθεση ότι τα άτομα με οπτικό στυλ μάθησης θα είναι καλύτερα στην εκμάθηση των λέξεων της νοηματικής γλώσσας (νοημάτων) σε σύγκριση με τα άτομα με ακουστικό ή κιναισθητικό στυλ μάθησης.

Τα αποτελέσματα της μελέτης, η οποία διεξήχθη με 99 εθελοντές οι οποίοι δεν γνώριζαν την ελληνική νοηματική γλώσσα, δεν έδειξαν καμία διαφορά στην εκμάθηση των νοημάτων μεταξύ ατόμων με διαφορετικά στυλ μάθησης. Με άλλα λόγια, όλοι οι τύποι έμαθαν το ίδιο καλά πληροφορίες οι οποίες μεταφέρθηκαν μέσω της οπτικής οδού.

Η επικεφαλής ερευνήτρια, Δρ. Μαριέττα Παπαδάτου-Πάστου, σημειώνει: «Η μελέτη μας αμφισβητεί την ύπαρξη των Στυλ Μάθησης, υπογραμμίζοντας την απουσία εμπειρικής υποστήριξης. Η υιοθέτηση της θεωρίας των Στυλ Μάθησης μπορεί όχι μόνο να σπαταλά εκπαιδευτικούς πόρους αλλά και να έχει δυνητικά επιβλαβείς συνέπειες για τους μαθητές.”

Η Δρ. Άννα Κ. Τουλουμάκου, πρώτη συγγραφέας, επισήμανε: «Σημαντικοί ερευνητές πριν από μένα σημειώνουν ότι «είναι πολύ δύσκολο να αποδείξεις ότι κάτι δεν υπάρχει» ωστόσο στην εκπαίδευση πρέπει να στοχεύουμε να αντλούμε από μεθόδους και πρακτικές που τεκμηριωμένα (περίπου σα να λέμε δηλαδή αποδεδειγμένα) γνωρίζουμε ότι είναι αποτελεσματικές και επωφελείς για τους μαθητές».

Τα ευρήματα της μελέτης συμβάλλουν στη συνεχιζόμενη αμφισβήτηση της θεωρίας των Στυλ Μάθησης στην εκπαίδευση, ενώ υποστηρίζουν την υιοθέτηση επιστημονικά τεκμηριωμένων προσεγγίσεων στη διδασκαλία και τη μάθηση. Αυτή η έρευνα έχει τη δυνατότητα να αναδιαμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο οι εκπαιδευτικοί προσεγγίζουν την εξατομικευμένη διδασκαλία.

Σύμφωνα με τις αρχές της ανοιχτής επιστήμης, όλα το υλικό, τα δεδομένα και ο κώδικας ανάλυσης βρίσκονται διαθέσιμα στο αποθετήριο Open Science Framework στη διεύθυνση https://osf.io/256kw/, διασφαλίζοντας τη διαφάνεια και την αναπαραγωγιμότητα των δεδομένων. Για πρόσβαση στην πλήρη ακαδημαϊκή εργασία, επισκεφτείτε τη διεύθυνση https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/mbe.12380.

Δείτε τη μελέτη

““Visual Type? Not My Type”: A Systematic Study on the Learning Styles Neuromyth Employing Frequentist and Bayesian Statistics” δημοσιεύτηκε the Brain, Mind and Education

DOI: https://doi.org/10.1111/mbe.12380

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Αθλητικά μονοπάτια
Αναπληρωτές Φυσικής Αγωγής σε ΔΠΕ: «Η ανάθεση του μαθήματός μας σε εκπαιδευτικούς ΠΕ70 δεν είναι η προβλεπόμενη διαδικασία»
«Να μας γνωστοποιήσετε αναλυτικά και άμεσα τα κενά που εξακολουθούν να υπάρχουν αυτή τη στιγμή σε επίπεδο σχολείων»
Αναπληρωτές Φυσικής Αγωγής σε ΔΠΕ: «Η ανάθεση του μαθήματός μας σε εκπαιδευτικούς ΠΕ70 δεν είναι η προβλεπόμενη διαδικασία»
Κατσωνόπουλος Θοδωρής
Ερωτήματα... διαφάνειας για τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε φορείς του ΥΠΑΙΘΑ
Με επιστολή του προς την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, ο αιρετός στο ΚΥΣΔΕ Θοδωρής Κατσωνόπουλος θέτει σοβαρά ζητήματα διαφάνειας και...
Ερωτήματα... διαφάνειας για τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε φορείς του ΥΠΑΙΘΑ
saek
«Ώρα για μόνιμους διορισμούς μέσω ΑΣΕΠ στις ΣΑΕΚ»: Η επιστολή της ΠΟΕ Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. στο Υπουργείο Παιδείας
ΠΟΕ - ΥΠΑΙΘΑ στο Υπουργείο Παιδείας: Ώρα για γενναίες αποφάσεις και όχι για «φωτογραφικές» ρυθμίσεις - Θεσμοθέτηση πλήρωσης κενών οργανικών θέσεων...
«Ώρα για μόνιμους διορισμούς μέσω ΑΣΕΠ στις ΣΑΕΚ»: Η επιστολή της ΠΟΕ Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. στο Υπουργείο Παιδείας