Μελέτη καθηγήτριας ΕΚΠΑ αμφισβητεί τη θεωρία των «Στυλ Μάθησης» στην εκπαίδευση
Τα ευρήματα της μελέτης συμβάλλουν στη συνεχιζόμενη αμφισβήτηση της θεωρίας των Στυλ Μάθησης στην εκπαίδευση, ενώ υποστηρίζουν την υιοθέτηση επιστημονικά τεκμηριωμένων προσεγγίσεων στη διδασκαλία και τη μάθηση

Μια πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη αμφισβητεί την ευρέως διαδεδομένη έννοια των Στυλ Μάθησης (ή μαθησιακών τύπων/στυλ), σύμφωνα με την οποία υπάρχουν οπτικά, ακουστικά και κιναισθητικά στυλ μάθησης.

Η μελέτη, η οποία διεξήχθη από ομάδα ερευνητών με επικεφαλής την Δρ. Μαριέττα Παπαδάτου-Πάστου, Επίκουρη Καθηγήτρια Νευροψυχολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Mind, Brain, and Education.

Τα Στυλ Μάθησης, μια έννοια που έχει αποκτήσει τεράστια δυναμική στο χώρο της εκπαίδευσης, υποδηλώνει ότι η προσαρμογή της διδασκαλίας στην προτιμώμενη μέθοδο μάθησης ενός ατόμου (οπτική, ακουστική ή κιναισθητική) βελτιστοποιεί τη μάθηση. Ωστόσο, η θεωρία έχει αντιμετωπίσει κριτική για την έλλειψη εμπειρικών δεδομένων που να την επιβεβαιώνουν και έχει ανακηρυχθεί ως «νευρομύθος» από τον ΟΟΣΑ ήδη από το 2002.

Η μελέτη επικεντρώθηκε στην οπτική οδό. Συλλέχθηκαν δεδομένα για να ελεγχθεί η υπόθεση ότι τα άτομα με οπτικό στυλ μάθησης θα είναι καλύτερα στην εκμάθηση των λέξεων της νοηματικής γλώσσας (νοημάτων) σε σύγκριση με τα άτομα με ακουστικό ή κιναισθητικό στυλ μάθησης.

Τα αποτελέσματα της μελέτης, η οποία διεξήχθη με 99 εθελοντές οι οποίοι δεν γνώριζαν την ελληνική νοηματική γλώσσα, δεν έδειξαν καμία διαφορά στην εκμάθηση των νοημάτων μεταξύ ατόμων με διαφορετικά στυλ μάθησης. Με άλλα λόγια, όλοι οι τύποι έμαθαν το ίδιο καλά πληροφορίες οι οποίες μεταφέρθηκαν μέσω της οπτικής οδού.

Η επικεφαλής ερευνήτρια, Δρ. Μαριέττα Παπαδάτου-Πάστου, σημειώνει: «Η μελέτη μας αμφισβητεί την ύπαρξη των Στυλ Μάθησης, υπογραμμίζοντας την απουσία εμπειρικής υποστήριξης. Η υιοθέτηση της θεωρίας των Στυλ Μάθησης μπορεί όχι μόνο να σπαταλά εκπαιδευτικούς πόρους αλλά και να έχει δυνητικά επιβλαβείς συνέπειες για τους μαθητές.”

Η Δρ. Άννα Κ. Τουλουμάκου, πρώτη συγγραφέας, επισήμανε: «Σημαντικοί ερευνητές πριν από μένα σημειώνουν ότι «είναι πολύ δύσκολο να αποδείξεις ότι κάτι δεν υπάρχει» ωστόσο στην εκπαίδευση πρέπει να στοχεύουμε να αντλούμε από μεθόδους και πρακτικές που τεκμηριωμένα (περίπου σα να λέμε δηλαδή αποδεδειγμένα) γνωρίζουμε ότι είναι αποτελεσματικές και επωφελείς για τους μαθητές».

Τα ευρήματα της μελέτης συμβάλλουν στη συνεχιζόμενη αμφισβήτηση της θεωρίας των Στυλ Μάθησης στην εκπαίδευση, ενώ υποστηρίζουν την υιοθέτηση επιστημονικά τεκμηριωμένων προσεγγίσεων στη διδασκαλία και τη μάθηση. Αυτή η έρευνα έχει τη δυνατότητα να αναδιαμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο οι εκπαιδευτικοί προσεγγίζουν την εξατομικευμένη διδασκαλία.

Σύμφωνα με τις αρχές της ανοιχτής επιστήμης, όλα το υλικό, τα δεδομένα και ο κώδικας ανάλυσης βρίσκονται διαθέσιμα στο αποθετήριο Open Science Framework στη διεύθυνση https://osf.io/256kw/, διασφαλίζοντας τη διαφάνεια και την αναπαραγωγιμότητα των δεδομένων. Για πρόσβαση στην πλήρη ακαδημαϊκή εργασία, επισκεφτείτε τη διεύθυνση https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/mbe.12380.

Δείτε τη μελέτη

““Visual Type? Not My Type”: A Systematic Study on the Learning Styles Neuromyth Employing Frequentist and Bayesian Statistics” δημοσιεύτηκε the Brain, Mind and Education

DOI: https://doi.org/10.1111/mbe.12380

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλήνιες: Πανωλεθρία στα Τμήματα Φυσικής και Μαθηματικών με "βροχή" κενών θέσεων

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα